Zweten.. maar veels te snel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Zweten.. maar veels te snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 22:27

hey iedereen

ja iedereen heeft het wel eens. paardje uiit de stal opzadelen rijden, en na een half uur zweten. ja heel simpel zweetdeken erop, half uurtje wachten en winterdekentje op.

Bij mij gaat het toch net ff iets anders. Ik doe altijd heel rustig met angel, ze zweet onder haar deken zelf niet, ik ga rijden, en bij het instappen blijft ze droog. het eerste rondje draven, dan is ze een echte sneltrein... na 2 rondjes is ze haar energie wel kwijt en dan heb ik een goede arbeidsdraf, maar al naar 15 minuten merk ik dat ze gaat zweten. Ik rijd nu de laatste tijd nog maar 20 minuten gewoon omdat ik met dat zweten zit.

ook als ik der onder de zweetdeken zet. Eerst een half uur, dan is ze nog steeds nat, zet ik haar onder een andere zweetdeken ik wacht dan meestal kwartiertje en dan nog eventjes zonder. Soms is ze dan nog vochtig maar leg ik toch maar de winterdeken op.

Scheren is jammer genoeg geen optie, heb niemand die het voor me kan doen, ook weet ik niet echt of het wel goed is. Het is een haflinger met een flink dikke vacht, helemaal scheren zou dan helemaal niet kunnen. ik dacht ook al aan een jachtmodel, maar aangezien ze meestal toch overal zweet heeft dat vrij weinig zin..

Wie o wie weet raad. of word het de komende 4 maanden maar afzien en wachten tot dat de vacht gaat vallen :') ?

Akecheta

Re: Zweten.. maar veels te snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:44

Wachten totdat het kouder wordt denk ik. Het is warm voor de tijd van het jaar en ik denk dat het daardoor komt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:45

Waarom is scheren geen optie, even marktplaats of bokt iemand opzoeken die het voor je kan doen, extra deken op daarna en dan ben je van je probleem af.
Zoals je aangeeft heeft ze een erg dikke vacht, sporten met 2 truien aan gaat ook niet zonder zweten..

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:49

Of wachten tot de winter voorbij is,
of toch maar even iemand zoeken die (gedeeltelijk) kan scheren.

Heb hetzelfde probleem elke winter met mijn paardje en scheer haar nu 1 keer per winter.
Ik scheer dan meestal begin november, goed bijhouden met dekens en dan blijft ze dun in haar vacht en heb ik dat probleem niet meer :)

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:35

Ik denk ook dat je (gedeeltelijk) zou kunnen scheren, dan kan ze haar warmte beter kwijt. Anders langer uitstappen. ik scheer ok 1 keer in november en dat bevalt goed.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:43

Tja, warme winter.... het is natuurlijk belachelijk warm voor de tijd van het jaar.
Heeft zijn voordelen, maar ook nadelen.
Het is kiezen of delen, dus of accepteren dat ze meer zweet, of scheren.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 00:03

Ja het is eigenlijk niet alleen dat het niet kan alleen ze is (geloof ik) nog nooit geschoren. ook vind ik het zelf een beetje onnatuurlijk maarja als het niet anders kan is dat niet erg. ik ben ook bang dat ze snel verkouden kan worden of wat nou als we alsnog een ijskoude winter krijgen? Dan ben ik blij als mn paard een dikkere vacht heeft. ze staat trwns onder 150 grams. Ik heb hier thuis nog 300 grams liggen maar die ga ik niet opleggen dan gaat ze zeker weten zweten

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:15

Je gooit er natuurlijk pas een dikkere deken op als ze geschoren is. Tegen de tijd dat er eventueel nog echte vrieskou komt is het haar wel weer wat aangegroeit.
En door het zweten en daarna lang nat blijven worden ze verkouden, niet omdat ze geschoren zijn en dan met een goede deken staan.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:20

ik heb precies het zelfde alleen heeft mijn paard geen wintervacht en zit eigenlijk nog in zijn zomer vacht :(:)
ik heb mijn paard op een pensioen stalling en ben telkens anderhalf uur aan het wachten voor hij droog is. en ja om nou 2 keer heen te fietsen

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:27

ik heb het met mijn verzorgpaard ze heeft ook nog geen wintervacht maar zweet binne no time als een otter egt zo erg dat ze soms zelfs gaat schuimen. als ik een uur lang stap niks aan de hand. Maar zodra ze harder mag dan stap kan je haar na 5min uitwringen terwijl ze dan eigenlijk nog bijna niks heeft gedaan. dit probleem heeft ze zowel in de zomer als winter. Rij ongeveer uurtje/ 45min waarvan ze max 15min harder (dus in tolt afgewisseld met een galopje) mag. maar zelfs dat is nog teveel...

dit probleem heeft ze zowel in de zomer als winter
ook als ik haar los zet in de bak en ze gaat uit haar dak is ze na 5min doorweekt.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:30

Als ze geschoren is gaat ze echt niet zweten onder de 300gr. Mijn ongeschoren paard staat nu ook onder 300gr. en blijft lekker droog. Ik zou toch voor gedeeltelijk scheren dan gaan, of je training iets gaan aanpassen.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:55

iemand zoeken die haar voor je scheert? herken het probleem....
of wachten met rijden... maarja dat is ook weer zonde!

merelmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:05

ik zou toch zeggen scheren je kunt altijd op internet kijken bij mensen bij jou in de buurt of een manege bij jou in de buurt die willen ook altijd wel scheren.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:13

Een paardje bij ons op stal had dat ook. Die stond bij wijze van spreken al te zweten als de eigenaresse of de bijrijdster aankwam met zijn tuig. Was echt een gevolg van de slechte conditie die het paardje had. Want toen hij regelmatiger en beter werd gereden, viel het hartstikke mee met het zweten.

Het lag bij dit paardje dan ook niet aan zomer- of wintervacht, hij had er in alle seizoenen evenveel last van. Na het goed opbouwen van zijn conditie waren ze grotendeels van het zweetprobleem af.

Verder hebben ze volgens mij niets anders aan de situatie verandert, wat betreft voer enzo.

Ik weet alleen niet of dit op jouw paardje ook van toepassing is of dat zij gewoon een goede conditie heeft om het werk wat je haar laat doen aan te kunnen, dat kan je alleen zelf beoordelen. ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:42

Mijn haflinger heeft precies hetzelfde.
Ik gooi geen zweetdeken op, dat is te warm en dan zweet hij enorm na. Ik laat hem rollen of gewoon opdrogen en zodra het kan weer zijn deken erop.
Neem een goed ventilerende deken, dan kan dat vrij snel.
De mijne is in september geschoren, maar nu onwijs teddy. Vrijdag gaat hij dus weer.

Ze hebben nu een veel te dikke vacht voor de warmte van nu. Of eigenlijk is het gewoon te warm voor de tijd van het jaar.
Ik zou toch eens rondkijken op Marktplaats of hier op bokt voor iemand in de buurt.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:09

Waar woon je? Ik zou je paard kunnen scheren :) Dat scheelt je een hoop zweten, waardoor je paard zich prettiger voelt.