Stroomdraadbreker!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tesssx

Stroomdraadbreker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:56

Alowaaaaa

Mijn pony Bobbie is twee jaar oud en nogal ondeugend. Hij is rond de 1.27 groot.

Het probleem is dat mijn pony zijn hoofd met hele dikke manen heel snel onder de stroomdraad duwt in de wei, het omhoog duwt en er snel onderdoor rent. Hij staat dan in de verkeerde wei zodat hij lekker gras kan eten en niet bij de andere paarden kan.
Als hij dan 's avonds en 's ochtends eten krijgt wilt hij natuurlijk weer terug naar de andere wei met de andere paarden, maar dat doet of durft hij nooit! Dan moeten we hem dus zelf terug zetten.

Er staat genoeg stroom op: 3000 volt en de onderste stroomdraad hangt heel erg laag. Er zijn 3 stroomdraden.

Wat kan ik hier tegen doen? Kan ik dit mijn pony afleren?

Alvast bedankt!!!

tamary

Re: Stroomdraadbreker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:17

Draden goed opspannen, flink stroom op de draden (3000 is weinig, kies liever voor een schrikapparaat voor koeien). Hoe ver uit elkaar staan je palen? Hoeveel ruimte zit er tussen je draden?
Je kan ook proberen een stuk schapendraad (dun schrikdraad) in de manen te vlechten, dan voelt hij de stroom beter.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 23:09

Naja, ik weet niet precies hoeveel stroom erop stond, ik versta nog weleens dingen verkeer:)
Als je er dus gewoon los schrikdraad invlecht in de manen en de manen komen in contact met de stroomdraden van de wei dan voelt hij dat dus beter?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:18

er zijn meerdere wat harde aanpakken zeg maar, maar sommige ponnies willen zou eenmaal niet voelen.. dus dat maakt het lastig.. Ik zou ook zeggen brede draden, goed flink stroom erop en draden goed strak. Controleer ook of er geen bosjes/planten/takken etc. tegen het draad aan ligt, dan 'lek' je stroom en staat er dus minder op de draden..
Wat gemene dingen zijn: pony natmaken (zou ik met dit weer niet doen, maar water geleid stroom, dus is klap harder), hooi over de draden hangen, als ze eten krijgen ze klap in hun mond (is wel heel hard, maar wel meteen enorm duidelijk).. en idd zoals al gezegt werd: draad in de manen vlechten, maar dan moet je maar net de mazzel hebben dat de draden in de manen en de omheining elkaar raken.
maar belangrijker: waarom breekt hij uit? heeft hij gezelschap? voldoende te eten/spelen? krijgt hij voldoende beweging? (mentale) uitdaging?

succes!

Edit: sorry reden had je al beschreven.. gras dus.. maar krijgt hij zelf genoeg te eten (ruwvoer, liksteen etc)? speeltjes? etc..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:36

3000V op je schriklint _O- _O- _O- Joh, daar houdt je alleen een half dood paard mee binnen!

Beetje fatsoenlijk netapparaat haalt 8000 - 9000V; maar dat is maar een deel van het verhaal. Het gaat ook om de "schokenergie" uitgedrukt in Joule (J).
Daar zijn regels voor en de maximaal toegestane waarde in NL is 10J; de zgn "koeienschrik". Die waarde gaat jouw apparaat waarschijnlijk niet halen.

Daarnaast is het van belang dat je lint goed opgespannen is, de isolatoren netjes aangebracht, schoon en heel zijn en dat er niks tegen je draden groeit. Zorg voor een goede aardpen, liefst een 25mm2 blank stuk koperdraad van 2 - 3 mtr lang en ten slotte zorg je ervoor dat alle aansluitingen schoon en goed geleidend zijn.

Zelfs zonder dat ik je installatie heb gezien, schat ik in dat je er voor zeker 200 - 300 euro aan moet vertimmeren voordat je ECHT eisen kunt gaan stellen aan de goede werking, ook op langere termijn.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 15:12

Ik weet dus niet precies hoeveel volt er op staat, zoiets had ik opgevangen maar ik versta dingen nog weleens verkeer :)
Dus zonder die informatie:
Hij doet het voor het gras denk ik. Hij heeft maatjes in de wei, twee. Want als hij lekker gegeten heeft in de verkeerde wei, wil hij altijd weer terug om lekker te knuffelen en spelen met een shetlander. Alleen dan durft hij dus niet terug! Dan staat hij gewoon te wachten in de avond of ochtend tot er iemand zijn eten komt brengen: (brokjes en hooi in de winter, krijgt het zeker genoeg van, en hij is al verschrikkelijk dik)

Naja bedankt voor deze tips!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:00

Tjaaa je zegt zelf niet te weten hoeveel stroom er juist op je draad staat.
Meten is weten, dus eerste werk is dus een goed meetapparaat kopen en kijken hoeveel er juist op staat, en idd 3000 V is idd genoeg om de meeste paarden binnen te houden maar durvers en paarden die echt willen uitbreken hou je niet tegen met zo'n beetje stroom, dus hier is dan de regel de stroom flinkt verhogen richting 7000 V, maar zoals ook al een paar anderen hier aanhaalden ook de slagkracht uitgedrukt in Joule is van belang, dit staat soms vermeld op het apparaat, en soms enkel in de gebruiksaanwijzing van het apparaat en dit kan heel erg variëren, zwakke apparaten met batterij geven van 0,2J tot max 0,9J en stroomnet apparaten variëren tussen de 1Joule tot max 5Joule.
De verschillen zijn dus afhgankelijk van welk apparaat jij hebt en ook van de kwalitiet van de gebruikte afrateringsdraad, de goede aansluiting aan de aarding, soms helpt het meerdere aardpinnen te plaatsen.
Er zijn dus echt veel factoren die hier kunnen meespelen, elk foutje bij het plaatsen zal er voor zorgen dat er minder stroom op de draad zal staan.
Een zwaarder apparaat kan uiteraard ook meer foutjes aan, maar zo'n apparaat kost dan ook aanzienlijk duurder.
Maar uiteindelijk zal indien je genoeg stroom zet, zal dit er zeker voor zorgen het dier binnen te houden.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:07

Ik lees even mee. Dit is helaas een bekent probleem voor mij.
Draad is bij ons wel in orde, andere paarden laten dat wel merken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:15

Wat andere paarden laten merken is eigenlijk niet echt van tel.
Meten is weten, verhoog de stroom en de stroomkracht van de slagenergie dus de Joule
een heel krachtig apparaat , en een perfecte aansluiting met heel goede stroomdraad dat kan je dan weer afleiden uit de Ohm weerstand staat steeds vermeld op de verpakking van de stroomdraad, dit kan heel erg verschillen, dus heel er opletten, geeft ook een groot verschil op de gemeten stroom op de draad.
Maar met 7000 V en een slagkracht van 4 Joule zal ieder paard wel opletten , ook één die graag wil uitbreken, die zal dat dan toch echt niet meer doen.
Maar nogmaals, zo'n apparaat kost makkelijk 3 à 4 x zo veel als een doorsnee apparaat, dus tjaaaa het kan wel maar is duurder dan.

noows schreef:
Ik lees even mee. Dit is helaas een bekent probleem voor mij.
Draad is bij ons wel in orde, andere paarden laten dat wel merken.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:14

Ik heb het nog eens gevraagd: Er staat rond de 6000/7000 volt op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:32

Het zou me echt heel erg verbazen, er zijn echt maar weinige stroomapparaten die dit ook echt kunnen waarmaken. op de verpakking kan je idd wel lezen dat het die waarde afgeeft, maar zelden meet je ook die waarde op de draad zelf. Dus nogmaals meten is weten.
en eventueel dus nog een extra draad net iets lager dan hé. of net nog 30cm meer naar binnen de weide wees creatief, leer denken als een paard die wil ontsnappen, pas dan zal je er in lukken de juiste oplossing te bedenken.
Iemand die een gevangenis gaat ontwerpen voor mensen in dit geval, die gaat ook uit van alle mogelijke vluchtpogingen die ooit al eens uitgevoerd werden, dus hier bij jou , zelfde denkwijze ontwikkelen dus.