afnameplicht!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

afnameplicht!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:24

Hoi Bokkers,

Ik ben nu al een tijdje bezig naar de zoektocht naar het ideale zadel.

Inmiddels heb ik dan eindelijk iets op het oog maar dit is een zadel dat helaas niet iedere zadelmaker op voorraad heeft.
Nu ben ik al bij verschillende ruitersportzaken en zadelmakers gaan navragen en deze komen eigenlijk allemaal met hetzelfde:

'Ik kan dat zadel voor u bestellen, maar dan zit u wel met een afnameplicht'.

Is dit niet heel raar?
Misschien ligt het aan mij, ik koop niet ieder jaar een zadel dus ik kan ook een grote leek zijn.

Maar het is toch juist de bedoeling van passervice etc dat je uiteindelijk een passend zadel aanschaft? en bij zo'n grote uitgave wil je het zadel toch eerst goed gepast hebben en vervolgens besluiten of je het wel of niet koopt? Maar als ik dit zadel dus wil kopen, moeten zij het voor mij bestellen en dan ben ik dus verplicht tot afname, ook als dit zadel uiteindelijk niet past. Ik vind dit best apart en ik vraag me af of hier niet bepaalde regeltjes over bestaan?

Hebben andere bokkers deze ervaring ook?

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:27

Aan de ene kant is het vreemd, maar aan de andere kant niet..
Jij moet dan wel verplicht het zadel kopen, ook al past het misschien niet, maar aan de andere kant snap ik het ook wel.
Mocht jij het zadel toch niet willen hebben, nadat het speciaal voor jouw besteld is, blijven hun weer met het zadel zitten. Misschien is 't wel heel lastig te verkopen om allerlei verschillende redenen..

Heb er zelf verder geen ervaring mee trouwens. :)
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 05-01-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:28

meestal is er afnameplicht als het om een artikel gaat dat ze normaal niet verkopen. En dus ook niet zo makkelijk weer kunnen verkopen. Denk dan dat je een ruitersportzaak of zadelmaker moet zoeken die het merk zadel dat jij wil verkoopt, dan heb je die afname plicht niet omdat ze dit al op voorraad hebben.

Revanches

Re: afnameplicht!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:45

HAR-->TAO

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:39

Bel John Kool (best fit) eens.

Als ze mij een afnameplicht door de strot zouden duwen, zou ik schriftelijke garantie EISEN op het passen van het zadel.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 17:04

Bedankt ikke! hem had ik nog niet benaderd, ik heb hem direct even een contactformulier verzonden en de situatie uitgelegd.

@donkerblauw: ik snap waar het idee vandaan komt, maar eigenlijk zouden ze dan misschien iets met de groothandel moeten regelen, want ik als consument kan toch niet verplicht met een niet-passend zadel opgescheept zitten. ik blijf het een beetje een scheef principe vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:37

Begrijpelijk dat de winkel er ook niet op zit te wachten om met een speciaal voor iemand zadel te blijven zitten , zij betalen er ook flink voor immers en moeten er weer mee gaan luren om het weer kwijt te raken...en dan is het inmiddels nog een gebruikt zadel ook natuurlijk , als je het weer teruggeeft omdat het niet bevalt :)

Als een winkel deze voorwaarden hanteert , is het aan jezelf of je het zadel zo wilt kopen.

Ik zou het ook niet doen , veels te veel risico :n

Dus dan maar op zoek naar een verkoper die wèl de service er bij wil leveren die jij zoekt :)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:37

Om welk zadel gaat het ? Ik zou op zoek gaan naar een dealer. Wellicht ben je dan meer kwijt aan voorrijkosten als het niet past maar dan zit je in ieder geval niet met een niet passend zadel.

Maar snap het wel van de ruitersportzaak. Waarschijnlijk heb je niet erg courant zadel utigezocht en dat raken ze dan aan niemand kwijt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:40

ik snap uiteraard ook zo'n zadelmaker wel. het gaat om een wintec dressuur zadel, volgens mij zijn die redelijk gewild toch? Ik heb het toch even uitgelegd bij verschillende zadel makers dat ik niet verplicht met een eventueel niet-passend zadel wil zitten en er zijn er nu al 2 die daar van af willen zien gelukkig.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:44

Die afname plicht kunnen ze je toch niet toe dwingen.
Als jij het zadel binnen de wettelijke periode terug brengt, kunnen ze hoog of laag springen ze moeten het terugnemen.

Natuurlijk doet een winkel zoiets proberen, als ik een zadel van 2500 euro voor iemand moet bestellen zou ik ook niet heel erg blij worden als ze die terug brengen, of nog erger willen ruilen voor een andere maat.
Maar als winkel ben je wettelijk verplicht ieder product terug te nemen. (m.u.v. maatwerk en producten met een korte THT)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 05:41

hallo,

de wintec die ik wil kost tussen de 900 en 1000 euro (is wel veel geld, maar niet extreem duur voor een zadel) en doordat het best gewilde zadels zijn (toch) en ook een verwisselbare boom hebben had ik eerlijk gezegd verwacht dat vele dit zadel wel op voorraad zouden hebben. (haha maar ik ben wellicht een leek, ik koop ook niet ieder jaar een zadel)

Ik heb inderdaad ook het idee dat ze dat eerst proberen, maar wat kunnen ze nu eigenlijk wettelijk verplichten aan mij? staat zo'n afnameplicht dan zwart op wit?

Ik ga ondertussen rustig verder met wat onderhandelingen, adviezen en informatie opvragen. Vandaag zal een andere winkel mij hierover terug bellen, hij moet dit zadel dan ook helemaal uit frankrijk bestellen maar hij begon niet over een afnameplicht. ik heb duidelijk gevraagd dat ik het zadel eerst wil laten passen voordat ik het koop en dat vond hij vanzelfsprekend (gelukkig)

Veel zadelmakers pleiten voor kwaliteit, service en een goede pasvorm, daarom vind ik het ergens zo'n raar idee om dan een zadel te 'moeten' verkopen aan een klant terwijl deze wellicht helemaal niet past.

De tip van de dealer is wellicht een goede! Maar ik had al wat rond gezocht op google alleen ik heb niets conreets kunnen vinden. Iemand een idee waar ik een goede wintec dealer kan vinden? het liefst in Gelderland.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:07

Op zich neemt wel het risico toe dat ze tegen je zeggen dat hij goed past...zodat ze er vanaf zijn :=

Zou dus wel iemand zoeken die bekend staat om het echt willen leveren van een goed resultaat :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:09

om welke wintec gaat het?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 12:17

om de isabell werth

@ pmarena: Ik ga wat dat betreft graag uit van de professionaliteit en eerlijkheid van de mens, maar wanneer er geld in het spel is kan je daar helaas niet altijd meer op vertrouwen dus je hebt inderdaad een goed punt. maar ik ben zeker van plan om de staleigenaresse (die heeft hier toevallig vorige week nog bijscholing over gehad) en de masseuse mee te laten kijken. met zn allen zien we meer dan 1 en als mijn intuïtie zegt dat mij een zadel wordt aangesmeerd laat ik er een andere zadelmaker bij komen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:26

Ik heb 6 jaar geleden ook de Isabell werth gekocht (niet meer in bezit) en die was gewoon op voorraad in winkel. Kan voor je nakijken waar ik hem gekocht had??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:27

Super dat je mensen mee laat kijken +:)+

Vaak ben je als koper toch een beetje overbluft , en je wilt het zadel natuurlijk ook al graag dus je wilt graag geloven dat het past....altijd goed als er mensen mee kunnen kijken die wat meer afstand hebben :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:29

Misschien gewoon naar een andere winkel gaan? Dit is nl wel erg apart ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 13:31

thnx! ik ga niets overhaasten.

@ nibbit: ik heb al bij 5 zaken contact gehad over dit zadel. maar het grappige is is dat de meeste nu terug krabbelen over de afnameplicht, 2 hebben er zelfs al toegezegd om deze geheel te laten vervallen. Dus ik denk dat ik in het begin een beetje overdonderd was door het hele woord ' afnameplicht', maar gelukkig was er wel over te praten met de zadelmakers.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:16

Ik snap wel dat een winkel een afnameplicht hanteert. Zeker met zadels,het is n.l zo dat een winkel een bepaald assortiment heeft en daar kan een klant een keuze tussen maken. Dit lijkt mij ook de reden dat iemand juist naar die winkel gaat. Als een winkel voor al die klanten die juist een ander produkt als de werkelijke collectie geen afnameplicht hanteert kunnen ze wel een winkel erbij bouwen. De Wintec Isabel is een moeilijk zadel om te verkopen,meestal kiezen de klanten die een wat goedkoper zadel willen voor een Wintec. Maar de Isabelle ligt dan weer in een wat hogere prijsklasse waardoor deze niet zo goed verkoopt.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:22

Daarbij komt ook dat als je een zadelpasser laat komen en deze adviseert jou dit zadel,dan is het waarschijnlijk een heel ander verhaal want dan word het zadel besteld op advies van de zadelpasser en deze neemt dan alle verantwoordelijkheid. De zadelpasser heeft meer oog of het zadel geschikt is voor je paard en gaat niet op goed geluk een zadel voor je bestellen
mimp3 schreef:
Ik snap wel dat een winkel een afnameplicht hanteert. Zeker met zadels,het is n.l zo dat een winkel een bepaald assortiment heeft en daar kan een klant een keuze tussen maken. Dit lijkt mij ook de reden dat iemand juist naar die winkel gaat. Als een winkel voor al die klanten die juist een ander produkt als de werkelijke collectie geen afnameplicht hanteert kunnen ze wel een winkel erbij bouwen. De Wintec Isabel is een moeilijk zadel om te verkopen,meestal kiezen de klanten die een wat goedkoper zadel willen voor een Wintec. Maar de Isabelle ligt dan weer in een wat hogere prijsklasse waardoor deze niet zo goed verkoopt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:54

(als iemand bij mij in de winkel komt en zegt ik wil zadel merk x model y, boommaat z, etc) dan zie ik dit wel als een speciale bestelling........

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:00

studiemiep schreef:
(als iemand bij mij in de winkel komt en zegt ik wil zadel merk x model y, boommaat z, etc) dan zie ik dit wel als een speciale bestelling........

Helaas verteld de wet je wat anders.
Het is namelijk een standaard product, wat niet op maat is gemaakt voor de klant.
En de verkoper kan dit dus redelijkerwijs aan een andere klant verkopen.

Mocht je dit risico als ondernemer niet willen dragen, moet je niet speciaal bestellen en de klant laten kiezen uit je basis assortiment.