Buitenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Panimra

Buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 13:15

Hallo,
wij hebben nu een jaar lang onze buitenbak.
maar er nog bijna nooit in gereden omdat je heeel ver wegzakt.
de bak is omgeschept wit zand, geen drainage of andere dingen er in.
ik zou graag willen weten wat ik er aan kan doen, of hoe het igg beter word, we willen er niet heeel veel aan uitgeven.
dus ik weet niet of houtsnippers werkt of iets anders.
ik kan maar 3 keer per maand naar een binnenbak.

liefs, Madeleine.

Rosan2001

Re: Buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:25

Ik wet niks wat het zou verbeterren, maar houtsnippers zouden wel beter zijn denk ik. Ik rij zelf op een hele gedingste buitenbak met stenen stof zand en nog veel mer erin

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:05

Een bak moet na aanleg klinken en ingelopen worden.

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 15:06

Rosan2001 schreef:
Ik wet niks wat het zou verbeterren, maar houtsnippers zouden wel beter zijn denk ik. Ik rij zelf op een hele gedingste buitenbak met stenen stof zand en nog veel mer erin

okee, stenen? en is dat duur, want ik moet dat even weten voor me vader,,
en @boven me: dat inklinken duurt bij veel mensen wel 4 jaar.. en ik zoek dus een oplossing dat ik wat sneller kan;p want als we het gaan inlopen dan verpest ik mijn training.

ukkielinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:51

Ligt er helemaal aan op welke bodemsoort je zit.

Houtsnippers raad ik ten strengste af!!
Dit gaat snel rotten en is ook niet goed voor de hoeven.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:01

mijn bak was ook te zwaar, heb er vorig jaar kokosvezel in verwerkt, heb 3 grote balen gehaald, losgehaald, verdeeld over de bodem en in laten frezen... daarna wel goed moeten aanrijden, het was een rotwerk (het loshalen van de vezels), maar het resultaat is geweldig.
voordeel is dat het een natuurlijk product is en volgens mij zo'n beetje de goedkoopste manier, heb in het verleden ook houtsnippers gehad, maar die zijn na 10 jaar toch weg en je hoort van die rare verhalen erover qua kwaliteit dat ik dat niet meer aandurfde.
er is een topic van op bokt: kokos in de buitenbak , kan je de de ervaringen erover lezen. succes!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:28

Ik heb ook Kokosvezels door de bak laten mengen, ze liggen er nu een jaar in en het resultaat is super!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:47

Bij mijn vorige stal hadden ze tapijtsnippers door het bakzand. Dat werkte goed. Zowel bij grote droogte als bij veel regen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:26

Wij hebben tapijtsnippers door het bakzand! Echt topspul! Maakt niet uit hoe hard het geregend heeft, je kan altijd rijden :D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:29

ik zou er ook een snipper dooe heen doen, maar geen hout als dat nat word word het glad en dat is veel gevaarlijker

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:31

Aandrukken (tractor met sleep of beter nog, rol) sproeien, aandrukken en weer sproeien. Momenteel dus alleen aandrukken aangezien sproeien vanzelf gaat ;)

Geen enkele bak wordt vanzelf goed of blijft vanzelf goed.

Onze bak is omgezet in maart, was heel zwaar toen. De laatste 2 maanden is hij super. Wel hebben we iedere 2 dagen en soms zelfs iedere dag de bak aangereden met de tractor (wiel voor wiel) en inmiddels hebben we een grote rol wat ook heel fijn werkt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:35

_Esther_87_ schreef:
Aandrukken (tractor met sleep of beter nog, rol) sproeien, aandrukken en weer sproeien. Momenteel dus alleen aandrukken aangezien sproeien vanzelf gaat ;)

Onze bak is omgezet in maart, was heel zwaar toen. De laatste 2 maanden is hij super. Wel hebben we iedere 2 dagen en soms zelfs iedere dag de bak aangereden met de tractor (wiel voor wiel) en inmiddels hebben we een grote rol wat ook heel fijn werkt.

dat heeft dus echt geen nut ( ten minste bij onze bak). wij reden hem iederedag aan en sleepte hem iederedag, en ik ree in mijn eentje in die bak

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:38

Bij ons wel hoor! Wij moesten m zelfs aandrukken voordat we erop gingen rijden..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:40

het ligt aan het zand dat je erin hebt, als je zand hebt dat gelijk is van vorm zal je nooit een stabiele bodem krijgen, de korrels blijven dan los van elkaar gelijk een ballenbak. doe je er een andere maat\vorm korrel door krijg je een verband en dus stabiliteit. ook een vezel of een vlok kan dat bewerkstelligen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:41

nicky_rilana schreef:
_Esther_87_ schreef:

dat heeft dus echt geen nut ( ten minste bij onze bak). wij reden hem iederedag aan en sleepte hem iederedag, en ik ree in mijn eentje in die bak

Hoelang heb je dat volgehouden?
En is er tussendoor gesproeid? Droge grond kan je lang niet zo goed aanrijden als natte...En dan niet een uurtje, maar echt blankzetten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:44

Hoe is je bak nu dan, na al die regen? Daar klinkt ie toch wel van in denk ik, en is dan beter? Of niet? Ik herinner me dat mijn bak (zand, wel gedraineerd -ooit-) in het begin ook heel zwaar was. Ik zou zeggen: gaan rijden, kort en veel stappen tussendoor. En als dat geen verbetering geeft: iets erdoorheen. Ik zou zelf dan voor kokos gaan, gezien de vele berichten hierover in diverse topics de laatste maanden/jaar.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:47

_Esther_87_ schreef:
nicky_rilana schreef:

Hoelang heb je dat volgehouden?
En is er tussendoor gesproeid? Droge grond kan je lang niet zo goed aanrijden als natte...En dan niet een uurtje, maar echt blankzetten.[/quote]
een half jaar en vaak genoeg blank gezet, hij is zo zwaar dat ik er nu gewoon ik kan rijden dat hij goed is, maar staan er geen plassen in dan is hij te zwaar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:51

Hmz, dat is wel ongeveer de tijd die wij ook nodig hadden ja...
Het is ook lastig hoor, ik kon echt net één of twee keer rijden en dan was het echt te zwaar daarna. Sinds we hem aanrollen gaat het wel echt een stuk beter omdat er gewoon meer gewicht aan te pas komt.
En ik bedenk me net, we hebben ook tussendoor nog eens getrild, met zo'n grote trilplaat die ze op bv de bouw gebruiken. Rotwerk, maar heeft wel geholpen!

Voordeel is wel dat mijn bak gewoon hartstikke droog is nu :D

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:55

de mijne kan ik ook altijd in rijden, allen als het veel regent dat is hij voor goed, en achter een beetje nat, maar ik het droog weer, dan is hij voor echt heel zwaar en achter goed.
http://www.youtube.com/watch?v=X78-hWQE ... AAAAAAAAAA
het is vooral erg aan de kant waar het huis staat en dan links.
ps wel even je geluid uitzetten want het waait hard

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:58

Gooya schreef:
Bij mijn vorige stal hadden ze tapijtsnippers door het bakzand. Dat werkte goed. Zowel bij grote droogte als bij veel regen.

daardoor werd onze bak ook veel minder zwaar! :j

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:06

hoi :) wij hebben wel goede ervaring met houtsnippers :j szomers stuift het niet,swinters wordt t niet zompig maar blijft t stevig ook al staat t bijna blank,en de hele bodem is steviger geworden. onze paarden hebben goede voeten,geen last er van dus behalve als je vergeet goed uit te krabben na gebruik vd bak ;) het was ook niet erg duur, geen speciale houtchips of iets dergelijks. het zit al wel zo'n 3 jaar in/door de bodem en komend of volgend jaar moet er weer s wat bij. succes, groetjes deess :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:08

deess schreef:
hoi :) wij hebben wel goede ervaring met houtsnippers :j szomers stuift het niet,swinters wordt t niet zompig maar blijft t stevig ook al staat t bijna blank,en de hele bodem is steviger geworden. onze paarden hebben goede voeten,geen last er van dus behalve als je vergeet goed uit te krabben na gebruik vd bak ;) het was ook niet erg duur, geen speciale houtchips of iets dergelijks. het zit al wel zo'n 3 jaar in/door de bodem en komend of volgend jaar moet er weer s wat bij. succes, groetjes deess :)

en als het vriest blijven die houtsnippers dan niet in de hoeven hangen?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:18

als het vriest rijd ik niet in de bak , de snippers zijn geen wondermiddel swinters hoor :o als er veel water valt ga ik naar de binnenbak,beweging geven kan wel maar trainen is geen doen.dus als het vriest is het gewoon bevroren allemaal en dan ist gevaarlijk..

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:22

oow oke, waar ik op stal sta hadden ze dat ook en als het vroor bleef het echt onder de hoeven zitten. maar er werd ook wel eens gesproeid en dan nam da hout de vocht op en werd het glad, er zijn ook echt mensen onderuit gegaan. maar dit lag in de binnenbak

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:29

bij ons is het nooit glad :) wel erg nat nu,maar zoals ik schreef je kunt wel beweging geven maar geen oefeningen rijden...