Zijn de Olympische Spelen een vloek of zege voor de sport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn wij de olympische status wel waardig?

Nee, (en ligt het zelf toe)
Geen stemmen
Nee, niet op de huidige manier
1 (12%)
Nee, de eigendom/ruiter regels aanpassen
1 (12%)
Ja, (en ligt het zelf toe)
Geen stemmen
Ja, het blijft de combinatie paard/ruiter
4 (50%)
Ja, op zo'n manier blijft paardensport financieel aantrekkelijk
2 (25%)
Ja, voor het paard maakt het niet uit wie hem rijd
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 8

J01andA

Zijn de Olympische Spelen een vloek of zege voor de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:59

Met de Olympische Spelen 2012 voor de deur, vraag ik me serieus af of deelname voor de paardensport nu een vloek of een zege moet zijn.
Ik lees niets anders dan toppaarden die bij hun (vaak jarenlange) ruiter worden weggehaald, om (op het laatste moment) nog voor veel geld van ruiter/eigenaar te wisselen. Enkel en alleen maar om vooral die medailles binnen te slepen.
Waar blijft dan de sportiviteit?

Kijk; Een atleet moet alles zelfstandig bereiken, een team moet echt goed samenwerken etc.
Maar in de paardensport bereik je vooral veel met geld, zo lijkt het. Natuurlijk moet je ook nog een combinatie vormen (voorbeelden alom) maar over het algemeen ben je als middelmatige ruiter met een goed paard toch nog altijd een medaille kandidaat. De goede ruiter die het paard naar dit niveau heeft gebracht, staat wellicht langs de zijlijn.
In de meeste situaties hoor je na verloop van tijd niets meer van zo'n paard / combinatie (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) en evenaart het nooit meer de topprestaties die het paard met zijn eerdere ruiter wel bereikte.

Is dit nu een goede ontwikkeling? Moet de sport deze kant op gaan? Degene die er veel geld mee verdienen, zijn natuurlijk voorstander. Maar als paardenliefhebber bekijk ik het met arendsogen. Is dit een goede ontwikkeling voor het paard en de sport of wordt het alleen nog maar handelswaar!? Een paardenwissel en verkoop vindt altijd wel plaats, op elke niveau. Maar nu lijkt wel of alles alleen nog maar om medailles gaat ...... en dat alles ten koste van .....!?
Kan je een atleet op zo'n manier wel met een ruiter vergelijken wanneer voor laatstgenoemde in een medaille kans diens handelswaar zwaar meetelt?
Is de paardensport op zo'n manier nog een olympische kwalificatie waard?

Ikzelf zou het bijzonder spijtig vinden wanneer de paardensport de olympische sport kwalificatie zou verliezen.
Maar wordt het op zo'n manier niet in de hand gewerkt? De buitenwacht (lees: leken) zullen hier toch ook raar tegenaan kijken?

Hoe staan jullie hier tegenover?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:19

J01andA schreef:
Maar in de paardensport bereik je vooral veel met geld, zo lijkt het. Natuurlijk moet je ook nog een combinatie vormen (voorbeelden alom) maar over het algemeen ben je als middelmatige ruiter met een goed paard toch nog altijd een medaille kandidaat. De goede ruiter die het paard naar dit niveau heeft gebracht, staat wellicht langs de zijlijn.

Grapje dit neem ik aan? Hoeveel middelmatige ruiters ken jij die op de OS hebben gereden/gaan rijden? En er zijn toch echt genoeg voorbeelden te vinden van paarden die nooit meer het oude niveau hebben gehaald onder de nieuwe ruiter...En als je in staat bent een paard nog verder te verbeteren, lijkt me niet dat je onder middelmatige ruiter valt...

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:40

"Middelmatige ruiter", graag zien tussen aanhalingstekens natuurlijk. Er is uiteraard een klasse verschil, ook tussen de "profs"! Op de OS doen er allerlei landen mee, waarin de scholing van de ruiters te wensen overlaat. Langzamerhand huren dat soort landen toptrainers in om het ruiterniveau op te krikken, maar in beginsel was dat niet zo hoog. Met de inmiddels gekochte "top"paarden, worden de kansen aanzienlijk vergroot.
De topsport paardenhandel viert hoogtij dagen en van de crisis is weinig te merken (enkel in de basis- en recreatiesport, lukt het niet je paardje te verkopen). Lang leven de OS!

Ik begrijp dat je evenveel respect hebt voor de ruiters die hun paard naar niveau OS trainen als voor die ruiters die enkele maanden voor de OS het betreffende paard kopen en met de eer gaan strijken?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:53

J01andA schreef:
"Middelmatige ruiter", graag zien tussen aanhalingstekens natuurlijk. Er is uiteraard een klasse verschil, ook tussen de "profs"! Op de OS doen er allerlei landen mee, waarin de scholing van de ruiters te wensen overlaat. Langzamerhand huren dat soort landen toptrainers in om het ruiterniveau op te krikken, maar in beginsel was dat niet zo hoog. Met de inmiddels gekochte "top"paarden, worden de kansen aanzienlijk vergroot.
De topsport paardenhandel viert hoogtij dagen en van de crisis is weinig te merken (enkel in de basis- en recreatiesport, lukt het niet je paardje te verkopen). Lang leven de OS!

Ik begrijp dat je evenveel respect hebt voor de ruiters die hun paard naar niveau OS trainen als voor die ruiters die enkele maanden voor de OS het betreffende paard kopen en met de eer gaan strijken?

Ja. Ik heb namelijk ook wel eens op een opgeleid paard gezeten. Nou was dat niet echt een hele makkelijk, maar ik kon hem nog niet in de buurt krijgen van het niveau waarop hij onder de oude ruiter liep...En dat was 'maar' een Z paard. Ik wil niet eens weten wat er gebeurt als ik op een GP paard stap...
Daarnaast, de OS zijn over 8 maanden pas. Geen enkel paard blijft 8 maanden lang op de training van zijn vorige ruiter lopen, en ik mag hopen dat er geen enkele ruiter zo gek is om zijn verkochte paard door te blijven rijden zodat iemand anders er op de OS even op kan gaan zitten.

En neem de Oekraïne nou, waar Anky momenteel veel aan het lesgeven is. Dat zijn vast minder goede ruiters dan de Duitse/Nl/Britse teams. Maar ik denk ook niet dat ze medailles gaan winnen...En eerlijk is eerlijk, ik vind het toch fantastisch dat ze meedoen. Niet omdat ik graag een serie extra proeven tussen de 65-72 procent zie hoor, ik zie ook liever iemand 80 procent rijden. Maar ik kan ook 'the bigger picture' zien, namelijk dat hoe mondialer de sport is, hoe meer media aandacht er komt, hoe meer sponsoring mogelijk is, meer tv-uitzendingen...Dat speelt allemaal ook mee. Ik zie graag dat de sport behouden blijft namelijk, en om dat te bereiken denk ik dat het goed is dat het af en toe een beetje spannend is. En ik vind het naar Londen toe behoorlijk spannend worden. (en natuuurlijk hoop ik dat Nederland straks gewoon wint, maar ik zou het veel leuker vinden als we winnen terwijl we serieuze concurrentie hebben!)

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 19:31

Ik weet ook wel hoe het "in het grote geheel" werkt. Het belang van de OS voor de sport hoef je me echt niet uit te leggen, daarvoor draai ik al lang genoeg mee in de sport en het wedstrijdcircuit. Natuurlijk is het absoluut noodzakelijk dat er andere landen (op redelijk niveau) bijkomen anders ligt de paardensport sowieso uit de OS. Het moet geen "onderonsje" zijn met enkel een paar kwaliteitslanden. De OS is een fantastisch evenement, dat staat buiten kijf. Paardensport hoort er absoluut thuis!

De wijze waarop nu echter massaal paardenwissels plaatsvinden, roept bij mij echter vraagtekens op.
Dit vind ik niet in de lijn van de OS spirit liggen. Begrijpelijk maar niet eerlijk.
Met de wetenschap dat er al eerder stemmen/twijfels zijn geweest bij het Olympisch comité om paardensport als sport bij de OS te handhaven, vraag ik mij af of het thans gevoerde aan-/verkoopbeleid de sport wel ten goede komt. /3
Met andere woorden: een vloek of een zege !?

Zou het niet zo zijn dat hierdoor toch anders naar de sport prestaties wordt gekeken? Immers het Olympisch comité bestaat niet uit paardenvolk.
Massale paardenwissels kort voor de OS dat moet toch vragen oproepen.
Al helemaal als dat inderdaad leid tot medailles .......

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:40

Oh zo, enkel nav de recente gebeurtenissen.

Tja, ik denk dat je dan de kennis van de gemiddelde leek best wel overschat. Kijk, wij weten dat er massaal met paarden is geschoven, omdat wij het interessant vinden en omdat wij toegang hebben tot bronnen die dat vermelden. Maar de enige verkoop die echt spannend was, was toch die van Totilas. Dat is tevens het enige verkochte paard wat door leken in mijn omgeving genoemd is en waar echt over gesproken werd...van de rest ben ik behoorlijk zeker dat ze die niet kennen, laat staan weten dat ze verkocht zijn.

Het olympisch comité zal dat misschien wel meekrijgen, dat weet ik niet. Maar ik denk dat zij het meer zakelijk bekijken, zoals ook de regel dat deelnemende paarden voor 2012 met de ruiter geregistreerd moesten zijn gewoon een regel is. Ik kan me zo voorstellen dat een zelfde soort regel voor andere sporten geld (kwalificatie voor individuen, ook bij teamsporten zal er wel iets een regeling zijn mbt aan- en verkopen van spelers) Dus in die zin lijkt de paardensport me daar niet echt een uitzondering in, maar dat kan ik natuurlijk helemaal mis hebben.

Samengevat: Ik hoop en denk dus dat dat reuze meevalt :) Maargoed, you never know...