Pony beet, ruitertje bang.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Pony beet, ruitertje bang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:57

Heei,

Sinds kort heb ik een ruitertje voor idefix (4-5 maanden ongeveer).
Nu bokt hij wel eens en dat vind ze helemaal niet erg (zadel enzo past super dat is het niet).
Nu heeft hij haar vandaag gebeten toen ze hem uit de wei pakte en nu is ze in een keer heel bang geworden.
Heel begrijpelijk natuurlijk maar hierdoor word ze minder assertief en begint idefix alleen maar meer streken te krijgen. Ik heb haar wel gezecht dat ze hem een tik moet geven als hij haar bijt maar dit doet ze niet. Voorlopig blijf ik er constand bij in de buurt (ze mocht net iets meer zelfstandig doen), maar hoe krijg ik haar zo snel mogelijk weer vertrouwd met idefix? Ze durft nu al helemaal geen snoepjes meer te geven. Ik vind het heel sneu want ben wel erg op het ruitertje gesteld omdat ze een super leuk wichie is :D

balance
Moderator Over Paarden

Re: Pony beet, ruitertje bang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:03

SMP-->OPG

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:05

Hoe oud is die ruiter van je?
En geen snoepjes geven: dat mocht dochter hier eerst ook niet aan haar eigen pown. Tot deze wat meer aan elkaar gewend waren. Nu gaat het super.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:17

Ik heb ook iets soortgelijks met een verzorgstertje gehad. Ik ben met haar en paardlief de bak in gegaan en we hebben de parelli games gespeelt, wat vooral heeft geholpen is het paard overal aaien/aanraken en na wat meer grondwerken durfde ze er weer gewoon op en om eerlijk te zijn heeft dat hun band alleen maar versterkt :) Als je vragen hebt over de 7 games kun je me altijd pben ;)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:24

laat er iemand anders op en dan laat je je ruitertje zien dat je pony niks meer zal doen

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:29

niet meer alleen mee laten en voorlopig alles samen doen. Anders is ruitertje voor de rest van haar leven bang van paarden en dat zou zo zonde zijn.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 00:45

Ik was ook van plan om haar niet meer alleen te laten ;)
Snoepje geven moet naar mijn mening wel kunnen, hij krijgt ze op 1 plek en nergens anders, nooit.
Ze is met rijden nog steeds niet bang, maar wel zodra ze met hem moet lopen.
DreamAngel: dat klink heel goed! leert ze ook om de baas te zijn. Ik bp je even :D
Het meisje is trouwens 9 ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:50

idd leuk parcoursje uitzetten waar ze naast elkaar overheen moeten.
pionnen en balkjes.
linda tellington-jones heeft daar een leuk boek over.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:54

minikatje schreef:
idd leuk parcoursje uitzetten waar ze naast elkaar overheen moeten.
pionnen en balkjes.
linda tellington-jones heeft daar een leuk boek over.

Het probleem is gewoon dat hij erg happerig/bijterig is (nouja eigenlijk was). Hij is nu 5, word 6 in mei e heeft tot zijn 3e altijd gebeten. Ik moest altijd met het halster touw om zijn neus hem uit de wei halen omdat hij gewoon niet te doen was. Ik heb toen ook heel veel hulp gehad en zelf dus omdat hij 3 was de hele zomervakantie hem aan het werk gezet. Hier is hij heel positief door veranderd en beet hij nooit meer en zijn hele gedrag veranderede. Sinds toen is hij niet meer vervelend geweest tot nu dus. Hij werd wel iets drukker nu ik minder met hem kan doen, vandaar het bij rijdertje, maargoed... Ik ben gewoon bang dat hij haar onder het trainen weer zal bijten omdat hij dit al een keer heeft gedaan en zijn nog niet assertief doet. Moet ik haar gewoon heel intensief begelijden (ben in dit geval weer bang dat idefix mij als de leider ziet, en niet haar)?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:09

In eerste instantie zou ik zeker weer intensief gaan begeleiden. Natuurlijk ziet idefix jou dan wel als leider, maar haar vertrouwen zal er weer door kunnen groeien en jij kunt haar gaan corrigeren waar ze duidelijker/strenger moet zijn. Door samen met jou de 7 games te doen zal haar vertrouwen toenemen en dan kun jij steeds meer afstand nemen. Ook uitleggen dat idefix wel af en toe 'een foutje' kan maken door toch te proberen te bijten en haar uitleggen dat ze daar 1. alert op moet zijn en 2. liefst voor zijn en 3. corrigeren als het toch gebeurt (en niet terugdeinzen).

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:02

Dat de pony jou als leider ziet lijkt mij niet het grootste probleem zolang hij het ruitertje ook als iemand hoger in rang ziet.
Spelletjes spelen lijkt mij ook een slim idee. Het ruitertje leert op een leuke manier de baas te zijn en de pony leert dat het ruitertje boven hem in rang staat. Dat ze nog steeds op hem durft te rijden en dan niet bang is is mooi meegenomen, dan is ze het vertrouwen nog niet (helemaal) kwijt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 00:14

Bedankt allemaal voor de reacties :D Ik ga woensdag eerst zelf even met hem bezig, kijken hoe zijn toestand is en ga dan ook zelf even wat games uit proberen. Zaterdag komt het meisje weer en wil ik haar dus in plaatst van wat we normaal doen eerst naast idefix laten lopen en de games doen en om toch nog even te rijden gewoon zonder zadel lekker op de blote rug met halstertje om stappen (onder het rijden is hij gewoon super braaf, vertrouw hem daar 100% in, al blijf ik er natuurlijk wel bij haha)