Heftige hengstigheid bij mijn merrie, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Heftige hengstigheid bij mijn merrie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 16:29

Ik ben inmiddels al bijna 5 jaar in het bezit van mijn merrie. Vanaf het begin was het al zo dat wanneer ze hengstig was ze moeilijk mee wou lopen uit de wei, wanneer er een ruin bij haar in de buurt stond, maar met de nodige aanmoedigingen en even streng zijn lukte dit altijd wel. Afgelopen voorjaar/zomer kwam er een hengst op de stal waar ik toen met haar stond, deze hengst stond overdag in de paddock vlakbij de bak. Vanaf toen werd haar hengstigheid heftiger. Hij hoefde maar te hinniken en ze stond al met haar benen wijd, ook al kon ze hem niet eens zien. Het rijden was tijdens haar hengstigheid al helemaal niet meer te doen want ze wou alleen nog maar in de hoek van de bak staan waarbij ze zo dicht mogelijk bij die hengst stond.
In september heb ik mijn paard verhuist naar een andere stal. Vlak na de verhuizing viel het me op dat ze veel plast, dit ben ik in de gaten gaan houden en ik heb op een gegeven moment contact opgenomen met de dierenarts en urine laten onderzoeken. Ik heb hier toen ook een topic over gemaakt: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1555548
Uit het urine onderzoek kwam niks en ik moest het van de dierenarts in de gaten blijven houden. Als ik het niet vertrouwde moest ik weer contact opnemen, maar omdat ze er verder gezond en vrolijk uitziet heb ik niet echt reden tot zorgen.

Ze is in de tussentijd in een groep gekomen (ze stond eerst alleen met 1 merrie) en toen leek het iets beter te gaan, ze werd minder aanhankelijk naar andere paarden toe. Ze stond op stal naast een ruin, waar ze het (tenminste zo leek het) niet zo goed mee kon vinden. Het was een hele dominante ruin en mijn merrie is ook vrij dominant dus ze beten constant in de tralies om te laten blijken dat ze uit elkaars buurt moesten blijven. Die ruin is inmiddels in een andere stal gekomen en ze staat nu naast een merrie.

Eigenlijk is ze de hele herfst en winter voor hoelang die al bezig is hengstig geweest, steeds met tussen pozen en niet regelmatig. Ook plast ze nog steeds veel. De ene keer is het knal geel en de andere keer is het gewoon doorzichtig en een beetje bruin/gelig. Als ik haar poets en ik om bij haar kont doet ze ook constant haar staart op zij. Ook reageert ze dus op ruinen die aan haar kont zitten.

Vandaag was ze blijkbaar behoorlijk hengstig, ik zou haar gaan poetsen en had de deur, zoals ik heel vaak doe op een klein kiertje staan, hier heeft ze zich doorheen gewurmd en ze rende naar de wei toe waar de ruin staat die eerst naast haar stond op stal. Ze begon direct te plassen zodra hij bij haar kwam en ze hebben elkaar staan kriebelen. Ze stond echter in een modderpoel en op zo'n manier dat ik haar niet direct weer kon pakken, ik heb haar eerst geprobeerd te lokken met biks maar ze vond de ruin veel interessanter dan het eten. Uiteindelijk ben ik dus laarzen gaan pakken om haar te vangen en ondertussen heb ik het stukje waar ze stond afgesloten zodat ze niet weg kon rennen. Echter toen ik mijn laarzen aan het pakken was ging ze door het draad heen en stond ze bij de ruin in het weiland die haar bijna wou dekken. Ze begonnen samen heel hard rondjes te rennen en ik kreeg haar niet meer te pakken. Toen ik haar eindelijk had wou ze niet mee lopen, wat ik ook probeerde. Uiteindelijk is het met hulp van iemand anders met horten en stoten gelukt om haar uit de wei te krijgen. Toen ik haar weer op stal had was ze erg onrustig, ze rende rondjes en stond te steigeren. Ik heb haar met moeite geprobeerd te poetsen maar dat was geen succes, dus ik heb haar wat eten gegeven en ben nog even bij haar blijven staan totdat ze gekalmeerd was. Daarna heb ik haar terug gezet in haar paddock, op weg naar de paddock probeerde ze nog een keer om naar die ruin toe te gaan, maar dat lukt haar niet.

Het komt er een beetje op neer dat ik het gevoel heb dat haar hormonen, sinds die hengst op stal is gekomen, de vrije loop hebben genomen. Als ze hengstig is heeft ze totaal geen interesse meer in mij en heeft ze moeite om naar mij te luisteren. Op zich kan ik daar wel mee om gaan maar ik begin me toch een beetje zorgen te maken over de gevolgen die dit mogelijk kan hebben, als het aan de hormonen ligt tenminste.

Ze ziet er verder gezond uit en gedraagt zich wanneer ze niet hengstig is gewoon normaal.. Wel is ze alweer aan het verharen nu, misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft?

Is er iemand die dit herkent of tips heeft?

stijntilla

Re: Heftige hengstigheid bij mijn merrie, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:33

Misschien een bloed onderzoekje bij de dierenarts. Ik ken paarden die ook zo heftig waren en doormiddel van hormonen weer rustig werden. Tis behoorlijk vies spul, waar je ook goed bij moet uitkijken dat je het zelf niet op je krijgt, je eigen hormonen kunnen er ook op reageren. Maar ik zou eerst even goed overleggen met de dierenarts..

Chocotofe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:42

Ik had ook eens een merrie die heel erg last had van hengstigheid, maar niet zo erg als bij jou. Mijn merrie was gewoon vervelend in omgang en moeilijk te rijden. Toen heb ik een middeltje van de DA gekregen, het zou op basis van kruiden zijn dacht ik. Ik weet niet meer precies hoe 't heet maar ik dacht iets van 'combination red lady'.. Misschien ben je hier iets mee ?
Ik hoop dat je probleem opgelost geraakt, want ik weet dat het heel erg vervelend is !

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:09

Ik bel inderdaad morgenochtend even met de dierenarts.
Het lastige is dat ze steeds maar heel kort hengstig is en dat er niet echt een vinger op te leggen is wanneer.. Ook zie je verder dus niks aan haar..

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:18

jeetje wat vervelend. Ik volg het topic even. Mijn merrie wordt ook lastig als ze hengstig is.. het vervelende is alleen dat ze dan denk dat zij de hengst is.. met alle gevolgen van dien :|

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:34

ik volg ook even die van mij is verschrikkelijk :s denk je dat de dierenarts snel zo een kruiden mengsel geeft?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:37

Je gaat inderdaad denken dat haar hormonen niet stabiel zijn, geen slecht idee om de DA even te bellen. Die hebben vaak wel middeltjes of kennen supplementen die de merrie weer in balans kan krijgen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 00:34

Ik heb er vanmiddag nog heel veel over na gedacht en op een gegeven moment tijdens een gesprek met mijn moeder dacht ik kan het er ook mee te maken hebben dat haar soort van huisvesting erg is veranderd?
Ze staat nu overdag de hele dag in de paddock, op onze vorige stal kwam ze er maar een paar uurtjes per dag uit.
Op deze stal staat het licht standaard tot 10 uur savonds aan, op de vorige stal stond het ligt zoveel mogelijk uit en was het overdag ook donkerder op stal.
En ze krijgt nu 4 x per dag ruwvoer ipv 2 x per dag en niet standaard meer krachtvoer, alleen nog na het werken.

Fidolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:57

Het zijn allemaal tekens van 'wakker blijven' misschien brengt dat haar in de war? Mijn verzorgpaard kreeg druppels voor haar hengstigheid, een beetje op een boterham druppelen en dan geven. Ze is er een stuk van opgeknapt en werd zelfs een beetje sloom ervan.

poef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:34

Fidolein schreef:
Het zijn allemaal tekens van 'wakker blijven' misschien brengt dat haar in de war? Mijn verzorgpaard kreeg druppels voor haar hengstigheid, een beetje op een boterham druppelen en dan geven. Ze is er een stuk van opgeknapt en werd zelfs een beetje sloom ervan.

Wat voor druppels zijn dat?

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:42

ik geef mijn merrie puur brons, tijdens haar hengsitgheid kan ik haar niet rijden. Ze heeft haar aaandacht overal behalve bij mij wat hele gevaarlijke situatie;s opleverde. Ook trapt ze er op los naar andere paarden tijdens het rijden met haar hengstigheid (anders nooit kribbig op andere paarden). Ik geef haar dagelijks een boterham met 30druppels. Haar henstigheid lijkt hierdoor stukke rustiger. Als ik stopt met de druppels is het gelijk weer een ander paard. Zeker het proberen waard!

Afbeelding

ellekeuh_181

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:43

Misschien kun je de kruiden van Veba-Star eens proberen?
Zij hebben een kruiden mengeling speciaal voor merries met hormoonproblemen Merrie Relax.