Ontzettende jeuk, toch scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Ontzettende jeuk, toch scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 15:12

Situatie is als volgt. Pony is een anderhalfjarige shetlander. Staat 24/7 buiten, met weinig schuilmogelijkheid. Krijgt overigens wel voldoende ruwvoer.

Pony wordt met regelmaat kleddernat, maar blijft goed droog onder de vacht. Vandaag had ik hem in de bak bij me, normaal gaan we wandelen of fietsen. Laatst met oud op nieuw heeft hij een nachtje binnen gestaan, en begon direct te schuren. Ik weet het aan kriebel, maar dacht er verder niet zo over na. Vandaag dus, voelde ik in zijn hals een korstje zitten. Dus ben zijn hele lijf na gaan voelen, om te kijken of hij er meer had. Zodra ik ergens in zijn vacht plukte, egaal waar, begon hij zijn lip tot een slurfje te vormen, en met zijn hoofd staan wapperen. Duidelijk jeuk dus. Bij zijn kont hetzelfde, alhoewel hij daar helemaal begon te wiegen met zijn kont, om het zo maar even te zeggen.
Belletjes gingen rinkelen, dus gecontroleerd op luis. Helemaal nergens iets te vinden. Wel schilfertjes, maar goed, zo'n dikke vacht, wat wil je dan. Hij is ook gewoon goed ontwormd, dus dat kan het ook niet zijn eigenlijk.

Hij heeft op zijn kont een kale plek waar een andere pony een hap haren eraf heeft gegeten, en tussen zijn anus en hak heeft hij aan beide achterbenen een stuk kaal. Zodra ik daar kriebelde reageerde hij direct minder dan wanneer ik hem in zijn vacht kriebelde. Hij staat zich overigens zelf ook vaker te krabben.

En nu weet ik even niet wat ik moet. Aan de ene kant denk ik: scheren die hap, deken erop en snachts op stal, kijken of het dan beter gaat. Maar aan de andere kant, hebben niet alle pony's last van hun vacht? En om nu zijn natuurlijke deken eraf te halen omdat hij kriebel heeft.. Als hij het nodig heeft gaat het er zonder meer vanaf. Maar misschien zie ik spoken?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:32

Zou het geen rainrot kunnen zijn? Veel paardjes hebben daar op het moment last van en het zou niet raar zijn met het weer van de laatste tijd.

MerleSimone

Re: Ontzettende jeuk, toch scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:35

Dat stuk kaal op de achterbenen had mijn vorige pony ook, vooral tijdens het verharen kon ik het er zo afhalen, heel raar. Hier had ze niet echt heel erg jeuk. Ik zou niet weten of hier een medische reden achter zit oid, maar waarom jou je niet het meeste eraf scheren en deken erop gooien? Zolang hij het maar niet koud heeft lijkt me dat gewoon mogelijk?
Als hij er daarna nog last van heeft kun je alsnog verdere (medische) stappen ondergaan? :)
Succes!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:35

Ik denk ook gelijk aan rainrot...

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:36

Heb hier een Awelsh met hetzelfde euvel. Is daar vorige winter mee begonnen en gewoon echt last van zijn wintervacht. Zit dus ook in twijfel want om nu een gepensioeneerde pony die 24/7 buiten staat te scheren en een deken om te doen...

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:39

Mocht het een parasiet zijn waar de pony last van heeft dan is scheren (en vervolgens een goede deken om doen) wel de beste oplossing, zodat je het goed kunt behandelen. Misschien een huidkrabsel laten nemen door veearts en na laten kijken.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:45

Hier geen parasieten, alleen een kriebelvacht bij deze temperaturen. Vorig jaar kreeg hij pas tegen het voorjaar last maar nu hebben we ook haast voorjaarstemperaturen. Zul je zien dat zodra ik scheer het alsnog -10 wordt.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:47

Het kan ook zijn dat ie is begonnen met verharen. Dat kan ook heel wat jeuk geven.
Er zijn al heel wat pony's en paarden aan het verharen nu.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 16:58

Wat veel antwoorden, en zo snel ook!

Rainrot denk ik zelf niet aan. De korst op zijn hals is de enige die hij had, en dat leek me ook meer een wondje dan een rainrot plek. Ik heb een paard op stal gehad met rainrot een paar jaar geleden, en dat is het imo niet :)

Verharen heb ik ook aan gedacht, maar alles zit nog muur en muur vast qua haren :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:12

mijn pony had schurft in z'n manen, ook gelijk afgeschoren...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:12

dikke vacht....zweten...opgedroogd zweet gaat jeuken....schuren.
Als het geen schimmel/luizen etc. zijn lijkt me dat het meest voor de hand liggend.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 20:50

Dat zou idd ook wel kunnen. Alhoewel, écht zweten doet hij niet. Tenminste, niet voor zover ik dat weet. Áls hij al zweet, dan is het tussen zijn oksels zeg maar, niet bovenop zijn rug, kont, of in zijn hals :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:03

Klinkt toch als luis of schurft want daar kunnen ze idd ook goed kaal van worden.

Luis: pluk haar achter de oren uitrukken en tegen het licht houden, dan zie je de neten als je scherpe ogen hebt. Je hebt luizen die in de huid vastzuigen en die zie je wel, maar ook luizen die over de pony lopen en die zijn akelig vlug maar geven wel zoveel jeuk dat de pony er gek van wordt.

Voor luis heb je tegenwoordig een heel handig goedje, daar doe je een hoeveelheid van rond de schoft en dan is de pony zo luisvrij. Scheren niet nodig, wassen ook niet. ]
Met een streep Frontline spuitbus bereiken sommige mensen ook dat de luizen eraf vallen.

Zal straks even kijken hoe dat spul heet, staat buiten in de kast. ;)

Ik geloof overigens niet in 'last van de vacht'. Een pony kan eens wat jeuk hebben als hij gezweet heeft, maar dan geeft rollen meestal al verlichting, of jeuken in de verhaarperiode wat vrij normaal is. Maar wij zien hier nooit ponys met echt jeuk rond deze tijd, dan is er altijd wat aan de hand.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:39

Het is wel graag weer ik zou het ook warm hebben in zo,n pak haar....
Dat heb ik al meer gehoort van frontline

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:04

ik lees even mee.
Mijn shet heeft precies het zelfde.
Mijn shet loopt nu vanaf de zomer te schuren.
Dus ik dacht wachten tot de zomer weg is dan kom ik er achter of het zomereczeem is.
Zomer weg nog steeds schuren.
gewassen met sebicil jeuk nog niet weg.
Nu geschoren en een 300 gr. deken opgedaan.
Er kwam heel veel zand van haar huid af misschien dat ze daar last van had.
Nu ik de deken opgedaan heb zag ik haar nog schuren alleen dat zal misschien kunnen door de losse haren van het scheren?

Of heeft iemand nog meer ideetjes voor mij?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 11:46

Mysterie is opgelost, zoals zovelen tóch last van luis. Scheerapparaat erover, wassen, en dekens op. Vooral omdat hij nu sowieso op stal staat en niet meer buiten denk ik dat ik dat maar onderneem :)

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:15

mijn mini shet doet het ook, en het is echt gewoon jeuk van de warmte en het zand etc wat er niet makkelijk uit komt in die berenvacht. Zodra hij begint te schuren scheer ik hem. ik scheer altijd met de vacht mee dus hij is niet "kaal" en hij staat zonder deken buiten, met deken gaat hij ook weer schuren dat is gewoon echt te warm. Hij gaat dan wel eerder schuilen maar heeft geen jeuk meer en schuurt dus ook niet meer. Als ik aan kom met het scheerapparaat is hij helemaal blij hinniken en dan gaat ie er goed voor staan.
Mijne vind het heerlijk om uit zijn vacht gehaald te worden volgens mij weet hij dat hij dan van de jeuk af is. ( doen het ook al 5 jaar gemiddeld 4/5x per jaar)
In de warme periode was ik hem met tea tree shampoo, dat werkt ook lekker rustgevend voor de huid.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:20

Je gaat een pony in de winter toch niet geschoren buiten zetten? >;)

Enige wat wij soms scheren zijn jonge ponys die in het voorjaar echt niet uit de vacht komen, maar vreemd genoeg hebben wij die de laatste jaren niet meer, sinds we echt volgens heel strikt schema ontwormen.

@Pluttersput: het middel dat wij gebruiken heet Sputop. Werkt heel makkelijk en vorig jaar hebben we ze 2X een dosering gegeven met week ertussen, luizen weg.

vijftelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:29

@randalinpony: Lees toevallig mee omdat ik op zoek was naar ervaringen van Frontline spot on bij paarden.
Hier namelijk ook een pony met luis. Het Sputop waar jij het over hebt is dat een middel wat ook echt onder de 'paardenmiddelen' valt of moet ik het elders zoeken?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:37

Volgens mij is het eigenlijk voor koeien.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 09:54

Ik heb het mijn dierenarts voorgelegd, wat hij zou doen bij luizen bij paarden. Hij heeft het opgezocht, en meldde mij later dat hij alleen zou wassen, de rest was voor hem te onzeker. Ik merk nu ook hoe fit en actief Lars geworden is, hij is ook veel vrolijker. Imo is dit een goede keus geweest :j

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:50

zoek je nog iemand voor t scheren??? :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:16

Nee, ik heb al iemand gevonden, en daar ben ik heul tevreden mee :D Hij is dan ook al kaal :j