pony wilt absoluut niet naar buiten alleen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samsa11

pony wilt absoluut niet naar buiten alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:07

Hooii,

ik huur een pony, en ik wil er graag buiten is mee rijden.
Alleen het probleem is dat er altijd iemand voor moet fietsen anders krijg ik he niet vooriut en gaat hij staken. stoppen omdraaien en absoluutniet verder willen.
Weet iemand er een oplossing voor ?

Samsa11

Re: pony wilt absoluut niet naar buiten alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 23:16

niemand die mij kan helpen ? :(

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:09

Kennelijk huur je een pony die steun mist wanneer je alleen op pad gaat. Steun vind een paard/pony ook in een fietser voor zich, ze kunnen al gauw tevreden zijn. Dat je pony hier zo veel waarde aanhecht zou mij doen besluiten niet alleen op pad te gaan. Ten eerste omdat de pony niet van jouw is en ten tweede zit een ongelukje in een klein hoekje (juist voor iemand van 15).

Dit is misschien niet wat je wilt horen maar als je 20 jaar rijervaring hebt en met je eigen paard risico's wilt lopen, dan is dat heel wat anders als nu het geval is. Je hebt nou eenmaal paarden die alleen makkelijker van huis gaan dan met een soortgenoot of een fietser. Die van mij moest juist alleen omdat anders de strijd weer opstak om voorop te lopen. Dat soort natuurlijke voorkeuren krijg je er moeilijk uit en zou ik dus overlaten aan iemand met veel ervaring om goed in het zadel te kunnen blijven zitten en vastbesloten vooruit te denken. Als je dit blijft proberen en de pony wint keer op keer, dan wordt het alleen maar moeilijker om hiermee aan het werk te gaan.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:11

als deze pony nou absoluut niet wil springen. Dan blijf je toch ook niet door zeuren. Het gaat er toch om dat je het aller twee leuk hebt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:48

JJane schreef:
als deze pony nou absoluut niet wil springen. Dan blijf je toch ook niet door zeuren. Het gaat er toch om dat je het aller twee leuk hebt.

Hmm maar dit is vaak een vertrouwenskwestie, en als je dat niet aanpakt (hoeft niet perse met buitenrijden, maar in het algemeen) ga je er bij heel veel dingen hinder aan vinden.

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:47

Ja maar je huurt een pony om mee te kunnen rijden, en als ik er niet mee kan rijden is ook jammer want kheb zelf geen bak en de manege is wa verder en het bos ook een een paar meter verder op maar als hij niet wilt tja, en mij moeder kan ook niet altijd mee fietsen en op moment door het bos fietsen gaat ook niet zo makkelijk

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:52

Dan huur je toch een andere pony? :)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:02

Staat de pony nu bij jullie aan huis, staan daar nog andere pony's/paarden? En huur je van de manege een pony?

lisakalkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:08

zoek iemand die ook een huurpony heeft waar jij je pony ook huurt,
en dan wil diegene misschien wel met jou méé naar buiten,
en voelt je pony je niet meer alleen! :)

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:16

ik huur de pony van het pony hof uit aagtekerke dan komen paarden een hele winter naar je toe hij gaat dus 28 april pas weg en die manege is aan de over kan van het water (zeeland)

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:13

Welke pony is het?
Ze zijn daar opzich wel gewend om alleen op pad te gaan.

Edit. Ik zie het al geloof ik, penotti?

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:33

jaa klopt tis penotti. tis ook al niet zo makkelijke in de bak maar da lukt nog redelijk :)

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:17

Klopt, hij is ook nog erg jong toch?
Als je nou probeert om buiten uit te stappen, een klein rondje en dan gewoon weer naar huis?

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 01:12

lauraP schreef:
Klopt, hij is ook nog erg jong toch?
Als je nou probeert om buiten uit te stappen, een klein rondje en dan gewoon weer naar huis?

ik ga het is proberen want hij staakt enorm.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:44

Je (huur)paard moet steun aan jou hebben als jullie naar buiten gaan. In z'n eentje durft ie het niet, aan jou ook te weinig steun dus loopt niet verder, dat zou voor een paard namelijk een doodvonnis zijn. (Om zonder goeie leider/kudde in je eentje op stap te gaan)

Zorg eerst eens dat het in de bak goed gaat en ga buiten aan de hand wandelen, organiseer een kleine schriktraining e.d.
Tijdens het aan de hand wandelen een keertje opstappen, belonen en afstappen. Zo stukje voor stukje uitbreiden en als het aan de hand en in de bak allemaal NETJES gaat, kun je kijken of je gewoon meteen op kunt stappen.

Blijf vooral rustig, wordt niet boos en het paard moet ZELF lopen. Als paard stilstaat en niet reageert op zweep en been en je blijft wel drijven leer je ze alleen het verkeerde. Zorg dat je je paard niet te kort houdt aan de voorkant zodat ie ruimte heeft om naar voren te gaan.
Is je paard echt bang voor iets (er ligt iets langs de weg bijv.) dan mag je best afstappen om ze er langs te begeleiden. Dan bied je ook steun.
Maar stap dan meteen af, niet eerst vooruitdrijven en als dat niet werkt afstappen, dan leer je ze dat jij wel afstapt als zij blijven staan. Óf je stapt af, óf je blijft zitten, maar die keus is aan jou en moet al vast staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:32

Ik heb ook heel veel dat probleem gehad wat heb ik gedaan:

-veel aan de hand gaan wandelen, daarna soms even er op
-gewoon maar een stukje stappen en terug

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:42

dat doet mijn pony ook sinds kort. Dan gaat ze stoppen stilstaan en achteruit lopen.

Ik los het meestal op met een paar tikken met een zweepje of ik ga er even naast lopen en stap op als ze rustig is.

Als die vn jou ook achteruit gaat lopen, ik had een hele goede tip gekregen van iemand hier op bokt en die hielp goed. Ze zei in de richten die jij opwilt achteruit lopen dat wordt je pony heus wel moe

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:02

Ik heb met mijn pony hetzelfde probleem gehad, dit heeft heel lang geduurd. Ze draaide alleen ook nog om en rende keihard terug naar huis. Dit is mijn eigen pony, dus ik heb haar iedere keer opnieuw van huis weg laten gaan en terug laten rennen tot ze er moe van werd en toen liep ze uiteindelijk het rondje maar uit. De volgende dag begon de ellende opnieuw, maar ik heb haar nooit terug in de stal/wei gelaten voordat het rondje klaar was. Nu doet ze het zonder problemen. Dit is alleen wel gevaarlijk en zou ik met een huurpony niet proberen.

Wat je kunt doen is een vast rondje wandelen, een aantal dagen achter elkaar. Op een gegeven moment kent de pony de route. Als je dan op 3 kwart van het rondje bent kun je erop klimmen en loopt hij het laatste stuk waarschijnlijk wel. Ze kiezen vaak de weg van de minste weerstand, en een klein stukje lopen naar stal kost minder moeite dan het hele stuk terug lopen, en met de stal in zicht wil hij dat laatste stuk best lopen hoor. Dit kun je opbouwen naar opstappen als je net over de helft bent, en uiteindelijk net voor de helft, op 1 kwart enz. Zo leert hij ook dat er niets engs gebeurt als hij alleen op stap is. Praat ook tegen de pony als je erop zit, zodat hij weet dat hij niet helemaal alleen is. Houd er wel rekening mee dat dit niet binnen een weekje is opgelost, dit kan gerust een maand duren.

Nog iets wat je kunt proberen is gewoon wachten. Als hij niets raars doet, laat hem dan maar lekker staan. Op een gegeven moment wil hij toch lopen, want hij gaat daar niet de hele dag maar staan te staan. Waarschijnlijk probeert hij eerst of hij terug kan. Laat duidelijk blijken dat hij dit niet mag (zonder boos te worden, ook als is het voor jou nog zo vervelend). Vraag hem af en toe om vooruit te gaan. Als hij ook maar een stapje in de goede richting zet, gelijk belonen (hoeft niet uitgebreid, gewoon zeggen "Goed zo, braaaaf." ) In het begin kun je dan na een paar stapjes afstappen en het rondje uitlopen met de pony aan de hand. De pony is duidelijk onzeker en zo krijgt hij meer zekerheid en begrijpt hij dat vooruit lopen gewenst gedrag is en een beloning oplevert, namelijk dat jij hem helpt.

Het belangrijkst is dat je hier de tijd voor neemt. Het is zeker niet leuk, maar het is wel een leerzame ervaring. Niet alleen voor de pony, maar ook voor jou! Je zult zien dat als hij het straks wel doet je heel blij bent. Jij hebt hem dit dan geleerd en hij loopt dan speciaal voor jou, en niet voor iedereen zoals andere pony's die wel met iedere vreemde braaf op pad gaan.

Veel succes!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:04

Veel van de tips die Junia hierboven geeft, heb ik al toegepast de afgelopen weken.

Mijn paard kreeg ik de dam echt niet meer af, ik heb een week lang een heel kort rondje gelopen gewoon aan het halster.
Als je ernaast loopt zijn ze vaak zo mak als een lammetje.

Vanmorgen heb ik voor het eerst het rondje helemaal gereden, zelfs nog een stukje verder.
Ik heb wel mn vader meegenomen, die er een stukje achter liep. Dat is wel aan te raden.
Je voelt jezelf dan een stuk zekerder, omdat je er dan niet helemaal alleen voor staat.

Tijdens het rijden van dat rondje heb ik haar bij 'enge' punten (een boom, een bankje etc :') ) heel erg beloond bij elk stapje dat ze toch dapper in de goede richting zette.
Mn zweepje gebruik ik niet meer, ik heb het idee dat ze daardoor alleen maar meer in de stress schiet en angstig word.
Al met al heb ik dus een fatsoenlijk rondje kunnen rijden met een los teugeltje.

Succes!