leren rijlaarzen soepeler maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

leren rijlaarzen soepeler maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:06

Hoi,
Ik heb voor de zomer leren rijlaarzen gehaald van het merk Petrie, heb ze vooral in de zomer veel gebruikt en ook mee gefietst om ze soepel te krijgen, ze zijn dus allang ingelopen. helaas zitten ze om mijn benen als ik ze aandoe strak en pas na een kwartier rijden zitten ze goed (daarvoor lijkt het net alsof je een elastiek strak om je vinger/been wat dan ook en dat je dat deel afknelt) , en ik blijf blaren krijgen. bij mijn hak en aan de zijkanten van mijn voet doet het altijd heel erg pijn, ook mijn enkel doet pijn. ze zijn in de winkel opgemeten (kuiten, lengte been etc.) . dit alles is gewoon al sinds het begin, wel iets minder omdat ze ingelopen zijn maar het blijft pijn doen. in water wordt leer normaal soepel, maar zou dan de misschien het leer juist gaan scheuren ofso?
weet iemand hoe ik ze soepel krijg?
Ik vind laarzen mooier dan chaps, en deze verkopen en andere laarzen kopen wil ik niet, want dan moet ik opnieuw inlopen met de kans dat het zelfde gebeurt..

lideli

Re: leren rijlaarzen soepeler maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:05

Tja ik zou zeggen gewoon goed blijven schoonmaken van je laarzen met ledervet (heb hele goede van Petrie) en miss bij de kachel zetten zodat ze ook wat soepeler worden.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:48

ik heb de lederset van Petrie ook :) die hebbe we toen we de laarzen kochten ook gelijk meegekocht.
kachel hebben we helaas niet. wel heb ik straks gelezen om natte kranten in de laarzen te doen en dan de schoenen aantrekken, alleen is de binnenkant niet leer dus geen idee of dat werkt en anders doe ik alleen tot de enkels...

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:55

ik heb ze een keer dik in de olie gezet een nachtje laten staan enz. maar geen resultaat:( heb ook petries zonder rits. pff wat een hel! haha :Y) ik ben er met me dwarse hoofd mee gaan rijden ik moest en zal ze inlopen! dikke blaren over in me knieholtes. Ik wasze zat en heb ze in een hoek gepluurt en me oude laarsjes gepakt. maar helaas me oude laarzen zijn kaduuk dus ik moet wel -O- Nu heb ik in het begin maanverbanden in me knieholtes gedaan en steeds ingevet. Ook heb ik spullie gehad van de schoenmaker. Knelweg? zoiets :p het gaat nu al een stuk beter. Ik heb pendaal-emmer zakjes om me voeten om ze makkelijker in en uit te doen. en vooral geen dikke sokken aandoen. Bij gaat het nu al wel wat beter maar het blijven kachelpijpen :')

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 22:56

ik heb ze met rits gelukkig, extra voor gekozen, toen ik klein was had ik altijd rubberlaarsjes en daar moesten we altijd hard aan trekken om ze uit te krijgen. daarna kreeg ik jodphurs, ben ik altijd blij mee geweest, maar voor wedstrijd vind ik laarzen veel mooier. ik ga eens proberen of verband om mijn hak en enkels helpt en daarover paardrijsokken (gewoon dunne) en of het dan nog pijn doet. ik heb ze vandaag erg dik ingevet met mengsel van olie en petrie cream :j hoop dat het werkt :D

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:06

ik heb die van mij op laten rekken bij de schoenmaken net nadat ik ze binnen had. Zaten daarna vrijwel meteen perfect!! :)

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:09

Ik heb hetzelfde gehad, en bij mij gaven ze de tip; de laarzen van binnen een beetje nat te spuiten met een plantenspuit zodat het leer uitrekt, dit heb ik een maandje gedaan en heb nu nergens last meer van!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:12

Bij de schoenmaker is een speciale soort verzorgingsproduct te koop. Je behandeld het leer voordat je je laarzen aantrekt en gaat dan rijden/wandelen met je laarzen. Daardoor rekt het leer wat op en wordt het soepel. Maar dit kan alleen als je benen nog steeds dezelfde maten hebben als toen je laarzen werden aangepast, het maakt het leer namelijk soepeler, maar maakt het leer niet breder. Als je bijvoorbeeld veel meer hebt gereden/gesport, kan het namelijk zijn dat je kuiten groter zijn geworden.

Wat de blaren betreft: het is heel erg afhankelijk waarvan je de blaren krijgt of je er iets aan kan doen. Als het komt omdat het leer rimpelt en stug is, dan kan dat middeltje wat ik net noemde een oplossing bieden. Maar als het komt door de verharding van de hiel, door de rits of andere harde delen, dan zit er niets anders op dan je laarzen veel te dragen zodat je voeten zich aanpassen aan de laars door eelt te ontwikkelen.

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:00

lideli schreef:
Tja ik zou zeggen gewoon goed blijven schoonmaken van je laarzen met ledervet (heb hele goede van Petrie) en miss bij de kachel zetten zodat ze ook wat soepeler worden.

Dat raad ik af, daar droogt het leer juist van uit, waardoor het nog stugger wordt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:47

Bekend probleem, bij mij zitten ze bij de enkels heel strak dat ik letterlijk moet stampen om m'n laarzen aan te krijgen. En verder knellen ze bij m'n tenen, daar krijg ik blaren van. Helpt natte kranten hiertegen? Hoe nat moeten die kranten zijn? En ik heb mijn laarzen al ruim 2 jaar en nog vind ik ze stug. (petrie anky op maat gemaakt)

haikelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:37

veel invetten met ledervet en inzepen met dat speciale zeep uit de paardenwinkel ;)

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:42

kranten heb ik niet uitgeprobeer, aangezien we niet eens de krant krijgen :+ ik denk dat ze gewoon vochtig moeten zijn, maar niet dat ze helemaal week zijn, gewoon dat ze nog beetje vorm hebben en niet slap hangen..
ik heb olie+lederolie op mijn voeten en enkels en stukje erboven gesmeerd en aan de buitenkan van de laarzen, erin gestapt dichtgeritst en zo een uur gezeten en beetje gelopen (niet veel, is wel aan te raden denk ik om wat meer te lopen). vind ze wel beter zitten nu!!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:20

TS welk type laars heb je???

want als je type perfect heb... dan kan je blijven smeren maar er zit een coatinglaag over de laars.
ledervet zal daar niet doorheen trekken.

en als ze knellen... even laten oprekken bij de schoenmaker!! en blijven lopen

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 23:35

volgens mij Hampshire, dacht dat Perfect zonder rits was, of juist hampshire. ik heb een van de 2, heb ze beide gepast maar heb voor de rits gekozen :)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:30

jolanda20 schreef:
TS welk type laars heb je???

want als je type perfect heb... dan kan je blijven smeren maar er zit een coatinglaag over de laars.
ledervet zal daar niet doorheen trekken.

en als ze knellen... even laten oprekken bij de schoenmaker!! en blijven lopen

o vandaar :') ik heb de perfect en moet idd blijven smeren :P lopen die van al wat beter?

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:13

fjordjes schreef:
Bekend probleem, bij mij zitten ze bij de enkels heel strak dat ik letterlijk moet stampen om m'n laarzen aan te krijgen. En verder knellen ze bij m'n tenen, daar krijg ik blaren van. Helpt natte kranten hiertegen? Hoe nat moeten die kranten zijn? En ik heb mijn laarzen al ruim 2 jaar en nog vind ik ze stug. (petrie anky op maat gemaakt)

Niet stampen! Dat is bepaalde niet bevorderlijk voor je hakken en de aanhechting van je schacht, mij is aangeraden om laarzentrekkers te gebruiken om eerdergenoemde reden.

zijn die houten voetjes misschien een idee voor jouw voor als je ze niet aanhebt? Dan vormt de schoen van de laars zich al wat meer dan zonder.

& voor de openingspost, ik denk dat gewoon kilometers maken toch echt de oplossing is :) Mijn petries, type perfect, zaten de eerste 2 jaar gewoon niet lekker, maar nu kan ik er de hele dag op rondstampen met wedstrijden als dat nodig is, no problemo!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:19

gister gereden met mijn nieuwe laarzen... een ware hel!!! mensen.. ik heb een blaar gereden in mijn knieholte!!! Mijn vorige laarzen heeft een jaar geduurd voordat ze lekker liepen!! ik heb er 6 jaar op rondgelopen totdat de coatinglaag beschadigd raakte.

veel lopen en ze zullen over een tijdje lekker zitten.
niet mee gaan mesten!! dat beschadigd je leer. en idd niet stampen! er zitten niet voor niets lusjes in de laars.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:39

Het klinkt alsof ze te straks aangemeten zijn. Dat verklaart het beknellende gevoel om je kuit. Dat is op te lossen door de laarzen op te laten rekken. Waarom je blaren loopt op je hak weet ik niet.
Absoluut NIET bij de kachel zetten, daar droogt leer van uit en is funest voor je laarzen.

Petries staan er wel om bekend stug te zijn, maar het zijn ook echt kwaliteitslaarzen, als ze eenmaal zijn ingereden doe je er ook echt lang mee. Met mijn eerste paar heb ik 10 jaar gedaan en als mijn kuit niet te dik was geworden hadden ze nog wel wat langer mee gekund. Mijn huidige paar gaat ook al ruim 5 jaar mee.
Ik ben met beide paren gewoon meteen gaan rijden. Hooguit afwisselen met chaps om af en toe normaal te kunnen rijden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:28

De vochtige kranten hebben al een heel deel geholpen! Nu moet ik het denk nog een keer doen want bij de voet/tenen zitten ze nog te strak.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 13:10

dankjewel voor de reacties :) ik hoop dat het snel beter word :)

Falona: denk dat ze idd bij mij te strak zijn aangemeten.. want in eht begin ging de rits ook al moeilijk dicht en nu ruim half jaar verder nog steeds...

Fjordjes, fijn dat dat heeft geholpen :D misschien vanavond ook maar eens proberen, heb morgen wedstrijd en wil wel dat ze nog iets soepeler zijn..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:17

Laarzen aantreken en er een warme waterstraal op zetten dan wordt het leer soepel en rekt iets uit en aanhouden tot ze weer opgedroogd zijn

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 13:18

leer gaat daar neit kapot van? ^^

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:19

bella1wjnmk schreef:
leer gaat daar neit kapot van? ^^

nee waarom?

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 13:20

van het hete water :P maarja als het neit kapot gaat ga ik het proberen :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:44

water, regen kunnen ze tegen en warmte lichaam ook dus waarom zouden ze er stuk van gaan?