Voor mezelf en de huidige eigenaresse (die een goede vriendin van me is) ben ik mogelijk op zoek naar meer informatie over de volgende pony:
Naam: nu Lely van Eothún, maar dat is volstrekt niet van belang sinds wij haar die naam hebben gegeven. Haar werkelijke (oorspronkelijke naam) is ons niet bekend.
Leeftijd: waarschijnlijk rond de 17/18 kan een jaartje beide kanten op schelen.
Geslacht: merrie
Stokmaat: 1.05/1.07
Kleur en aftekenigen: Vos, blonde manen maar rode staart, klein kolletje en een snebje.
Ogen: half blauw, half bruin
Uniek: ze heeft een nummer in haar onderlip getatoeëerd, maar helaas is het meeste daarvan onleesbaar behalve het cijfer 30. We zijn niet geheel zeker wat deze tattoo inhoud.
Overige info: ze is bereden en betuigd maar heeft bij ons nooit aangespannen gelopen, ze kan tot ong. 50cm springen op het moment maar struikeld vroeger over een balkje.
Achtergrond:
In 2005 (of laat 2004) zag ik Lely (toen nog een naamloze Shet) voor het eerst. Ik huurde een weidje vlak bij mijn huis in Arnhem voor mijn andere ponies en plotseling liepen er niet 1 maar 2 voskleurige Shets. Deze tweede Shetlander was van de eigenaar van de grond, die meer paarden had lopen op de strook land aan de andere kant van de spoorlijn. Deze man stond niet heel best bekend, maar ik keek vanuit huis uit op zijn land en had al eerder twee dieren van hem gekocht, een Shet en een KWPNer met een half papier. Het weidje wat ik huurde was ook van deze man. Op dat moment kon ik geen andere pony betalen maar de rest vond deze gastpony wel gezellig dus voor een maand of wat liep ze bij onze dieren.
Het verhaal dat ons werd verteld: blijkbaar was ze voordat ze bij de (toenmalige) eigenaar kwam in ieder geval van een kinderboerderij geweest en daarna van mensen waarbij ze een veulen had gehad wat helaas was overleden (het verhaal ging door onderkoeling?), waarna ze wat van de leg was en deze man haar had overgenomen. In 2005 is ze een maand ongeveer weg geweest om gedekt te worden maar ik weet niet door welke hengst of waar. Alleen dat het een appaloosa hengst is geweest. Toen ze terug kwam van de hengst heeft ze een tijdje aan de andere kant van het spoor gelopen tot ze weer terug aan onze kant verscheen omdat ze zogenaamd naar de veulens zou slaan (nooit wat van gemerkt, ik had op dat moment ook een Shetveulen lopen en dat ging prima, ik denk dat het een excuus was omdat de vrouw van deze man blijkbaar niets van de Shets moest weten). Dit was het moment dat ik besloot haar te kopen (oktober 2005, ongeveer). In 2006 kreeg ze 11 dagen voor de einddatum een dood veulen (bruin hengstje met een appaloosa tekening op de kont, geen idee hoe dit wordt genoemd, tot mijn schaamte) en in januari 2007 heb ik haar aan mijn vriendin over gedaan, die haar nu nog steeds heeft (samen met haar blakend gezond dochter, een ShetxDarmoor kruizing).
Graag willen we weten wie iets van haar weet van voor/rond 2004/2005. We kunnen haar vorige eigenaar niets meer vragen, daar deze jaren geleden als is overleden.
Fotos:
In Arnhem, rond de tijd dat ik haar overnam: (oudste foto die ik heb)

De winter daarop (in Huissen)

Zomervacht, blonde manen met een rode staart (in Glimmen):

Met huidige eigenaar (in Glimmen):

Haar ogen:

Laatste note: stel alle vragen die je hebt hier a.u.b, de antwoorden kunnen iemand misschien op een spoor zetten!
Toch heel erg bedankt! Gelukkig ben ik niet op zoek naar haar maar staat ze vlak bij ons, lekker op stal met haar dochter.