Pony VERleasen, hoe en wat? Help alsjeblieft. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Pony VERleasen, hoe en wat? Help alsjeblieft. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 14:06

Tja daar sta je dan voor de keuze.. Je droompony verkopen of verleasen?

Ik wil hem helemaal niet kwijt! De gedachten dat hij niet meer van mij zou zijn doet me breken |( Ik wil hem echt niet verkopen!
Maar door prive omstandigheden ben ik momenteel niet in staat wanneer hem iets gebeurd hem de zorg kunnen geven die hij
op dat moment verdient om te krijgen!

Ik ben student en extra werken gaat momenteel niet want dan heb ik geen tijd voor hem. Een betaalde berijder vinden die je paard normaal kan rijden en niet naar de knoppen rijd hier in de omgeving is gewoon niet te vinden ;(

Nu zat ik dus te denken om hem voor langere tijd te verleasen, maar hoe zit dit alles, ook met de 'niet-te-vergeten-punten' op leasecontracten ect..

Met langere tijd bedoel ik dus ook voor een 1 a 1.5/2 jaar.. Dat die mensen dus een eigen pony hebben voor die tijd maar dat ik na die tijd (einde contract/eventuele afspraken) gewoon weer terug kan nemen zonder al poes pas.. Dus alle stalkosten zijn voor hun en eventuele verzekeringen enzo hun ook zelf betalen. Mag ik dingen van hun eisen kwa wedstrijden, mag ik een bedrag vragen voor hem ect?

Ik ben hier zo leek in, willen mensen me alsjeblieft helpen ik wil niet later nog eens mijn hoofd stoten omdat ik het nu niet goed gedaan heb of er spijt van heb!

Ik ben vast veel dingen vergeten, maar zit met zoveel aan mijn hoofd ;(

minka

Re: Pony VERleasen, hoe en wat? Help alsjeblieft. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:22

Ik zou inderdaad een duidelijk contract opstellen, maar ondanks dat kan je altijd te maken krijgen met zaken die niet voorzien waren. Je paard staat bijvoorbeeld met een dik been of andere blessure op stal. Kosten voor de dierenarts zijn voor degene die je paard least, maar hij/zij vind het niet noodzakelijk om een dierenarts te laten komen. Jij zit na een jaar met de problemen..

En zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen over andere verzorgingszaken, helemaal als het contract ten einde loopt. Je kan dingen nog zo goed opschrijven, maar mensen hebben verschillende visies op dingen.

Succes met je keuze :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:22

Ik heb laatst een topic gelezen over een paard dat door de leaser doodleuk doorverkocht is en de eigenaar had geen poot om op te staan.. Wees dus erg voorzichtig...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:25

Wij hebben dit bij een vorige paard van me bewust niet gedaan. Ik wilde hem ook liever verleasen maar na wat ervaringen te hebben uitgewisseld heb ik gewoon een hele goeie thuis voor 'm gezocht. Dingen als de smid ed worden uitgesteld (want hij is toch niet van hen) wat als jij na 2 jaar een verreden paard terugkrijgt? Misschien kun je hem bij een semi-beroepsruiter onderbrengen, dat kost ook wat maar je paard wordt er iig beter van. Gaat dit over je hengstje?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:26

Ik heb zelf een tijd een pony geleast, en bij ons is alles goed gegaan. Ik heb je even een pb gestuurd met hoe wij het geregeld hadden.
Een contract is heel verstandig, maar zoals Minka al zegt: je kunt onmogelijk alles van te voren vastleggen...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:27

Weet je zeker dat er geen fijne bijrijder te vinden zal zijn?
Ik woon een kwartier van je, als ik tijd zou hebben..
Heb je geadverteerd?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:28

Oakland1990 schreef:
Wij hebben dit bij een vorige paard van me bewust niet gedaan. Ik wilde hem ook liever verleasen maar na wat ervaringen te hebben uitgewisseld heb ik gewoon een hele goeie thuis voor 'm gezocht. Dingen als de smid ed worden uitgesteld (want hij is toch niet van hen) wat als jij na 2 jaar een verreden paard terugkrijgt? Misschien kun je hem bij een semi-beroepsruiter onderbrengen, dat kost ook wat maar je paard wordt er iig beter van. Gaat dit over je hengstje?

Precies dat denk ik dus ook.. Heb toch een beetje het idee dat je altijd in je achterhoofd houdt dat het paard weer weg gaat en waarom zou je er dan heel veel in investeren? Is misschien een beetje kort door de bocht hoor, maar denk dat het echt een bekende zou moeten zijn dat je hem dan niet moet verplaatsen, zodat je zelf een oogje in het zeil kan houden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:32

Een voorbeeldje: Saskiakur hier op bokt zoekt regelmatig paarden om uit te brengen of te trainen, hoe dat financiele plaatje zit weet ik niet, maar zou toch eerder zoiets kiezen dan leasen. Dan heb je zelf nog wat te zeggen. Leasing is in mijn ogen gewoon verkopen zonder eigenaarsoverdracht, je geeft alles uit handen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:35

minka schreef:
Oakland1990 schreef:

Precies dat denk ik dus ook.. Heb toch een beetje het idee dat je altijd in je achterhoofd houdt dat het paard weer weg gaat en waarom zou je er dan heel veel in investeren? Is misschien een beetje kort door de bocht hoor, maar denk dat het echt een bekende zou moeten zijn dat je hem dan niet moet verplaatsen, zodat je zelf een oogje in het zeil kan houden.

In mijn geval ging dit iig niet op, heb altijd het idee gehad dat het mijn eigen paardje was en er ook dusdanig voor gezorgd. Had er nog rapper een DA bij dan de eigenaren gedaan zouden hebben bij wijze van spreken. Maar feit is gewoon dat je niet precies weet wat ermee gebeurd, je geeft wel alles uit handen.

Zeker wanneer je als leaser alles moet betalen wil je er heel wat over te zeggen hebben en zit je niet te wachten op een eigenaar die je constant verteld hoe je het moet doen. Het lijkt mij iig heel erg lastig om alles uit handen te geven, maar dat heb je met verkopen natuurlijk ook...

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:37

Wellicht een idee om hem onder te brengen bij een ponyruiter die hem uit mag brengen op wedstrijd en alle kosten voor hun zijn. Maar jij dus niet elke maand daar weer geld voor krijgt?
Wellicht weet ik dan wel iemand, echt een keurige amazone. :j

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:38

Met verkopen kun je je er vaak wel bij neerleggen na een tijdje, dat je niet meer eigenaar bent. Bij leasen blijf je eigenaar maar heb je evenmin wat te zeggen tenzij je zelf een aandeel blijft hebben in de kosten. Er zijn natuurlijk ook altijd leuke mensen om mee te leasen, de vraag is of je die tegenkomt en het ook zo blijft.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 14:53

milou123 schreef:
Wellicht een idee om hem onder te brengen bij een ponyruiter die hem uit mag brengen op wedstrijd en alle kosten voor hun zijn. Maar jij dus niet elke maand daar weer geld voor krijgt?
Wellicht weet ik dan wel iemand, echt een keurige amazone. :j

Ik wil ook het liefst dat hij bij een pony ruiter te recht zou komen zodat ze lekker actief wedstrijden gaan starten.
Als ik zeker weet dat hij bij een goede ruiter zou komen (ik stel wel eisen, want het is een hengst dus moet minimaal L2 dres of L springen gereden hebben) dat ik dan niks ervoor vraag, ik moet gewoon wel de bevestiging hebben zoals mensen hier al zeggen dat hij echt wel de verzorging krijgt die hij MOET hebben en ze niet er laks mee omgaan want dit is niet zomaar een pony!

Oakland1990 schreef:

Dit gaat inderdaad over mijn Palomino Hengst

F_Orumster schreef:
Weet je zeker dat er geen fijne bijrijder te vinden zal zijn?
Ik woon een kwartier van je, als ik tijd zou hebben..
Heb je geadverteerd?

Nee dit heb ik nog niet gedaan, mede doordat ik in onze omgeving enzo toch ruiters allemaal eigen paard hebben en anders manege ruiters

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:05

Nicole schreef:
Met langere tijd bedoel ik dus ook voor een 1 a 1.5/2 jaar.. Dat die mensen dus een eigen pony hebben voor die tijd maar dat ik na die tijd (einde contract/eventuele afspraken) gewoon weer terug kan nemen zonder al poes pas.. Dus alle stalkosten zijn voor hun en eventuele verzekeringen enzo hun ook zelf betalen.

Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje bot... Die mensen willen jou uit de nood helpen door je paardje op te vangen en er alle kosten voor te betalen voor jou, en op welk moment jij maar wil kan jij terug in hun leven verschijnen om hem zomaar weer mee te nemen?
Ik hoop voor je dat die mensen nog contact mogen houden met je paard! Want je denkt toch niet dat ze na zo'n lange periode hem nog zien als "gewoon een paard"? Denk hierbij aan hoe jij je nu voelt...

Zorg bij het opstellen van je contract gewoon dat het fair blijft voor beide partijen :) Wat moet jij op voorhand weten, waar beslis jij over? Dit dan qua voer, medicijnen, weidegang, manier van rijden, plaats van stalling...

En sowieso, als je deze onzekerheden voorlegt aan de potentiële leaser, zal deze er zeker begrip voor hebben en komt het helemaal in orde! :)

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:06

Ik denk dat Nicole niet zo in elkaar steekt. Ze is nu hopeloos op zoek naar een nieuwe tehuis voor het dier.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 15:11

Precies zoals Sas al zegt!! Zo ben ik niet!

Natuurlijk mogen die mensen contact houden al willen ze elke week langs komen! Ik wil gewoon het beste momenteel maar ik kan mijn ventje gewoon niet missen en niet verdragen dat hij niet meer van mij zou zijn!

Mijn droom is om ooit nog wedstrijden met hem te starten en Z worden samen als 1 team en die wil ik gewoon zo graag, die wil ik niet opgeven

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:31

En stel dat je het dier verleasd, de ruiter gaat flink aan de slag en heeft over een tijdje een goed getrainde en presterende toppony van hem gemaakt (waarbij en passant zijn waarde ook fiks stijgt). Dan veranderd jouw situatie en kan je hem weer terug nemen. Kom je hem dan gewoon ophalen? Ga je de ruiter betalen hiervoor (hoeveel)? Vindt je het te l*liig en mag ze hem houden? Lastig hoor dit!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 15:38

Precies daarom Troi, ben ik aan het het kijken naar hoe en wat de mogelijkheden allemaal zijn

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:40

Mede omdat het niet zomaar een pony is en daarbij ook nog een hengst, zou ik net niet gaan verleasen aan "zomaar" iemand. Zou toch serieus overwegen naar een semi-prof oid, als hij dan in waarde stijgt heb je er zelf ook nog wat aan, deze soort mensen hebben ook een minder persoonlijke band met je paard waardoor het later ook makkelijker is hem terug te halen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:44

Ik lees hier inderdaad weleens dat er een pony of paard gezocht wordt om uit te brengen, en of die dan ook tijdelijk op 'hun stal' kan komen te staan. Als je zo iemand kan vinden, zou dat natuurlijk ideaal zijn!

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:45

Enige oplossing zou zijn dat diegene die hem overkoopt en met wat de waarde de pony gestegen is met de verkoop de winst zelf mag houden. De ruiter/koper in dat geval.

@Marcocje: Dan moet het ook een ruiter zijn die alle kosten opzich wil nemen. Dat is het probleem in dit geval.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:47

Ik weet niet hoe groot hij is, maar misschien wel een leuke pony om voor een getalenteerd jonge ruiter uit te brengen. Zijn er geen instructrices/instructeurs in de buurt waaraan je zou kunnen vragen of die misschien niet zo iemand kennen? Of misschien kijken bij wedstrijden waar er misschien wel jonge ruiters lopen.

Veel succes in ieder geval!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:03

Ik zag net op de markt dat een amazone op zoek was naar trainingspaarden. Ik weet uiteraard het prijskaartje van een dergelijke oplossing niet maar zou dat niet wat voor je kunnen zijn?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:08

troi schreef:
Ik zag net op de markt dat een amazone op zoek was naar trainingspaarden. Ik weet uiteraard het prijskaartje van een dergelijke oplossing niet maar zou dat niet wat voor je kunnen zijn?

Volgens mij bedoelde ik deze ook, maar toen ik net zocht kon ik dat topic niet meer vinden?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:48

let wel indien een ander schade met je paard zou veroorzaken (of je paard veroorzaakt met die ander ruiter schade) jij als eigenaar aansprakelijk bent en blijft.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:59

Misschien ben ik hier heel simpel in, maar wel eens gedacht om een uitgebreide ziektenkostenverzekering voor jouw pony af te sluiten? Kost je een paar euros per maand (als je hem niet achterlijk hoog verzekerd en enkel tegen kosten, dan vallen de kosten reuze mee) en als er dan wat gebeurd, kun je hem zonder kopzorgen naar een dierenkliniek brengen...