Juryleden die hun (negatieve) mening op het internet zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Juryleden die hun (negatieve) mening op het internet zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 00:40

Beste bokkers,

Het is mij opgevallen dat een jurylid die mij gejureerd heeft op het internet 'commentaar' heeft geplaatst over de starters die dag.
Het was commentaar over een mening van dat jurylid over een aantal starters, ook over de kijk van dat jurylid over die dag wat een beetje negatief overkwam.

Mogen juryleden dit op (openbaar) internet zetten?

Bedankt voor het reageren alvast :)

ifever

Re: Juryleden die hun (negatieve) mening op het internet zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:45

Ik zou eerlijk gezegd niet weten of ze dit online mogen zetten. Ze zullen sowieso niet met naam en toenaam van jou en je paard het op internet zetten ivm privacy. Voor de rest ligt het er denk ik ook aan hoe het geschreven staat, je kan namelijk hetzelfde zeggen maar in nette woorden of afkrakende woorden scheelt nogal natuurlijk.

Heb je problemen mee met wat de betreffende jury geplaatst heeft? Mogelijk kan je haar een bericht er over sturen en wanneer het kwetsend is in overleg met een mod het bericht laten aanpassen of verwijderen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:48

Net als dat het niet netjes is als deelnemers juryleden met naam en toenaam gaan afkraken op internet, is het niet netjes als juryleden deelnemers met naam en toenaam gaan afkraken op internet. Ik vind beide gevallen absoluut niet kunnen. Maar......... net als dat deelnemers ook regelmatig iets plaatsen als "de jury van vandaag was belachelijk streng" zal ook een jury wel eens iets plaatsen als "het niveau in mijn ring vandaag was belabberd". Netjes? Nee. Begrijpelijk? Ja. Juryleden zijn ook mensen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 00:50

ifever schreef:
Ik zou eerlijk gezegd niet weten of ze dit online mogen zetten. Ze zullen sowieso niet met naam en toenaam van jou en je paard het op internet zetten ivm privacy. Voor de rest ligt het er denk ik ook aan hoe het geschreven staat, je kan namelijk hetzelfde zeggen maar in nette woorden of afkrakende woorden scheelt nogal natuurlijk.

Heb je problemen mee met wat de betreffende jury geplaatst heeft? Mogelijk kan je haar een bericht er over sturen en wanneer het kwetsend is in overleg met een mod het bericht laten aanpassen of verwijderen.

Namen stonden er niet bij, wel een algemene opmerking over de hele dag dat het 'niet veel soeps was'. Terwijl het ook maar F-proeven waren op een manege.
En dan vat ik het niet persoonlijk op, ik heb over die dag een heel tevreden gevoel, en had goede punten, maar het is toch naar om zoiets te lezen!
Over een paar mensen kon ik uit de jurylid haar tekst opmaken over wie ze het had, omdat ze die mensen omschreef (hun outfit etc.).

Ik heb er zelf niet hele erge problemen mee, maar meer een beetje een naar gevoel, dan start je ergens en dan kan er zomaar negatief commentaar daarover op bokt of een ander forum verschijnen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 00:51

Roxx schreef:
Net als dat het niet netjes is als deelnemers juryleden met naam en toenaam gaan afkraken op internet, is het niet netjes als juryleden deelnemers met naam en toenaam gaan afkraken op internet. Ik vind beide gevallen absoluut niet kunnen. Maar......... net als dat deelnemers ook regelmatig iets plaatsen als "de jury van vandaag was belachelijk streng" zal ook een jury wel eens iets plaatsen als "het niveau in mijn ring vandaag was belabberd". Netjes? Nee. Begrijpelijk? Ja. Juryleden zijn ook mensen.

Dat is inderdaad ook zo.. Lastig is dit..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:56

Tja, ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vindt, maar ik vind dit niet in de categorie "niet kunnen" vallen. Ook als jury vertel je wel eens iets over wat je die dag hebt meegemaakt.

Als dit niet kan kunnen alle negatieve berichten over juryleden (bijv. "belachelijk streng" "houdt niet van haflingers" "wat een chagrijnig type zeg") ook niet meer. Die zijn immers ook vrij eenvoudig terug te leiden naar het betreffende jurylid van die dag.

Edit: lees nu je laatste berichtje. 't Is inderdaad lastig. Soms zijn de grenzen van wel of niet kunnen erg dun. Maar ik zou me hier toch niet al te druk om maken hoor. Gewoon lekker genieten van het feit dat jij lekker hebt gereden! :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 01:04

Ik maakte me inderdaad niet druk! En die berichten over juryleden zijn zeker soms ook niet al te goed nee :')

Maargoed, het was ook niet bedoeld als 'kritiek' dat dit jurylid dit deed. Maar meer als, je doet je best met je proefje, rijd wel goede punten, en dan lees je op bokt kritiek op allerlei starters (op bijv. hun outfit want die kleur, nee dat zag er echt niet uit hoor). Dan denk ik toch van ja, je kan een mening hebben, maar is dit slim om als jurylid waarvan de naam en alles bekend is, je soms weet dat diegene actief is op het internet om dat dan zo neer te zetten?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 06:46

Waarom zou dat niet mogen dan?
Ik vind wel dat het algemeen commentaar moet zijn, dus zonder naam en toenaam.
Sterker nog, ik doe het heel regelmatig op twitter en geef daar regelmatig aan waar ik jureer, wat ik mis in de gejureerde proeven al dan niet met een tip.

Dat is overigens vaak veel netter dan de meeste deelnemers die minder algemeen hun ongezoute mening over de jury geven (zoals Roxx ook al aangeeft). Want die naam van de jury vind je makkelijker erug door locatienaam en klass te vermelden (vaak wordt ook gelijk de naam in het topic genoemd). Als jury heb ik daar overigens ook geen moeite mee, alleen altijd jammer dat ze 9 vd 10 keer de moeite niet hebben genomen om de jury tijdens de wedstrijd aan te spreken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 06:54

Ik ben zelf FNRS jurylid en mens. :+ Wij juryleden delen graag onze ervaringen met elkaar en zolang dat netjes verwoord wordt is dat prima. Wij noemen idd geen naam en toenaam. (althans niet expres of met opzet áls het een keer gebeurd) Ik wil ook graag mijn verhaal doen over een proevendag dus ik praat erover ja. Ook op Bokt. :j Wij zien idd soms hele goeie proeven maar ook dagen dat het idd allemaal een stuk beter kan. Zoals ruiters hun ei kwijt willen over een proef of jury willen wij dat over een ruiter. Alleen is dat niet netjes als er uit de post gehaald kan worden over wie het ging.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 09:43

Klopt inderdaad over ruiters, geef ik groot gelijk in. Is ook helemaal niet netjes, ik bedoel dit topic ook niet als aanval op juryleden. Ben heel blij dat jullie er altijd maar weer zitten :D
Meer als, in hoeverre kan een jurylid openbaar kritiek geven op starters?

Stel ik heb een bepaalde voorkeur voor mijn outfit (bijv. aparte laarzen, apart jasje, aparte kleur etc.) en ik ben hier zelf blij mee. En vervolgens word er op internet hierover een nogal directe/lacherige mening gegeven door het jurylid van dit dag. Dan vind ik dat niet erg professioneel. Een beetje bezoeker van de stal die zou na het lezen van die post ook weten over wie het ging. Ik vind dat niet dat dat jurylid een goede reclame maakt voor zichzelf.

Bedankt voor de reacties :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:49

Klopt, ik zou er ook niet op die manier over praten. Ik denk dat het jurylid in kwestie niet weet dat er iemand van die manege op bokt zit.
Maar dan nog hoor je op te letten met wat je op internet zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:01

Ik zie het probleem niet zo...

Overigens vind ik het hedendaagse niveau met de goede sportpaarden ook belabberd...en dat mag wel eens op internet te lezen zijn..

Ik vind nl dat er te veel te paardonvriendelijk wordt getraind en gereden bij de paarden die heel veel beweging hebben en gaandeweg hun beweging er uit gereden wordt door het getrek en gepomp...en dat dat in wedstrijden ook te zien is...de mate van ontspanning nl te weinig te zien is....en dan toch punten scoren...naar mijn mening mogen die niet eens uit de B of de L komen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:09

Tja, zoals zo vaak zal het verschil ook in de bewoordingen zitten. Als een jurylid iets formuleert als: 'ondanks een aantal prettige uitschieters was het gemiddelde niveau vandaag teleurstellend'. Klinkt het alweer een stuk prettiger dan alles als ondermaats weg te schrijven.
Ik vindt trouwens wel degelijk dat een jurylid meer op zijn woorden moet letten dan een ruiter in deze. Die heeft echt een aanzienlijk grotere verantwoordelijkheid. Enigszins vergelijkbaar met een docent die niet een klas mag wegschrijven terwijl het niet zo'n punt wordt gevonden als een leerling een bepaalde docent wegschrijft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:14

Ik vindt het van beide kanten niet slim maar ik vind dat een jurylid hier net iets professioneler in hoort te staan. Bespreken dat het nivo van de dag in algemene zin wat tegenvalt moet kunnen. Maar niet op individueel nivo. De naam niet noemen en dan wel de outfit opdat andere dan nog weten over wie het gaat vind ik niet kunnen. Is niet professioneel.

Aan de andere kant vindt ik het als ruiter knap stom om een bepaald jurylid negatief te bespreken. jurylid kan meelezen en hoe denk je dan dat er naar je gekeken wordt.

Het eerste wat ik altijd overigens denk als iemand zegt slechte jury(oid trant): Nou....die zal wel gewoon slecht gereden hebben :+ :D :Y)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 10:17

russel schreef:
Ik zie het probleem niet zo...

Overigens vind ik het hedendaagse niveau met de goede sportpaarden ook belabberd...en dat mag wel eens op internet te lezen zijn..

Ik vind nl dat er te veel te paardonvriendelijk wordt getraind en gereden bij de paarden die heel veel beweging hebben en gaandeweg hun beweging er uit gereden wordt door het getrek en gepomp...en dat dat in wedstrijden ook te zien is...de mate van ontspanning nl te weinig te zien is....en dan toch punten scoren...naar mijn mening mogen die niet eens uit de B of de L komen..

De kritiek waar ik het over heb ging dus niet perse over het rijden. Zoals in mijn vorige bericht te lezen in. Het gaat er ook niet om wat het niveau van het rijden is maar in hoeverre een jurylid op internet zet. waaruit ook nog te halen is ovet welke starter het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:21

Als het bagger is, dan is het bagger...

Ruiters willen altijd punten rijden en het is bij de meesten weer de schuld van de jury...

Overigens weet ik bij andere jurygerelateerde zaken ook uit eerst hand dat het mensen zijn met gevoel en vooroordelen...en helaas je als kandidaat je op moet letten wat je uitstraalt om je resultaten niet te beinvloeden,

En op jouw post in te gaan, waarom mag er geen algemene mening gegeven worden over het niveau van die dag? Kennelijk schort er dus wat aan het lesgeven? Als het niveau al niet spannend was, dan is het gereden niveau kennelijk onder het gemiddelde.

Reden voor allen om toch meer kritisch te gaan kijken naar het zelfje.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:25

Het hoort niet, maar misschien wilde zij er wel een discussie mee opgang brengen. Je leest/hoort immers wel vaker geluiden over dat "ze" het niveau achter uit vinden gaan. En dat is echt niet alleen op internet terug te vinden. Dat het jurylid in kwestie "jullie" dag heeft uitgekozen dat is spijtig. Maar zeg nou zelf er worden genoeg praktijk situaties gebruikt als casus, zou dat dan ook niet mogen omdat er toevallig iemand is die het verhaal weet te koppelen, aan een bepaald persoon of een bepaalde groep personen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:28

russel schreef:
Reden voor allen om toch meer kritisch te gaan kijken naar het zelfje.

Dat ontbreekt er absoluut aan. Niet alleen nu, vroeger ookal hoor. Maar ik vind dan nog niet dat op het internet te lezen is dat een jurylid over mijn proef dat meld(en dat dan te herleiden is dat het over mij gaat)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:02

Van mij mogen ze het zeggen. Het is je eigen mening.
Wij ruiters geven toch ook vaak onze (negatieve) mening over de juryleden op internet. Mogen de juryleden dat toch ook over de ruiters doen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:40

Misschien erg ouderwets ofzo, maar als ik iets kwijt wil over de verrichtingen in de ring, dan komen ze op het betreffende protocol te staa. Heel soms een klein ''preekje'' na de proef.
En verder niks, geen getwitter, geen internetforum om mijn hart te 'luchten'o.i.d. Gewoon je werk doen, protocol vol laten schrijven, zelf op een amazone/ruiter afstappen mocht je dat nodig vinden, en thats it.
Juryleden moeten daar verre van blijven is mijn opvatting, helemaal omdat het geschreven woord de boodschap niet altijd juist overbrengt. Mijn advies aan collega's: niet aan beginnen, niet doen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:43

Ik heb een keer meegemaakt met een jurylid(weet helaas haar naam niet meer) dat ze zelf de protocollen uitdeelde bij de prijsuitrijking. Bij iedereen gaf ze nog even persoonlijk commentaar. Iets van: Je rijdt heel mooi op de letter maar let op dat je niet teveel met je binnen hand terugwerkt. Dat vond ik echt helemaal super.