Niet stilstaan bij opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maggie37

Niet stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 20:52

Onze jonge fries wil niet stil staan bij het opstappen. Wij stappen op met kruk en dan draait hij zijn kont weg zodat je er niet op kan stappen. Krukje verplaatsen en weer proberen. Rustig blijven en uiteindelijk lukt het wel. Toen we hem kochten deed hij dit niet. We hebben al een zadel in bestelling omdat ons oude zadel niet paste. Nu hebben we een zadel te leen die volgens onze lerares wel goed ligt dus dat kan het niet zijn. De buiten teugel leggen we ook tegen zijn hals en er hangt iemand aan de andere kant aan de stijgbeugel vh zadel. Hij loopt dus niet weg, draait alleen met zijn kont weg of loopt naar achteren. Iemand andere tips of suggesties?

FellowH

Re: Niet stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:54

dat doet de pony waar mijn vriendin oprijd ook altijd,
haar lukt het niet dus probeerde ik het ook nog eventjes,
en ik liet dr eerst eventjes een paar stapjes achteruitlopen en ik zorgde ervoor dat de teugel flink strak stond,
en daarna liep ze niet meer weg en draaide ze geen rondjes meer etc

misschien dat het helpt ?

slim1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:58

overdreven naar rechts laten kijjken. komt ie met zijn kont naar je toe, en is ie beetje uit balans.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:31

wie geeft er nu een tip om een paard uit balans te halen bij het stilstaan om op te stijgen, das toch te dom om te bedenken.
Paard moet gewoon leren stilstaan punt uit, en dan na dit stilstaan volledig in balans evenwichtig op zijn vier benen om het gewicht v/d ruiter zonder problemen ook te kunnen houden bij het opstijgen.
Paarden lopen net weg door het voelen van verlies aan balans.
En veilig is dit ook niet, een paard dat van je wegkijkt kan zich zo ook bliksemsnel een trap verkopen, en die komt dan recht tegen de ruiter/begeleider, je moet altijd het paard zijn hoofd , licht naar je toe buigen, nooit van je weg.

slim1 schreef:
overdreven naar rechts laten kijjken. komt ie met zijn kont naar je toe, en is ie beetje uit balans.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:39

Ik zou gewoon meer oefening in stoppen om het paard te laten stilstaan met opstappen. Dus loopt het paard al weg als jij op het krukje wil gaan staan, steek daar dan eerst je tijd in en zorg dat hij stil wil staan naast het krukje. Goed belonen. Ga dan een beetje hangen, doet hij dat ook weer goed belonen. En dan ga je weer naar het opstappen. Als hij wil vertrekken, stoppen en terug opnieuw beginnen en pas belonen als hij goed stilstaan en uiteindelijk dus pas als je er op zit. Misschien gewoon eens in plaats van rijden. Het opstappen oefenen. Niet te lang door gaan natuurlijk maar een paar keer oefenen zodat het bevestigd is wat de bedoeling is.

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 01:11

hij is heel braaf maar erg jong 3.5 jaar en moet het denk ik ook nog goed leren. we gaan dus verder met oefenen! stilstaan belonen, opstappen belonen. we zullen nog rustiger de tijd gaan nemen. uit balans lijkt mij ook niet de aangewezen methode ook al zal hij niet gaan trappen en hij schrikt ook niet snel maar hij moet het gewoon leren.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 02:33

Ik had dat ook heel erg met mijn paardje, ik nam elke keer snoepjes mee en daarmee leidde iemand haar af, als ze netjes stil bleef staan kreeg ze dr snoepje.
Dit heb ik een paar keer gedaan, en leidde tot succes nu staat ze gewoon stil :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 03:07

Zadelmaker laten komen en een deskundig iemand naar je zadel laten kijken.
Verder zelf lekker soepel opstappen en rustig blijven.
Je kan ook iemand even laten vasthouden En even tegen hangen.

Waarschijnlijk vind hij het moeilijk zijn evenwicht te houden en heeft hij nu een manier om eronderuit te komen.

felic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:50

als het allemaal niet werk heb ik misschien nog een tip voor je.
ik deed over me hoofdstel een halster en zetten hem vast dan kon hij niet weg lopen en ik kon oefenen met op en afstappen
zo won hij niet meer van me omdat hij vast stond
nu kan ik overal opstappen zonder dat hij weg loopt
groetje

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:55

felic schreef:
ik deed over me hoofdstel een halster en zetten hem vast dan kon hij niet weg lopen en ik kon oefenen met op en afstappen
groetje

Dit zal geen kwestie zijn van winnen of verliezen, maar van balans.

Waarschijnlijk is het paard van de TS een keer in onbalans geweest tijdens het opstappen waardoor hij het nu niet meer helemaal ziet zitten en dus zijn achterhand weg draait om dit te voorkomen.
Kwestie van oefenen en vooral het paard goed vierkant neer zetten voordat je op wil stijgen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:07

felic schreef:
groetje

En dan raakt je paard in paniek, gaat hangen, halster knapt en je ligt met de hele handel op de grond.

Die van mij vertikt het ook, geduld is een schone zaak..blijven oefenen. Die van mij gaat rustig de hele baan door (achterwaarts). Ik stap pas op als hij echt helemaal stilstaat. Beloon hem altijd uitgebreid..iets anders heb ik ook nog niet kunnen bedenken :Y). Ik stap niet meer op met krukje want dat is (helaas) geen doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:15

felic schreef:
groetje

Dat vindt ik behoorlijk gevaarlijk. Dan kun je beter je paard vast laten houden door iemand anders. Als het paard achteruit gaat en in verzet gaat tegen de druk en hij gaat omhoog lig je daar en het volgende probleem dat je nog veel meer tijd in zult moeten steken om in het vervolg er op te komen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:21

Mijn jonge paard doet dit ook. (met passend zadel) Wat bij mij helpt is het paard naar beneden vragen. Hiermee bedoel ik vraag het paard zijn hoofd tot maximaal schofthoogte te houden. Dit is uiteraard makkelijker als iemand je kan helpen. En als je erop zit natuurlijk uitgebreid belonen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:23

Iedere keer dat hij een pas verzet hem weer terug op z'n plaats zetten. Kost even tijd maar het werkt het beste.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:33

Ik sluit me aan bij de tips als: terugzetten waar hij stond (anders wint hij steeds. Hij moet leren op die plaats te blijven staan) en belonen. Evt gewoon opnieuw opbouwen. Ik heb het Halt bij mijn Fries op commando gezet en kan helemaal om hem heen lopen bijv (foto nemen op afstand met hem op halt gaat nog niet... hij vind de camera waar ik achter verdwijn nog te interesant :+ )

Maar ander vraagje: hoe is JOUW gevoel als je opstijgt?

Waarom ik dit vraag: Ik kan zonder probleem opstappen. commando halt naast de kruk, op de kruk en opstijgen. MAAR mijn zoon van 9 heeft welk hetzelfde probleem als jij. Zodra hij aan komt en op de kruk gaat staan draait Jippe zijn achterhand weg, 1 stap maar.... mijn zoon is nml vaak erg onzeker met opstijgen ( "blijft ie wel staan? en zo niet dan val ik" etc) Ik moet zoon dan ook vaak weer even weg sturen, zich laten herpakken (door te denken aan de vorige keren dat het goed ging). Dan komt hij een stuk zekerder aan en meer de houding van "ik ga gewoon erop" en dan blijft Jippe staan. Jippe is dus heel gevoelig voor lichaamstaal en wat je uitstraalt. Dat merk ik ook met grondwerk bijv. Dus miss een tip eens na te gaan hoe jij je van binnen voelt, met welk gevoel/ verwachting je opstapt.

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:37

Met veel geduld en consequent zijn (opstappen = stilstaan) lukt het vast. Heit kan wel even duren voordat hij het snapt, maar het is ook allemaal nog redelijk nieuw voor het paard. Laat hem er rustig aan wennen en wees duidelijk in wat je van hem vraagt, dan snapt hij vanzelf dat opstappen betekent dat hij stil moet staan.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:43

mijn vz shire heeft het ook een hele tijd gedaan.
Ik zet hem nu tegen het hek, zodat hij niet naar links kan draaien.
Teugels redelijk strak, niet te strak, want dan gaat die in zijn achteruit.
Stoel ernaast en opstappen, niet teveel twijfel, maar doorgaan.

Het is echt een kwestie van heel veel oefenen.
Er is en periode geweest dat iemand hem vast moest houden, maar nu stap ik ook helemaal alleen op.
Kost ff tijd en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel gedult

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:57

Misschien leren op commando stil te laten staan en misschien in een hoe zetten zo dat ze niet kan draaien of weg lopen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:59

xAlientjex schreef:
Misschien leren op commando stil te laten staan en misschien in een hoe zetten zo dat ze niet kan draaien of weg lopen

Die van mij draait zo de hoek uit hoor :D

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:01

PercyLeen schreef:
xAlientjex schreef:

Die van mij draait zo de hoek uit hoor :D

owww dat deed magnum ook zovaak he, zo flexibel als de pest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:01

Sammy_xxs schreef:
Ik had dat ook heel erg met mijn paardje, ik nam elke keer snoepjes mee en daarmee leidde iemand haar af, als ze netjes stil bleef staan kreeg ze dr snoepje.
Dit heb ik een paar keer gedaan, en leidde tot succes nu staat ze gewoon stil :)

Dit is echt dé tip, werkt bij elk paard, en ze staan echt elke keer netjes stil, ook als je een keer een snoepje vergeten bent ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:03

En hoe doe je dat dan als je alleen bent? Die draak van mij staat gewoon stil als er alleen al iemand in de buurt staat..maar als ik alleen ben..dan loopt ie gewoon met me mee naar achteren en duurt het echt een tijd voordat ie eindelijk stil staat!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:06

Een snoepje geven zodra jij zit en het paard stil staat.
op een gegeven moment gaat je paard gewoon netjes stilstaan en wacht tot zijn beloning er is :D
Ik weet niet of het al genoemt is

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:08

Nou ik zal er vanavond eens mee beginnen! Zal mij benieuwen :+

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:40

PercyLeen schreef:
En hoe doe je dat dan als je alleen bent? Die draak van mij staat gewoon stil als er alleen al iemand in de buurt staat..maar als ik alleen ben..dan loopt ie gewoon met me mee naar achteren en duurt het echt een tijd voordat ie eindelijk stil staat!

kan enkel zeggen, doorzetten, doorzetten, doorzetten
het heeft mij ook een flinke tijd geduurd