Ik heb mijn fjordenmerrie nu bijna een jaar, en uiteraard hebben we vele ups & downs gehad. In het bos is Evie heel gemakkelijk te rijden, schrikt nergens van, kan alleen naar buiten. Luistert goed. Maar in de bak lijken de dingen wel steeds erger te worden. Evie is al vanaf het begin geen makkelijk paard geweest in de bak, maar onder het zadel waren we stapje voor stapje zo ver gekomen dat ze in ieder geval fatsoenlijk rond kon draven, ook hebben we wel eens een sprongetje gedaan en ging het steeds beter met galop. Alleen wordt dit steeds minder, ze begint na 1 rondje stappen al te maaien of komt zelfs uit het niets omhoog. Het rijden wordt hier niet prettiger op, maar hiervoor gaan we nu wekelijks lessen. Een groter probleem in de bak is als zij los is of aan de longeerlijn staat. Op het moment dat zij dan aan het werk moet komt ze direct op mij af, ontbloot haar tanden, springt naar voren, steigert.. Een (longeer)zweep heeft hierbij nut, want ze heeft duidelijk geen ontzag voor de zweep en deze maakt het vaak alleen maar erger. Ik vind het vrij lastig dat ik mijn paard niet even los in de bak kan laten rennen, en dat ik haar niet even kan longeren door dit gedrag. Ze staat 's winters korter buiten en ik ben niet altijd vroeg genoeg om met haar naar het bos te kunnen om met haar aan het werk te gaan.
Hoe kan ik het beste met het gedrag in de bak als ze los is omgaan? Wanneer ik haar aan de hand heb, volgt zij netjes, gaat vooruit, achteruit, wijkt voor druk.. Na het rijden is dit ook nooit een probleem. Qua rijden is zij & haar zadel helemaal nagekeken, het zadel past en volgens de tandarts en veearts heeft zij geen lichamelijke reden om zich ineens zo te misdragen..
Poeh lastige kwestie. Sowieso vind ze het bakwerk duidelijk niet leuk. Wat doe je als je in de bak rijdt, vraag je meer van haar dan buiten? Rijdt je haar dan nagevelijk? En wat doe je met longeren? Gebruik je dan ook hulpteugels? Dit vraag ik omdat ze misschien lst van haar lichaam heeft en niet kan doen wat je van haar vraagt.
Verder hoor ik aan je verhaal dat ze jou niet ziet als leider, ze valt je aan, dat wilt zeggen dat ze niet accepteerd want je van haar vraagt, dus 'straft' ze jou af omdat zij hoger in rang staat dan jij. Daar zul je aan moeten werken. Waarschijnlijk en ook niet gek, zul je bang van haar zijn door haar gedrag, dat weet ze en daardoor is ze dominant over jou. Je zult haar toch een keer goed af moeten straffen op dit gedrag, je moet het patroon doorbreken, MAAR dat is best riskant, dus kun je het beste iemand zoeken die ervaring heeft in dominantietechnieken. Dat kunnen we je niet zo uitleggen via bokt.
Succes
slim1
Geplaatst: 01-01-12 17:15
heb je een berichtje gestuurd.
aerdenhout1
Geplaatst: 01-01-12 17:17
Als je een longeerzweep in je handen hebt en ze durft je evengoed met ontblote tanden aan te vallen, dan sla je niet hard genoeg! Paard heeft duidelijk geen respect voor je! Ooit gezien hoe de leider van een kudde een ondergeschikt paard dat hem durft aan te vallen op z'n plek zet.... zo hard kan jij niet slaan hoor!
@Joolien Op het moment dat het duidelijk beter ging in de bak vroeg ik steeds iets meer van haar. Ik rijd nu vooral nog overgangen en voltes om haar soepel te houden en om haar achterhand goed te activeren zodat ze inderdaad nagevelijk wordt. In het bos rijd ik ook veel overgangen, maar geen voltes.. Longeren doe ik zonder hulpteugels, volgens mijn veearts is ze lichamelijk prima in orde en zou ze dus geen reden hebben om zich zo te gedragen.. Maar ik zou eventueel een keer een ostheopaat kunnen laten komen om haar nog een keer na te laten kijken. Ik was inderdaad van plan om aan mijn intructrise te vragen of zij mij ook kon helpen met de problemen die ik met Evie heb op de grond in de bak zeg maar. Anders ga ik inderdaad zelf opzoek naar iemand die daar bekend mee is.
@Aerdenhout1 Momenteel ben ik (zoals Joolien ook al vermeld) wat onzekerder in de bak door het gedrag van Evie, ik heb ook het idee dat ik te laat reageer(?) op zo'n moment waardoor ze dus al voor me staat..
ik heb dit ook gehad met een ander shet van mij. HIj is nu weg helaas. Hij kwam altijd na mij toe en probeerde te bijten,stijgeren ook is hij 3 keer in mijn rug gesprongen. Je moet je nooit laten kennen. Wij loste het op door een wei en stal maat bij hem te zetten. HIermee hiet hij al zijn energie los in de wei enz. Zo was ze bij het longeren enz. rustiger en viel mij niet meer aan. dit helpt echt maar neeem als je een weimaat neemt niet een rustige oude pony je kan beter een veulentje nemen die lekker druk is want jou pony kan daarin meegaan. xxx