Je arabier tractormak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katia_L

Je arabier tractormak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 12:52

Hoi iedereen,

Even een klein vraagje. Ik ben al een aantal maanden de gelukkige eigenaar van mijn merrietje
DA Jelena <3 , maar zit nu met een klein probleem. Aangezien we nogal landelijk gelegen zijn
(boerderij) en het hier bulkt van de tractors zou het nogal fijn zijn als mijn lieverd een beetje
tractormak was. :j Nu helaas. Auto's..geeft ze helemaal geen kik, maar tractors maken nu
eenmaal veel meer geluid en zijn ook immens, en steeds wanneer ze er een tegen komt verstijft
ze en probeert ze op allerlei manieren weg te geraken. Ze wordt dan niet onhandelbaar maar
durft wel eens laag te steigeren wanneer je haar aangeeft dat ze dan toch moet blijven staan.
Niet om lelijk naar ons te doen maar gewoon omdat ze er zo'n bang van heeft.

We hebben dit alleen nog maar aan de hand geoefend door elke keer rustig kleine stukjes te
gaan wandelen. Mss ligt het aan ons? Wanneer we er een tegen komen plaatsen we ons mooi
op een stuk grond naast de veldweg en houden we halt, verkeerd? Mss is ze dan te gefixeerd op
de tractor? Wanneer we zelf met onze tractors passeren naast de weide vindt ze er geregeld
niets aan, wandelt ze naast de omheining gewoon met ons mee terwijl we op de tractor zitten
maar op andere momenten loopt ze als een bang hertje weg, kijkt vanop een afstand, komt weer
terug, loopt weer weg.. Soms denk ik gewoon dat het een beetje een aansteller is maar wil het
natuurlijk niet riskeren dat ik bij een buitenrit alle sterren van de hemel te zien krijg..

Nu zijn we van plan met onze eigen tractors op het erf even te oefenen en wanneer dat wat
vordert terug stukjes op de veldwegen te doen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hebben jullie misschien wat wijze raad? :(:)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:33

Ik denk dat het goed is om met eigen tractors te beginnen, eerst een stil staande, dan een die stilstaat maar waarvan de motor aanstaat, dan een die rijdt waar je zelf op af wandelt en dan passeren terwijl hij op jullie af rijdt in een rustig tempo. Negeer angst gedrag, beloon goed gedrag, zorg dat je zelf tussen het enge en het paard is staat :)

ps, wat een prachtige merrie heb je! Echt mijn type!

Kaus

Re: Je arabier tractormak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:37

Ik heb misschien wel een goede tip :)
Als je paard er niet meer door flipt als de motor aan staat kun je er naar toe lopen,
elke stap die je er naar toe loopt gaat de trekker een beetje achteruit.
Hier door lijkt de trekker totaal niet agressief maar eerder een beetje bang voor het paard.
Als zo'n enorm ding bang is voor een paardje lijkt het natuurlijk al een stuk minder en en lijkt het alsof het paard een soort van de controle heeft over de trekker.

Moet je natuurlijk wel iemand hebben ide in die trekker kan en wil rijden...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:43

AV-->OPG

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:30

Die tractor achteruit laten rijden, da's een goede, denk ik. Ik kreeg ook eens de tip: achter een tractor aanlopen (eentje die stapvoets rijdt, natuurlijk), eerst op flinke afstand, en dan steeds iets dichterbij.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:01

Naast de gegeven tips ook goed op je eigen houding letten en misschien wat grondwerkoefeningen doen met je paard.
Als de tractor voorbij komt gewoon doorgaan waar je mee bezig was, niet praten tegen je paard en zorgen dat ze op jou blijft letten. Niet naar je paard kijken, eventueel kun je zelf even naar de tractor kijken en duidelijk zuchten/ontspannen, dan weer doorgaan waar je mee bezig was. Als ze jou vertrouwt en als leider ziet zal ze ontspannen als jij met je lichaamstaal laat zien dat het oke is, dat jij niet bang bent voor die tractor. Hoe dan ook niet gaan sussen, dan bevestig je haar in haar gedrag en dat het terecht is dat ze bang is.
Ik laat mijn merrie in zo'n geval aan een los touwtje achter me lopen, als ze wil mag ze best even hupsen, maar niet aan het touw trekken of me voorbij komen. Soms helpt het om ondertussen wat oefeningen van haar te vragen (achterwaarts gaan, hoofd naar beneden brengen, om gaan etc) om de aandacht weer even op jou te vestigen. Met behulp van grondwerkoefeningen kun je zorgen dat je paard jou echt als leider ziet, onzeker paarden worden daar ook veel zekerder en dus braver van. Ze hoeft dan tenslotte niet zelf te bepalen of iets eng is of niet, maar kijkt of haar leider er bang voor is. Zo niet, dan is het oke.

Je hebt inderdaad een hele mooie merrie :~ Nichtje van mijn merrie zie ik :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:22

Even een quote uit een ander topic, scheelt weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een tractor? Juist, een object dat als de motor aanstaat, beweegt en geluid maakt.
Een paard is ook bang voor dingen die recht op hem af komen, en zal minder moeite hebben met dingen die van hem afgaan. Bij een optocht waar een fanfare en paarden tegelijkertijd op straat zijn, loopt de fanfare altijd voor het paard uit. Op het moment dat jij op een weiland achter een trekker aan kunt rijden die van je paard weggaat, zal de nieuwsgierigheid het uiteindelijk winnen. Op het moment dat dingen van hem afgaan, krijgt het paard namelijk de indruk dat hij dat enge ding (dat kan een koe zijn, of een tractor) aan het wegjagen is.

Dus de angst voor tractoren, daar is aan te werken, in een veilige omgeving. Zoek een beginpunt op, is dat 500 m van de tractor vandaan, dan is dat 500 meter. Laat de trekker van je afrijden, bijvoorbeeld op een groot veld of weiland. Ga op je paard zitten (of loop er naast) en ga er achteraan. Eerst in stap, later misschien in draf of zelfs galop. Verklein gaandeweg de afstand naar de trekker. Ga niet stilstaan, laat de energie wegvloeien, laat het paard zijn voeten bewegen.
Op het moment dat het paard vol vertrouwen en in stap, draf en galop achter de trekker aankan, en de afstanden kleiner worden, Zet je hem stil. Rust en ontspanning is beloning. De trekker laat je in een grote cirkel om jou heen rijden. Ook hier weer beginafstand opzoeken waarbij het paard geen schrikreactie toont. Is het 500 meter, dan is het 500 m. Laat de tractor zich langzaam naar je toetasten. Dichterbij, al is het maar een halve cirkel, en heel geleidelijk aan, en - heel belangrijk, weer van je vandaan. Laat de tractor beide kanten opgaan, want een paard heeft twee hersenhelften en pakt alles apart op. Je traint de linker hersenhelft, en vervolgens de rechter hersenhelft, en voegt alles samen tot een paard.

Belangrijk is dat je niet te vroeg stopt met deze oefening. Als er iemand een uur cirkels om je heen moet rijden, dan moet hij dat gewoon doen. Wissel af met de oefening achter de trekker aanlopen, en de trekker cirkeltjes om je heen maken. Stilstaan voor paard is de beloning. Paniek en stress? Laat het paard een cirkeltje lopen. Energie laten wegvloeien. In dergelijke situaties is het heel handig als je paard de One Rein Stop beheerst.

Begin niet te vroeg met het vervolg: tractor op je af laten komen. Eerst moeten wegrijden en de cirkeltjes om je heen bevestigd worden. En wat heel belangrijk is: weten wanneer je kunt stoppen, en weten wanneer je door MOET gaan. Stoppen op een moment dat het paard schrikt, leert het paard alleen: ik schrik en enge tractor gaat weg, of de motor gaat uit. Als je hem leert dat het enge ding pas weg gaat of uit gaat als hij ontspant, dan leert het paard: ik ontspan, eng ding gaat weg.

Voor jou een aantal filmpjes. Het helpt om uitgebreid grondwerk te doen voorafgaande aan deze oefening. Kijk naar de reacties van het paard, die soms best heftig kunnen zijn, en zie wat er gebeurt.

En als laatste filmpje een voorbeeld hoe je een paard aan koeien laat wennen. De koeien lopen van nature van het paard weg, dus paard "jaagt" ze weg. Daar krijgt hij heel veel zelfvertrouwen door.

Onderstaande filmpjes van grondwerk, betreft een 2 jarige zeer angstige merrie. Zie de veranderingen door de dagen heen. Methode is Clinton Anderson Downunder Horsemanship, ontloopt Parelli niet zoveel:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

Pat Parelli met Troubadour op dag 3 na zadelmak maken, paard leert omgang met koeien (achter ze aan lopen, koeien lopen voor hem weg)

http://www.youtube.com/watch?v=R5WwFZxe4TA

Voorbeeld dat het ook bij een bokker werkt (bij probleem met koeien):

[TI] Zoë doods bang voor koeien.

Ik heb geen filmpjes van reacties op tractoren.

Verwacht niet dat dit probleem met een keer opgelost is. Daar is herhaling, herhaling en herhaling voor nodig. Paard moet leren nadenken, en zijn instinct in de kast zetten. Er is maar beperkt ruimte tussen die oren, instinct en denken. Als je de kant waarmee hij na moet denken niet traint en onderhoudt, gaat instinct het overnemen, iedere keer weer. En omdat een paard een vluchtdier is, en bij gevaar de vluchtreactie als bijna eerste reactie komt, is het niet meer dan normaal dat hij de benen neemt.

Dus niet een keer een uurtje aan besteden, dan een half jaar er niets mee doen, en verwachten dat hij het heeft onthouden. Dit moet je dagelijks meenemen. Paarden vergeten dingen die ze ooit eens geleerd hebben, helemaal als er nog een paniekreactie bij komt kijken. Niet voor niets moeten de paarden van de bereden politie, en andere adressen die meedoen aan prinsjesdag, een paar dagen daarvoor weer het strand op om weer aan rotjes en vuurwerk te gaan wennen....
.

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 21:23

Bedankt iedereen!

Ik ben vandaag terug begonnen met het tractormak maken en het is toch redelijk goed gegaan.
We hebben een goed kwartiertje gewerkt en op bepaalde momenten was ze echt wel goed
ontspannen. Op zo'n moment heb ik haar ook terug op stal gezet. Hieronder even hoe ik het heb
aangepakt vandaag, indien iemand iets op te merken heeft, voel u vrij.. :)

We zijn begonnen met het achter de tractor aanstappen, eerst in laag toerental zodat het nog niet
zoveel lawaai met zich voort bracht. Oren naar voor en neusgaten open, zo gefascineerd dat ze haar
benen bijna niet hoog genoeg opnam. Heb hard geprobeerd op mijn houding te letten en ik merkte toch
wel verbetering. Zo hebben we een aantal keer achter de tractor gestapt, steeds met een hoger en
hoger toerental zodat er goed was rumoer met zich meekwam. Dit deed ze erg goed. zowel in stap als draf.

Daarna de tractor in het midden gezet en geprobeerd er rond te stappen, dit vond ze niet zo een goed idee
dus dat hebben we maar gestaakt, mss niet zo een goed idee? Daarna vanaf een afstand geprobeerd langs
de tractor heen te stappen, echt wel vanaf een afstand. Hier merkte ik wanneer ik tussen haar en de tractor
stapte ze goed ontspannen was maar wanneer ik met haar langs de andere kant terug wandelde waarbij ik
niet meer tussen haar en de tractor stond ze het toch niet echt meer vertrouwde waarbij de 1 x schrok en
1 x ervandoor wilde gaan maar hierin was ze wel gemakkelijk te corrigeren.

Wanneer dit goed ging hebben we de tractor in het middenplein neergezet en de sleutel uit het contact
gehaald en zo geprobeerd een (vlak) rondom dat enge beest heen te wandelen. De eerste keer ging niet
zo vlot, maar daarna ging het erg goed. Na een aantal rondjes hebben we dag 1 afgerond en heb ik haar
op stal gezet.

Heeft iemand misschien iets aan te merken of toe te voegen? :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:43

Klinkt goed hoor, denk als je dit volhoudt, dat het best goed gaat komen. (kom anders eens hier langs met die tractor, ik heb nog twee 'projectjes', ha,ha)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:05

Deel 1 was goed, achter de tractor aanstappen. Deel 2 (tractor stilzetten en er zelf omheen stappen) niet. Je moet je paard de mogelijkheid geven om zijn energie af te laten vloeien, dus dat hij zijn voeten kan bewegen, en als hij rustig stil staat, dat hij dan als beloning rust krijgt. Dus schrikreactie betekent hard aan het werk, en geen schrikreactie is uitrusten. En die kans krijgt hij niet als je zelf rond die tractor gaat stappen.

Zie http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

en over het feit dat je een paard aan het werk moet zetten als hij iets doet wat je niet wilt, en beloning moet geven als hij dingen goed doet

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

jaxbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:22

Je hebt dus al verbetering heb ik gelezen. Maar wat je nog zou kunnen doen is het geluid van een tractor opnemen en dit veel afspelen in de stal van je paard.
Als je paard aan dat geluid gewend raakt zal het misschien ook beter gaan.