Deken er af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horses1990

Deken er af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 01:06

Mijn shettert is midden oktober geschoren en heeft nu al behoorlijk wat haartjes. Onder zijn 200 grams staldeken staat hij weg te zweten dus hij staat nu onder een ongevoerde deken op stal. Naar buiten gaat hij nog altijd met zijn 200 grams op. Een andere shet bij ons op stal is in november geschoren (helemaal) en die heeft nooit een deken opgekregen, dus zit er aan te denken om de deken ook van mijn shet af te halen, aangezien hij nu al wat haar heeft. En dan gewoon naar buiten met zijn winterdeken, maar binnen zonder. Goed idee of raden jullie het toch af?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groetjes <3

Anoniem

Re: Deken er af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:11

Niet eraf halen,ik zou hem eerder een keertje extra scheren.
Paarden beginnen in de zomer al voorbereidingen te treffen voor de wintervacht,dat heeft die van jou niet kunnen doen,als je nu zijn deken eraf haalt is hij (vrijwel) gegarandeerd ziek.

Hij kan binnen juist minder bewegen om zich warm te houden dan buiten,dus krijgt hij het uiteindelijk alleen maar koud.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 01:17

Ja daar geef ik je gelijk in, maar ik vind wel dat shetlanders wel heel erg dik in hun vacht zitten. Ik dacht dat mijn shet altijd te veel overgewicht had, maar toen hij geschoren was leek het wel een sportpony. Nu is zijn vacht net zo lang als de kwpners bij ons op stal die ook gewoon zonder deken op staan. Dus twijfel, want bijna elke deken is te warm voor hem op stal aangezien het op stal gewoon vrij warm is...de stal ligt meteen aan het huis vast dus ze profiteren nogal mee van de cv van de boer. Ook vind hij de deken gewoon niet fijn en aangezien de andere shet van 30 jaar ook is geschoren en ook het prima redt zonder deken, heb ik gewoon mijn twijfels of het niet beter is om zijn dekentje gewoon af te doen. Maar goed als jullie het af raden, dan laat ik de deken gewoon op.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:29

Als het warm genoeg is op stal het het tocht niet, aflaten. Waarom een deken erop als pony eronder gaat staan te zweten, is imo ook niet goed. Het is voor de tijd van het jaar ook wel extreem warm. Ik heb zelf al zitten twijfelen of ik mijn oudje de deken niet af zal laten op stal, die is dan niet geschoren en hier is het op stal niet echt warm, maar warm genoeg om zonder te kunnen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:34

Paarden kunnen veel beter tegen koude dan tegen warmte. Als hij nu met deken op staat te zweten en al weer een vachtje begint te krijgen zou ik mooi die deken eraf laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:35

Oke,dan zou ik gewoon proberen hem af te doen,mocht het te koud zijn kan hij alsnog op. Buiten zou ik hem iig wel een regendekentje op doen. Bij ons op stal is het best koud,maar dat is ook niet overal zo,blijkt maar weer :')

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 01:43

Oké bedankt voor jullie reacties <3 . Het tocht inderdaad niet in de stal, want de deuren zitten gewoon dicht snachts. Dus ik kijk het gewoon even aan en mocht het nou toch niet gaan, dan gaat de deken gewoon weer op. Naar buiten gaat hij gewoon met zijn regendekentje.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:46

Ik heb vd week bij mijn merrie (een fries) haar deken er ook afgehaald.. ze keek me erg dankbaar aan.. voor mij ff geen deken meer tot het echt koud wordt

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 01:50

@21deees. Is jouw Fries geschoren?

xxx

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:33

Zal persoonlijk de deken erop laten, zeker als hij ook veel buitenkomt enzo, je kan evt nog wel voor een iets dunnere kiezen, maar helemaal zonder deken zou ik niet doen.