Paard uit buitenland, hoe & wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Paard uit buitenland, hoe & wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 20:32

Hoi hoi,

ik ben benieuwd naar hoe of wat betreft een paard uit het buitenland met de trailer/vrachtwagen naar Nederland te halen. Zijn er nog bijzondere dingen die we van te voren moeten weten? Het duurt nog een paar maanden, maar wil graag op tijd voorbereidt zijn en weten wat we kunnen verwachten.

Heb er al wat op gegoogle'd, maar waarschijnlijk niet onder de juiste termen oid want kon er vrij weinig over vinden in normale woorden, haha. :)

Ik hoop dat jullie wat informatie/ervaringen voor me hebben,

groetjes!

Brainless

Re: Paard uit buitenland, hoe & wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:37

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 20:41

Hmm, het land wat ik nodig heb staat precies niet in het rijtje, of ik kijk er overheen (Tsjechië). :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:48

Joscaa schreef:
Hmm, het land wat ik nodig heb staat precies niet in het rijtje, of ik kijk er overheen (Tsjechië). :)

Klopt, net als Duitsland ed.... dit gaan om landen van buiten de EU, en Tsjechie hoort bij de EU.
Daar gelden weer andere regels voor.
Ook zijn de regels voor particulieren vervoer minder streng dan voor bedrijven.

Je moet sowieso een gezondheidsverklaring hebben van het land van herkomst.
(let op... deze moet (vertaald zijn) in het Engels), natuurlijk ook het paspoort met de (geldige!!) entingen.

edit:
Neem anders even contact op met het VWA, die kunnen je alles vertellen:
http://www.vwa.nl/organisatie/contact
Laatst bijgewerkt door Brainless op 30-12-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 20:49

Oke, bedankt voor je moeite en informatie! :j

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:07

En een chip ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 18:24

Haha, dat sowieso :j

Bart_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:40

Binnen de EU zoals Brainless meld een paspoort en een gezondheids verklaring in het engels. Sommige landen eisen dat de gezondheids verklaring afgegeven is op de dag dat het transport start dus controleer dit voor de landen waar je doorheen reist.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 18:42

Bedankt! :j

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:45

Voor sommige landen is ook een keuring verplicht, maar ik weet niet voor welke dit geldt. Quarantaine ed hoeft gelukkig niet meer binnen de EU.
Ga je zelf rijden of laat je het doen?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 18:47

Ik ga waarschijnlijk met mijn vader een vrachtwagentje huren, comfortabeler als zo'n reis in de trailer. :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:51

Dat is voor zo'n lange reis denk ik ook het makkelijkst idd, spannend hoor!
Ik wil zelf graag een paard uit Ierland halen (ooit) en heb me daar een tijd geleden dus in verdiept. Ik weet wel dat een gezondheidsverklaring minimaal zoveel dagen van te voren moet worden aangevraagd en dat die maar beperkt geldig is! Als je dus een te oude hebt mag je de grens niet over. Dit is in ieder geval voor Ierland het geval, maar het lijkt me dat dit voor de meeste EU landen geldt..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 18:54

Denk ik ook, kon er op internet vrij weinig duidelijke informatie over vinden, vandaar dat ik op bokt een topic heb geopend. We willen niet voor verrassingen komen te staan :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:56

Diaz schreef:
En een chip ;)

Niet per se! Zijn uitzonderingen op, mijne heb ik uit Duitsland gehaald en is gebrandmerkt me unique nummer,
en van voor bepaald geboortejaar, kan dus zo zijn, dat chip niet nodig is. (ook niet om mee te starten bij de KNHS)

(ook weer afh. van land van herkomst etc.)

Bart_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:17

Als je de details wilt lezen:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 044:NL:PDF

Saar,
mischien makkelijk om te weten, Ierland, Groot Britanie en Frankrijk hebben versoepelde afspraken (gemaakt om het transport voor race paarden makkelijker te maken) dus als je een tussenstop in Frankrijk kunt regelen kan dit je helpen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:50

Ah, bedankt voor de tip!
Ik vroeg me nog af: zijn in alle EU-landen de eisen voor entingen hetzelfde? Of moet je voor vervoer van Nederland naar (in dit geval) Tsjechië aan de regels voldoen van alle landen waar je doorheen komt?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 14:46

Dit geval is 't van Tsjechië naar Nederland, andersom dus. :) Maar wel interessante vraag inderdaad. Ben blij met de informatie die jullie geven, bedankt!

Bart_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:32

In principe moeten alle landen uit de EU dezelfde regels aanhouden maar de lokale regels kunnen afwijken (strenger zijn dan) de EU regels. Hoe dit dan toegepast kan worden op personen/vervoermiddelen uit andere landen is een grote discussie. Hier in Nederland moet een professioneel chauffeur zijn vakbekwaamheid aantonen, zij volgen daarvoor een cursus en doen het examen ‘Omgang met dieren tijdens transport’. Hoe dit toegepast kan worden op een Poolse chaufeur die hier vee op komt halen is dan de discussie. Zolang je je aan de regels houd van het land waar in je woonachtig bent, ik neem aan Benelux, en je voertuig geregistreerd staat zou je zonder problemen je paard uit Tsjechië kunnen halen.
Wil je alle problemen uit de weg gaan neem dan een professioneel transport bedrijf in de arm.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:41

Vrachtwagen huren kan ook flink in de papieren lopen, er zijn goede verladers in Nederland. Vaak is er wel wat te regelen, bvb, zij moeten paarden naar Zwitserland brengen en dan rijden ze door om de jouwe op te halen. Je praat toch snel over 2000 kilometer, vrachtwagentje rijd 1 op 10, dat is 200 liter diesel, ookal dik 350 euro. Waarom trouwens een paard uit tsjechie?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 16:50

Omdat ik nu 3 maanden daar gewerkt heb en helemaal gek ben geworden op een merrie van daar. Omdat ik zo'n rotjaar heb gehad (lees; twee paarden + vriendin overleden), heb ik als kerstkadootje mijn favoriete merrie gekregen :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:42

Kun je haar niet samen laten reizen met andere paarden die daar vandaan terug naar Nederland komen? Want er zullen toch wel met enige regelmaat jonge paarden komen en gaan?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 23:56

We gaan nu inderdaad kijken of iemand die vaker rijdt met paarden, of die haar mee kan nemen. Hebben we geen medereiziger, nemen we een Shetlander mee van daar waarmee ze in de groep staat, dat die na 14 dagen weer terug gaat met een paard wat weer naar Tsjechië moet. :)

dhnicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:59

Hallo Joscaa,

Toevallig weet ik dat BSS paardentransporten, www.paardentransporten.nl, aankomend weekend naar Dresden gaat, en naar de Tjechische grens. Zij kunnen ook al het papierwerk voor je regelen. Misschien is deze transporteur iets voor jullie. Ik heb er in elk geval erg goede ervaringen mee. En wanneer ze een combinatie transport daar naar toe hebben is het nog voordeliger ook. Veel goedkoper en handiger dan het zelf te moeten regelen.