paarden en vuurwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

paarden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:18

het onderwerp zegt het al...
ik was vandaag aan het longeren en natuurlijk kwamen er van die jongetjes langs op hun fiets die zich uiteraard weer vervelen in de kerstvakantie met..... jawel:ROTJES hoe kan het ook anders grrrrr!!!

ze staken er net 2 meter voorbij m` n longeer gedeelte eentje af en paard (fjord) deed d`r staart in de lucht snurkte en flipte totaal!!
die gozertjes fietsten snel weg en tja wat kun je doen als je in de bak staat en je paard over de zeik is... er iets van zeggen lokt alleen maar meer uit dacht ik zo... ik vind " vuurwerk tijd" echt zoooo vervelend en irritant, waarom kopen mensen dat!

Teteltee

Re: paarden en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:21

Ja heel irritant, mijn Fjord heeft er gelukkig helemaal niks van. Vandaag ook met lessen in de buitenbak, ik schrik er zelf meer van dan zij. Ze staat wel dag en nacht buiten dus dan wennen ze er misschien sneller aan.. Maar met oudejaarsnacht gaat ze mooi een nachtje op stal, wil geen rotjes op m'n paard!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:47

heel vervelend maar gewoon ademhalen maar en doen alsof er niks aan de hand is. Enerzijds heeft het ook een voordeel dat ze nu al beginnen, dan wennen ze vast weer een beetje aan de knallen.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 20:19

ow ja PBA zo kun je het natuurlijk ook bekijken, morgen ochtend ga ik lekker een eindje met d`r wandelen en zondag zie ik wel weer verder :)

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:32

Ik heb echt een hekel aan vuurwerk.
En als je er iets van zegt lokt het hun alleen maar uit om nog eens te herhalen.
HEt is een combi van beiden, vuurwerk prima maar tussen de gewensde tijden.
of vuurwerk buiten die tijden lekker op een boot op het water ofzo.. waar andere er geen last van hebben.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:33

ik heb twee coele quarters die hebben nergens last van gelukkig (:

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:36

ik moet picasso altijd gaan kalmeren als het vuurwerk begint
hij breekt gewoon zijn stal af
vint het gewoon een rottijd

Melinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:02

Het is nu een dag voor oud en nieuw. Maar wat zouden julie doen, je paard buiten laten staan in de padock (weet niet of ik het goed schrijf) of op stal?

Er word hier namelijk best veel afgestoken op dit moment.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:12

Mijn paardje staat nu gewoon buiten en ze kan haar stal in als ze wil. Voor morgen heb ik een stalletje op de manege voor haar geregeld. Zo dat ze om 12uur als het losbarst niet zo snel in paniek raakt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:08

Ze lopen hier gewoon op de wei. Die paar knallen die je nu hoort reageren ze niet meer op, zelfs Watischa niet.
Vanavond zal het dan denk ik ook wel meevallen, ze kunnen gaan en staan waar ze zelf willen. Dat vind ik wel een stuk veiliger dan ze opsluiten in een stal.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:11

Mijn paarden schrikken eerder van 1 enkele knal,maar als het om 24.00 uur los gaat schrikken ze niet.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:41

ja het vuurwerk is heel vervelend. mijn stal staat in amsterdam bijna tegen woningen aan dus erg veel geknal nu staat een deel van de paarden op kalmirings dingen (muisjes) en is me eerste jaar dat daar sta dus moet het maar zien.

zelf heb ik nu een bijna 2 jarige friese kruising die er nu niet opreageert dus ook zonder spul staat ie maar ben tog een beetje nerveus voor alle knallen zo dicht bij ook na de verhalen die ik gehoort heb dus ben zelf aanwezig op stal en zie het wel

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:22

Mijn draakjes vinden vuurwerk niet eng, maar hier zijn ze al de hele dag fanatiek bezig met knallen, en ik merk dat de jongste ander gedrag vertoont, hij raced de hele wei kapot (spelende..), daagt zijn vriendje telkens uit, en rende de moeder van mijn verzorgstertje omver.. Beetje rebels word ie ervan :))

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:08

Mijn paarden (lekkere coole tinkers) reageren er niet eens op, af en toe staan ze naar de lichtflitsen te kijken, maar verder geen kik (eten is belangrijker)
De paarden (kwpn) in de wei ernaast stuiven met elke knal echter de hele wei door, terwijl de mijne staan te kijken alsof ze gek zijn, rennen daar word je moe van....
Ze staan trouwens op een halve hectare aan de rand van een woonwijk, 24/7 buiten met inloopstal.
Vanavond lekker wat extra hooi, dikke knuffel en dan morgen vuurwerk opruimen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:13

Hier staan ze ook heerlijk vuurwerk te kijken .
Onze nieuwe pony rend soms ineens dr stal in als de klap te hard is .
maar ze staan redelijk van de bewoondewereld vandaan .
en kunnen geen last hebben van langskomend irritant jeugd met strijkers/rotjes.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:17

Ik zou zeggen: als het vuurwerktijd is gewoon niet rijden/longeren en je paard lekker met rust laten :D

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:17

Gelukkig staat mijn paard ergens achteraf, daar hebben ze niet veel last. Weet niet hoe het straks met het vuurwerk is, maar er is zicht op de paarden dus komt vast goed. Net met voeren was ze erg rustig. Maar rijden of longeren doe ik niet op de 31e, slechte ervaringen mee :P

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:19

Nou onze haflingerruin van 16 ging net al bijna door het hek heen, dus die heb ik toch maar binnen gezet.
Met hem is het ieder jaar weer raak. Schrikt nooit nergens van, maar van vuurwerk word hij helemaal para.
Wij gebruiken ook altijd Tranqigel voor hem.
Het grappige is dat onze Tink-kruising van 2,5 heel relaxt staan te eten en echt verwonderd staat te kijken waarom Hafje zo gek doet :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:01

veersche schreef:
Ik zou zeggen: als het vuurwerktijd is gewoon niet rijden/longeren en je paard lekker met rust laten :D

Waarom zou je dat doen? Als ze niet reageren is het toch niet vreemd om het paard aan het werk te zetten.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:30

ik HAAT vuurwerk, mochten ze van mij meteen afschaffen....

ik ga omstreeks middernacht naar Amora toe... ze gaat in januari geopereerd worden en het laatste wat ze nu mag doen is steigeren of zo :( ik hoop dat ik haar rustig kan houden....
aan de weide schieten ze altijd vuurwerk af GRRRRRRR

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:37

mijn paardjes staan veilig op stal met heel hard de radio aan zodat ze het vuurwerk niet zo goed horen. mijn paard heeft vandaag gewoon buiten gestaan en heeft er niet zo veel last van.

vorig jaar wilde ik met 2 vriendinene buiten gaat rijden op 1 jan, maar toen waren ze ook vuurwerk aan het afsteken, maar daar gaf mijn pony ook niks om

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:38

Goh wat vervelend dat je fjord er zo van schrikt.
Mijn pony staat normaal 24/7 in het weiland achter ons huis, maar dit grenst aan een weg, dus was ik bang dat er van die grapjassen zijn die vuurwerk op hem gaan gooien. Daarom heb ik mijn ouders even lief aangekeken en komt hij even een paar dagen in de achtertuin staan (vrijdag tm zondag), dit is helemaal omheind. Wel jammer van mijn vaders gazonnetje, maar zo ben ik er tenminste verzekerd van dat ze hem niks aan kunnen doen. Heeft de luifel van het tuinschuurtje om te schuilen. Pony vindt vuurwerk zelf totaal niet eng, hij eet stug door.. :P Maar voor de zekerheid blijf ik toch maar thuis vannacht, weet niet hoe hij reageert als ze om 12 uur helemaal los gaan..

stoeltafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:42

Mijne zijn niet bang van vuurwerk .. Maar toen ik afgelopen week in het bos reed en er een rotje gegooid (!) werd, schrok ik zelf en mijn paard natuurlijk ook. En die jongens maar lachen := Ik zorg wel dat ik van 11.30 sowieso bij de paarden ben, ookal waren ze net rustig.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:49

onze paarden / pony's staan allemaal op stal met veel eten en ze kunnen allemaal naar elkaar kijken & zo zijn ze wel rustiger. iets voor 12 uur geef ik ze nog ff wat extra voer zodat ze vlink bezig zijn en hopelijk niet zo bezig zijn met het geknal.

wat wel makkenlijk is dat de stallen vanaf huis te zien zijn en we er dus snel kunnen zijn als er iets is.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:55

Gelukkig is Tinka helemaal niet bang van vuurwerk :) . En da's maar goed ook want rondom waar Tinka staat wordt nogal wat afgestoken. Vandaag zelfs nog in de bak gereden, ze reageert er nauwelijks op. Soms als het echt een heel harde knal is (lawinepijl ofzo), kijkt ze even op.
Vanavond staat ze wel op stal met de lichten aan, maar dat is meer voor de volbloedjes die wel wat nerveuzer zijn.