Paard weekje op proef contract opstellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

Paard weekje op proef contract opstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:34

Heb mijn paardje jammer genoeg moeten verkopen en ze komen haar vanavond ophalen.
Nou wilde ze een week op proef en heb zonder nadenken gelijk ja gezegd.
Maar hoe stel ik het contract op, want geef een gezond paard mee en wil dan als het niet klikt ook een gezond paard weer terug.

Weet dat het op proef meenemen niet heel slim is, maar wilde hiermee laten zien dat ik het paard verkoop zoals in de advertentie staat.

Hoe stel ik handig een contract op?

friesiszwart

Re: Paard weekje op proef contract opstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:15

ik zou dat niet gedaan hebben, wat als zij het paard de volgende dag in een groep doen en het paard (ernstig) verwond wordt en zij zeggen dat zij het paard niet meer willen?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:19

friesiszwart schreef:
ik zou dat niet gedaan hebben, wat als zij het paard de volgende dag in een groep doen en het paard (ernstig) verwond wordt en zij zeggen dat zij het paard niet meer willen?

Vind dit echt zo moeilijk!
Snap precies wat je bedoelt en ben daar ook bang voor, maar kan ik dat niet in het contract zetten dat ik het paard dan niet terug neem?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:22

Hoe ver wonen zij bij jou vandaan. Kunnen zij niet op de huidige locatie een week proef nemen. Veranderd er niets voor het paard als de klik er niet zou zijn, en kan de koper het paard beoordelen zoals het is. Op vreemd terrein moet een paard toch wennen en zal het anders zijn.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:23

ik zou een dierenarts laten komen die op papier zet dat het paard gezond is vertrokken. indien het paard kreupel zou zijn heb je het bewijs dat hij gezond is vertrokken. liefs door meerdere personen laten handtekenen

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:25

meiden ben het helemaal met jullie eens!
maar ze komen al richting deze kant op en zie af van het contract heb nu ook niet meer de tijd om dat soort dingen te regelen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:27

Laten tekenen dat het paard gezond meegegaan is, en zeker het papier (en paspoort) in je bezit houden in deze periode.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:29

en toch zeker helft van het bedraf vooruit betalen. Eigenlijk heb ik liever dat ze volledig betalen en als het niet goed is krijgen ze het terug mits het paard gezond is

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:37

De verkoopster van mijn paard heeft een contract opgesteld en ook geeist dat ik haar verzekerde,
wat ik ook netjes gedaan heb....afsprak verder was dat zij de klinische keuring zou gaan betalen
indien het paard niet goed gekeurd zou worden maar de rontgenologische keuring voor mijn
rekening zou gaan. Moest het bedrag ook voor aflevering paard voldoen met in het contract
opgenomen dat zij het paard terug zou nemen indien er totaal geen klik was of het paard niet
door de klinische keuring zou komen. Verder hebben zij het transport verzorgd dat ik trouwens
ook betaald heb.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:47

Ik heb mijn pony op proef gehad, incl. contract. Daarin stond o.a. dat ik in de proefperiode (week) sowieso 2 keer les moest nemen van een gedipl. instructeur (bindend, anders ging het evt. terug brenegn niet door). En dat hij als "goedekeurd" mee is gegeven en alleen als "goedgekeurd" (gezondheid, klinische keuring) evt. terug genomen zou worden. Als ik hem terug wilde brengen kon ik dit z.s.m. laten weten en er stond ook een uiterste datum in dat ik hierop beroep kon doen en binnen hoeveel tijd het paard dan weer bij de eigenaar moest staan. Belangrijk is om erin te zetten dat het paard vanaf het moment van levering zodanig als "verkocht" beschouwd mag worden dat de verkoper niet aansprakelijk is voor enige schade. Stel je bijv. voor dat het paard verongelukt en dat de koper jou aansprakelijk stelt...

Ik had het heel netjes omschreven, is helemaal goed gekomen want pony is glansrijk door de proefperiode gekomen!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:52

yfande schreef:
De verkoopster van mijn paard heeft een contract opgesteld en ook geeist dat ik haar verzekerde,
wat ik ook netjes gedaan heb....afsprak verder was dat zij de klinische keuring zou gaan betalen
indien het paard niet goed gekeurd zou worden maar de rontgenologische keuring voor mijn
rekening zou gaan. Moest het bedrag ook voor aflevering paard voldoen met in het contract
opgenomen dat zij het paard terug zou nemen indien er totaal geen klik was of het paard niet
door de klinische keuring zou komen. Verder hebben zij het transport verzorgd dat ik trouwens
ook betaald heb.

En als je die röntgenologische keuring liet doen op eigen kosten? Stond het ook in dat contract dat indien het paard daar niet doorheen zou komen, zij het paard dan ook terug zou nemen (en het volledige aankoopbedrag zou terug betalen)? Anders zou je een civiele zaak krijgen als zou blijken dat zij er weet van had, dat het paard röntgenologisch er niet doorheen zou komen (wie weet heeft ze hem zelf al op de foto gehad)?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:04

Zet er in in ieder geval op dat het paard in gezond is, geen gebreken heeft, normaal te hanteren is en onder het zadel betrouwbaar is. Dit onderteken je allebei, liefst nog kopie van maken. Als het paard niet gekeurd is, zou je nog kunnen overwegen om er bij te zetten dat de koper het daarmee eens is geweest. Gebreken (tot littekens aan toe) ook op papier zetten en dat daar bij jou geen hinder van is ondervonden. Geef je een zadel mee? Ook erbij zetten.

En de exacte datums van de proefperiode natuurlijk, en dat je het paard niet terugneemt als het in slechtere conditie dan bovenstaand is (of redenen die je zelf hebt om hem niet terug te nemen).

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:16

Als ik het goed begrijp is het paardje gisteravond al opgehaald. Hoop voor de TS dat het paardje gewoon goed door de proeftijd heen komt. Hebben ze al wel een deel aanbetaald en heb je dat wel op papier gezet?

Zelf zou ik denk ik gewoon het hele bedrag hebben laten betalen, klinisch laten keuren van te voren en een contract op stellen dat het paard binnen een bepaalde tijd (week) terug mag als het niet naar verwachting is en dat dan de aankoopsom wordt terugbetaald.

Verzekeren is ook een goede tip inderdaad, dat heb ik ook gedaan voor ik mijn paard ging halen, omdat hij dan ook gelijk tijdens het transport verzekerd is.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 10:29

Paard is gister opgehaald ja!
En heb het hele bedrag gehad en geen contract opgesteld voor proeftijd.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:36

Ach...soms moet je gewoon een beetje vertrouwen hebben in de mensen. ;)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:45

Is best een risico een proefperiode zonder overeenkomst. Hoe gaat het inmiddels, de week is bijna om?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:23

Askim.. wellicht mosterd na de maaltijd; maar ik had het niet gedaan.. bij verkoop kunnen mensen wat mij betreft zo vaak als ze willen komen rijden, het bos in, longeren etc. maar wel onder mijn toeziend oog.. Ik heb helaas zelf twee situaties meegemaakt waarin het "op proef" niet goed afliep. De details bespaar ik je hoor ;) wil je niet nerveus maken.. maar het kan heel fout aflopen. Erg goed dat je ze volledig hebt laten betalen, dat is wel het minste wat ze kunnen doen. Hopelijk pakt dit goed uit.. :)