Na het scheren kom ik eneens dit tegen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrna91

Na het scheren kom ik eneens dit tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:59

Hallo,

Een paar weken geleden heb ik mijn paard geschoren, ik schrok ff toen ik dit zag:

Afbeelding

Afbeelding

Heb afgelopen zomer een nieuw zadel gekocht (stubben meastose deluxe)
maar dit zadel heb ik nog maar weinig opgehad wegens tijdgebrek.
Voorheen reed ik altijd met een J.C. Saphir vzh zadel er werd mij verteld dat deze wat krap was maar voor af en toe springen nog prima kon. Heb toen een dressuurzadel aangeschaft omdat ik dit zelf wel fijn vind ze hebben mij verteld waar ik op moest letten en mijn instructice vond het nieuwe dressuurzadel prima liggen. Maar nu heb ik geen idee door welk zadel dit komt?
Paard loopt overigens onder beide zadels best fijn. Volgende week maar is een afpraak maken met de zadelmaker ben ik bang.

Heeft iemand dit eerder gehad of heeft het mogelijk met iets anders te maken dan met het zadel? En als iemand een goede zadelmaker weet in de omgeving van Hardenberg is dit ook welkom!!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:01

Goede zadelpasser in omgeving hardenberg is Heleen Klümper. Ik zit in Westerhaar en laat haar ook altijd komen voor mijn merrie.

Het lijken mij toch echt wel drukplekken van je zadel

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:03

toen ik mijn pony had geschoren had hij ook ineens wat van die''druk''plekken,maar met zn eigen lange wintervacht zie je er ook niks van,dus ben eigenlijk wel benieuwd.......mijn zadel is pas gemaakt op hem,dus dat zou het eigenlijk niet mogen zijn(ik rij hem al 2 jaar niet meer)ik denk aan het mentuig....

CoronaLime

Re: Na het scheren kom ik eneens dit tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:05

Zoals de eerste foto heeft mijn pony ook, maar je ziet het nu pas na de 3e keer scheren. Ook zit het op haar schouder/nek, vlak voor het zadel dus ben er zeker van dat het in mijn geval geen drukking is, al ben ik benieuwd wat het wel zou kunnen zijn :j

OpaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:10

Mijn paard is ook geschoren, en heeft dit ook. Heb gelijk mijn zadel verkocht, hij liep namellijk ook anders, nu ben ik boomloos gaan rijden en verdwijnen die haren langzaam :+ EN komt zijn eigen kleur weer terug naar boven

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:18

dan ben ik gelukkig niet de enige, ben ook meteen opzoek gegaan naar een nieuw zadel!
waarschijnlijk wordt het een tekna

OpaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:20

keeyzie schreef:
dan ben ik gelukkig niet de enige, ben ook meteen opzoek gegaan naar een nieuw zadel!
waarschijnlijk wordt het een tekna

Bij mij ook een tekna denk ik ja :Q

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:20

Ik heb mijn paard geschoren en hij zit op eens onder de pigment vlekken ,

halve wegen zijn buik een grote zwarte met wit in het midden 2 wit(stekelharige) vlekken op zijn kont en hals.

en op zijn linker bil een hele grote knal rode vlek XD

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:10

Ben dus niet de enige....ga morgen wel even naar een zadelmaker bellen is kijken aan welk zadel het ligt en dan aan laten passen wanneer mogelijk of maar weer een andere....ben bang dat ik weer diep in mn buidel moet tasten :(

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:53

HAR-->SV

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:08

Dit had ik vorig jaar ook, schrok me rot! Witte plekken op dezelfde plaats die niet zichtbaar waren in de zomer- of wintervacht, maar er wel onderuit kwamen bij het scheren.
Sinds een half jaar heb ik een ander zadel en tot mijn verbazing kwamen er dit jaar bij het scheren geen witte plekken onderuit :)

stoeltafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:38

Ik zou je zadel nog eens na laten kijken ;)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:47

Mijn paard had ook van die vlekken in de vacht (niet geschoren), dus ik heb het zadel na laten kijken door de zadelmaker en volgens hem lag dit zadel perfect op dit paard. Hij hoefde niet eens opgevuld te worden. Het hoeft dus niet altijd te komen door een niet passend zadel. De witte vlekken zijn nu overigens weer weg getrokken.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:53

Die van mij heeft het met wintervacht ook een paar maal gehad. Dan kreeg ze witte haren onder het zadel waar de drukpunten zaten. Toch lag het zadel, volgens zadelmaker goed. Bontje eronder gedaan en witte haren verdwenen weer. Vervolgens, toen wintervacht weg was, zonder bontje verder gereden en geen witte haren meer geconstateerd. Hoorde dat de wintervacht de onderlaag kan verstikken waardoor er witte haren ontstaan onder de drukpunten van het zadel (kan ook op de schoft bij de deken..)

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:01

Mijn pony heeft dit ook. Ieder jaar als ik hem heb geschoren komen deze witte plekken weer tevoorschijn. Zadel is door de zadelmaker nagekeken en past goed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:03

Dit komt inderdaad van het zadel.
Maar dikke kans dat het nog 'restschade' is van je vorige zadel, aangezien dat 'te krap was'.
Een consult van je zadelmaker is een goed idee, maar zou niet meteen mijn zadel gaan inruilen. Eerst maar kijken hoe het huidige zadel ligt.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:07

Ik heb dit ook gehad met mijn vorige paard. Heb net zoals CoronaLime een boomloos zadel gekocht en toen verdwenen ze beetje bij beetje. Maar kan me voorstellen dat niet iedereen even graag op een boomloos zadel rijdt.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 15:25

Ik heb inmiddels Heleen Klumper gebeld en zei komt woensdag langs ;)

HorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:11

En hoe is het opgelost? :)

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:10

Het nieuwe stubben dressuurzadel was de boosdoener, deze lag van voor perfect maar omdat stubben van die ronde bomen achter heeft was het een beetje een wipwap idee op dr rug zegmaar en daardoor kreeg ze die witte plekken. Ze was overigens wel gewoon heel fijn over de rug had nergens last van ze heeft hem overal zittn duwen enzo maar reageerde niet echt. ze wou dat alle paarden zo lekker soepel waren haha. Maar het is dus opgelost met een soort gelpad maar dan van ander materiaal zodat het zadel iets vlakker komt te liggen of hoe zeg je dat....dat ie niet zo wipwapt. mijn jc lag ook niet helemaal perfect maar met die pad dus wel. zadel was iets te ruim, maar mn merrie is ook wat uit conditie afgelopen jaar weinig gedaan en heeft in de winter moeite om op gewicht te blijven. Het mooiste is natuurlijk een zadel aan te laten meten maar daar heb ik nu geen geld voor en heeft nu ook niet zoveel zin omdat mijn paard niet in conditie is :(