Nieuwe pony begint naar een week te weven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrna91

Nieuwe pony begint naar een week te weven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:51

Hallo,

2 weken geleden hebben wij een pony voor mijn zusje gekocht, pony kenden we al en was afgekeurd voor de sport en mijn zusje wou enkel recreatief rijden dus allemaal prima.
Sinds ongeveer een week begint deze pony te weven? hoe kan dit en wat zijn hulpmiddelen om het tegen te gaan?
Hij staat achter mijn paard in de stal, heeft niet de grootse stal 2,80 * 3,00 vergeleken wat hij had bij de vorige eigenaar al een grote vooruitgang! (2,00 x 2,50) staat van smorgens 7 tot 's avonds 7 op de weide.

Heb gisteren al een hooinet gekocht waardoor hij langer staat te eten en minder hoeft te vervelen....ik vind het heel vervelend dat hij dit doet en ben bang dat mijn paard dit gedrag over gaat nemen? Iemand nog meer ideeen om dit gedrag te ''verminderen''

Mijn paard accepteerd hem trouwens nog niet helemaal, heb ze laatst even bij elkaar in het land gehad maar dat was een trappartij dus heb hem er weer uitgehaald, ze staan nu naast elkaar in het land dit gaat prima, volgende week nog eens weer proberen om ze samen in de weide te doen.

aerdenhout1

Re: Nieuwe pony begint naar een week te weven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:55

Het kan zijn dat het nog gewenning is en hij zich erg onzeker voelt, zeker naast een paard dat misschien al jaren op dit plekje staat en het als zijn domein opeist.
Kan de pony wel naar buiten kijken en heeft hij wel gelegenheid om zich wat af te zonderen van zijn buurman?

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:00

Behalve wat hierboven geschreven wordt, kun je ook een bal met eten proberen. Misschien mist hij een andere pony? Hopelijk wordt hij snel vriendjes met je pony.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 18:03

Het was voorheen een men pony stond in 2 span dus stond altijd dicht bij zn maatje, hij kan wel indirect naar buiten kijken, het is een beetje een noodoplossing omdat hij best onverwachts kwam. hij staat dus achter mijn paard een gewone paardenbox wand zonder luik is de afscheiding zeg maar. hij kan wel naar buiten kijkenmaar mijn paard staat er dan voor en deze stal is 5 meter lang. voorheen had hij wel iets waar hij zn hoofd doorheen kon steken maar kon ook niet naar buiten kijken. vant zomer komt er bij hem ook een luik waardoor hij kan kijken maar is nu nog geen ruimte voor.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 18:05

op stal in in de weide hinniken ze altijd naar elkaar en lijken ze goede maatjes, maar mijn paard is nogal dominant en beschermd zijn omgeving een beetje. Mijn paard staat al jaren alleen met een shetje en is daarmee dikke maatjes. denk dat hij cesar nog een beetje als een indringer ziet ofzo

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:08

Ik vrees dat je hier je probleem al hebt.
De pony mist sowieso zijn vriendje waar hij misschien al jaren mee stond en heeft nu een buurman die hem niet moet.
Ruil eens een keer om van box, zodat de pony naar buiten kan kijken en het paard achter staat.
Als dat beter zou gaan, dan zou ik toch zo snel mogelijk het schot tussen die 2 hoger maken en een luik voor de nieuwe pony.
Hoe moet je de pony binnen zetten dan.... die eerst door de stal van het paard en dan het paard???

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:13

Wees niet bang dat je andere paard dit gedrag over gaat nemen door het "af te kijken" van het nieuwe paard. Wèl kan het iets zeggen over het stalklimaat, waardoor meerdere paarden op eenzelfde stal hetzelfde gedrag kunnen vertonen.
Om het bij het nieuwe paard in te perken, moet je inderdaad een oplossing vinden die de verveling / gewoonte tegen gaat. Veel naar buiten is fijn, maar misschien heeft deze nog meer tijd buiten nodig? Of inderdaad afleiding, door continue bezig te zijn (bv onbeperkt hooi, in een fijnmazig hooinet).... Wellicht hebben de twee paarden meer tijd nodig om elkaar echt te leren kennen, en trekken ze over enige tijd meer met elkaar op. Dit kan enkel als het nieuwe paard een beetje aan zijn nieuwe stekkie is gewend, en dan zullen ze toch bij elkaar in de weide moeten om elkaar te leren kennen. Gewoon de eerste malen bij blijven, zien of het trappen echt blijft, of dat er na enige tijd toch rust ontstaat. Bij echt vechten dien je ze uiteraard uit elkaar te houden, maar geef de dieren ook de tijd om het zelf uit te zoeken.
Succes!

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 18:22

De pony moet iid door de stal van het paard om naar binnen te kunnen, niet ideaal maar is op het moment even niet anders, aankomend zomer gaat mijn pa stoppen met caravan stalling krijgt de pony wel een eigen ingang met luik. het schot is al zo hoog dat ze niet bij elkaar kunnen 2,10 gewoon een standaard paardebox. Langer naar buiten tja, hij staat al 12 uur lang buiten en de pony is ook geschoren dus moet ik ook nog iets mee oppassen, als hij niet geschoren zou zijn zou hij gwoon dag en nacht buiten kunnen maar dit zit er ff niet bij. heb een fijnmazig hooinet maar deze pony is zo gulzig, hij krijgt evenveel hooi als mijn paard en deze heeft 's morgens nog wat liggen maar meneer heeft alles dan al op en kan je vertellen dat hij een berg krijgt dat ik zelf niet snap waar hij het allemaal laat maargoed dat terzijde hij heeft gewoon meer afleiding nodig maar vind het wel erg vervelend

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:39

Hoe gaat het tussen de pony en de shet? Kunnen die niet op een of andere manier naast elkaar?

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:41

Ik zou de pony toch een stal geven met een luik, zodat hij naar buiten kan kijken en lekker frisse lucht kan opsnuiven. Ook zou het fijn zijn als hij naast een soortgenoot zou kunnen staan waarmee het wel klikt, misschien wordt het weven daardoor ook al minder. Een gewoonte als weven is snel aangewend, dus ik zou niet te lang wachten met actie ondernemen. Succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:45

Vervelend voor de pony dat ie aangeeft zich niet prettig te voelen. Wel goed dat je in ieder geval het signaal herkent hebt en op Bokt om advies vraagt. Wat ik wel terug lees is vooral: 'Kan nu niet, is nu niet anders, volgend seizoen'. Ik denk dat de pony daar niet mee geholpen is op dit moment. Zijn welzijn zou nu echt even voorop moeten staan. Is het niet mogelijk om de shet bij de pony in de wei te doen?

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 15:12

stalomschrijving: zijde 1; In deze zijde komt volgend seizoen een doorbraak, dit kan nu niet omdat deze vol staat met hooi en caravans, volgend seizoen gaan de caravans eruit en dan is er dus ruimte. zijde 2; klein stukje waar de brokjes zaagsel en zadelkasten staan, niet erg praktische en kan hij nog niet naar buiten kijken zijde 3 wat mij nog een kleine optie is; is maar 1,50 onder de draagbalk als je daaronder een luik maakt is het dan niet te laag? zijde 4; stal van mijn paard. Op de weide gaat het prima in de stal opzich ook ze hinniken en doen wel lief naar elkaar maar zo snel hij te dichtbij komt word mijn merrie een draakje. Pony naast de stal is niet mogelijk, de shet staat bij slecht weer bij mijn merrie in ( 3x 5)anders staat de shet buiten. in de paddock en kan wel bij mijn merrie komen nouja als mijn merrie de kop door het luik steekt. De shet is overigens niet van ons zelf maar staat al een aantal jaar bij ons en mijn vader wil graag dat de shet weer terug gaat naar de eigenaar, deze moeten alleen de weide nog klaarmaken.

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:17

kun je geen weef rek voor je pony de stal hangen.
en zorgen dat dit paard zich niet gaat vervellen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:28

Kan de shet niet even binnenblijven en het paard met de nieuwe alleen staat? Dan heeft het paard geen pony meer om te beschermen. Hij ziet die nieuw als indringer.
Dit weven is stress en is niet besmettelijk :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:30

weefrek is een slecht advies. Puur sympthoombestrijding maar geen oplossing voor de pony.

Verder zijn de goede tips al gegeven. Verveling tegen gaan door een andere manier van voeren en zorgen voor een prettiger stalklimaat is erg belangrijk.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 19:55

Het gaan inmiddels stuk beter met de pony, hij weeft heel af en toe nog. Mijn paard heeft hem inmiddels wel geaccepteerd en lopen nu lekker samen in de wei en dit gaat nu prima. Alleen als ik met mijn paard weg ben en hij alleen op stal staat begint ie te weven maar we proberen die tijd zo kort mogelijk te houden. En de beesten zoveel mogelijk naar buiten te doen.