Hoe paard in trailer vastzetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bella123

Hoe paard in trailer vastzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 14:43

Ik heb gezocht maar kon er niets over vinden, veel topics gaan over het laden van een paard dat hier moeite mee heeft, maar die informatie zoek ik niet. Excuus als er toch een topic over is, dan word ik daar graag naar doorverwezen!

Goed, mijn vraag: hoe zet je een paard in een trailer vast? Ik heb sinds 9 maanden een nieuw paard en ga binnenkort een 1,5 paardstrailer aanschaffen om met haar op wedstrijd te gaan. Mijn paard is gewend met de trailer te reizen en is daar gelukkig totaal niet van onder de indruk. Haar in de trailer krijgen is dus ook geen enkel probleem. Alleen ik weet zelf niet goed wat ik moet doen als ik haar eenmaal in de trailer heb. Zet ik haar vast met een halstertouw of kan ik beter een trailerketting kopen? En waar zet je dat touw of die ketting dan aan vast? Zit er een oog in de trailer waar je dat touw aan vastmaakt of moet het aan de voorstang? Ik kan er maar geen plaatjes van vinden (niemand fotografeert ooit zijn paard IN de trailer lijkt het wel :+ ) en ik wil me er nu alvast graag op voorbereiden zodat als ik het een eerste keer ga doen, ik niet op het moment zelf loop te tobben.
Ik kan ook wel meekijken bij stalgenootjes, maar ik hoor ik graag de theorie en vooral: heeft iemand foto's van hoe zijn/haar paard in de trailer staat?

En ik heb begrepen van de vorige eigenaresse dat mijn paard het een beetje spannend vindt als het hooinet in de trailer heen en weer beweegt, dus die wil ik goed vastzetten, zodat ze wel wat kan knabbelen maar geen wiebelend ding voor zich heeft. Iemand daar nog tips voor? Kan ik bijvoorbeeld aan het hooinet wat strotouwtjes maken die ik links en rechts aan de trailer zelf vastmaak?

Marije_jiplover

Re: Hoe paard in trailer vastzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:49

In een anderhalfpaardstrailer gebruik ik zelf altijd dubbele trailerkettingen, aan weerszijden vast dus. Die trailerkettingen kun je bevestigen aan ogen net voor de stang, meestal.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:52

hooinet gaat hier altijd met een strotouwtje naar een raampje kan het ook niet gaan swiepen.

Paard aan 2 kanten vast met als het erinzit ruber trailer ketting anders gewoon 2 halstertouwen aan de ringen die in de trailer daarvoor zitten.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:07

Devon staat in een tweepaardstrailer maar deze is voor hem aangepast naar een anderhalfpaardstrailer.
aangezien Devon 'klem' staat met een tussenschot erin......
kijk maar :D
Afbeelding

Afbeelding

we hebben een nieuwe achterstang gemaakt en een buis van voor naar achteren op een ruimere stand voor Devon gezet, met laden kan de middenstang helemaal naar rechts gedraaid worden, als Devon er dan op staat dan eerst de achterstang dicht en dan de middenstang verankeren in de achterstang.
hier heb ik geen foto's van, dacht dat ik die wel had maar helaas, heb het wel op film staan...........

omdat Devon dus ruimer staat heb ik hem voor vast staan met elastische trailerlijnen
Afbeelding
Die heb ik vastgemaakt aan de ogen die er in de trailer voor zitten.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:23

Bedankt al voor de snelle reacties! Hier heb ik al veel aan. Zitten die ogen in elke trailer voorin? (Onhandig dat ik de trailer nog niet heb, wil eigenlijk gelijk gaan kijken hoe dat er nu uitziet... ;) )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:26

Normaal gesproken zitten die ogen er wel in, ja. Daar zou je namelijk ook het halstertouw aan vast kunnen maken, als je niet met trailerkettingen werkt.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:36

Ik heb even een plaatje gezocht van de trailer die we op het oog hebben, daar zie ik ogen onder de voorstang zitten. Zijn dat de ogen waaraan je het paard kunt vastmaken? Ik wil het plaatje eigenlijk niet hier neerzetten, omdat we de trailer nog niet gekocht hebben en dat vind ik niet netjes. Maar... we gaan vanavond kijken, dus misschien volgt het plaatje heel snel ;)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:47

enne............ is het nog gelukt?
Ik heb even bij onze trailer gekeken, daar zitten de ringen in het hoekprofiel vast. je weet wel, waar de trailer voorin die knik maakt om smaller toe te lopen.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 18:35

Jep, gelukt, er staat een trailer voor de deur te prijken :D Zit nu te bokken via mijn telefoon dus kan geen foto's uploaden maar probeer ik straks nog te doen. Bij deze trailer zitten de ogen gelijk onder de voorstang. Foto volgt zsm! Trailer kettingen heb ik zojuist gehaald en ook een hooinet. Volgens mij kunnen we op pad!

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 18:54

Ok, het is gelukt via mijn telefoon met de foto's, ik krijg ze alleen niet gedraaid maar dat moeten jullie er maar even bij denken ;)

Afbeelding

Afbeelding

Aan deze ogen komen de kettingen dan, toch?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:42

ja hier kun je de kettingen aan vast maken.
kijk even welke lengte je nodig hebt, je hebt in kettingen namelijk 2 lengtes. elastieken zijn maar 1 lengte en je hebt nog van z'n banden die kun je traploos instellen door middel van de gesp te verschuiven

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 19:51

Ik heb nu kettingen gekocht van 70 cm, twee stuks. Mag ze gelukkig nog ruilen als ze niet goed zijn. De elastieken waren 55 cm maar dat leek me zo kort, ze moet toch nog wel iets haar hoofd kunnen bewegen om bv bij het hooinet te kunnen? Ik heb ze nog niet in de trailer vastgemaakt, we zijn eerst aan het schoonmaken geslagen, dat was volgens mij niet vaak gedaan hihi... Volgende week zondag al de eerste wedstrijd waarbij we de trailer gaan gebruiken, vrijdag willen we even proberen te laden (dat zou geen probleem moeten zijn maar probeer t eerst liever even zonder tijdsdruk dan de eerste keer gelijk voor n wedstrijd...) En dan ook een klein stukje rijden om te zien hoe ze zich houdt (ook daar verwacht ik geen problemen, kwam na een rit van twee uur van vorige baasje naar mij erg relaxed de trailer uit maar ik bereid alles graag goed voor ;) ) ik vind t allemaal best spannend maar ook wel heel leuk!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:02

ik heb 2 elastieken erin en doordat ze elastisch zijn kan Devon wel nog gewoon bij het hooinet, geen probleem.
is 2x 70 cm dan niet te lang?? zou je inderdaad moeten proberen

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:08

Je kunt ook het beste 1 van de lijnen aan de zijkant van het halster vastmaken en de andere onder. Dat schijnt veiliger te zijn maar waarom weet ik ook niet.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 20:39

Ik weet ook niet of t te lang is, ik ga er wel in staan morgen en dan maak ik die kettingen vast en dan zie ik het vanzelf, toch? Kan ze altijd nog ruilen voor die elastieken, die waren ook korter. To be continued... ;)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:29

Gewoon aan het halsterouw kan ook hoor..
Je moet je paard zo kort zetten, dat ie z'n hoofd niet helemaal om kan draaien. Sommige paarden gaan dan namelijk denken dat ze hun hele lijf kunnen draaien, en da's niet handig in een trailer... Maar als je 'm aan twee kanten vastzet heb je dat al minder. En dan als het kan zo lang zetten dat ie wel bij het hooi kan.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:03

Daar ben ik weer even, vandaag een test ritje gemaakt met paard in de trailer. Ze liep er keurig gelijk in, een pak van mijn hart! De kettingen zijn te lang dus die heb ik net geruild voor bandjes die je zelf op maat kunt schuiven, de elastieken waren namelijk net zo lang (had ze even naast elkaar gelegd) dus dat schoot niet op. Had een foto willen maken voor als anderen nog eens met dezelfde vraag zitten maar was zelf nogal gestrest :o dus was meer bezig met paard goed in de trailer zetten en dat soort dingen... Misschien zondag als ik op wedstrijd ga dat ik een foto kan maken. Enige dingetje is nog dat als de stang er achter vandaan gaat bij uitladen, dat ze dan direct naar achter stapt. Wel rustig maar wel gelijk en onze stang moet je er echt helemaal uithalen, die klapt niet naar beneden aan een kant zodat je hem kunt laten hangen en mijn man kon dus niet helpen haar begeleiden de trailer uit en ze stapte er onderaan even naast, geen ramp maar wel handiger als ze even wacht zodat hij haar wat kan sturen. Ik durfde geen druk op het touw te zetten omdat ik niet weet of ze daarvan schrikt, dus daar moeten we nog even iets op verzinnen en/of oefenen. Iemand daar nog tips voor?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:29

oefenen oefenen oefenen,
de stang er niet achter weg halen op het moment dat de kont al richting stang staat, wachten totdat ze "vrij" van de stang staat, dan pas de stang weg halen.
en probeer er een stemcommando op te plakken. Devon had er ook een handje van en nou moet ik af en toe zeggen "halloooooooo, kom je nog??? " bij wijze van spreken dan he.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:34

Ik heb gewoon twee halstertouwen "vast" in de trailer hangen aan die ogen bij de stang. Op de goede lengte, dus paard erin, die halstertouwen vast klikken en het halstertouw wat eraan zat doe ik los en in de auto. Werkt prima!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:39

Zal ik heel eerlijk zeggen dat ik mijn paard nog wel eens vergeet vast te zetten als ze in de trailer staat? Staat dan wel in een tweepaards, waar ze niet kan keren. Ik laad haar d.m.v. een longeerlijn, ze loopt er in haar eentje op dus.

Wat dat afladen betreft, inderdaad leren te reageren op je stem. Mijn paard wil wel eens hangen in de stang, ik wacht net zo lang met losmaken van de stang tot ze haar gewicht naar voren heeft geplaatst. En dan op stem achterwaarts vragen! oefening baart kunst!

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 19:22

Maar ik maak haar voor wel los voordat de stang er achter vandaan gaat toch? Dus eerst los van de kettingen die aan de trailer zitten, halstertouwtje om mee te wandelen vast klikken, bij paard gaan staan (dus bij haar achter de voor stang, niet erachter blijven totdat achter stang los is) en dan pas achterstang losmaken?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:36

ALTIJD voor losmaken voordat je de bilstang losmaakt, scheelt een hangpartij. Ik heb het touw gewoon over de hals, en doe dan zelf de stang los. Maar goed, ik ben dan ook vaak in mijn eentje op pad.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:02

Ik ben ook meestal in mijn eentje in ik deed ook altijd eerst paard los en dan stang erachter weg, met als gevolg dat mijn paard ineens bedacht had om om te draaien in de tijd dat ik de stang er achter weg deed. Toen heb ik het volgende "trucje" bedacht: ik maak paard los en dan blijf ik naast mijn paard staan terwijl ik van binnenuit de stang los doe en naast mij neer leg (tussen mij en de trailerwand). En dan rustig met paard achteruit. Andersom gaat hetzelfde, paard erin en terwijl ik er naast sta doe ik van binnenuit de stang erachter en dan pas paard vast. Omdat ik er naast blijf staan kan ik voorkomen dat ie omdraait.

ilovesienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:05

Ik zet mn paard altijd gewoon met halstertouw vast!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:10

Ik heb voor mijn 2 paardstrailer kettingen.
2 korte voor wanneer het tussenschot erin staat, ze stAn dan ket 1 ketting vast.
2 lange voor wanneer de "merriestangen" erin zitten en dan zitten deze 2 vast aan de zijkant van het halster.

Ik vind het ideaal en geen gepruts meer met touwen hier en touwen daar, lussen van het touw en nog uiteindes van het touw die naar beneden hangen.