Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sythaa schreef:Ik zou zorgen voor goede foto's, standfotos en van het hoofd. Een filmpje van los bewegen en een filmpje onder het zadel. En dan niet zo een nep slow motion filmpje (dan lijkt de grootste krabbelaar nog te kunnen draven) maar zoals je paard is.
Netjes toiletteren en ervoor zetten en adverteren.
Een hoop mensen vlechten de paarden en zetten ze in de bandages als er kijkers komen ik persoonlijk geef er niets om. Ik zie een paard liever in zijn eigen omgeving als ik kom kijken, in de wei of in de box, van poetsen tot opzadelen. Bandages mogen er bij mij ook per direct af ik wil de benen zien.
Maargoed dat is een kwestie van voorkeur denk ik, ik geef er niks om. Wil een paard kopen en geen gemaakt plaatje.
opisop_shop schreef:en ik vind buiten een goed voorkomen (dus idd goede foto's, stand/hoofd/rijfoto's) een duidelijke, nette en vooral ook eerlijke advertentie ook erg belangrijk.
Ik heb mijn twee pony's verkocht met volgens mij een A4tje aan informatie in de advertentie, wahahha en heel veel foto's waarin je ook de veelzijdigheid/braafheid van het dier kunt laten zien.
Eerlijke reden van verkoop, geschiedenis voor zover bekend vermelden enz.
Plaats hier anders de info en foto's en wie weet krijg je tips, kun je aan de hand daarvan een verkooptopic / advertentie plaatsen.
svdijk86 schreef:Voor alle Doe-Het-Zelfers:
Hoe maak jij je eigen paard verkoop klaar?
Niet mijn eigen maar ik help nog weleens iemand.
Waar let je op in de voorbereiding,
Advertentie opstellen waarin wat staat aangegeven, ook klopt. Niet dat paard Z klaar is als hij bepaalde oefeningen totaal niet kent bijv. En evt. als het paard voor "weinig" weggaat kleine opmerkingen erbij zetten wat ik graag zou willen bij de nieuwe eigenaar. Niet te veel.. want daar schrik je soms ook mensen mee af.
wat doe je extra aan verzorging?
vlechten.. evt. staart en voeten wassen.. "wedstrijdklaar" neerzetten als je weet dat de evt. koper sportambities heeft. Ook als het paard lange manen heeft. Dan bijv. strakke hengstenvlecht leggen. Mooi wit dekje op, mooie witte kapjes of bandages om. Sommige kopers willen die er af om de benen te voelen. Maargoed.. dat is een risico die je neemt. Het staat wel mooi. Mensen die een dier puur recreatief komen bezichtigen gewoon schone spullen om. Bandages interesseren hun niet zoveel. vlechtjes ook niet. Als ze hun oog gelegd hebben op een paard met behang, dan zien ze het liever los. What you see is what you get zegmaar. Hengstenvlecht kan altijd los denk ik zo. Dus maakt niet echt uit. Ik doe de bandages meestal vast om. Maar paard staat gewoon nog op stal (even uitgemest van tevoren) en wordt pas gezadeld als de mensen er zijn. Ik wil namelijk zelf ook zien hoe een paard met opzadelen reageert als ik er voor ga kijken.
Waar let je op bij foto´s en filmpjes?
Je maakt een filmpje waar de fijne stukjes van het rijden te zien zijn. Overgangen, evt. wat oefeningen die het paard kan als het wat hoger is. Wel de oefeningen waar je in de wedstrijden altijd fijn mee "scoort".. geen halfafgewerkte schouderbinnenwaarts waar je een 4 voor krijgt bijv. Foto's van het hoofd en een nette standfoto. Liefst zonder zadel. Lijn bij de voeten horizontaal zodat het paard goed te beoordelen is. Persoonlijk waardeer ik een foto van de stand van de voorkant genomen ook. Dan kun je toch al een beetje beoordelen of het paard geen afwijkende beenstand heeft. Fijne rijfoto's doen het ook wel goed.. maar een filmpje zegt veel meer.
En wat is belangrijk bij het voorrijden/proefrijden?
Gewoon ontspannen losrijden, geen stress veroorzaken bij het paard. Vastzetten en dwingen veroorzaakt spanning en dat ziet iedere evt. koper. Je verpest daarmee ook direct iedere oefening. Niet te lang rijden. Vragen wat de koper graag zou willen zien. Soms vinden ze het wel goed zo. Dan stel je ze voor er zelf op te gaan. Als je ze met een bepaald iets ziet stuntelen dan evt. je hulp aanbieden hoe het paard het gewend is. Weigert ze de hulp laat je ze gaan. Maar velen vinden het wel erg prettig.
En wat is handig met een verkoopcontract?
Ik weet dat er een hoop op internet staan, maar ik heb er ook geen ervaring mee (behalve dan met handelscontracten, zo 1 heb ik er zelf in de kast liggen van mijn eigen paard