Het bekende dubbeltje op de 1e rang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Het bekende dubbeltje op de 1e rang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:24

We kennen het allemaal wel: men zoekt een paard en wilt eigenlijk totilas kopen voor de prijs van een oud shetje... Het volgende doet zich dus voor, meisje wat ik ken zoekt een paard. Das leuk voor haar natuurlijk. Vraagt ze mij om mee te gaan kijken, daar zie ik best de lol van in. Nu is haar budget wat beperkt (blijkbaar) want nu komt ze met een paard waar ze graag naar wilt gaan kijken:

* 12 jarige ruin, geen papieren
* ziet er op de foto (los) best ok uit
* incl toebehoren namelijk een 2 mnd oud vzh zadel, hoofdstel, dekens
* vrij van gebreken, braaf en verkeersmak
* prijs € 750,00

Denk ik: dat kan toch niet! Maar goed, ik haar geadviseerd foto's onder het zadel te vragen: die blijken ze niet te hebben. Verder is haar geadviseerd om maar meteen te trailer mee te nemen, kunnen ze meteen inladen en weg wezen. We nemen dus maar gevoeglijk aan dat een keuring niet nodig is. Ik vind het dus allemaal maar een beetje raar. Ligt dit nu aan mij? Ik krijg het haar niet echt aan haar verstand. Eigenlijk heb ik niet meer zoveel trek om mee te gaan...

Mocht de adverteerder ook een bokker zijn: het is echt niet persoonlijk bedoeld hoor...

AdnerB

Re: Het bekende dubbeltje op de 1e rang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:28

met zo'n verhaal zou ik me nooit in laten :n

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:29

Maar jullie kunnen toch op z'n minst gaan kijken? Al snap ik het wel van je hoor, het is wat naïef van haar als ze hier zo klakkeloos in mee gaat. Misschien is het juist goed om te gaan, zodat ze daar ook de kritische mening van een vriendin krijgt, en hopelijk zelf gaat inzien dat dit niet de advertenties zijn waar ze naar kijken moet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:30

If it sounds to good to be true, it ain't ;)
Maar...soms.... ;) Ik zou gewoon gaan kijken, wel eerst vragen waarom er geen rijfoto's zijn en of het mogelijk is om klinisch te keuren. Kan dat allebei niet, dan is het voor mijn part; houdoe :wave: en zoek ik lekker verder.
En wat voor ras is het? Dravers die niet snel genoeg zijn voor koersen, daar schrik je ook van hoor, hoe laag die prijzen kunnen zijn!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:33

Nooit doen, altijd een deskundige meenemen!!! anders gaat het haar misschien nog ontzettend veel geld kosten. Nooit vanuit gaan dat het allemaal wel klopt.. 750 euro ben je bijna al kwijt aan dekens en een fatsoenlijk zadel.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:37

Nou ja, vriendin: het is het zusje van het vriendje van een vriendin... Via via dus. Kijk als het nou om de hoek zou zijn, zou ik het niet zo'n punt vinden. Maar het is zeker 3 uur rijden met een trailer (enkele reis) dus dat vind ik nogal wat. Daarbij ben ik bang dat het daar, als zou blijken dat het niets is, praten als brugman wordt om dat aan haar verstand te krijgen?

Nou hebben we van thuis uit al aardig wat paarden gekocht en verkocht, dus ik weet wel waar ik naar moet kijken. Maar hebben onze aankopen altijd laten keuren. Aangezien zij voornemens is dat beestje meteen in te laden..vrees ik dat er geen keuring aan te pas gaat komen.

Ik heb al zitten twijfelen of het inderdaad geen draver is, maar er staat totaal niets bij over afstamming o.i.d. Uit het verhaal maak ik niet echt op dat het een draver geweest is

Edit: @bizzybijtje: rijfoto's heb ik haar laten vragen, maar die waren er niet???
Laatst bijgewerkt door Britty op 29-12-11 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:38

Gewoon vragen of je mag keuren. Mag dat niet, dan kom je ook niet.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:10

Een paard van 750€ keuren?
Ik denk dat je dan een unicum bent :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:17

uryanne schreef:
Een paard van 750€ keuren?
Ik denk dat je dan een unicum bent :D

Haha, we leven in a strange world momenteel :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:18

Kijk maar uit als je mee gaat stel ze koopt het beestje en later blijkt er wat mis te zijn heb je het nog gedaan ook.
Dus denk er eerst maar een goed over na of je hier wel tussen wil gaan zitten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:23

Ik zou zeker adviseren geen trailer mee te nemen, op die manier moet ze er nog (een aantal) nachtje over slapen nadat ze het paard gezien heeft.

Ik heb in 2003 ook eens een paard zonder papier gekocht, net zadelmak, maar zonder toebehoren (3,5 jaar oud) voor 1500€ was een onwijs leuk beestje, inmiddels weer verkocht, maar ik weet dat ze tot op de dag van vandaag nog nooit iets heeft gehad. (wij hadden zonder keuring gekocht, maar goed, had al mijn andere paard, en zou dus niet zonder komen te zitten als het beestje wat mankeert).

Vertel het meisje ook dat keuren je ook min of meer behoedt voor emotionele pijn later. Mocht ze het paard kopen zonder keuring en enkele maanden later mankeert het paard iets en het moet weg, dan heeft ze er waarschijnlijk toch een band mee gekregen....

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:35

Raar verhaal... idd haar laten vragen of keuring toegestaan is en anders helemaal niet gaan. (jij in elk geval niet!)

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:37

Mag een meisje van 12 wel zo'n aankoop doen volgens de wet? Ik zou de ouders er op aanspreken....

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:39

blingpiggy schreef:
Mag een meisje van 12 wel zo'n aankoop doen volgens de wet? Ik zou de ouders er op aanspreken....

Wie zegt dat het meisje 12 is dan? :P

(Paard is wel 12)

Maar ik zou op z'n minst ook even gaan kijken, 750 is geen geld. Dat er wat mis mee kan zijn, sja, dat kan bij een paard waar ze 10.000 voor vragen ook wel. Misschien willen ze er gewoon heel graag snel vanaf.

Bij mij op stal staat ook een prachtig mooi paard, heeft Z1 gelopen, is 8 jaar, prok gekeurd, goede cijfers bij de ibop, onwijs goed getraind, bijna alle knopjes zitten er op (ik heb er zelf ook een keer op gereden, om te proberen, kon het niet laten), in de 1.70, recent röntgenologisch gekeurd, niets mee aan de hand. Alleen een klein beetje onopgevoed (niet stilstaan, meteen schuren na afstappen, etc.), maar verder een heel lief en eerlijk paard. Ook nog eens heel braaf, schrikt weleens, maar gaat er niet gelijk bokkend vandoor. Maar het is ook geen dooie, ze is vlot aan het been en lekker actief. Perfect paard zou je zeggen. Nou, dat zei ik ook. Helemaal wild ben ik van dat beest. Daarom heb ik ook gevraagd of ik haar een keer mocht proberen.
En ze vragen er maar 3000 euro voor. Geen idee hoe het kan, maar de huidige eigenaar blijkt een oudere man te zijn, die niks met het paard kan doen. Het paard is tot voor kort gereden door iemand die met haar de orun cursus gedaan heeft en haar naar Z1 gereden heeft dus. En de eigenaar moet er dus van af.

Jammer genoeg heb ik zelfs daar de financiele middelen niet voor, aangezien ik al een paard heb ook en nog wat schulden nu kan ik alleen maar hopen dat ze goed terecht zal komen...

Maargoed, met dit verhaal wil ik dus zeggen dat een laag bedrag niet altijd onheil betekent...
Laatst bijgewerkt door Niobe op 29-12-11 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:44

DOH wat stom, dat staat idd nergens.... 8)7 Ik heb niets gezegd.... O:)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:49

misschien dat jij eens kunt bellen met de verkoper,en vragen kunt stellen.
ik zou gewoon eens gaan kijken erna(als je gebeld hebt),zonder trailer.en het paard eens gaan uit proberen.
als je een goed gesprek hebt gehad en netjes je vragen hebt kunnen stellen en paard spreekt je nog aan,je hebt het geprobeerd(misschien weekje op proef).dan zou ik hem best kopen als hij bevalt

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:55

Ik ben het eens met tigra. Kijk uit dat je hier niet in meegetrokken wordt. Als zij zich zo blind staart op dit paardje (vanwege de prijs eigenlijk), dan wordt het wel heel moeilijk om haar om te praten als ze erbij staat. Als zij nu al niet voor rede vatbaar is, kijken wordt dan vaak kopen. Mijn ervaring is dat de meeste paarden niets mankeren, tot je ze thuis hebt.....

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:04

Ik denk er zo over;
Wanneer het paard goed blijkt te zijn heb je voor een schijntje veel plezier.
Mocht hij/ zij niet goed zijn verkoop je hem weer aan een slager ( helemaal niets mis mee, zoek maar even op nijkerk) of voor gezelschap en blijft de schade beperkt.

Ik ga er wel vanuit dat het geen zichtbare gebreken heeft. Dan zou ik er zelfs een voor niets laten staan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:07

Maar als er een 1 voor zou staan zou je wel gaan kijken denk ik. Misschien moeten deze mensen het paard echt met spoed kwijt?? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn maar wie weet is het echt waar!!

Eigenlijk is het raar dat je je paard niet weg kunt geven omdat mensen het dan meteen niet vertrouwen. Vraag je er veel geld voor krijg je meer reacties.
(ik bedoel dit niet als negatieve reactie hoor maar eigenlijk is het raar toch??)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:14

gewoon gaan kijken en dan zien jullie het wel.

zoals uryanne zegt.. als het een leuk paard is.. dan is het leuk voor een prikkie,.
voor zo´n bedrag loop je veel minder risico.

en gewoon vragn of je mag keuren innd

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:22

Zonder trailer gaan kijken, dan hoef je ter plekke nog niets te beslissen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:52

Hoe is de advertentie opgesteld, hoe zien de foto's eruit? Niet dat dat alles zegt, maar je kan er toch wel wat uit opmaken.
Met wat jij nu getypt hebt, zijn bij mij de alarmbellen nog niet afgegaan. Een papierloze 12-jarige ruin in tijden van crisis en een overaanbod van paarden die voor 750 euro mag gaan, bwa, tja, het is misschien wat aan de lage kant, maar nog niet zo dat ik me meteen ongerust maak.
Volg je gevoel, zou ik zeggen. Als je er een rare smaak bij krijgt, niet doen!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:55

Gini schreef:
Hoe is de advertentie opgesteld, hoe zien de foto's eruit? Niet dat dat alles zegt, maar je kan er toch wel wat uit opmaken.
Met wat jij nu getypt hebt, zijn bij mij de alarmbellen nog niet afgegaan. Een papierloze 12-jarige ruin in tijden van crisis en een overaanbod van paarden die voor 750 euro mag gaan, bwa, tja, het is misschien wat aan de lage kant, maar nog niet zo dat ik me meteen ongerust maak.

Dit heb ik ook, alleen een 2 maanden oud veelzijdigheidszadel erbij.....
Dat steekt me een beetje... Ik denk namelijk dat de verkoper dan verlies zal lijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:58

Lieffiefi schreef:
Gini schreef:

Dit heb ik ook, alleen een 2 maanden oud veelzijdigheidszadel erbij.....
Dat steekt me een beetje... Ik denk namelijk dat de verkoper dan verlies zal lijden...

Met verlies verkopen is soms minder erg dan dingen vasthouden ivm onderhoudskosten. Een beetje stal kost 200-300 euro dus dat heb je er snel uit.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:17

Ik heb de advertentie gevonden, het ziet er fijn uit. Paard moet weg door zwangerschap en tijdgebrek en vindt goed tehuis belangrijker als prijs.
Ik zal gewoon eens gaan kijken als ik jou was.