Achterbenen kluisteren merrie bij dekken/insemineren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Achterbenen kluisteren merrie bij dekken/insemineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:18

Hoi,

Mijn merrie vind het niet fijn als ik haar achterbenen aanraak of poetst. Onder het spronggewricht is dit nog erger dan er boven. Nu is ze vroeger als fokmerrie gebruikt. Ik heb zelf geen verstand van fokken. Maar uit een reading is gekomen dat ze een nare ervaring heeft met een touw om haar achterbenen. Nu hoorde ik van twee personen dat ze met dekken ook weleens de achterbenen kluisteren? Gebeurd dit alleen bij natuurlijke dekking of ook bij insemineren?

lynne_berna

Re: Achterbenen kluisteren merrie bij dekken/insemineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:23

Eigenlijk alleen bij een natuurlijke dekking

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:26

Maar natuurlijke dekking komt niet zoveel meer voor toch? Zeker door de bekendere hengsten niet?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:31

Ik zie dit eigenlijk nooit bij insemineren.. de meeste merries zijn dan toch erg gewillig.

Maarre.. een reading?
Heb ik bij mijn vorige paard ook gedaan omdat hij een probleem had..
Er klopte er werkelijk écht geen bal van.. :+

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:33

Casarell, bij mij klopte de reading juist wel Herkende veel over hoe mijn paard is en wat ik dacht hoe mijn paard dingen ervaart

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:34

wie zegt dat ze niet altijd vrij gevoelig geweest is aan de achterbenen en dat ze de achterbenen in een hoefstal vastbonden om te kunnen bekappen. Want bij BWP en KWPN is het natuurlijk dekken idd niet langer de meest gebruikte methode

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:34

Een dekking waarbij de achterbenen gekluisterd worden kan heel traumatisch zijn voor een paard; in wezen worden ze verkracht. Uit onderzoek is gebleken dat als een merrie weer op die plaats komt waar het gebeurde dat ze dan stress ervaart.

Readings heb ik verder niet zoveel mee. :7

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:42

Petitparis, ik zeg ook niet dat het zo is Maar 2 personen kwamen hiermee, dat dit een mogelijke optie zou kunnen zijn... gezien ze fokmerrie was zou het natuurlijk best kunnen.

Maar inderdaad, ik dacht al dat dit tegenwoordig nog weinig gebeurde En zeker gezien het wel goede bekendere hengsten zijn, die insemineren eigenlijk alleen maar toch?
Het is ook een extreem gevoelig paard. Het kan ook zeker een andere oorzaak/nare ervaring zijn.

Ik had ook nooit zoveel met readings, maar toch klopt er zeer veel terwijl iemand mn paard niet kent of gezien heeft. En gezien ik ook nog een groot probleem met opzadelen heb, wil ik via alle mogelijke manieren er proberen achter te komen waar dit probleem vandaan komt en wat eraan te doen...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:46

De dekkingen die ik heb meegemaakt, werden de merrie's niet gekluisterd. Volgens mij is dat dus niet een standaard procedure?
Insemineren heb ik geen flauw idee van.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:51

mijn ervaring met insemineren is dat er helemaal niks 'bij' om wordt gedaan, alleen als het hoognodig is een praam? maar kan bij anderen wel anders zijn gegaan hoor :o. Toen mijn verzorgpaard geinsemineerd werd, had ze alleen een halster om :+

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:52

Dat kluisteren wordt wel gedaan bij natuurlijke dekkingen, maar dat wordt alleen gedaan bij merrie's die schoppen naar de hengst.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:20

Bij mijn haflinger werd er wel degelijk gekluisterd aan de achterbenen.
Achteraf hoorde ik dit pas,en werd bij iedere merrie uit voorzorg gedaan.
Was wel een natuurlijke dekking. Ik had de merrie al drie jaar en nooit problemen daarvoor gehad.
Na een aantal dekkingen wou ik ermee stoppen voor het jaar, omdat het al later in het seizoen werd.
En heb ik haar bij de hengstenboer opgehaald.
Bij thuiskomst kon er geen dierenarts meer bij mijn merrie in de buurt komen, werd letterlijk weg getrapt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:26

Kluisteren hangt van de hengsthouder af. Ik vindt het erg dubieus met 1 uitzondering. Er zijn merries die ook al zijn ze erg hengstig en de hengst toe laten op het allerlaatste moment nog heftig van zich afschoppen. Daar zou ik of mijn hengst niet op willen hebben, die kan ook stuk, of de merrie willen kluisteren. Maar dat is de enige uitzondering.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:11

De ruin van m'n dochter is ook gevoelig op z'n achterbenen. Hij had een beetje rotstraal toen we hem kochten, dat is mogelijk de oorzaak.
Een reading kan ik eerlijk gezegd niet serieus nemen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:55

Mijn merrie is natuurlijk gedekt en voor zover ik weet daarbij niet gekluisterd.
Ze laat zich ook wel makkelijk dekken.

Maar het scannen/opvoelen beviel haar minder. Het heeft 2 cycli geduurd voor ze drachtig was en na de 5de keer die DA aan haar lijf om te scannen, mocht die wat haar betreft wel ophoepelen. Ze weigerde na een tijdje ook om in de opvoelbox te gaan en moest de laatste paar keren gesedeerd worden om te scannen. Want mevrouw maakte het wel heel bont.
Toen ik haar nadien weer thuis had, keek ze ook erg argwanend als ik in de buurt van haar achterhand kwam. ;)
Bij haar dus niet de schuld van de hengst maar wel van de DA. :+
(Ze is er trouwens al weer overheen hoor ondertussen.)

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:32

Reading weet niet of ik dit serieus moet nemen , en kluisteren dat gebeurd zeker nog wel hoor. Toevallig een maandje geleden nog gezien bij een oudewetse fokker. Schrok er zelf een beetje van maar deze man zei dat hij het al jaren zo deed om zijn hengsten te beschermen. En ik moet zeggen dat ik dit ook wel kan begrijpen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:35

Ik heb ergens gewerkt waar de merries altijd standaard gekluisterd werden (de sperma vang merries, we hadden geen bok). Je kunt niet in het koppie kijken, maar ik heb eigenlijk niet gemerkt dat ze stress-signalen vertoonden en daarnaast werden ze gerust meerdere dagen gebruikt zonder dat ze nerveus werden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:04

Pivanti schreef:
Petitparis, ik zeg ook niet dat het zo is Maar 2 personen kwamen hiermee, dat dit een mogelijke optie zou kunnen zijn... gezien ze fokmerrie was zou het natuurlijk best kunnen.

Maar inderdaad, ik dacht al dat dit tegenwoordig nog weinig gebeurde En zeker gezien het wel goede bekendere hengsten zijn, die insemineren eigenlijk alleen maar toch?
Het is ook een extreem gevoelig paard. Het kan ook zeker een andere oorzaak/nare ervaring zijn.

Ik had ook nooit zoveel met readings, maar toch klopt er zeer veel terwijl iemand mn paard niet kent of gezien heeft. En gezien ik ook nog een groot probleem met opzadelen heb, wil ik via alle mogelijke manieren er proberen achter te komen waar dit probleem vandaan komt en wat eraan te doen...

Wat ik terug kan traceren op http://www.horsetelex.nl zijn in ieder geval drie veulens via insemenatie gegaan; die hengsten dekken niet natuurlijk.
Ik vrees dat je naar andere oorzaken zult moeten zoeken of wellicht is ze domweg niet opgevoed daarin. Ik heb zo een 8-jarige gekend die niet te poetsen was aan de achterbenen. Arme beest was het nooit geleerd en degene die het dier toen "onder handen had" had dat niet als zodanig herkend, met alle gevolgen van dien.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:22

Een merrie trauma's toedichten omdat ze niet graag aan haar onderbenen aangeraakt wil worden? Wat een ongelofelijke bullshit, sorry dat ik het zeg. De natuurlijke reactie, het instinct van een paard dat er door miljoenen jaren aan evolutie in is gefokt, is dat een paard heel zuinig is op zijn benen. Omdat een blessure aan een been er in de natuur voor zorgt dat een paard niet meer weg kan komen bij een aanval door een vluchtdier en dan ten dode is opgeschreven.

Voor natuurlijke reacties, voor weerstand bij aanraking van de benen, is een paard te desensibiliseren. Sterker nog, ook een ruin vertoond dit gedrag, en die wordt toch echt niet gedekt of geinsemineerd. En als je je paard ongevoelig maakt voor aanrakingen op dat gebied, zal hij deze gewoon accepteren.

Ik ben van mening dat het aanleren van dragen van kluisters aan voor- of achterbenen aan te leren is. Bij ruin, hengst en merrie. Het kan levensreddend zijn bij een paard, omdat hij leert niet te knokken om perse los te komen omdat hij vastzit, en leert om te wachten tot hij losgemaakt wordt....

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 14:09

Cassidy, normaal reageren kan ook... Jij kan t bullshit vinden, jou mening...
Ze heeft ook een trauma van t zadel, waardoor haar opzadel probleem veroorzaakt wordt dus wie weet wat er met haar achterbenen gebeurd is... Dat weet je niet... Het is een zeer gevoelig en stresserig paard dus bij haar kan een klein iets al als iets heel ergs worden ervaren.

Het was gewoon een optie, dat t met t kluisteren te maken zou kunnen hebben, gezien ze als fokmerrie gebruikt is.
En met rust en geduld zal t vast met de tijd ooit wel beter gaan, maar gezien ik zelf geen verstand heb van fokken, heb ik deze vraag hier gesteld.

Ikke, klopt ja daar staat drie veulens op Ik had al zo´n idee dat die hengsten niet natuurlijk dekken. Ze schijnt volgens de man die t laatste veulen gekocht heeft, 4 of 5 veulens gehad te hebben. Vier klopt sowieso, daar heb ik foto´s van.

Ik zal nooit weten hoe t daadwerkelijk komt dat ze t niet fijn vind (en zelfs kan slaan) Ik kan hoogstens achter de gegevens van die eigenaar toen zien te komen via de vorige eigenaar, maar goed ooit komt t vast goed :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:18

Pivanti schreef:
Cassidy, normaal reageren kan ook... Jij kan t bullshit vinden, jou mening...
Ze heeft ook een trauma van t zadel, waardoor haar opzadel probleem veroorzaakt wordt dus wie weet wat er met haar achterbenen gebeurd is... Dat weet je niet... Het is een zeer gevoelig en stresserig paard dus bij haar kan een klein iets al als iets heel ergs worden ervaren.

Het was gewoon een optie, dat t met t kluisteren te maken zou kunnen hebben, gezien ze als fokmerrie gebruikt is.
En met rust en geduld zal t vast met de tijd ooit wel beter gaan, maar gezien ik zelf geen verstand heb van fokken, heb ik deze vraag hier gesteld.

Ikke, klopt ja daar staat drie veulens op Ik had al zo´n idee dat die hengsten niet natuurlijk dekken. Ze schijnt volgens de man die t laatste veulen gekocht heeft, 4 of 5 veulens gehad te hebben. Vier klopt sowieso, daar heb ik foto´s van.

Ik zal nooit weten hoe t daadwerkelijk komt dat ze t niet fijn vind (en zelfs kan slaan) Ik kan hoogstens achter de gegevens van die eigenaar toen zien te komen via de vorige eigenaar, maar goed ooit komt t vast goed :)

Mag ik je een heel raar voorstel doen: laat eens een bloedje trekken en onderzoeken op vitamines/mineralenverhoudingen.
Niet raar opkijken als daar niks van deugd!
En als je dan toch laat testen, neem gelijk Lyme mee. Niet dat dat iets hiermee te maken heeft, maar het kost niks extra en dan weet je gelijk dat dat ook goed zit (of niet, natuurlijk).

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:11

Voorstellen doen mag altijd :) Wellicht is t een goed idee

Ik heb, denk zo'n half jaar geleden en bij de keuring (ruim een jaar geleden), bloedonderzoek laten doen en dat was op zich prima. Bij t eerste onderzoek was ureum (uit mn hoofd gezegd) wat verhoogd wat volgens mij met eiwitafbraak te maken heeft (ze was dan ook nog maar pas van t veulen af) maar volgens beide DA was t prima. Beide bloedonderzoeken zijn bij een andere DA gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:09

Misschien leuk om eens te bekijken: natuurlijke reactie op halster, leadrope en grondwerkstok van een angstig en ooit verwaarloosd paard.

Gerichtte training gaat meer resultaten geven dan readings die je op een paard loslaat.

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0 ... re=related

bekijk alle filmpjes van deze user, en zie de veranderingen in het paard.

En als het voorbereidende grondwerk goed is gedaan, is op dag drie van het inrijden het volgende trailparcours mogelijk:

http://www.youtube.com/watch?v=dHi7YGCK ... ature=plcp

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 18:28

Oké, zal eens even kijken Zit nu op de tel dus als ik op mn laptop zit zal ik t even rustig bekijken Bedankt!

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:53

het kan meestal alleen bij een natuurlijke dekking