wat te doen bij geen contract maar wel 1 maand opzeg termijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ed_Pin

wat te doen bij geen contract maar wel 1 maand opzeg termijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 16:13

Beste Bokkers!

wie kan mij helpen!

mijn paard staat momenteel bij iemand op stal, welis waar een manege.
maar wij hebben haar nu 5maanden daar staan, en het is toch erg veel geld.
wij gaan dus ook verhuizen naar een boertje met 15 stallen, helemaal happy dus!
tot gisteravond, dat wij de eigenaar van de manege aanspraken over het weggaan.

dat wij op de manege kwamen staan, hebben wij nooit een contract ondertekend,
of regels/voorwaarden overhandigd gekregen.
het was gewoon, elke maand dit bedrag en that's it!
zo gezegd zo gedaan.
van de 1 maand opzeg termijn heeft hij nooit iets over gezegd.

gister avond kwamen wij met het nieuws dat we weggaan aankomend weekend,
dus 1 januari.
wij kregen meteen een redelijk geirriteerd antwoord van nee dat kan niet je heb een maand opzeg termijn.

nu ben ik erg benieuwd, wat jullie hiervan vinden,
en of hij dit mag doen zonder dit van te voren te hebben gemeld, EN zonder contract.

celano

Re: wat te doen bij geen contract maar wel 1 maand opzeg termijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:17

De opzegtermijn is wettelijk bepaald. Is gelijk aan de betalingstermijn, dus als je per mand betaalde, heb je een maand opzegtermijn. Heeft niks met contract te maken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:18

Opzegtermijn is er toch voor, zodat de eigenaar een nieuwe pensionklant kan vinden, zodat de stal gevuld is na haar vertrek?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:21

celano schreef:
De opzegtermijn is wettelijk bepaald. Is gelijk aan de betalingstermijn, dus als je per mand betaalde, heb je een maand opzegtermijn. Heeft niks met contract te maken.

Dit klopt. Geldt andersom ook, als de stalhouder jou weg wil hebben heeft hij ook een maand opzegtermijn.

Je kunt best per 1 januari weg, maar dan moet je januari nog wel betalen.

Vind ik eerlijk gezegd ook nogal aso om 5 dagen van te voren aan te kondigen dat je vertrekt... Als de stalhouder nu naar je toe zou komen dat je over 5 dagen weg moet zijn ben je ook niet blij.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:23

waarschijnlijk betaal je ook contant i.p.v via de bank of niet ?

Betaal je contant ? dan gewoon gaan er is niet of niemand die bewijs kan leveren.
Betaal je via de bank dan zul je da maand januari nog moeten betalen maar je kunt dan wel weg

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:24

superrizzo schreef:

Betaal je contant ? dan gewoon gaan er is niet of niemand die bewijs kan leveren.
Betaal je via de bank dan zul je da maand januari nog moeten betalen maar je kunt dan wel weg

Wat een asociale tip.....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:26

celano schreef:
superrizzo schreef:

Wat een asociale tip.....

Ongelofelijk dat mensen dit aan durven te raden...

Als jouw stalhouder je paard aan het hek knoopt met de mededeling 'niemand die het bewijs kan leveren dat jij hier betaald' dan ga je toch ook uit je plaat...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:39

Wat is de reden voor vertrek? Ga je "gewoon" naar een andere stal? Los het dan netjes op, en hou je aan de opzegtermijn. Je stalhouder heeft zich aan de afspraken gehouden, aan jou om dat ook te doen...

Ga je weg omdat de stalhouder afspraken of iets dergelijks niet nakomt, dan wordt het een ander verhaal, en zou ik me persoonlijk niets van de maand opzegtermijn aantrekken. Net als geen huur betalen als de verhuurder zich niet aan de afspraken houdt.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 16:42

ik snap de opzeg termijn, wettelijke bepalingen en dergelijk.

het probleem is dat wij nooit te horen hebben gekregen, indien wij weg zouden willen
er een maand opzeg termijn is.
uiteindelijk heeft hij geen poot om op te staan, omdat het nergens zwart op wit staat dat wij daar een paard hebben staan. ook hebben wij nooit de voorwaarden van de stalling gekregen of iets.

de reden dat wij weggaan, en zo snel mogenlijk weg willen is omdat het gewoon echt teveel geld is.
wij snappen natuurlijk donders goed dat de eigen naar van de manege nu een maand geld mis loopt.
maar begrip word er niet getoond, en ook niet tegen over het feit dat het ons nooit verteld is van de maand op zeg termijn.

op de nieuwe stal is ook geen 1 maand op zeg termijn of dergelijke.

dus ik hoef geen commentaar van asociale tips of me paard aan het hek binden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:52

Ze hoeven je ook niet te vertellen dat er een opzegtermijn is. Dat maakt nog niet dat hij er niet is. Iedereen hoort te weten dat je een maand van te voren hoort te laten weten dat je gaat. Je stalhouder staat gewoon in zijn recht. Is niets gemeens van hem aan en hij hoeft ook geen begrip voor jullie te hebben. Jullie hebben er toch ook geen begrip voor dat hij inkomen mis zou lopen per 1 januari?

Je kan geen commentaar willen, maar het is toch associaal om je paard zomaar weg te halen, zonder die maand te betalen?

Het enige wat je kan doen is in overleg gaan. Leg rustig uit waarom jullie gaan en dat dat met financiële problemen te maken heeft. En als het echt zoveel te veel is als jullie kunnen betalen, had je ook eerder aan kunnen geven dat je het niet meer kan betalen. Misschien is hij alsnog coulant , maar in principe hoeft hij dat dus niet te zijn. Hij staat in zijn recht, je zult het dus echt van zijn goede wil moeten hebben.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:54

Als je je stalling contant betaald en je krijgt geen bon? dan zal er geen opzegtermijn zijn. De stalhouder had je een contract moeten geven met de voorwaarden en je moet per bank betalen of bij contante betaling een factuur/bon krijgen zodat hij alles netjes bij houd en kan aantonen dat je bij hem in stalling staat. Gebeurd dit niet kan je weg, krijg je wel netjes een bon en houd hij alles netjes bij dan heb je een opzegtermijn. Ik snap dat het teveel geld is maar je had het beter iets langer van te voren kunnen aangeven zodat je in overleg had kunnen weg gaan.....heel veel succes!

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:00

we wilde het ook eerder melden,
maar je gooit nooit oude schoenen weg voordat je nieuwe heb.
wij zijn wel al een tijdje bezig met andere stallen kijken enz.
maar we hebben toch dichtbij wat kunnen vinden.
en toevallig heeft hij 2 stallen leeg en kunne we dus zo snel over.
en het is idd wat asso om het 5 dagen voor tijd te zeggen,
maar we kregen eergister pas akkoord op de lege box.
want die man is niet vaak thuis waardoor er dus wat tijd tussen zat.

wij hebben dit ook zo verteld aan de eigenaar van manege waar we nu staan,
maar hij is heel erg zakelijk, en erg op ze geld!
dus hij reageerde nogal bot van, ik slaap er nog een nachtje over en verder viel er niet over te praten.
we maakte er nog een grapje over, slaaplekker dan maar!
maar de grap werd niet eht gewaardeerd. terwijl we er 5 maanden met groot plezier enzo gestaan hebben.
voor ons dus een reden om helemaal weg te gaan door zijn reactie.

wij hebben nergens op papier staan dat paardlief daar gestald is.
en ook geen maandelijkse bon of factuur.
dus in principe kan hij wel een 1 maand opzegmtermijn opeisen,
maar eigenlijk kan het niet omdat wij met weggaan, tegen die gene die hogerop staat en dat wil rechttrekken, niet kan natrekken of wij daar gestaan hebben.

bedankt voor het succesje!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:06

Het is zijn broodwinning en jij gaat er weg omdat 'het te duur is' . Dan had je daar nooit moeten gaan staan als je het geld niet heb.
Persoonlijk sta ik volledig aan zijn zijde, en heeft hij nog recht op januari ongeacht of je die stal wel of niet gebruikt.
Als het zo een armoede bij jullie is kun je ook vragen of je dan voor januari alleen kale boxhuur mag betalen en je paard in tussentijd elders stalt.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:10

Het beste kan je gewoon nog een keer gaan praten met de stal waar je nu staat.Misschien had de man gister wel een slechte dag(ieder is wel eens uit z'n humeur?).Met praten los je vaak zulke simpele dingen wel op.misschien kan je elkaar tegemoet komen door beide wat water bij de wijn te doen(jij misschien wat langer blijven of hij laat je gewoon gaan).Realiseer je dat het voor hem geldverlies is als jij vertrekt en de stal is leeg.Een weekjes later verhuizen zal toch ook geen probleem zijn?(immers er waren 2 stallen vrij op je nieuwe stekje).geven en nemen en overleggen zijn vaak toverwoorden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:15

Wat heeft ts hier nou allemaal aan dat commentaar van iedereen. Idd had ze het beter eerder kunnen melden maar het is nu eenmaal zo gegaan. En als deze staleigenaar zo op z'n geld is had hij maar een contract moeten opstellen met daarin een maand opzeg termijn. Als daar nooit iets is over gezegd mag ts haar paard per direct weg halen daar en de staleigenaar ook haar paard per direct op straat zetten bij wijze van. Geen contract of afspraken en contant stalling betalen, klinkt banketstaaf maar ts mag weggaan wanneer ze wilt ook al is het niet op een nette manier.
Succes in ieder geval ts!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:18

Tja logische toch, ik zou gewoon betalen of je nieuwe stalling doorgeven dat je een maand later komt. Het licht moet ook branden bij de manegehouder!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:18

Je had ook al eerder open kaart kunnen spelen. Als jij uitlegt dat je op zoek bent naar nieuwe stalling vanwege de kosten en niet omdat je het niet goed hebt op stal, dan maakt echt niemand daar een probleem van. Nu valt het nogal rauw op z'n dak natuurlijk. Daarnaast heeft hij wettelijk gezien gewoon gelijk, of hij nou wel of niet bot reageert.
Je kunt je verhaal uitleggen en misschien aanbieden om te betalen tot jouw stal weer bezet is? Misschien heeft hij een wachtlijst en is jouw stal volgende week weer bezet. Nee heb je, ja kun je krijgen :)
Ik zou iig geen schennis gaan schoppen, dan heb je kans op een slot op je box die er pas af gaat als je netjes betaald hebt voor januari..

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:19

Annickkii schreef:
Wat heeft ts hier nou allemaal aan dat commentaar van iedereen. Idd had ze het beter eerder kunnen melden maar het is nu eenmaal zo gegaan. En als deze staleigenaar zo op z'n geld is had hij maar een contract moeten opstellen met daarin een maand opzeg termijn. Als daar nooit iets is over gezegd mag ts haar paard per direct weg halen daar en de staleigenaar ook haar paard per direct op straat zetten bij wijze van. Geen contract of afspraken en contant stalling betalen, klinkt banketstaaf maar ts mag weggaan wanneer ze wilt ook al is het niet op een nette manier.
Succes in ieder geval ts!

Is allebei absoluut niet waar. Hier heeft TS ook niks aan, aan onjuiste informatie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:22

Ik zou er nog maar eens goed over nadenken. Je weet nooit hoe het balletje rolt en de paardenwereld is klein. Het zou kunnen voorkomen dat je ooit weer bij die stal terecht komt en dan is het handig dat je dit gewoon netjes oplost.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:22

Als er geen contract is, is er ook geen opzegtermijn...

Maar: probeer nog wel in gesprek te blijven, desnoods alleen de kale boxhuur betalen voor 1 maand, want je gebruikt verder niks meer.
Is dat misschien een optie?
Hou de eer aan jezelf, misschien heb je die stalhouder ooit nog eens onvoorzien nodig... ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:24

Als het zwart is (je betaalt contant, en je hebt nooit en contract ondertekent), dan kan je gewoon weg hoor. Dan maar niet netjes, gewoon gaan met die banaan. Er kan dan wel een wettelijke opzegtermijn zijn, maar aangezien je stalhouder het zwart doet houd hij zich zelf ook niet aan de wet en geld en dat kan hij dan ook niet van jou verlangen. Op stallen waar je zwart betaalt is er geen opzegtermijn.
Als het wit is ( je betaalt niet contant of er wordt iets ondertekent) staat de stalhouder volledig in zijn recht en zul je die maand echt moeten betalen..
Ondanks dat er niks gezegd is over een opzegtermijn, kan die er nog wel zijn (ook op je nieuwe stal, dus onthoud dat).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:30

Chanice92 schreef:
dus ik hoef geen commentaar van asociale tips of me paard aan het hek binden.

De tip om gewoon weg te gaan was associaal, dat was dus niet tegen jou maar tegen degene die de tip gaf.

En ja, paard aan het hek binden: het is een manier om je de andere kant te laten zien. Jij wilt als pensionklant netjes behandeld worden. Dat is ook gebeurd, je hebt er 5 maanden met veel plezier gestaan. Dan vind ik dat de eigenaar van stal ook mag verwachten dat hij netjes behandeld wordt, en dat is dus door die opzeg termijn in acht te nemen.

Dat jij vind dat hij het je had moeten vertellen: het is gewoon wettelijk, dat is overal zo, tenzij anders vermeld in een contract. Je geeft aan dat deze man nogal op zijn centjes is. Dat is ergens ook wel logisch, het is zijn bedrijf, zijn brood.

Ik vond de tip om te vragen of je een maand kale huur mag betalen (dus excl. stro, hooi, water, etc.) een hele goede. Dan kun je je paard vast weghalen, stoot je hem geen brood uit de mond, iedereen blij.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:36

Wij hebben zelf een pensionstalletje. En als zoiets voorvalt dan doen wij er niet moeilijk over. Maar wij vinden het ook niet zo leuk dan om het zo kort dag te horen. Maar dat was voor jou blijkbaar niet anders. Voor een manegehouder kan ik het mij wel voorstellen. Het is zijn brood. Bij ons is het bijzaak. Als ik jou was zou ik toch proberen om in goed overleg daar weg te gaan. Als je met stennis weg gaat dan kan het vuurtje onder stalhouders snel gaan. En dan gaat het ten koste van jou. En je wil toch wel dat je paardje het goed heeft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:44

tja, aan de ene kant hoor je gewoon de wet te kennen, huurovereenkomst per maand geeft ook een opzegtermijn per maand. het is wel erg kort dag voor de pensionhouder...

aan de andere kant, als jij al die tijd contant hebt betaald, en geen bonnetjes of iets hebt gehad. Dan weet je natuurlijk ook niet zeker of het niet gewoon zwart geld voor de pensionhouder is. of hij er wel netjes belasting over afdraagt enzo.

je had wel van te voren kunnen weten dat het stalgeld 'te duur' voor je zou zijn op deze manege. maar goed.

ik zou het netjes vinden als je gewoon de maand januari nog betaalt. je kan dan natuurlijk wel je paard al weghalen, maar dan betaal je dus een maand dubbel.
ik hoop dat je er samen uitkomt met een nette regeling

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:46

Ook als je contant afrekent kan het wel degelijk wit zijn hoor. Daarnaast heb je ook nog zoiets als goed fatsoen, het is wel zo netjes om gewoon een maand opzegtermijn te hanteren, zeker als je ooit nog eens omhoog zit en een plek nodig hebt.
Dus ga gewoon in gesprek met die man, stel desnoods een compromis voor (dat je bijvoorbeeld tot half januari nog betaalt) en zet je paard lekker op die andere stal. Of licht de man van de nieuwe stal in dat je nog een opzegtermijn hebt en dus pas eind januari naar hem toe komt, die zal dat vast ook wel snappen.

Gewoon vertrekken is inderdaad ronduit asociaal en als je pech hebt dan kan hij de politie ook nog bellen omdat je de wettelijk gestelde termijn niet bent nagekomen...
Heb ik eens een keer gedaan toen ik bij een stal werd weggeschopt (ik was lastig, was nogal kritisch omdat hij zijn beesten liet creperen en doodgaan), die zei me midden in de winter om 20.00 's avonds dat ik kon vertrekken (samen met een stalgenoot), ondertussen weigerde hij mijn stalgeld terug te betalen (was net begin van de maand, hufter), toen heb ik de politie gebeld, die zijn toen langsgekomen en hebben mijn geld teruggehaald. Kunnen ze bij jou net zo goed doen
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 28-12-11 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt