Ik ben een aso ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Ik ben een aso ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:40

Ik heb net op mijn eigen pony gereden. Ze was ontzettend vervelend, ze wilde niet naar mij luisteren. Na een half uur schoppen, in de mond trekken en schreeuwen heb ik een twijgje van een boom geplukt en heb haar een flink pak slaag gegeven! Een aantal meppen, schoppen en getrek verder begreep ze eindelijk weer wie naar wie moest luisteren. Gelukkig maar! :) Dit is echt gebeurd.

Vaak krijgen TS van zulke topics heel Bokt over zich heen, ik doe er soms ook aan mee. Daarom wilde ik een soort 'biechtstoel' maken, want ondanks dat ik vaak genoeg kritiek heb op anderen is bovenstaand verhaal niet iets om trots op te zijn. Niemand is heilig, dus vandaar: iedereen op Bokt die wel eens iemand anders heeft afgezeikt over de rijstijl, ga nu zelf eens met de billen bloot! }> En je mag er geen excuses bij zetten als ;normaal rijd ik heel anders, maar.... Of; het was de schuld van de pony/iemand anders etc.

x_Elise

Re: Ik ben een aso ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:42

Lekker ben jij zeg..
Mijn paard wil ook welleens niet luisteren maar daar ga ik echt geen half uur aan schoppen(gas..?), trekken (rem..?) en vervolgens ook nog eens slaan.
Je pony had je eraf moeten gooien en dat had je dan ook nog een dik verdiend.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:45

Ik heb die van mij ook wel eens behandeld met een takje. Gebrek aan zweep en de benen kwamen net niet hard genoeg aan := Ik ga echt niet afstappen midden in het bos voor een bruggetje waar we op de heen reis wel overheen zijn gekomen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:47

Ik ben met je eens dat niet iedereen zo heilig zal zijn en dat ben ik ook niet. Maar gelukkig heb ik daar genoeg zelfkennis en dat als ik zover ben (boos) ik afstap en een rondje ga lopen :D
Maar in de maling nemen = gewoon doorwerken en jammer dan. Alleen vaak de manier waarop het geschreven word op bokt lijkt alsof zo'n iemand dat altijd doet
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 28-12-11 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:49

Je paard een keer een tik geven, ok. Ik heb ook wel eens een ruk in de mond gegeven waar ik mij meteen heel schuldig over voel. Maar een half uur schoppen, trekken en schreeuwen is niet eens iets waar je niet trots op bent, daar schaam je je kapot voor... Duidt meer op je eigen onkunde dan een keer je paard iets te hard aanpakken.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:51

Die van mij weet wat GODVER.... betekend.
Ze weet dat ze dan haar best mag gaan doen.

Overigens ik heb haar 1 keer een tikje met een zweep gegeven omdat ze nogal vervelend was en niet wou aanspringen. Heb alle hoeken van de bak gezien, met als bonus, het zand.

Ze is haantje de voorste, overal met de neus bovenop. En krijgt ze haar zin niet, word ze dwars. Dan moet je maken dat je de baas word, of je hebt er echt ellende van om haar weer de baas te worden. Zo heeft ze het een keer verdomd om aan te springen, ze heeft echt gegaloppeerd voor haar leven.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:52

Ik geef 'mijn' paard ook wel eens een flinke tik met de zweep (of meerdere) en nog vind ze het niet altijd nodig te reageren.. Tjah, sorry dan ga ik nog even door, tot we het weer met elkaar eens zijn...

Ik zet haar wel eens vol op de rem als ze er weer eens doorheen kaggeld..

En als ik ernaast staat, hoeft ze echt niet te proberen maar een keer richting mij (raak zeker niet) haar beentjes te bewegen, want dan schop/sla ik er flink onder..

Ben ik nou een mishandelaar?
Feit is wel dat ik een ontzettend braaf paard heb, ze wordt zelfs schaapje genoemd, omdat ze me overal achterna loopt en blijft staan waar ik zeg.. Ze nu prima luistert naar een EH ! En verder een geweldig karakter heeft !!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:52

AxS136 schreef:
Die van mij weet wat GODVER.... betekend.
Ze weet dat ze dan haar best mag gaan doen.

Overigens ik heb haar 1 keer een tikje met een zweep gegeven omdat ze nogal vervelend was en niet wou aanspringen. Heb alle hoeken van de bak gezien, met als bonus, het zand.

Ze is haantje de voorste, overal met de neus bovenop. En krijgt ze haar zin niet, word ze dwars. Dan moet je maken dat je de baas word, of je hebt er echt ellende van om haar weer de baas te worden. Zo heeft ze het een keer verdomd om aan te springen, ze heeft echt gegaloppeerd voor haar leven.

Hahaha :') _O- Ik zie het zo voor me.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:52

Elise: jij hebt net commentaar op mij gehad, nu moet jij ook biechten :=

antje_vip schreef:
iedereen op Bokt die wel eens iemand anders heeft afgezeikt over de rijstijl, ga nu zelf eens met de billen bloot! }> En je mag er geen excuses bij zetten als ;normaal rijd ik heel anders, maar.... Of; het was de schuld van de pony/iemand anders etc.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:54

Dat hoef ik helemaal niet, maar ik geef mijn paard welleen een schop ja maar zo aso als jij dat doet niet nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:57

Zo zacht als kan en zo hard als moet... als de verstandhouding maar goed is!! Ik wil niet graag dat een paard van 600 kilo mij de baas gaat worden zeg maar :=

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:59

x_Elise schreef:
Lekker ben jij zeg..
Mijn paard wil ook welleens niet luisteren maar daar ga ik echt geen half uur aan schoppen(gas..?), trekken (rem..?) en vervolgens ook nog eens slaan.
Je pony had je eraf moeten gooien en dat had je dan ook nog een dik verdiend.

Je moet niet alles té letterlijk opvatten, ze heeft vast geen half uur letterlijk elke seconde zitten schoppen en trekken enal, maar een half uur een flink gevecht gehad lijkt mij:P

Ik heb dat ook wel al eens gehad hoor, mijn pony vond het zo "moeilijk" om een simpele volte te rijden op een normaal tempo, wat hij normaal wel kan, dat ik over de rooie ging, maar na een tijdje dacht ik, ik fok mezelf helemaal op het is beter dat ik er af stap want dit gaat anders geen pretje worden voor m'n pony. Ondertussen liep hij de volte al maar ik was nog steeds woest. Dat schoppen en trekken kwam er toen ook wel aan te pas.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:00

hoezo nou weer aso..
laat iedereen in zn waarde, k heb niet graag dat mijn knol van 550 kg mij de bbaas is hoor

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:01

Die van mij krijgt soms op een buitenrit ook weleens een flinke tik hoor of een grote mond, maar een half uur trekken, slaan en schoppen dat doe ik dan weer niet ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:02

beter 1x gruwelijk op zijn flikker geven, dan 10x zachtjes en nog niet doorkomen.

daphiezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:08

Als meneer weer es bang is voor de container, die er sws al 10 jaar staat, de volgende dag de weg niet wil oversteken omdat er een witte streep in het midden zit dan kan ie wel een tik op zn achterste verwachten ja

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:08

Bij ons op stal staat een 2 jarige merrie wat echt een joekel is, ze is nu iets kleiner dan 170 geloof ik. Ze is erg opdringerig en wil graag de baas over je zijn, waar ik echt een hekel aan heb en haar daardoor vaak op haar plek zet door achteruit te laten gaan maar heb haar ook wel eens een tik op haar neus gegeven omdat ze totaal niet luisterde.
Nu was laatst, ik deed haar manen en lekker poetsen en ze begon weer vervelend te doen door mij half te pletten tussen boxwand en haarzelf, dus ik pak haar en zet haar weer 'goed' neer zodat ik niet geplet kan worden, met alle geduld. Maar toen ging ze op mn voet staan en wou ze me weer proberen te pletten. Gelukkig had ik stalen neuzen aan maar ik werd toen wel kwaad en heb haar toen een tik tegen haar been gegeven met mn voet. Daarna ging ze alleen maar door en besefte ik dat die schop gewoon niet hielp en haar ook alleen maar bozer maakte, dus toen gewoon elke x met engelengeduld op haar plek gezet en belonen als ze langer dan zoveel minuten bleef staan. Dat was toch efficienter dan die schop en ook die tik die ik haar had gegeven op haar hoofd. Heb wel geleerd dat het beter met geduld kan en belonen als ze het goed doet xd.
Maar iedereen heeft natuurlijk zo z'n eigen manier. Ben nu ook wel bezig met Parelli wat haar hopelijk ook minder dominant en eigenwijs maakt, het gaat al beter :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:09

Trekken, schoppen en slaan..

Nee daar doe ik niet aan mee! Mijn paard heeft opvoeding genoten en als ik geen reactie krijg kom ik een keer wat strenger door met hand of been. Dat is voldoende. Ik heb niet eens een zweep.

Leer eerst maar eens rijden en ga dan praten over trekken in de bek en met stokken slaan. Diep triest.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:15

Ik moet toegeven dat mijn paard in het begin ook een behandeling met de longeerzweep heeft gekregen,
hij ging dat ook steeds recht op voor mij staan.. en dat vind ik dus echt niet kunnen!
Gevaarlijk voor zowel het paard als voor mij!

En hij heeft het goed afgeleerd hoor, ook geen spijt van :o

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:17

PercyLeen schreef:
Trekken, schoppen en slaan..

Nee daar doe ik niet aan mee! Mijn paard heeft opvoeding genoten en als ik geen reactie krijg kom ik een keer wat strenger door met hand of been. Dat is voldoende. Ik heb niet eens een zweep.

Leer eerst maar eens rijden en ga dan praten over trekken in de bek en met stokken slaan. Diep triest.

gelijk geef ik je!! met rijden vind ik het ook not done! omdat daar haast altijd wel een reden achter zit,
omdat paarden toch werkers blijven en het meestal graag voor je doen.
Zitten ze dwars.. dan zit er meestal wat in hun lichaam dwars..

Maar was ik dus net zelf verteld heb..
Dat die van mij een tik met de zweep krijgt als hij steigerend voor mij staat,
vind ik terecht.. dat zijn gewoon gevaarlijke situatie's en kun je niet met een boze stem oplossen..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:22

Dat ben ik met je eens hoor Grace. Ik ben zeker geen heilige. En die van mij heeft de hengstenketting ook weleens onderlangs gehad. Maar sjorren in de bek en halfuur schoppen..Waar hebben we het dan over :n

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:24

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eerder ook zo deed.

Gelukkig heb ik door les en inzichten van anderen een andere aanpak leren kennen. Ik kan met trots zeggen dat mijn paard nu al zeker een jaar geen tik, schop of slag heeft gehad. Wat voor mij heel erg helpt (tijdens het rijden) is even stoppen wanneer het fout gaat. Terugnemen naar stap, teugels lang, en dan nagaan wat er gebeurde. Als het paard bijvoorbeeld niet de kant opgaat die ik wil, oefen ik dit eens in stap. Kijk ik bijvoorbeeld niet naar de kant waar ik heen wil? Knik ik onbewust in? Zit ik scheef? Hoe is mijn ademhaling? Breng ik onbewust spanning over op mijn paard? Door dit toe te passen ben ik me ervan bewust geworden dat een paard alles voor je zal doen.

Ik zou zeggen: probeer het eens. Wellicht kom je er een stuk verder mee.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:25

iemand die de fout bij het paard neerlegt ipv bij zichzelf...

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:28

griebels schreef:
beter 1x gruwelijk op zijn flikker geven, dan 10x zachtjes en nog niet doorkomen.

Hier ben ik het mee eens! Dat geaai soms bah paard wordt er alleen maar vervelender door.
Ik ben zeker niet van het er op los schoppen maar mijn paard weet echt haar plek!

Mij schoppen is voluit terug schoppen, mij bijten ik bijt je terug, ik kom niet in jou ruimte jij komt niet in mijn ruimte.. Mijn paard weet zo waar de grenzen zijn en welke vrijheid ze heeft en wanneer ze te ver gaat.. Ik hoef mijn paard maar zelden op zijn donder te geven een HÈ is vaak al genoeg..

Ik heb heel veel met verschillende paarden gewerkt op veel verschillende stallen en wat je daar soms tegen komt is bijna triest er kwam ooit een meisje op stal ze had een fjord gekocht oude eigenaar kwam hem brengen met daarbij een tas vol met rollen koekjes dus ik al lachend vandaar dat we hem bijna kunnen rollen. Wat bleek de fjord kreeg overal een koekje voor, beest verdomde het stal pad in te lopen 'eerst koekje' stal in nee 'eerst koekje' dat overal koekje voor krijgen is hij snel afgeleerd.. Als mensen verzin je dat toch niet?

En ja ik heb vaak flinke schoppen uitgedeeld, spijt van? Nee, tot nu toe heb ik alles wat ik gedaan heb terecht gevonden, en nee ik blijf niet schoppen het is een HÈ waarschuwing geen reactie dan een kleine tik/schopje dan nog geen reactie is het 'bam' paard geef schrikreactie en weet dus binnen een paar tellen dat wordt luisteren dan krijg ik wel mijn vrijheid maar tot op zekere hoogte.

Het verhaal wat ts zegt zo heb ik een keer een meisje van haar paard de waterbak in getrokken, zo eerst even afkoelen dan beginnen we opnieuw :) soms kom je in een visuele cirkel en blijf je kwaad worden , dit is niet goed te praten maar help het paard en de persoon dan even door wakker te schudden, dat was me goed gelukt bij de persoon in kwestie!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:30

Tsja,

Biecht.....

Ik ben ook echt niet z'n lieverdje geweest. vroeger kon ik echt exploderen op mijn paard wanneer die voor mijn gevoel niet liep. en vaak gewoon on te recht omdat ik dubbele hulpen gaf.
Kreeg dan ook echt wel eens een pakrammel, met als gevolg paard over de zeik 2 benen in de lucht en ik die nog bozer werd met een hele schop serenade..
Gelukkig wordt je naar mate je ouder wordt verstandiger _/-\o_
Als ik merk dat ik nu boos wordt, dan stap ik af en probeer ik het morgen gewoon opnieuw.
Dit is voor mij tot nu toe nog de beste remedie geweest.