Shetlander blijft 'gillen' als 1 vd andere pony's weg zijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miri

Shetlander blijft 'gillen' als 1 vd andere pony's weg zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:07

Goedenmiddag!

Ik heb een probleem waar ik eigenlijk al een tijd mee zit, ik heb thuis 3 (mini) shetlanders. 2 merries die al bijna hun hele leven bij elkaar zijn ( Olga en Pepper) en een ruin van 2 jaar ( de zoon van olga, Blits genaamd ) .

Nu is mijn probleem dat als ik met Pepper of Blits ga lopen olga de hele boel bij elkaar 'gilt'. Ze hinnikt enorm hard en begint te rennen, te rollen, of te wel ze flipt hem behoorlijk. De ene keer erger dan de andere keer maar het hinniken doet ze zoiezo. Ze blijft dit doen totdat de ander weer terug is. Dit doet ze terwijl ze niet alleen staat want ik neem er maar 1 mee dus ze blijft altijd met zijn 2en . Als ik haar alleen meeneem is er niks aan de hand en is ze rustig . Als ik met hun alle drie ga lopen is er ook niks aan de hand maar dit kan alleen als er iemand met mij mee loopt want met drie pony's alleen over de weg vind ik ook niks dus dat lukt niet altijd.

We hebben van alles al geprobeerd; haar hooi geven zodat ze wat te knabbelen heeft, of een paar maanden lang bijna elke dag op het zelfde tijdstip eerst een paar minuten wegblijven en dan steeds langer maar niks lijkt te helpen.

Ik snap niet waar haar gedrag vandaan komt aangezien ze niet alleen staat, en ik vind het niet alleen vervelend voor de buurt ( aangezien ze blijft gillen) maar ook voor haarzelf want ze is gewoon behoorlijk gestrest.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat jullie me kunnen helpen! In ieder geval bedankt!

groetjes Miriam

Miri

Re: Shetlander blijft 'gillen' als 1 vd andere pony's weg zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 15:55

niemand? ;)

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:03

Ik ken dit gedrag ook, maar ik zou ook niet weten wat je ertegen zou kunnen doen, bij mij is het gelukkig niet zo héél erg, maar wel vervelend ! Sorry, maar ik kan je er niet mee verder helpen .

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:09

Ik heb het ook met mijn hafjes, als ik met 1 op pad gaat dan is de achtergeblevene ook van slag............maar ik negeer dat gewoon omdat hij het toch eens moet leren.
Dit komt omdat ze altijd aan elkaar klitten en bij elkaar zijn en daar kun je gewoon niets aan doen dan alleen maar laten gaan.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 16:56

Ja vervelend onderwerp he! haha ik weet er inderdaad ook geen raad meer bij, en isaja ja inderdaad al zou ze alleen staan kan ik het nog wel begrijpen maar er staat altijd nog een pony bij haar dus ze is nooit alleen, daarom vind ik het zo raar! Maar het blijft lastig inderdaad ;)

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:56

Nero staat ook gewoon met 4 shetjes samen en blijft toch gillen, het is zijn maatje die weg gaat en soms is het juist goed om ze uit elkaar te halen leren ze zelfstandig te functioneren.
Ach ja zolang het bij gillen blijft gepaard met onrustig gedrag en de boel niet afbreekt of in blinde paniek door het draad heen gaat, dan maak ik me nog niet zoveel zorgen :D

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:08

haha ja dat is waar, bij mij maakt het niet uit welke pony ik weg haal ze flipt m toch wel... en omdat ze blijft rennen en rennen en zeiknat van het zweet word vind ik het helemaal niks haha ;)

Mieke_Xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:33

Heel herkenbaar probleem! Mijn pony's blijven ook maar hinniken als de ander weg is, het enige wat helpt als iemand anders iets met de 'achtergeblevene' gaat doen, poetsen oid, of gewoon in de buurt. Maar dat is waarschijnlijk geen oplossing voor jou,. En wat mijn pony's betreft, ik dacht eerst ook dat het wel zou wennen, maar er gaat heel vaak één van beide weg, en ze gillen al jarenlang elke keer even hard, dus misschien moet je (hoe hard ook) jezelf er maar voor afsluiten;)

eye_dian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:39

Jep ken ik ook! heb er helaas geen oplossing voor!

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:40

haha in ieder geval bedankt!! dan geef ik het maar op ;) !!! :D

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:59

Negeren, ze moeten het toch leren zonder elkaar te kunnen. Stel dat er straks een te overlijden komt kan die ook niet blijven gillen toch?!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:10

Het is een zichzelf belonende actie(self rewarding action), dus blijft je pony het doen want het wordt uiteindelijk beloond: jij brengt de andere pony terug.

De enige manier die ik kan verzinnen om dit te doorbreken is de andere pony niet meer terug te brengen in haar wei, desnoods voor een paar weken. Inderdaad zal ze moeten leren dat ze zonder de anderen ook best kan leven.
Maar ik kan me ook voorstellen dat dit niet de meest praktische oplossing is voor sommige situaties.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:12

Ik heb 2 shetlanders moeder en dochter die precies hetzelfde doen. Ze zijn nu al 7,5 jaar bij elkaar en ik heb het er helaas nog niet uit gekregen :n

Ik probeer steeds vaker ze eventjes uit elkaar te zetten het gaat nu wel al een stuk beter :j

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:18

Ik ken het gedrag ook. 'Vroeger' heb ik een tijd gehad dat ik deze merrie dan ook maar meenam. Maar aangezien ik ook regelmatig weg ga/ging te mennen en ze niet altijd meekan, kon het niet langer. Ik heb toen 2 dwerggeiten aangeschaft, ideaal gezelschap, en daarna heeft ze nooit meer zitten 'zeuren'. Nu heb ik 4 pony's en zijn er dus altijd min. 2 thuis.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 18:49

ja maar dat heb ik dus ook! ik heb er drie en ik kan niet met ze alledrie tegelijk lopen, dus ze staan altijd met zijn 2en. Blits heeft al een hele tijd ergens anders gestaan ivm met afspenen maar ook dat heeft dus niet geholpen! ;) in ieder geval iedereen bedankt voor de reacties!

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:12

Je zou een geit o.i.d. kunnen proberen, ideaal gezelschap!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:15

weekje bij andere paarden zetten, komt ze beetje los van de andere 2 :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:23

Wat doet ze als je alleen haar meeneemt en de andere twee op de wei laat?

stoeltafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:42

Veel oefenen .. dus veel doen.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 13:08

@justdiesel dan is er helemaal niks aan de hand! is ze gewoon rustig , en een geit sja ze staat met een andere pony zoiezo altijd dus ik denk dat dat niet nodig is, en verder ja oefenen! we gaan aan de slag, zijn de hele zomer al bezig geweest maar we gaan door! ;) in ieder geval iedereen bedankt voor de tips!

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:44

Misschien is je mini shet het zo gewend dat ze met 3en in de wei staan, en dan ze alledrie een klik met mekaar hebben, dan kan het zijn dat als 1 of 2 weggaan dat je shet het dan plots erg anders vind en bij allebei haar maatjes wilt zijn. En als je met haar gaat wandelen, dan is ze ook bij jou, dus misschien is dat het. Maar wat e.je ertegen kunt doen...
Even denken. Ik zou gaan oefenen, doe steeds een stukje verder en laat hem/haar er wat aan wennen, misschien helpt dat. Of ga eens als de andere 2 shets weggaan dat je met haar bezig bent, dat iemand anders de andere twee even meeneemt.

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:05

Dit heb ik ook wel eens met mijn verzorgpony's
Misschien ze eens weg zetten uit het oog van haar en dan naar het toe gaan en tegen haar praten tot ze rustig is en dit dan steeds oefenen en probeer dan zo weinig mogelijk dan bij haar te komen.