"fris" paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eviennoortje

"fris" paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 13:01

Hallo allemaal!
Ik rij een nrps pony van Jimtown x Today's jazzy.
Echt een schat van een dier, en nog maar 5 jaar oud. Ze vindt het over het algemeen wel leuk om hard te gaan, maar sinds het koud is geworden, is ze niet meer goed te houden. Zodra je de bak komt binnen stappen, en bent opgestegen, gaat ze soms al rennen. Meestal deed ze dit absoluut niet, en wachtte ze tot we in galop overgingen, maar nu gaat ze al uit zichzelf, en nog keihard ook. En dat doet ze dan verschillende keren. Ik zou haar kunnen longeren voor het rijden, maar maak ik dan niet juist energie 'vrij'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:10

Je kunt eerst even kijken of je het voer aan kunt passen, dus iets minder krachtvoer om het energiepijl omlaag te brengen.
Verder kan longeren voor of nadelen hebben. Het kan de frisheid eruit gooien maar ze kan er ook nog heter van worden. Helpt het niet als je haar meteen goed aan het werk zet zodra je opstapt? Desnoods draaf je meteen aan. Als je haar aan het werk zet dan kan ze haar energie omzetten in haar werk. Maar dan moet je wel serieus aan de gang.

eviennoortje

Re: "fris" paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 13:34

Bedankt!

Amber111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:42

Ik ben het eens met Joolien, gewoon iets minder krachtvoer gebruiken, en je kunt haar altijd even voordat je gaat rijden losgooien in de paddock/bak dan kan ze even uitrossen, en dan is ze daarna vast wel rustiger! Succes ;)

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:46

Heb hetzelfde met verzorgpaardje, frisse tinker onder je kont is vaak niet zo´n succes :')
Zij krijgt nu ook minder biks en ik longeer haar eerst, dan gooit ze alle gekkigheid eruit. En ik moet haar heel erg bezig houden tijdens het rijden, telkens overgangen stap/draf, veel voltes e.d., misschien werkt dit ook bij jou? (:

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:50

Mijn paard heeft er ieder jaar weer last van. In de zomer zo mak als een schaap, in de winter zo gek als een deur.
Zij wordt gewoon fris van het weer en daar kan ik weinig aan veranderen. Longeren doe ik liever niet, want dan maakt ze dusdanige sprongen dat ik bang ben voor een blessure.
Ik heb geaccepteerd dat ze af en toe gekke sprongen wil maken en flink voorwaarts is en rij haar daar gewoon doorheen. Uit voorzorg maak ik geen buitenritten in de winter.

Je kunt inderdaad naar het voer kijken, of hem laten uitrazen en aan het werk zetten (als het maar niet gevaarlijk wordt).

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:13

Lieverdje86 schreef:
Mijn paard heeft er ieder jaar weer last van. In de zomer zo mak als een schaap, in de winter zo gek als een deur.
Zij wordt gewoon fris van het weer en daar kan ik weinig aan veranderen. Longeren doe ik liever niet, want dan maakt ze dusdanige sprongen dat ik bang ben voor een blessure.
Ik heb geaccepteerd dat ze af en toe gekke sprongen wil maken en flink voorwaarts is en rij haar daar gewoon doorheen. Uit voorzorg maak ik geen buitenritten in de winter.

Je kunt inderdaad naar het voer kijken, of hem laten uitrazen en aan het werk zetten (als het maar niet gevaarlijk wordt).

Klinkt bekend! Mijn pony is in de zomer niet vooruit te branden en in de winter is ze erg fris en komt haar arabische kant naar boven. Ik heb voer wat verminderd en zorg dat ze vaak los in de bak staat. En als ze heel fris is doe ik nog even longeren.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:47

Je kan beter minder krachtvoer geven. Misschien word ze wel rustiger als je haar meer beweging geeft, ik weet niet hoeveel keer per week je rijdt maar als je haar dagelijks laat werken wordt ze ook wel rustiger denk ik. Ook kan je tijdens het rijden haar voortdurend uitdagingen geven zoals gewoon veel figuren rijden en veel overgangen maken zodat ze al haar aandacht en concentratie daarvoor nodig heeft daar wordt ze ook wel rustiger van. Longeren voor het rijden of losgooien in de bak kan ook helpen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:13

Amber111 schreef:
Ik ben het eens met Joolien, gewoon iets minder krachtvoer gebruiken, en je kunt haar altijd even voordat je gaat rijden losgooien in de paddock/bak dan kan ze even uitrossen, en dan is ze daarna vast wel rustiger! Succes ;)

Dat zou ik dus juist niet doen bij een heet paard. Mag die daarvoor zichzelf even opfokken en gek doen, en moet daarna ineens rustig zijn?
Ik zou net als Joolien, opstappen en werken!

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:23

Ik zou haar gewoon lekker aan het werkzetten.
Dat werkt bij mij 7 jarige welsh K ook het beste. Die stuiter zomers ook, maar als het koud is nog erger :j
Gewoon lekker veel met haar doen, zou idd niet zomaar haar minder krachtvoer gaan geven.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:32

Mijn paard is ook altijd heet onder zadel. Zowel in de zomer als in de winter. Alleen wordt ze pas heet als je de teugels oppakt om aan het werk te gaan. Rustig instappen gaat altijd nog wel. Longeren heeft bij haar ook weinig zin. Hoe harder ze begint te zweten, hoe heter ze wordt. Ze krijgt nu een halve kg basisbrok. Verder krijgt ze geen krachtvoer. Dat heeft ze niet nodig.

Ik zou gewoon eens wat uit proberen. Het is lastig om te zeggen wat je moet doen. Ieder paard is anders en reageerd anders. Wat ik niet zou doen is het paardje op sport of prestatiebrok zetten. Basisbrok is prima voor een paard met heel veel energie. Ook uitkijken met muesli. Als je muesli voert, neem dan de muesli zonder haver.

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:51

Je kan ook de muesli van Dodson en Horrell de Pasture Mix proberen.
Deze heeft zeer langzaam vrijkomende energie en is olierijk werkt goed bij hete paarden, maar worden ze niet sloom van.