Dav schreef:4jr is een mooie leeftijd om te beginnen.
Als je weinig ervaring hebt (wat denk ik mist bij jou) zou ik eerst ervaring opdoen bij een paard wat longeren gewend is en dan ook met iemand erbij die jou de dingen uit kan leggen.
Let op de ondergrond waarop je longeert (ivm als het mul/zwaar is niet te lang longeren)
Zet een stukje af.
Bouw heel veel rust en ontspanning in.
Leg de longeerzweep bij je neer en pak die evt als het paard ontspannen is en hou't desnoods achter je ipv gelijk naar de kont te wijzen,kijk hoe het paardje daar op reageert en blijf rustig praten.
Het is zo makkelijk om hier wat neer te zetten maar ieder paard reageert anders en daar op inspelen is kwestie van weten wat je doet en kan gaan doen en ervaring. Zilfstar haar post is daar een mooi voorbeeld van,ze weet wat ze moet gaan doen en speelt in op de situatie.
Zoek hulp of plaats een advertentie dat iemand je daarin kan begeleiden.
Absoluut mee eens! Iemand een keer mee laten kijken (mn iemand met grondwerk ervaring) is een heel goed idee.
Al blijf ik er wel bij dat men goed moet blijven nadenken (met ALLES wat je gebruikt) waarom je het gebruikt. Omdat het "zo hoort", er "speciaal voor gemaakt is" of omdat het daadwerkelijk iets toevoegd
Veel succes ermee.