Gewone zweep, of toch longeerzweep?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amber111

Gewone zweep, of toch longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:39

mijn verzorgpaardje begin ik nu een beetje te logeren, ze is nog best jong,
als ik haar logeer met een gewone zweep vind ze alles best, maar zelf wil ik graag dat ze dit ook leert met longeerzweep,
maar als ik die gebruik word ze echt een heethoofd, ze word dan helemaal gek. ;(
waarom doet ze dit?, zijn hier redenen voor?, tips?
want ik kom hier niet echt meer uit..

groetjes, /3

laura123456

Re: Gewone zweep, of toch longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:40

Les nemen ? Iemand met ervaring vragen om te helpen ? :)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:41

Hoe jong is ze dan? Het kan speelsheid zijn... Geestelijk moet ze er ook aan toe zijn...

Amber111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:41

ze is nu 4jaar,

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:44

Wrs zijn met de lange longeerzweep de hulpen te groot, te sterk. Vraag je af waarom je met longeerzweep wilt werken. Omdat het zo heet en dus "erbij hoort"?

Mijn Fries longeer ik zonder zweep en vaak alleen met lichaamstaal. Zwaaien met het uiteinde van mijn longe of een duidelijk signaal met arm, been of bovenlijf is vaak al genoeg om van tempo of gang te wisselen. Onze pony longeer ik ook zonder zweep, daarbij moet ik wel vaak mijn arm uitgestrekt houden en zo de driehoek vormen. Maar pak ik een zweepje of longeerzweep erbij dan merk ik aan haar dat de hulpen echt te krachtig binnen komen en wordt ze ook heet.

Een (longeer)zweep is slechts het verlengde van je arm. Als jouw paard dus al goed op jouw hulpen en lichaamstaal reageert waarom dan onnodig versterken met een zweep? De zweep is slechts een hulpmiddel om opdrachten/ wensen duidelijker te maken, te vergroten. Wellicht is dat bij die van jou dus helemaal niet nodig (net als met mijn Fries) en is de gewone zweep groot genoeg/ versterkend genoeg.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:47

Mooi verwoord Zilfstar, deed mijn best maar toen kwam jouw post, niks meer aan toe te voegen ;-)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:47

4jr is een mooie leeftijd om te beginnen.

Als je weinig ervaring hebt (wat denk ik mist bij jou) zou ik eerst ervaring opdoen bij een paard wat longeren gewend is en dan ook met iemand erbij die jou de dingen uit kan leggen.

Let op de ondergrond waarop je longeert (ivm als het mul/zwaar is niet te lang longeren)
Zet een stukje af.
Bouw heel veel rust en ontspanning in.
Leg de longeerzweep bij je neer en pak die evt als het paard ontspannen is en hou't desnoods achter je ipv gelijk naar de kont te wijzen,kijk hoe het paardje daar op reageert en blijf rustig praten.

Het is zo makkelijk om hier wat neer te zetten maar ieder paard reageert anders en daar op inspelen is kwestie van weten wat je doet en kan gaan doen en ervaring. Zilfstar haar post is daar een mooi voorbeeld van,ze weet wat ze moet gaan doen en speelt in op de situatie.
Zoek hulp of plaats een advertentie dat iemand je daarin kan begeleiden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:52

Dav schreef:
4jr is een mooie leeftijd om te beginnen.

Als je weinig ervaring hebt (wat denk ik mist bij jou) zou ik eerst ervaring opdoen bij een paard wat longeren gewend is en dan ook met iemand erbij die jou de dingen uit kan leggen.

Let op de ondergrond waarop je longeert (ivm als het mul/zwaar is niet te lang longeren)
Zet een stukje af.
Bouw heel veel rust en ontspanning in.
Leg de longeerzweep bij je neer en pak die evt als het paard ontspannen is en hou't desnoods achter je ipv gelijk naar de kont te wijzen,kijk hoe het paardje daar op reageert en blijf rustig praten.

Het is zo makkelijk om hier wat neer te zetten maar ieder paard reageert anders en daar op inspelen is kwestie van weten wat je doet en kan gaan doen en ervaring. Zilfstar haar post is daar een mooi voorbeeld van,ze weet wat ze moet gaan doen en speelt in op de situatie.
Zoek hulp of plaats een advertentie dat iemand je daarin kan begeleiden.

Absoluut mee eens! Iemand een keer mee laten kijken (mn iemand met grondwerk ervaring) is een heel goed idee. :j

Al blijf ik er wel bij dat men goed moet blijven nadenken (met ALLES wat je gebruikt) waarom je het gebruikt. Omdat het "zo hoort", er "speciaal voor gemaakt is" of omdat het daadwerkelijk iets toevoegd :) Veel succes ermee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:53

TS, waar woon je ergens? Misschien dat er een bokker je een keer wil helpen. Als je bij mij in de buurt woont wil ik dat best doen.

Een longeerzweep is geen must. Het is zoals Zilfstar schrijft een hulpmiddel/verlenging van je arm.

Ik longeer mijn paard ook altijd zonder. Aangezien ik ook met dubbele lijnen longeer is dit wel erg fijn want anders kom ik handen te kort.

Als je paard goed reageerd op lichaamstaal en stem dan is een zweep niet nodig maar eerder een last. Om dit te beoordelen en uit de bouwen is iemand met ervaring wel prettig om je op weg te helpen.

Amber111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 13:00

Ik denk dat het wel gaat lukken, een vriendin van me wil me ermee helpen, en we zijn het ook allebei dik met Zilfstar eens!, Bedankt. ik ga rustig te werk, en volg jullie tips op, ik zal hier elke week een berichtje zetten hoe het nu gaat, ..

jkuipers5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:59

denk dat ze dat doet omdat een longeerzweep veel langer is, ze is er gwn bang voor.
ik denk dat je dan beter eerst met een gewone zweep kan blijven longeren.