Deken wel/ niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loveyrsa

Deken wel/ niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 10:35

Hallo,

ik heb een fjord van 9 jaar oud, ze staat in de winter altijd best dik in der wintervacht.
Wat ik erg vervelend soms vind met trainen, omdat ze dan zo snel heel erg nat staat.
en scheren is ook nog een optie, maar dan wil ik daar eerst nog wel wat meer info over.
We hebben een regen deken aangeschaft voor als het wat slechter weer is.
Het is een 0 grams deken, maar er zit wel wat fleece stof aan de binnenkant.
Ze heeft nu haar deken dag en nacht op. Kan dit kwaad?
Ze heeft een soort van schuil stal, ze heeft een dak boven der hoofd zegmaar,
maar geen zij schotten, dus ze staat haast nooit uit de wind.
En ze staat altijd buiten, en nooit opstal.

En een stalgenootje zei tegen mij dat ik onder de regendeken persee een onderdeken onder moet doen,
omdat dat hoort zegt ze, maar ik weet dat niet zeker, en dus vraag ik het hier maar even.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen! :)

Linndatbenik

Re: Deken wel/ niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:42

Dat deken gewoon puur omdat ze anders te snel nat staat? Geen probleem. Als het gewoon een 0 grams dekentje is, waterdicht, fleece. Dan is dat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:42

Een regendeken EN een vacht is behoorlijk warm, zeker nu het niet koud is. Dan krijgt je fjord het snel te warm en kan hij juist verkouden worden.
Ik zou m nu de deken af laten, als je gaat scheren kun je de regendeken op doen met een 100 grams onderdeken. Wat je ook kunt doen is een patroon scheren zodat ze de warmte beter kwijt kunnen. Maar vooral niet te warm aankleden, zeker nu het overdag rond de 10 graden is en snachts boven nul blijft.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 10:44

Linndatbenik schreef:
Dat deken gewoon puur omdat ze anders te snel nat staat? Geen probleem. Als het gewoon een 0 grams dekentje is, waterdicht, fleece. Dan is dat prima.

Bedankt voor je reactie! :) Okee mooi! Maar er hoeft dan ook niks van een onderdeken onder? want volgens een stalgenootje van mij moet dat wel?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:49

Als ze veel vacht hebben is een deken normaal niet nodig. Als ze zwaar bezweet met regen de wei inmoeten kan het wel. Ik heb daarvoor ook een ongevoerde goed ademende regendeken voor. Dikker is niet nodig. Een onderdeken kan handig zijn bij heel strenge vorst als extra vacht. Mar bij deze temperaturen niet nodig zolang hij niet geschoren is.

Alleen heeft je fjord het niet bloedheet nu met deken? Normaal staat die van ons met dit weer met zijn regenjas aan alleen hij heeft het zonder al bloedheet.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 10:51

karuna schreef:
Als ze veel vacht hebben is een deken normaal niet nodig. Als ze zwaar bezweet met regen de wei inmoeten kan het wel. Ik heb daarvoor ook een ongevoerde goed ademende regendeken voor. Dikker is niet nodig.

Alleen heeft je fjord het niet bloedheet nu met deken? Normaal staat die van ons met dit weer met zijn regenjas aan alleen hij heeft het zonder al bloedheet.

Als ik onder der deken voel, is ze niet bezweet.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 10:52

Joolien schreef:
Een regendeken EN een vacht is behoorlijk warm, zeker nu het niet koud is. Dan krijgt je fjord het snel te warm en kan hij juist verkouden worden.
Ik zou m nu de deken af laten, als je gaat scheren kun je de regendeken op doen met een 100 grams onderdeken. Wat je ook kunt doen is een patroon scheren zodat ze de warmte beter kwijt kunnen. Maar vooral niet te warm aankleden, zeker nu het overdag rond de 10 graden is en snachts boven nul blijft.

Okee! maar is het nou ook niet slecht om de deken ineens weer af te doen? Of moet ik hem nu alleen snachts op doen, of pas wanneer het gaat vriezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:19

Nee hoor, kun je zo afdoen, zou je pony wel lekker vinden denk ik. En snachts op is niet nodig, t is nu nog warm zat. En zo lang ze een wintervacht houdt hoef je met vrieskou ook geen deken op te doen, ze regelen de temperatuur met een vacht zelf heel goed.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:23

Ik begrijp dus dat je hem wilt scheren en dan met die regendeken zetten? Want als je hem scheert zou ik er toch echt wel een warmere/onder deken op leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:28

mang schreef:
Ik begrijp dus dat je hem wilt scheren en dan met die regendeken zetten? Want als je hem scheert zou ik er toch echt wel een warmere/onder deken op leggen.

Dan wel ja :j

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:38

Idd na scheren zou ik er zeker een warmere deken opleggen / onderdeken bij doen.
Die van mij staat nu geschoren onder een 220 grams gevoerde regendeken en is geen koukleum.

Maar nu ze niet geschoren is kun je de regendeken er gewoon afhalen, zou geen probleem moeten zijn.

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:43

als je haar wilt scheren zou ik een jacht model doen dat is dus niet helemaal kaal.
dan kan ze haar warmte kwijt en heeft ze toch voldoende warmte met koud weer,
wel moet je dan zorgen dat ze een dekentje op heeft. en goed kijken of ze warm is onder de deken op de geschoren plekken.
ik had vorig jaar ook een jacht model gedaan, ivm de strenge winter. en tot 300 gram gegaan met deken.

hoop dat je er wat aan hebt!