hoe zijn jullie paarden met andere paarden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

hoe zijn jullie paarden met andere paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 23:11

vroeg me dat af hoe jullie de rangorde hebben.
wij hebben 2 groepjes van 2 en 1 groep van 5.
groepje van 5 zijn 3 shets,1 welsh en 1 ruin van 26 jaar.
dan de andere groep zijn 2 merrie 1 grote d pony en 1 paard die super met elkaar zijn.
en dan komen de bitches 2 merrie die echt alleen bij elkaar in kunnen want als der een ander bij in komt die wordt er letterlijk uitgeschopt.
mijn merrie schopte me shetlandermerrie van nog geen 2 jaar toen zo hard dat ze op 3 benen weg liep(ik kon wel janken).
hoe zit dat bij jullie??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:39

Wij hebben 1 groep van nu 5 paarden. Klein maandje terug is het 5de groepsgenootje erbij gegaan. De andere 4 staan al zo'n 2 jaar samen. We hebben een hele diverse groep trouwens. 2 merries en 3 ruinen. Kruising, Warmbloedje(KWPN), NRPS pony, Fries en de laatste nieuwste lid een shetlander. Meeste zijn wat ouder. De jongste is 4,5 dat is de fries en de oudste is de KWPN van 20, de andere zijn 18, 15 en 8 jaar.
Gaat heel erg goed samen. Er is wel wat wisseling geweest de afgelopen jaren. Maar ik hoop dat we nu voor een langere tijd een stabiele groep houden. De fries en NRPS ging eerst niet goed maar nu heel erg goed. Ook de shet is goed geaccepteerd al kreeg die wel even een zetje van de fries was een wat apart zicht maar hij houdt zich zeker wel staande het kleine ding.

Pentax

Re: hoe zijn jullie paarden met andere paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:42

Over het algemeen sociaal, maar elk paard, hoe sociaal ook, heeft wel een paard waarmee het niet door 1 deur kan. Of pas na een lange tijd wennen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:47

Bij ons zijn in totaal 8 paarden op stal.
Vier merries en vier ruinen.
Ze staan altijd samen.
Mijn merrie is de dominante merrie van de kudde.
Het is verder een rustige stabiele groep.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:49

Mijn paard (22jaar) een merrie staat samen met een sinds kort een ruin van bijna 4 jaar. Dit gaat super samen mijn paard kan niet goed tegen veranderingen maar blijkt voor jonge paarden graag een stabiele factor te willen zijn. Alle andere paarden staan ook 2 om 2 een enkeling kan met zijn 3en staan maar dan kloppen de groepen weer niet. Sommige staan elkaar echt naar het leven als ze met meerdere staan. Dit gaat overigens om de winter in de paddock in de zomer als er meer ruimte is staan er meer groepen samen in een weiland, je ziet ze dan ook echt met hun eigen wintergroepje optrekken.

Mijn Shetlander hengsten staan samen, daar staan niet meer paarden! Beide kunnen overigens goed in een kudde zowel merries, hengsten en ruinen, groot en klein?

Mijn merrie kan zich maar binden aan 1 paard tegelijk komen er meer in de buurt binnen haar eigen ruimte kan ze dat niet aan en gaat ze in de aanval. Maakt niet uit of het haar waar neer ze samen zijn maatje is of niet ze kan maar 1 paard in haar nabijheid aan. Ach wanneer je dat weet kan je er rekening mee houden en is het paard het beste op haar gemak.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:53

3 merries, de merrie van 18 is de baas, de onderdanige 3 jarige mag meestal naast haar eten maar de oudste merrie van 23 wordt weggejaagd. die heeft wel een eigen eetplekje hoor!

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:54

De mijne staat sinds kort in een kudde van zo'n 15 paarden en pony's. Ze is zelf de jongste (2,5 jaar), de oudste is over de 20. Het is ook een hele gemengde kudde. De mijne is een trekpaard, voor de rest staat er een Fries, Haflinger, NRPS maar ook kleine Welshpony's en ga zo maar door. Ruinen en merries.
Ze moet haar vaste maatje nog vinden (het is een kudde, waar sommige al hun leven lang in staan, het laatste nieuwe paard kwam een aantal jaren terug), maar ze kon er de tweede dag al bij. Gaat heel best. Met eten(krachtvoer, hoopje kuil/hooi) in de buurt kan ze nog wel eens uitvallen naar andere paarden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:56

Mijn paard is te goed voor deze wereld .. Ze kan gebeten / getrapt of weet ik veel wat worden maar ze blijft gewoon stil staan en laat het allemaal heel zielig kijkend over zich heen komen. Ze is heel lief tegen andere paarden . Heeft nog nooit getrapt of gebeten wat ik gezien heb ( had vroeger trouwens een bijrijder die haar sloeg en schopte en toen ik dat zag stond ze ook stil en liet ze het allemaal gebeuren en bleef ze gewoon lief tegen dat meisje) Echt te goed voor deze wereld dus := !
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 28-12-11 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 01:01

Amber is vrij dominant, als ik met andere in de bak rijd moet ik haar echt goed aan het werk zetten. Anders wil ze bokken en piepen als ze te dicht in de buurt komen volgens madam. Grietje is soms ook wel een bitchie, ook piepen, maar bij haar is het daarna al snel goed. Hans is een allemansvriend, vind het licht goed en wil altijd vriendjes worden. Onderling gaat het trouwens heel goed, ze kennen allemaal hun rang.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 01:05

Mijn paard is eigenlijk heel sociaal tegen andere paarden, maar toch staat ze hoog in de rangorde :)
Ze wordt nooit getrapt en trapt zelf ook nooit, dreigt alleen soms.
Als er extra hooi in de wei staat is ze ook degene die het eerst mag eten samen met de bazige ruin :P

Verder hebben we wel een paardje dat duidelijk laag in de rangorde staat..
maar toch wordt er nooit echt gevochten in de wei.
De kudde is nu ook al 2 jaar niet veranderd (4 ruinen, 2 merrie's)

Dus een hele stabiele kudde :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 02:35

Mijn paard is, volgens mij onbewust, knap aso tegen andere paarden. Hij heeft als 2 jarige 10 maanden alleen op stal gestaan, en daar is hij niet beter van geworden in elk geval. Hij heeft, sinds hij van mij is, met diverse andere paarden in de wei gestaan, en dat liep steeds op een enorm fiasco uit. Mijn paard slaat alle waarschuwingen van andere paarden in de wind, en blijft kwallen en klieren. Zelfs als hij geslagen word. Nu heeft hij eindelijk een weidemaatje waarmee het wel goed gaat, al komt die van mij nog regelmatig wat gehavend de wei uit. Wat me het meest opvalt is dat het andere paard toen ze net samenstonden nog waarschuwde als hij het zal was. Dat waarschuwen slaat hij nu voor 99% over, hij begint nu vrij snel hard te meppen als die van mij weer eens kwalt.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:12

Die twee paarden van mij zijn over het algemeen heel vriendelijk tegen andere paarden. Hannes is heel stoer, en dat laat hij wel merken. Als hij een vreemd paard ontmoet, dan maakt hij zich nog even extra groot.
Pyco is wat voorzichtiger, en moet altijd even wennen. Hij is op zich wel vriendelijk, afwisselend tussen voorzichtig, en verschrikkelijk uitsloverig.

Als ze apart zijn, gaat het eigenlijk altijd wel goed. Als ze samen zijn, dan wordt het wat lastiger. Pyco denkt dat hij Hannes moet verdedigen.

Hannes heeft als veulen ook weinig met andere paarden te maken gehad. Met 11 maanden heb ik hem gekregen, en ik heb hem zo snel mogelijk in een opfok geplaatst. Hij heeft daar heel veel van geleerd. Vooral dat hij geen last van andere paarden heeft, als hij gewoon doet alsof hij stoer is. :+

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:16

Mijn pony is onderdanig. Dat is ook niet echt alles. Ze liet zich in het begin veel trappen, als ze terug trapte was het vaak mis.. Nu rent ze weg als de "dominante" paarden/pony's komen. (en daar ben ik heel blij mee)
Vaak vinden mensen mijn pony een "bitch" omdat ze vaak platte oren doet. Maar daar houdt ze het bij.
In het land gaat het nu goed. Ze staat onderaan maar dat vind ze niet erg.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:45

Mijn merrie (Gelderse van 11) is rustig dominant. Heel duidelijk. En dan ook de leider van haar kudde. Met wat oude bekenden en jonge nieuwkomers!

Ze is wel op haar personal space gesteld, dus een paard moet niet té dicht langs haar willen. En zoals het een echte merrie betaamt gilt ze vaak even bij het snuffelen :+

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:51

Mijn merrie is de baas. Maar wel op zo'n manier dat eigenlijk alle andere pony's het ook accepteren zonder dat er gevochten hoeft te worden. Soms als er een nieuwe oudere merrie in de groep komt wordt er een of twee keer over en weer getrapt maar daar blijft het bij. Alleen met volwassen grote paarden kan ze echt niet, heel vreemd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:28

5 paarden op stal. En die gaan in 2 groepen naar buiten. Ik heb 2 vossen, de staleigenaar 3 zwartes.
Groep 1: mijn merrie, mijn shetje & de oude zwarte
Groepje 2: de twee jonge zwartjes (en soms staat de oude daar ook bij).

Mijn merrie is een kreng. Asociaal, slaat paardn in elkaar om niets :o Is enorm jaloers, etc. Mijn shetje is heel snel en laat zich niet kisten. De oude zwarte is heel onderdanig en weet haar plek ook. Die maken zich uit de voeten als mijn grote te dichtbij komt. Een nieuw paard erbij zetten zou ik niet snel durven, omdat die het nog niet snappen en niet snel genoeg weg komen misschien als mijn merrie weer 'zin' heeft gemeen te doen. Eigenlijk is mijn merrie heel sneu, want ze doet ook niet aan interacite met andere paarden, ze heeft geen idee hoe en wat ze moet doen... En de aanval is de beste verdediging :(:) Ben wel blij dat ze iig met deze twee paraden kan lopen, dat ze iig toch nog wat sociaal contact heeft.
Paar jaar terug was een 3tal absoluut geen optie met mijn grote merrie, omdat ze er dan 1 uitzocht om te beschermen en de andere viel ze dan constant aan. De beide paarden mochten niet bij elkaar in de buurt komen. Gelukkig is dat gedrag in dit drietal niet aanwezig.

De jonkies zijn enorm aan elkaar geplakt. Zet je de oude erbij (moeder van beide jonkies) is er nu nog steeds wel wat ruzie omdat de jonge merrie niet wilt dat de oude bij de jonge ruin komt. Maar als ze elkaar met rust laten gaat het goed gelukkig, misschien dat dat wat slijt.

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:58

De paarden die ik rij zijn eigenlijk gewoon normaal met elkaar, maar dat is natuurlijk per paard, per karakter verschillend. :j