paard doet moeilijk met hoofdstel aandoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nowie16

paard doet moeilijk met hoofdstel aandoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 22:17

Hoi allemaal.

Mijn paard doet moeilijk als ik haar hoofdstel aan wil doen.
Ze gaat dan heel de tijd met haar bovenlip bewegen zodat ik haar bit niet inkrijg.
En als het me bijna lukt gooit ze haar hoofd omhoog.
Ik heb mijn arm al om haar neus.
Maar dan gaat ze dus met haar lip bewegen en achteruit lopen.
Heeft iemand misschien tips hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Groetjes

Nadine_S

Re: paard doet moeilijk met hoofdstel aandoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:22

Last van de tanden en dus pijn als het bit ingaat? Dan eerst contact opnemen met de tandarts!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:10

paard leren hoofd laag te houden, dit werkt alvast al makkelijker, en hoofdstel op een handige manier leren vast te nemen, en ten slotte zelf ook handiger worden.
Jij moet de rust brengen, die taak ligt dus in jouw handen, en niet in die van het paard

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:46

Misschien met iets lekkers zoals stroop aan het bit doen of meteen een stukje appel geven zodra het bit in is

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:44

het bit van te voren warm maken onder de kraan of met je handen! er zijn veel paarden die een hekel hebben aan een koud bit.. en daarna iets van honing erop doen.. als hij het dan nog niet doet, zou ik er even door een dierenarts naar laten kijken!

jaxbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:26

Wat je ook zou kunnen doen is een beetje paardenkorrels in je hand en daar het bit in leggen.
Als je paard het eten wil nemen moet hij wel naar het bit gaan in je hand en zo druk je het bit in de mond.
Neem hem de korrels dan wel niet af want anders zal hij dit ook snel doorhebben dat hij de korrels toch niet krijgt.
Maar geef hem de korrels ook. Je moet er iets aangenaams van maken voor je paard.
Veel succes.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:25

Misschien moet je eens laten kijken naar zijn tanden, als dat in orde is, heeft je paard misshcien vroeger iets meegemaakt waardoor die bang is aan zijn oren? Kan je makkelijk aan zijn oren komen?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:36

Inderdaad zelf heel rustig blijven, zoals aeolusnr1 ook zegt. Bit voorverwarmen vinden paarden ook prettig. Probeer er geen strijd van te maken, want een bit tegen de tanden aanduwen gaat averechts werken. Laat hem jouw hand opzoeken, en zo rustig het bit in de mond schuiven. Houdt ie nog zijn tanden op elkaar (zelfs lippen begrijp ik) ga dan heel voorzichtig met je duim achter in zijn mond. Druk zachtjes op de lagen, dan zal hij ook de mond opendoen.

Maar volgens mij blijft het belangrijkste zelf rustig blijven. Ik heb nog geen paard of pony meegemaakt die het bit niet in wilde doen, ookal werd gezegd dat ie hier moeilijk mee was..

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:47

Ik ken een paard die er ook last van heeft. Altijd als we het bit in wilden doen, liep ze achteruit of steigerde ze.
We hebben gewoon veel geoefend en dan deden we het met zn 2en, de ene hield haar vast en de ander deed het bit erin.
Nu gaat het redelijk maar we moeten oppassen dat het bit niet tegen haar tanden klapt want ze schrikt dus heel erg van dat geluid.
Probeer zelf inderdaad rustig te blijven.
Succes ermee! ;)

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:39

Ik herken dit wel :o toen wij onze 3 jarige e pony van de fokker kochten, deed ze precies hetzelfde bij mij. Aangezien ik "te klein" voor haar was als zij haar hoofd de lucht in gooide raakte ik ook mijn "grip"op haar kwijt. Uiteindelijk tegen alle adviezen van anderen in heb ik gewoon mn hart gevolgd, ik ben van nature vrij rustig en zo wil ik ook met mn paardjes omgaan, dus koos ik ervoor het bit aan 1 kant vh hoofdstel los te laten. Ik deed eerst het hoofdstel helemaal in en als alles vastzat als allerlaatste het bit, ik kon haar hoofd laag houden en met mn duim haar mondhoek openen, ik floepte daarna rustig het bit in haar mond, dit heb ik zo'n 30x gedaan en toen wist ze dat ze het gewoon op kon geven, want het bit kwam toch wel in ( maar altijd heel rustig) uiteindelijk heb ik het weer op de normale manier gedaan en ze heeft het echt nooit meer geprobeerd ;) het gaat altijd goed!!!
Dus volg je hart en je verstand, vaak weet je wel hoe je het op kan lossen, maar blijf wel consequent en rustig, dan lukt het je vast :j Succes !!!

lisalotje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:15

ja gap dat klopt dat heb ik ook meegemaakt:D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:21

Mijn 3 jarige vindt het bit ook 3x niks dus ik lees even mee! Ik hoor soms dat het niet goed is om het bit aan 1 kant los te maken omdat ze het dan 'verkeerd' aanleren, maar is dat ook zo? Ik hoor ook weer van andere mensen dat die manier juist goed werkt! Zou het ook kunnen zijn dat hij het hoofdstel zelf eng vindt? Dus dat ik eerst even met alleen het hoofdstel moet oefenen?

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:15

EllaBellaah schreef:
Mijn 3 jarige vindt het bit ook 3x niks dus ik lees even mee! Ik hoor soms dat het niet goed is om het bit aan 1 kant los te maken omdat ze het dan 'verkeerd' aanleren, maar is dat ook zo? Ik hoor ook weer van andere mensen dat die manier juist goed werkt! Zou het ook kunnen zijn dat hij het hoofdstel zelf eng vindt? Dus dat ik eerst even met alleen het hoofdstel moet oefenen?

Dat was ook wat ik hoorde, vandaar dat ik zei ...volg je hart, want als ik het van adviezen had laten afhangen had ik het nooit zo geprobeerd, nu deed ik dat wel en bij ons paardje werkte het juist op deze manier en uiteraard moet je zelf wel inschatten wanneer je het weer op de normale manier gaat doen, ik denk ook dat dat afhankelijk is van hoe snel je paardje er aan "toe" is ;) bij ons viel het reuze mee en kon ze vrij snel het bit weer in op de normale manier :D

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:31

marijeD schreef:
Misschien met iets lekkers zoals stroop aan het bit doen of meteen een stukje appel geven zodra het bit in is

Ik zou het andersom doen, eerst een stuk appel en dan het bit.
Om het jezelf makkelijker te maken kan je het bit aan een kant losmaken, dan het hoofdstel op doen en pas daarna het bit in de mond doen, dan kan je het ook voorzichtiger doen, jong ruinen en hengsten kunnen veel last hebben van het doorkomen van de hengstentanden.