We hebben nu twee veulens bij ons thuis op de weide staan. De ene is een hengst van 9 maand, de andere een merrie van 7 maand. De ene een fries en andere een gewoon rijpaard. Beiden al vrij groot voor hun leeftijd.
De merrie is echter van een vriendin van me en zal mijn weide verlaten ten laatste in maart. Dan verhuist ze naar een weide dichter bij haar baasje.
Nu wil ik sowieso dat mijn hengstenveulen niet alleen opgroeit en was ik dus van plan een kleine pony te kopen als gezelschap. Het plan is om een shettyhengst of ruin te kopen (als het nog een hengst is, zo snel mogelijk ruinen) zodat mijn fries zo lang mogelijk hengst kan blijven. Als hij moeilijk begint te doen gaan zijn ballen er uiteraard sowieso af, maar als het niet nodig is wacht ik liever.
Probleem is nu dat ik via via een werkelijk PRACHTIG mini-paardje gevonden heb. Alleen is het een hengstenveulentje van 8 maand. Hij is gewoon van in een kudde te staan. Mijn vraag is nu: kan ik dit hengstje al kopen en bij mijn hengst en merrie thuis zetten? Of wordt dit gegarandeerd ruzie?
Moest het mijn hengst alleen zijn zou ik hier niet zo over twijfelen, maar ik vraag me af of de aanwezigheid van de merrie geen roet in het eten zal gooien...
Ik heb mijn hengst nog geen hengstenmanieren zien hebben, maar mijn vriend zei dat hij laatst eens thuiskwam en dat de hengst de merrie aan het bespringen was... DA zegt dat de merrie ten vroegste pas met een jaar vruchtbaar kan zijn, dus dat het nu waarschijnlijk gewoon dominantiespelletjes zijn. En met een jaar verhuist ze sowieso.
Iemand tips over hoe ik dit best aanpak? Zou het lukken om de pony bij de andere twee veulens te zetten of zal dit gegarandeerd vuurwerk geven? Eens de pony gecastreerd kan worden zal die normaal ook gewoon gecastreerd worden. Tenzij het zo onwaarschijnlijk goed gaat tussen die twee...
Na het vertrek van de merrie zullen er ook geen merrie's meer in de buurt zijn dus in principe zullen ze met ouder worden ook niets hebben om ruzie over te maken of hun hormonen op hol te jagen.
dus je denkt dat de hengsten dan om haar zullen vechten?
superrobke
Geplaatst: 27-12-11 11:04
Hoi,
Gewoon proberen, weet niet of de shet nog terug gebracht kan worden. Rangorde wordt toch door de paarden zelf bepaald, maar de paarden zijn nog jong dus zal wel mee vallen
Op het moment dat de paardjes samen zouden komen zullen ze volgende leeftijd hebben: Friese hengst: 9 maand Rijpaard merrie: 7 maand Pony hengst: 7 maand
In maart - wanneer de merrie vertrekt - zullen ze volgende leeftijden hebben: Friese hengst: 1 jaar Rijpaard merrie 10 maand Pony hengst: 10 maand
Volgens de DA bestaat er een mogelijkheid op vruchtbaarheid bij de merrie vanaf 1 jaar. Dus zelfs als ze tot maart bij mijn hengst blijft staan is de kans op een (geslaagde) dekking erg klein. Volgens hem zal er ook geen probleem zijn om de hengst bij haar te houden totdat ze vruchtbaar is omdat de hengst zijn hormonen pas "getriggerd" worden als de merrie hengstig is - en dat kan pas als ze vruchtbaar is - dus ten vroegste 1 jaar.
Mijn vraag is dus niet of er een gevaar is op bevruchting - die is er in theorie niet (er zijn uiteraard altijd uitzonderingen) - maar of de hengsten op deze leeftijd ruzie zouden maken om het feit dat er een merrie bij staat, zelfs als die nog niet vruchtbaar is.
Ik denk dat de kans zeker aanwezig is dat ze ruzie gaan maken, al dan niet vanwege de merrie. Houdt je er ook rekening mee dat shetten ware ontsnappings monsters zijn, dus een goede afrastering is een must.
Laat ik misschien meteen ook de vraag stellen: als de merrie weg is, zou het dan lukken om de twee hengsten samen te zetten? Als die kans op slagen vrij groot is, kan ik eventueel voor de komende drie maand een ander onderkomen voor de pony vinden. Maar zou toch liefst hebben dat hij er meteen bij kan.
Punt is dat shetten met hun dikke wintervacht vaak de stroom niet voelen en gewoon onder, tussen de draden door gaan. Op zich zouden 2 hengsten wel samen moeten gaan. Heb hier ook 2 shet hengsten, staan snachts zelfs samen in 1 stal. Gaat super. Maar onze ruin (E pony) daar en tegen samen met 1 van hen is een drama.
Vergeet niet als jouw hengst uithaalt, hij het shetveulen flink kan verwonden. Je kan beter een maatje zoeken met ongeveer dezelfde maat als jouw veulen.
suikermeisje
Geplaatst: 28-12-11 00:47
het kan wel hoor, aangezien ze nog zo jong zijn allemaal is het net als wij kinderen van 4 zijn, kijk je ook nergens naar als je ouders niets zeggen, je speelt gewoon met elkaar. Het zou best goed moeten kunnen gaan hoor
Punz
Geplaatst: 28-12-11 00:51
2 jonge hengsten kunnen op deze leeftijd in principe prima samen ( dat is zelfs heel natuurlijk, lees maar eens over de hengstengroepjes die wilde onvolwassen hengsten vormen) echter in combinatie met een merrie zou ik het persoonlijk niet doen. Het zal best een tijd goed gaan, tótdat de hormonen gaan spelen, en dat kan wel eens sneller en onverwachter 'toeslaan' dan gedacht. En dan zit je met het risico op 2 serieus vechtende hengsten op een omheind stuk ( en de dreigende verliezer dus niet kan vluchten). Dat risico zou ik niet willen nemen.
De merrie verhuist wel binnen 3 maand. zou het op deze leeftijd al gevaarlijk zijn om hen met een merrie erbij samen te zetten? En moest ik nu bijvoorbeeld gedurende 3 maand opvang kunnen vinden voor de pony, zou ik hem dan binnen 3 maand nog kunnen samenzetten met de hengst wanneer de merrie weg is? De ponyhengst zou dan 9 of 10 maand zijn en de friese hengst 1 jaar.
Ragdollcat
Geplaatst: 28-12-11 19:29
tja die minipony van 7 maandjes oud is wel erg klein en kwetsbaar voor een grote friesruin???
Ik zou liever gewoon een schetland doen dat al zeg maar wat ouder is, 3 of 4 jaar, die kan beter tegen een stootje.
malissapaard
Geplaatst: 28-12-11 19:30
ik denk dat het zeker wel kan, in de kudde bij de opfok gaat het ook goed. gewoon doen.
ik denk dat het wel samengaat, het zou ook zonde zijn als je een mooi hengstveulentje hebt gezien en die wil hebben dat je hem niet neemt wat dan heb je er later alleen maar spijt van als de merrie wel weg is. maar misschien kun je ook met de eigenaar van het hengstveulentje regelen dat hij tot maart daar blijft?