een soort van stalondeugd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esprit4

een soort van stalondeugd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 01:08

Als het hier niet goed staat aub verplaatsen hahah.
Het gaat om een paard van mijn stage die vertoont toch wel vreemd gedrag.
Eerst schuift ie veel zaaagsel naar achteren in de stal waardoor je zon helling krijgt en dan gaat hij rechtsachterin (altijd rechts ) een gat tot de vloer en dan blijft hij schrapen.
Hij heeft op dat moment ook gewoon hooi en een plak stro in de stal .
Er word elke dag afgewisseld tussen longeren,rijden,los in de bak,in de wei en hij gaat altijd sochtends in de molen .
Is dit een vorm van verveling? Zijn ijzers/hoeven slijten zo heel hard dus dit moet echt wel opgelost worden als hij zich verveelt is dat ook niks.
Duss iemand een idee wat dit is en/of tips om het op te lossen?
Thankss

Yellomofoon

Re: een soort van stalondeugd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 01:53

om zijn ijzers te sparen misschien al rubberen matten/tegels in de stal onder het zaagsel leggen?
en ik weet het niet, misschien nog te veel energie?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 01:55

Misschien een balletje ophangen, of een hooinet. Waarschijnlijk is dit gewoon een spelletje dat hij erg leuk vindt, dus je moet hem iets leukers geven :)

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 01:57

hooi heeft hij wel dan maa eens op zoek gaan in het morgen naar een hooinet. het lijkt soms gewoon een obsessie voor hem geen aandacht voor wat er om hem heen gebeurd

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 02:01

:j zoals ik al zei, het is ws zijn spelletje, een beetje een tic zoals bij mensen.

Je kan hem ook proberen uit te putten door iets geks te doen met hem. In de bak met skippyballen bijvoorbeeld, da's hartstikke vreemd en apart :)

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 02:04

volgens mij hebben we zowieso nog een bal liggen die je kan ophangen in de stal kijken of hij dat intressanter vind dan de grond :P

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:56

Misschien door stress? Onze ruin deed dit laatst ook bij het op stal gaan, toen zijn vriendinnetje per ongeluk voor een andere stal had 'gekozen' en ik had bedacht om dan onze ezeltjes eenmalig een nachtje naast hem te zetten.
Dit vond hij helemaal niks en reageerde precies zo, al ging hij er ook nog onrustig bij rondlopen. En ook het eten interesseerde hem niks wat allemaal klaar lag.
Indeling weer volgens zijn structuur gedaan en hij was weer de rust zelve :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:56

Ik zou even verder kijken dan dat, paarden in de natuur die voedingsstoffen missen graven altijd in de grond op zoek naar mineralen. Het is zeker een ondeugd die voorkomt uit stress, alleen welke vorm van stress moet je uit zoeken.
Wat je zou kunnen doen is door de dierenarts een bloedtestje laten doen om te kijken of hij iets mist in zijn voeding. Mocht je niet zo drastisch willen doen kun je een suplement toevoegen die allerlei voedingsstoffen bevatten. Zo kun je ook zelf kijken of je het daar mee op kunt lossen.

Succes.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:18

Hij loopt niet onrustig rond maar gaat er naar staren
Mineralen heeft jij niet te kort hij heeft een liksteen en heeft rijk hooi/kuil
En voer met toegevoegde vitamines en mineralen
Hij doet dit nu sinds een paar weken/maanden dat het opvalt
En er komenwel paarden bij maar hij staat in het stuk waar alleen sportpaarden staan
En daaar veranderen ze niet van stal en hij heeft dit niet eerder gedaan