Twee merrie's die elkaars bloed wel kunnen drinken!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

astridelise

Twee merrie's die elkaars bloed wel kunnen drinken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 15:13

De titel zegt het al en 1 van die merrie's is mijn paard. >;)
Mei dit jaar ben ik verhuisd naar een andere stal, daar stond 1 merrie met 3 ruinen.
Nu is vlak na mij nog een merrie erbij gekomen en de 2 nieuwe merrie's kunnen goed samen, maar mijn merrie vecht echt met de merrie die er al stond.
Afgelopen zomer hebben zij niet samen op de wei gestaan en de vecht partijen gebeuren in de bak als zij maar even de kans krijgen om de konten bij elkaar te krijgen.
Nu is het wel de bedoeling dat mijn merrie in de kudde erbij komt in het weide seizoen.
Hoe kan ik dit oplossen of zou het nooit meer goed komen tussen die twee?
Ik heb dit nl. nog nooit zo heftig meegemaakt en op stal is dit ook de eerste keer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:52

Hoe hebben jullie de paarden aan elkaar laten wennen?
Wij doen laatste tijd heel makkelijk de paarden naast elkaar in de wei zetten een paar weken naast elkaar laten staan en vaak zie je dan wel dat ze dan toch naar elkaar toe trekken en elkaar kunnen leren kennen zonder dat er echt gevecht ontstaat. Na een aantal weken of zolang als ze nodig hebben is het bij elkaar in de wei zetten een makkie. Maar er zullen ook gewoon paarden zijn die gewoon weg niet met elkaar samen kunnen dus.

astridelise

Re: Twee merrie's die elkaars bloed wel kunnen drinken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:17

Wij hebben ze pas op stal ( na het weideseizoen ) aan elkaar laten wennen. Toen samen rijden in de bak en daarna samen even los. Mijn merrie wilde neuzen en lekker kroelen en de andere heeft haar toen heel gemeen gebeten. Mijn merrie is er toen gelijk oplos gaan slaan met de achterbenen, daarna is het dus niet meer goed gegaan. Paar weken later weer geprobeerd, leek eerst goed te gaan en toen is het een ordinaire knokpartij geworden tussen die twee.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:00

Wat vervelend Astrid ! Verder wel alles goed met Tinka ?

Zelf vind ik het altijd bijzonder om te zien dat paarden die niet goed met elkaar kunnen, op een buitenrit meer naar elkaar trekken. Hoe gaat het als je samen buiten gaat wandelen / rijden? Wil ook nog wel eens helpen, gewoon veel de paarden samen meenemen.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:36

Niet samen los zetten in de bak, maar zoals hierboven al gezegd werd, eerst een aantal dagen/weken een draadje ertussen om aan elkaar te wennen. Daarna kun je proberen om ze bij elkaar te zetten ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:47

Een draadje er tussen en daarna gewoon erbij zetten. rustig de tijd geven. Je kan niet iedereen aardig vinden.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:03

Hoi Siem, verder gaat alles goed met Tinka. Zij is juist dikke vriendinnen met de andere nieuwe merrie die als moeilijk werd omschreven. Daar heeft zij deze zomer samen mee in de wei gestaan met het veulen van die merrie erbij. Het is nu ook mogelijk om deze twee dames samen te zetten, maar het is fijner om alles in 1 wei te hebben zodat je van weides kan wisselen zodat alles weer aan kan trekken.
Wij geven ook nog niet op, dikke vriendinnen worden het niet, maar elkaar accepteren zou al fijn zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:49

Je hebt in principe 2 keuzes: ze uit elkaar houden of ze tot elkaar veroordelen. Op mijn vorige stal waren 2 haflingerdames die ECHT niet bij elkaar in de groep konden, die zouden elkaar inderdaad compleet in elkaar timmeren. Nou waren daar 2 groepen, dus ze stonden elk in een groep. Ging meestal wel goed, maar niet ideaal.
Andere optie is om ze samen ergens anders in een weiland te parkeren. Een plek waar ze geen van beide binding mee hebben en dus het andere paard het enige bekende is. Geen andere paarden erbij, alleen die twee merries en dan het maar uit laten zoeken. Dit hebben wij met twee ruinen gedaan, gewoon een weekendje weg naar een goed vakantieadres en ze samen in een wei geparkeerd. Na dat weekend hebben zij nooit meer problemen met elkaar gehad.

Op de stal waar jij staat had die andere merrie haar plek al, die zal ze niet op willen geven aan een "indringer". Daarom werkt het niet zo goed als op vreemd terrein.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 14:09

Ja, daar kan ik mij in vinden. Zij was ook de leider van de 3 ruinen en daar komt in 1 keer een andere merrie erbij en zij maakte duidelijk dat zij de baas was. Maar ja mijn merrie dacht daar dus ook anders over. Ik heb ook het idee dat het straks in de wei ook over is, daar hebben zij ook de ruimte om elkaar te ontwijken.
Ik heb dit nl.nog nooit zo extreem meegemaakt, maar Waratje ik lees dat jij hier niet van opkijkt.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:17

Ik denk dat je ze moet uit laten vechten, tenzij het tot bloedens toe word..
Mijn ruin kon ook niet overweg met die van de buren, al stonden ze nog wel achter draad, niet bij
elkaar, die ruin hapte en sloeg naar mijn paard.. en nu staan ze hoofd aan hoofd te grazen..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 14:23

Dat was ook de bedoeling maar het ging idd tot bloedens toe en met een hoop geschreeuw en gegil van beide merrie's. Zij waren elkaar letterlijk en figuurlijk verrot aan het schoppen. Ik vind het ook heel moeilijk tot hoever je het moet laten gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:20

Die twee merries waar ik het over had waren inderdaad echt in staat om elkaar compleet te vernielen. Dat ging van dik hout en tot het gaatje. Allebei van die merries die NOOIT toegeven. Omdat daar 2 groepen waren kon het op die manier worden opgelost en bleef het probleem min of meer beperkt, maar je wilde die twee echt niet bij elkaar hebben, dan zochten ze elkaar ook direct op om te gaan knokken. Zo erg als die twee heb ik het verder nooit meegemaakt (blij toe), maar het komt wel meer voor.
Als ze bij elkaar in de wei moeten zou ik dus zeker proberen om ze op vreemd terrein tot elkaar te veroordelen, op eigen terrein van 1 van de 2 gaat niet werken.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:07

Gelukkig hebben wij de beschikking over meerdere weides en ook 1 waar het mogelijk is om ze met een scheidingslijn toch bij elkaar te zetten.
Ik moet zeggen dat het een rot gezicht is om 2 merrie's zo te zien knokken, wat een kracht en felheid zit er dan in. Beide paarden waren ook niet bereid om op te geven, dus dat was echt tot het gaatje gegaan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:13

gewoon bij elkaar zetten,dit hoort bij de rangorde.ik zet altijd alles gewoon bij elkaar,en dan moet zeker weer even de rangorde bepaald worden(ziet er soms heftig uit).maar dt vind ik zelf het fijnste en nooit problemen gehad.ik heb trouwends allemaal merries en 1 is ten alle tijde de baas,dit laat ze de nieuwe paarden ook altijd weten.heb je 2 merrie's die hoog in rang zitten dan moeten ze het even uit vechten wie nu het hoogste mag staan.succes ts

Dribbel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:59

vrouwen, gaan nooit goed samen haha

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 21:44

@ Keona: Dat uitvechten begrijp ik, maar dit was gewoon niet leuk meer. Kijk dat er wat klappen vallen dat is niet erg, maar bij deze 2 dames zijn het wat meer dan wat klappen. Dit was meer een Bitch fight en beide merrie's waren niet van plan om terug te trekken. Dat maakt het ook zo moeilijk van hoe ver moet je het laten komen tussen die 2.
@ Dribbel: zijn soms net mensen! :roll:

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:54

ik liet ze niet uitvechten, maar zette ze apart als t echt vechten is...

straks heb je vieze blessures, of nog grotere ongelukken....

gebroken benen, kappote griffelbenen...

ik heb paard om ook nog op te rijden......

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 11:37

@Sigrid1182: Daarom hebben wij ze ook uit elkaar getrokken, want wij waren ook heel bang dat dit de gevolgen zouden zijn.
Doodeng vond ik het om tussen die twee te moeten te springen, de stalhoudster is tussenbeide gesprongen en wij hebben met man en macht die twee uit elkaar proberen te trekken, maar iedere keer als zij de kans kregen vlogen ze elkaar weer aan.
Wat ik ook zo erg vond was dat ik mijn paard zo niet ken, op de vorige stal kon ik haar vanaf dag 1 bij de rest zetten, dus ik wist niet beter en dacht dat dat dus altijd kon.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:00

ja maar in een bak kennis maken en in een weide met gras.vind ik al heel anders.maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk.ts in ieder geval succes,hoop dat je een oplossing vind

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:06

Wij hebben last van hetzelfde .. 2 jaar geleden hebben wij een merrie gekocht .
leuk rustig beestje , in het land ook . zoekt zelf geen problemen .
eerst laten wennen door apart in het land te zetten enz . later bij elkaar .
inmiddels 2 jaar verder en ze word nog steeds gepakt door 2 van onze paarden ( ze staan met zijn 5e )
zo erg dat ze regelmatig open ligt . dekens houden het geen dag uit bij haar want de andere paarden scheuren haar deken helemaal kapot . heel apart . ze zoekt zelf de anderen niet op . maar als ze te dicht bij die merrie of ruin komt pakken ze haar . .daarom staat ze nu ook te koop .. je zou tog zeggen naar 2 jaar moet dit tog over zijn ..

zoekt jouwn paard de andere paarden op om te `vechten`?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:12

keona schreef:
ja maar in een bak kennis maken en in een weide met gras.vind ik al heel anders.maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk.ts in ieder geval succes,hoop dat je een oplossing vind

Bij sommige paarden maakt het niet uit of het in een bak of in een wei is, die gaan gewoon elkaar te lijf tot er eentje in de grond is gestampt. Gelukkig is dit zeer uitzonderlijk, maar het komt wel voor en dan gaan de "normale" theorieen over introductie niet op. Klinkt alsof TS dus wel te maken heeft met deze uitzonderlijke situatie en voor zover mij bekend zijn hiervoor maar twee opties (die ik al heb genoemd) en is succes dan nog steeds niet gegarandeerd.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:51

@Sultan: Zij zoekt nooit als eerste contact en is juist afwachtend, bij de eerste kennismaking wilde zij meteen kroelen en is door de andere merrie heel gemeen gebeten. Als zij nu die merrie ziet vliegt zij er gelijk op af en dat heb ik dus nog nooit gehad met haar. Wij kunnen gelukkig wel samen in de bak rijden en dan is er ook niks aan de hand.
@Waratje: Ik denk dus ook echt dat deze twee, waar zij ook zijn, elkaar te lijf gaan.

Gelukkig zijn de stalhouders met een extra wei bezig, zodat het nog makkelijker wordt om deze dames in het weide seizoen apart te houden.
Is wel een opluchting voor mij, hoef ik mij daar niet meer zo druk om te maken.

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:00

hoi,

toch zou ik ook uitkijken met een draad ertussen mijn merrie was ook zo baas was net van nieuwe stal verhuisd en gezegd dat ze een baas was nee zei eigenaar dat los ik wel op met het gevolg dat ik een 1 jaar uit de running was om dat ze in de draad had geklauwd en net geen pees door.
ik zou ze ook niet samen in de bak doen daar hebben ze verder niks te doen als elkaar te pesten een wei is anders van te voren iets mindere eten zodat ze wel willen grazen zo zou ik het doen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 15:43

@Cindyst: Jeetje daar zit je natuurlijk ook niet op te wachten. Stond er geen stroom op, of maakt dat dan niet uit in zo'n situatie.

Ik merk dat er toch meer mensen zijn met dit probleem. Mijn gevoel zegt ook dat het tussen deze twee niet goed komt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:24

Als je ze gescheiden houdt, zou ik er een dubbele draad tussen zetten, puur voor de veiligheid.