Bestuurscrisis vereniging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Bestuurscrisis vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 01:50

Ik heb een probleem en hoop dat jullie misschien tips hebben.

Ik rijd al jaren op een vereniging als manegeruiter en heb op dezelfde vereniging een tijd lang een paard bijgereden. Het was altijd een erg gezellige vereniging. De vereniging is aangesloten bij de knhs.
Nu is er een bestuurscrisis gaande. De manege gaat te maken krijgen met geldproblemen door het wegvallen van een belangrijke inkomstenpost. Het bestuur was samen met de gemeente hard bezig hier oplossingen voor te vinden, maar een groep leden is het met al deze oplossingen niet eens. Nu zijn er zo'n half jaar geleden twee algemene leden vergaderingen geweest die totaal uit de hand zijn gelopen. Hierop is het bestuur met behulp van een mediator in gesprek gegaan met de betreffende leden. Hier is helaas niets uitgekomen. Een aantal leden zijn in de tussentijd geroyeerd omdat zij eigenlijk geen reden hadden om lid te zijn van de vereniging (ze hadden er geen paarden staan, volgden geen lessen, geen kinderen die er reden).
Een tijdje geleden is een groep mensen een actie begonnen tegen het bestuur. Zij hebben een website opgericht en verklaarden waarom zij tegen het zittende bestuur waren. Twee weken geleden hebben zij een alv uitgeroepen (niet volgens de statuten) waarop zij het bestuur naar eigen zeggen hebben weggestemd. Hierop zijn zij naar de kamer van koophandel gegaan en het is ze gelukt om zichzelf als bestuur te laten registreren. Vervolgens zijn ze naar de manege gegaan, hebben alle sloten vervangen en de manege als het ware overgenomen.

Nu moet ik zeggen dat het (eerste, echte?) bestuur ook een aantal dingen heeft gedaan die niet zo netjes zijn. Zo lopen de inkomsten van de vereniging via de privé rekening van de penningmeester (dat kan natuurlijk echt niet). Maar het grootste deel van wat dat bestuur deed was echt goed en de bezwaren vond ik niet gegrond.

Dat eerdere bestuur is al stappen aan het ondernemen, maar ik ben bang dat de vereniging hier niet uit gaat komen.

Heeft iemand tips van wat we kunnen doen om dit uit te zoeken?
De knhs om hulp vragen?
De Rijdende Rechter inschakelen? :+

frankiej

Re: Bestuurscrisis vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 22:46

de kvk doet gewoon wat je vraagt ook al zou het niet mogen. een bestuurder kan zonder zijn eigen handtekening wettelijk niet uitgeschreven worden. ik denk dat het nieuwe bestuur aan het kortste eindje trekt, maar daarvoor zal denk ik toch jurisprudentie gevoerd moeten gaan worden. of knhs iets te zeggen heeft hierin weet ik niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:16

Je kunt de KNHS hiervoor inschakelen, die kunnen juridische bijstand leveren. Bij mij op de vereniging is ook een crisis geweest (wel iets totaal anders, ex-bestuurslid die de boekhouding totaal niet op orde had en wilde brengen en de stukken niet over wilde dragen) en ook hier heeft de KNHS bijstand verleent.

Marith_Ov

Re: Bestuurscrisis vereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:30

Ik zou inderdaad even met de KNHS contact op nemen. Daar je verhaal doen en vragen welke stappen je kunt ondernemen en wat ze voor je kunnen betekenen.

Wij hebben afgelopen jaar ook problemen in het bestuur gehad met de penningmeester. De KNHS heeft ons daar goed in geholpen met advies. Het was bij ons uiteindelijk niet nodig dat de KNHS stappen ondernam. Alles is zo goed als opgelost gelukkig.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:01

Ik ben bang dat als het echt via de rechter moet, dat het dan zo lang duurt dat de manege het financieel niet meer redt...
Maar ik ga het inderdaad bij de KNHS maar eens proberen.