Mijn verzorpony wil de stal niet in!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SQS

Mijn verzorpony wil de stal niet in!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 18:27

hoi,
Mijn verzorgpony wilt nooit terug in haar stal, ze staat veel te veel binnen maar daar kan ik niets aan doen want het is niet mijn eigen pony :(
ik haal haar er zoveel mogenlijk uit om te werken maar ze heeft natuurlijk ook wei nodig! Ik wil haar vertrouwen niet kwijt zijn door haar echt super hard te dwingen de stal in te gaan, maar ik kan egt niet anders. Dat vindt ik zo erg!!
Als ik de deur van het stalgebouw in wil gaan, verzet ze geen voet meer!! Ik trek dan maar dat heeft natuurlijk geen zin, ik ga er dan achter met een zweep, maar dat vindt ik zo erg want ik begrijp wel waarom ze niet in haar stal wilt.
Weet er iemand anders een goede oplossing zodat ik haar toch rustig de stal in kan leiden??

Groetjes Dorine
ps: de laatste keer toen ik bij haar was stond ze depressief in haar stal toen ik haar aan het poetsen was, normaal staat ze dan vol ongeduld te wachte, tot ik haar naar buiten neem. Maar deze keer niet! Ze probeerde me zelfs te bijten!

aerdenhout1

Re: Mijn verzorpony wil de stal niet in!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:31

Ik begrijp uit je eigen berichten dat het om een jong paard gaat, aangezien je haar zadel mak aan het maken bent?
Vertel eens meer over hoe ze staat, met meer paarden, alleen, komt ze overdag buiten met vriendjes enz enz.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:52

Ik denk dat jij het probleem verkeerd inschat, paarden denken zo echt niet.
Het probleem zal ook in andere situaties in meer of mindere mate ook wel aanwezig zijn, Het leiden van je paard zal dus nog een beetje meer aangepast en verbeterd moeten worden, en heel veel oefenen.
Vergeet ook die ingang van de stal, oefen eerst al maar ergens anders, en zo opbouwen.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:04

Zoveel mogelijk toffe dingen doen in de stal... Mss iets lekkers in de etensbak leggen voordat ze terugkomt. Mijn verzorgpony had dit vroeger ook, ik had toen verderop een boterham op de grond gelegd en een zacht tikje op haar schouder geven met druk op het touw. Zodra ze een voet verzet touw los en belonen. Je kan ook eens proberen met cirkeltjes en bochten maar ik neem aan dat dat niet gaat helpen. Je kan ook best vanaf ze door de deur is daar ergens iets leuks doen of ze gewoon wat knuffelen... Veel succes!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:30

aeolusnr1 schreef:
Ik denk dat jij het probleem verkeerd inschat, paarden denken zo echt niet.

Als ik het lees heb ik de indruk dat het paard 24/7 binnen staat? Dan is het logisch dat het paard niet meer terug wilt toch? Ik heb meerdere paarden meegemaakt dit zelfs hun paddock niet meer in wilde als ze zelf vonden dat ze er niet lang genoeg uit waren geweest. Kwestie van leiden maar wees ook eerlijk tegenover de pony. En de pony mag ook zijn ongenoegen van zolang op stal staan tonen toch?

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 22:10

Dat probleem heb ik met mijn paard ook gehad. Ik heb het opgelost met onbeperkt buiten met schuilstal, maar voor een verzorgpony ligt dat anders.

Het maakt veel verschil hoe je er zelf over denkt. Als jij denkt: "Arme pony, moet je weer die vervelende stal in", dan breng je dat over op je verzorgpony. Als jij denkt: "We gaan naar stal, lekker hooi eten", dan wordt het net ietsjes gemakkelijker. :j

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:15

Probeer het stap je voor stapje, desnoods met wat eten er in lokken en dan belonen en dan kom je elke keer een stapje verder. :)