hoelang kan een paard/pony op de zij/rug liggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loran_Nolen

hoelang kan een paard/pony op de zij/rug liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 01:53

Zoals de titel al luid:

Hoelang kan een paard pony op de rug/zij liggen?

Het zit nl. Zo.
Ik heb 2 van de 3, die in de stal liggen.
En ws. Ook omrollen, gezien ze wel eens vast liggen in de stal (stallen zijn een keer zo groot).
Op de rug/zij met de benen tegen de wand aan.
Gelukkig controleren we min.4x per dag (zowel buiten als binnen).
De hafje heeft nu al 3 weken niet vast gelegen. Hij doet dit al vanaf zijn geboorte.
Maar ook hij blijft wachten op hulp, al maakt hij wel even flink kabaal dat we meteen weten wat er is en hoe te handelen (in alle rust).

Nu lag mijn shetje vandaag voor de tweede keer vast!
Helemaal rustig, amper bewegen etc. zonet bij de laatste controle.
Wachtend tot we hem kwamen helpen.
Hebben een tijd bij hem doorgebracht, maar gelukkig niets aan de hand.

Gezien ik bang ben dat dit een keer in de nacht gebeurd, of als we even weg zijn, is dus de vraag:
Hoelang kunnen ze in deze (ongemakkelijke) houding liggen?
Ben als de doods dat ik een keer te laat ben.

Willen nu gaan kijken voor cameras in de stallen, ondanks dat de stallen op nog geeb 20 stappen van de achterdeur is.

Hoop dat het er niet verwarrend staat...

Loran_Nolen

Re: hoelang kan een paard/pony op de zij/rug liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 01:59

Kleine aanvulling,

De hafje ligt veelal languit in zijn stal te slapen.
Die weet zelf prima wanneer die weer moet staan..

Alleen Vastliggen in zo'n houding zou ik niet weten hoelang er iets ernstigs kan gebeuren.
Vandaar al extra controles, babyfoons liggen al klaar om daar ook neer te zetten..

Hoef geen commetaar/kritiek op het vastliggen.
Ik sta zelf elke keer weer verschrikt te kijken hoe ze dat klaarspelen.
En ben altijd opgelucht dat ze weer goed en veilig op hun benen staan.

Ben alleen bang dat ik straks een keer te laat ben, vooral omdat de shet dus niets doet/probeert/onderneemt om terug te rollen.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 02:19

ik zou het eerlijk gezegd niet weten maar ben wel geinteresseerd, ik volg dit even!
wat een beangstigende situatie voor je zeg, zou mij ook niet op mijn gemak voelen..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 03:50

Paarden moeten elke dag een paar uur liggen om diep te slapen(REM). De dutjes tussendoor doen ze staand.
Ik meen dat ze tot 3 uur moeten liggen per etmaal, en paarden liggen alleen als ze zich veilig genoeg voelen.

Dus zowiezo 3 uur.

Maargoed, kun je niet beter iemand laten kijken waarom dit zo vaak gebeurt blijkbaar? Want dat er twee van de drie paarden dit regelmatig doen betekend dat er iets anders mis is.Dit hoort een zeldzaam pech geval te zijn, niet iets waar je al aan gewend bent.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 08:54

je kan ook al het strooisel helemaal tegen de kant aan gooien doen wij ook bij ons paard die zich elke x vast rolt. liggen ze zacht kunnen ze zich niet bezeren en hebben ze wat speeling kunnen ze het stooisel wegtrappen en hebben ze mischien net genoeg ruimte om op te staan. bijons licht die nooit meer vast.
succes. als je het niet snapt pb dan even,

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 09:01

je zou een antirolsingel kunnen overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 09:23

Een tip, zorg dat de randen van je stal een laag stalbedekking hebben om hoog...ongeveer een cm of 20 breed en dito hoog...dus daar een rand maken.

Gaan ze rollen en ze komen tegen de rand, hebben ze nog een ruimte over om een zetje te geven...je weet hoe paarden rollen, die geven een duw van onderen af aan en zwiepen met hun benen...hebben ze geen rand, dan komen ze tegen de muur aan te liggenen kunnen ze geen zetje meer geven...veel dekens belemmeren ze ook, die glijdt dan nl over de grond ipv dat ze stil blijven liggen en om kunnen rollen met hun rug en als ze dan strak tegen de muur kunnen komen omdat er geen rand is, dan schuiven ze steeds dichter tegen de muur aan..totdat ze stil liggen...ze kunnen niet meer die duw geven omdat ze zich niet kunnen afzetten.

Dit helpt echt en vroeger deden ze altijd zo een stal opmaken, tegenwoordig is dat weg...maar sla eens oude boekjes open over paarden....heb hier nog jaren 60 boekjes liggen...met mijn 1e paard :D Is Engels gerelateerd, het paardenland....

Je paard dagelijks laten rollen in het zand is ook een optie....de meeste paarden willen graag elke dag kunnen rollen en als ze dat buiten hebben kunnen doen...dan doen ze het meestal niet meer op stal...

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 09:48

Wat wij als tip hebben tegen vastrollen, extra veel stro tegen de randen aangooien. Dan kunnen ze daar niet zo makkelijk vast komen te zitten. En een rubberen mat op de vloer (te koop bij paardenshops), zelfs als het stro is weggeschopt kunnen ze dan nog opstaan.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 11:20

Thea_Ste schreef:
ik zou het eerlijk gezegd niet weten maar ben wel geinteresseerd, ik volg dit even!
wat een beangstigende situatie voor je zeg, zou mij ook niet op mijn gemak voelen..

Beangstigend is op zich een groot woord.
Van de haf horen wij het als die vast ligt, maar de shet blijft stil.
Ik keek gisteren ook heel raar op toen ik een leeg uitziende stal zag, en geen shet.
Bij verdere controle keek ik voor mij, bij de wand waar de wateremmer staat en het hooi.
Daar lag hij tegenaan en keek me aan, nog steeds stil liggend.

Gisteravond/vannacht wou ik hooi erbij in doen, toen ik vlak voor erij doen van het hooi opmerkte dat het wep aardig stil was (normaal hinniken etcn
Dus weer bij dezelfde rand gekeken, en daar lag hij weer.
Mijn man was net op dat moment hooi aan het klaarzetten voor de andere 2, dus kokden we meteen hem overind helpen. Al was het wel heel eng om hem extreem rustig te zien, alsof hij aan het opgeven was. Zo lag hij erbij..

Heb vannacht amper geslapen, en om 7.00uur de eerste controle, incl. hooi gedaan.
Hij keek me gelukkig aan, in zijn vrolijke bui. Dus was echt opgelucht.
Om 9.00uur biks gegeven, tis weekend dus uurtje later de biks, en ze hinikten alle 3.
Met een half uurtje mogen ze er even uit.
Gezien de bak een bende is met enorme plassen, en klei (gemengd met zand, door de vele regen etc), mogen ze even paar uur benen strekken.

Moeten de 2 andere weides, die we mogen gebruiken van de boer in de buurt, nog voorzien. Van omheining, dus kunnen ze daar straks in..

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 11:31

@pentax, denk dat het hier om toeval gaat.
De haf doet het al vanaf de geboorte, al wordt het al wel minder vaak.
De shet was gisteren voor het eerst, en meteen 2x.

Met eraan gewend te zijn, bedoel ik dat ik er niet van in paniek raak op dat moment.
dat ik samen met mijn man, of alleen, gelijk kan handelen, zonder dat de paarden druk worden.
Ze blijven liggen, zelfs bij verplaatsen etc. Tot ze aanmoediging krijgen/horen.
Dus op elkaar afgestemd.

De haf heeft in het begin hier klem gelegen met zijn voorhoef.
Schopte de wateremmer uit de houder en hoef lag klem.
Ben maar wat blij dat hij rustig bleef, en ons liet geworden om hem los te krijgen.
Anders was het gevolg niet mooi geweest, en was het ws. Einde verhaal.
Dus ben blij dat ze zo op ons vertrouwen, en bij het horen van onze stemmen rustig worden/blijven.

Denk zelf dat het toeval is.
Al weet de dierenarts hier wel vanaf, gezien die de afgelopen weken wekelijks hier was/moest zijn..

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 11:33

Hoe zorg je voor verhoogde randen als ze het weg-eten/wegschoppen??
Bij de shet zou het wel willen, maar de haf...
Iemand tip/idee?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:41

Als je nu strokorrels in je stal gooit en daar flink wat van langs de rand gooit? Dit eten ze niet. Het is wel even een kostenpost in het begin, maar later hoef je alleen maar bij te vullen.