rollen uit boosheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

rollen uit boosheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:04

Beste bokkers

Ik had eens een vraagje:
vandaag was mijn paard boos omdat ik haar corrigeerde . Ze stond samen met haar maatje op de piste. omdat haar maatje heel erg begint te crossen als hij moet wachten dacht ik dat ik hem er best als eerst af kon halen (om ongelukken te voorkomen)
mijn paard, merrie, was het daar niet mee eens. ze wou perse mee komen maar ik dreef haar terug. dit was zeer tegen haar zin en dat uitte zich in een gerichtte trap naar mij (30 cm van mijn gezicht) waardoor ik een flinke streep modder in mijn gezicht kreeg.
Ik had geen mogelijkheid tot straffen omdat ik haar maatje al vasthad en ze net buiten mijn bereik was gelopen.
na de trap draaide ze zich om en ging dicht bij de ingang in een modderplas rollen.

nu is mijn vraag:
waarom zou ze dat gedaan hebben, dat rollen aan de ingang zo na die trapactie?

ik weet dat het vermenselijken is als ik redeneer dat ze dat uit boosheid deed of uit wraak.
mijn plan was om haar flink te poetsen maar dat ging dus niet door omdat ze moddernat was.
maar heb dus geen idee waarom ze zo deed, dus als iemand misschien een verklaring heeft of kan meedenken? :)

ik heb wel besloten dat ik haar terug aan het werk wil zetten
ze staat al een aantal weken stil omwille van de staat van onze piste (spekglad door de leemachtige ondergrond)
maar ik zal wel iets moeten doen met haar om explosies of bepaalde gedragingen door teveel aan energie te voorkomen.

bedankt al voor jullie moeite

Caira

Re: rollen uit boosheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:06

Overspronggedrag, ze weet niet wat ze met de situatie aanmoet en hoe ze moet reageren dus gaat ze compleet ander gedrag vertonen. Sommige paarden gaan rollen, anderen flemen of gapen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:07

Rollen doen ze ook om stress kwijt te raken en je paard was behoorlijk gestressd, omdat je haar maatje meenam.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:08

Wat mijn voorgangers zeggen inderdaad.
Paard kan ook van de stress gaan rollen, dit had ik vorig jaar met een jaarling deze was erg gehecht aan mijn merrie (nee zij is niet de moeder) als met mijne wat ging doen, ging de jaarling keihard rennen, ineens rollen en weer rennen, pure stress.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:09

oja nog niets, paarden wreken zich niet he. paarden reageren op instinct.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:13

overspronggedrag!
dat ken ik niet, alweer wat bijgeleerd
dus het heeft niets te maken met overtollige energie?

daar ga ik zeker rekening mee houden door haar niet meer in die situatie te plaatsen! Arm peerd.
ik stond wel verbaasd te kijken toen ze ging rollen op die moment...

ik wou enkel voorzichtig zijn met haar maatje, zou niet willen dat die iets voorkrijgt met zijn gekke crossgedrag... zoiets gebeurt dan net als baasje er niet bij is! wet van Murphy

@maritje1991: ik weet dat paarden niet wreken, staat ook in mijn openingspost dat het vermenselijking van mijn kant zou zijn :) daarom dat ik naar ervaring van anderen vroeg

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:23

Die trap was wel degelijk uit boosheid, paarden kunnen af en toe aardig jaloers uit de hoek komen. Te weinig werk kan die narrigheid wel versterken, heeft een van onze merries ook behoorlijk last van. Ze wordt dan echt een narrige bitch.
Dus je merrie toch maar aan het werk zetten lijkt me in ieder geval een goed idee.
En ja, er zijn paarden die wel wraak nemen, soms zelfs nog een aardig tijdje later. Maar dat lijkt me hier niet aan de orde. Het rollen lijkt inderdaad overspronggedrag, is geen ramp en ik zie ook geen reden om haar niet meer in die situatie te plaatsen. Ze kan gewoon leren dat ze ook aan de beurt komt om uit de paddock te worden gehaald. Ook paarden kunnen best leren omgaan met stress, maar dat lukt niet als je de potentiele stress-situaties gaat vermijden. Ze zijn niet van suiker en het is allemaal op vertrouwd eigen terrein.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:30

De trap klinkt al dominantie. Het is haar maatje, haar kudde, en zij wil die bij elkaar houden. Ze zag zichzelf op dat moment als hoger in rang. Dus als je niet kunt rijden, mischien wat meer tijd en aandacht in je leiderspositie steken, jij bent de baas, dus als jij het wil mag jij de kudde opsplitsen.

Het rollen kan dan inderdaad van oversprong gedrag of stress komen. Ze wou eigenlijk niet dat je haar maatje meenam, toch deed je het, ze wist wsl even niet wat ze daar mee aan moest.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:35

Paarden nemen geen wraak want dieren kunnen niet relativeren, dus geen enkel dier kan bedenken als ik dat doe heeft die en die dr last van dat is onzin.

Het rollen zal inderdaad een stressreleave zijn geweest het trappen kan vanuit meerdere kanten komen, bescherming van het maatje, het niet alleen willen staan, stress willen voorkomen door een eerdere stressvolle ervaring toen dr maatje weg ging ea jou paard heeft dat blijkbaar vaker mee gemaakt dat dr maatje weg wordt gehaald en wou dat voorkomen, dieren willen koste wat het kost stress en pijn en elk ongemak vermijden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:43

Boosheid, jaloezie en wraak zijn menselijke emotie's en gevoelens, een paard denkt niet zo.

Wat het rollen betreft ga ik met bovenstaande reactie's mee. Die stress kan zijn omdat haar maatje weg ging, maar evengoed om de onduidelijkheid wat betreft jullie relatie (wie is lager in rang...) Zij trapt, jij reageert niet. Datgene gebeurde net voor ze ging rollen als ik het goed begrijp.

Ik had mijn paard dus wel gecorrigeerd. Het is niet omdat ze buiten bereik is, dat je niet kan corrigeren. Ik had eerder gezegd arme jij als ze je geraakt had... :) Maar dat is het moment, beter is om aan de basis te gaan werken, zoals Gypsy zegt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:47

Seven schreef:
Paarden nemen geen wraak want dieren kunnen niet relativeren, dus geen enkel dier kan bedenken als ik dat doe heeft die en die dr last van dat is onzin.

Je hebt er nooit mee te maken gehad, kennelijk. Want ja, er zijn paarden die echt wel wraak nemen, die een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel hebben dat je niet moet krenken. Maar dit kom je bij wpn-ers eigenlijk niet tegen, wel bij bepaalde arabierenlijnen. En net zoals jij een dier kunt straffen voor ongewenst gedrag, kan een dier ook jou straffen voor ongewenst gedrag. Niks geks aan, doen ze onderling ook. Daarom is het wel van belang dat je zorgt dat je duidelijk de leiding hebt en niet bang bent om te corrigeren/straffen waar nodig.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:49

Ik ben dan stiekem wel benieuwd naar een situatieomschrijving, want ik geloof ook niet zo in wraak bij paarden. Maar kan mijn mening best bijsturen als het 'tegendeel' bewezen is. Dat ze je ook corrigeren, dat geloof ik wel, maar dan op het moment zelf...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:54

Geen enkel paard kent wraak dat is een menselijke emotie, dieren reageren op wat je ze geeft zal je een bepaald iets doen waar ze het niet mee eens zijn ja dan reageren ze er op maar het is zeker niet zo dat als je hem een flinke klap geeft met een zweep hij je er de volgende dag nog een trap voor gaat geven uit wraak.

Straffen voor ongewenst gedrag is geen wraak dat is puur instinctief gedrag, een gedrag wat elk dier bezit en bepaalde dieren van welk ras of soort dan ook meer dan anderen.
Mijn eigen ruin is nogal kort door de bocht, ben je te streng kan je niets meer met hem, hij heeft een in zn verleden met veel klappen te maken gehad en daardoor reageerd hij zo. Hij heeft geleerd te vechten inplaats van te vluchten, niet omdat hij wraak wil nemen omdat hij dat ooit heeft mee heeft gemaakt. Geen enkel paard staat in zijn stal en gaat nadenken over wat hij net heeft mee gemaakt en dan een volgend moment bedenken dat hij je wel even kan terug pakken want dat is wraak.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 12:01

de trap was zeker gericht naar mij en was vanuit haar dominantie, ik heb erop gereageerd door mijn stem te verheffen en in de mate van mijn mogelijkheid ze extra weg te jagen.
Maar dat was niet erg veel omdat ik net aan de piste-afsluiting stond en haar maatje dus vasthad, ik had echt niet veel kans om afdoende te reageren op die trap anders had ik dat zeker gedaan.

Er is duidelijk wel het een en ander aan de gang in onze relatie, toen ik ze eraf haalde ging ze ook drammen door voor mij te willen lopen. toen ik dat corrigeerde door haar achteruit te zetten steigerde ze.
Heb haar als respons extra achteruit gezet en ze mocht pas vertrekken als ik het toeliet.
Ik ken haar wel zeer goed en weet dat ze regelmatig probeert haar dominantie door te drijven.
En dan vragen stalgenoten zich af waarom ik zo streng en kordaat met mijn paard ben. (en natuurlijk heb ik ook wel eens missers door wat laat te reageren of soms zoals gisteren dus niet voldoende kunnen reageren)

Ik ga haar ook terug wat aan het werk zetten, ze weet zich duidelijk niet veel blijf met de extra tijd die ze voor zichzelf heeft in deze winterperiode.
Februari is ook verhuismaand want we gaan naar een andere stalling. Daar gaan de paarden winter en zomer elke dag een volle dag op de wei, dat is op de huidige stalling niet het geval.
Dus de verhuis zal ook een verbetering met zich mee moeten brengen.

bedankt allemaal al voor het meedenken
het is goed om het allemaal wat nuchterder te kunnen zien door meningen en ervaringen te vragen :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:51

Vie schreef:
Ik ben dan stiekem wel benieuwd naar een situatieomschrijving, want ik geloof ook niet zo in wraak bij paarden. Maar kan mijn mening best bijsturen als het 'tegendeel' bewezen is. Dat ze je ook corrigeren, dat geloof ik wel, maar dan op het moment zelf...

Arabiertje dat ik kende had heel sterk dat als je hem onterecht strafte, hij je bij gelegenheid (kon gerust een half uur later zijn) terugpakte, bijvoorbeeld door een hap als je af stapte of een keer langs een boom vegen zodat je knie klem kwam. Dit principe heb ik ook van anderen gehoord, meestal ook arabieren of paarden met veel arabisch bloed.
Mijn merrie (onbekende afstamming e-pony) heeft me ook eens teruggepakt, ik had mijn kleine nichtjes op haar laten "rijden" terwijl ik weet dat ze er een hekel aan heeft. Ze doet het braaf, zet geen stap verkeerd, maar als blikken konden doden...... Daarna dacht ik met haar in de bak te gaan rijden, nou vergeet het maar. Geen land mee te bezeilen. Niet dat ze ging bokken ofzo, maar gewoon alle contact afgesloten. Je leert ervan :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:10

Wirobelgje schreef:
mijn paard, merrie, was het daar niet mee eens. ze wou perse mee komen maar ik dreef haar terug. dit was zeer tegen haar zin en dat uitte zich in een gerichtte trap naar mij (30 cm van mijn gezicht) waardoor ik een flinke streep modder in mijn gezicht kreeg.
Ik had geen mogelijkheid tot straffen omdat ik haar maatje al vasthad en ze net buiten mijn bereik was gelopen.
na de trap draaide ze zich om en ging dicht bij de ingang in een modderplas rollen.

ik weet niet hoe jij dat andere paard vast had,maar weet je héél zeker dat die trap tegen jou gericht was en niet tegen dat andere paard?
dat lijkt me namelijk veel logischer gezien de omstandigheden

rollen na een inspanning(de trap) is ook ontspanning, :j
bij het rollen rekt een paard alle spieren in bijna het hele lichaam uit,kan dus net een vorm van ontspanning zijn.

dan zie je bij paarden in groepen vaak dat er een volgorde is in rollen,het dominante paard gaat altijd eerst en dan volgt de rest.
zou dus best kunnen dat het paard toch uit dominantie gaat rollen,om te laten zien dat het hoger in rang staat en dus eerder mag rollen.

rollen is inderdaad wel een heel typisch oversproong gedrag.
maar misschien had het rollen helemaal nergens mee te maken en moest je paard dat gewoon nog toevallig doen :D :D

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 01:28

De trap was absoluut naar mij bedoelt, daar ben ik 100% zeker van. Haar maatje stond er maar te staan en ik was diegene die haar corrigeerde wat ze dus op die moment niet pikte. (is niet de eerste keer dat ze zoiets uithaalt, vroeger heeft ze ook, ik denk 2 keer, dat gedrag vertoont)

Het rollen was ook zeker niet toevallig, daar was het ten eerste "te bruut" voor en ten tweede nam ze nog geeneens de tijd om een aangename rolplek te vinden (als je begrijpt wat ik bedoel)
ik zag het trouwens niet alleen aan haar blik maar vooral heel haar manier van doen.
Kan me geen reden bedenken waarom net op die moment en op die manier tot er dus gesproken werd over overspronggedrag.
Meest logische verklaring :)

Ze staat ook wel hengstig, misschien dat dat mee gespeeld heeft in alles??