Pony wil die kant niet op, dus gewoon protesteren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Pony wil die kant niet op, dus gewoon protesteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 22:53

Haai allemaal, ik ga minimaal 1x per week met mijn pony een stukje wandelen. maar ik merk dat ze steeds heter word en heel erg druk, ze is wel frisser door het weer maar toch.
vandaag weer gewandeld met ons mam, ze was een hele stuiterbal en we zagen een paardje voorbijkomen (die is weer omgedraaid) en ze werd heel erg heet ineens, staart helemaal omhoog en d'r neusgaten helemaal open, en ja hoor.... steigeren maar!! en ze hield het echt niet bij 1x hoor, nee ze deed het een stuk of 4x!

dus we liepen terug en we gingen de andere kant op lopen en ze was heel braaf! nog wel een beetje druk maar niet steigeren en heel heet in d'r hoofd.
ik ben van plan om iedere dag nu een stukje te wandelen.

weet iemand hier raad mee?

nynke55

Re: Pony wil die kant niet op, dus gewoon protesteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:55

Misschien eerst even wat laten rennen in de paddock? Dan is de ergste energie er wel uit..

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 22:57

ja, vantevoren heeft ze 2x pad op en neer gerend. ik d8 dat dat wel een beetje zou helpen, maar toch niet??
misscien langer?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:04

Bij sommige paarden duurt het wat langer voor ze rustiger worden. Krijgt hij niet teveel (kracht)voer? Zo te horen is jouw paard erg vrolijk buiten en dat is alleen maar leuk. Steigeren is trouwens uit de boze, dat mag je best behoorlijk bestraffen, maar een beetje dribbelen en heet zijn is niet erg, zolang hij zijn verstand maar bij jou heeft, hou zijn aandacht dus vast, bv door in 1 keer om te draaien, even stappen even draven, achteruit lopen, enz.

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:05

Kan ze haar energie genoeg kwijt? staat ze buiten of in de stal?
Misschien ligt het ook aan het voer? :)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:07

als je gaat wandelen met haar, denk je dan: 'Oh jeej ze word weer heet..'' want dan kan ze jou daarmee te pakken krijgen. Of ben je gewoon heel zeker als je loopt, dus dat je gewoon breed loopt, schouders naar achter etc. En waarmee wandel je? bit of bitloos?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:09

@nynke55: ze krijgt een laagje (van haar voerbak) ponybrok en wortels, soms brood. steigeren straf ik meteen af, want dat wil ik niet hebben. ze heeft haar gedachten niet veel bij mij, maar als ik iets lekkers meeneem wel meer.

@Past_Simple: ze staat 24/7 buiten :) ze heeft een schuilstalletje, maar komt niet op de wei want het gras is te kort en het word anders vertrapt, dus nu kan ze op de paddock en een lang pad lekker rennen. ik denk wel dat als ze op de wei stond dat het wel minder was met die drukte

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:10

PuurxNatuur schreef:
als je gaat wandelen met haar, denk je dan: 'Oh jeej ze word weer heet..'' want dan kan ze jou daarmee te pakken krijgen. Of ben je gewoon heel zeker als je loopt, dus dat je gewoon breed loopt, schouders naar achter etc. En waarmee wandel je? bit of bitloos?

ik denk niet van 'Oh jeej ze word weer heet..'' ik denk meer nu ga ik lekker wandelen enzo, maar ik wandel gewoon met halster en touw.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:11

miss als ze echt heet word een hoofdstel om ipv halster?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:12

PuurxNatuur schreef:
miss als ze echt heet word een hoofdstel om ipv halster?

dat ga ik niet doen, ze is net wat ouder dan 1,5 jaar ;)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:13

oh ja..
Misschien oefenen in de wei ofzo? een stuk afgezet pad ofzo? Met andere paarden erbij?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:15

tja, dan doet ze het allemaal prima, maar zodra ik de grote poort uit ben begint het. kan ook zijn omdat ze haar weidemaatje dan eventjes moet missen, die staat dan te hinniken, maar het steigeren heeft ze nog nooit buiten gedaan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:15

Als ze nog maar anderhalf is, moet ze ook nog heel wat leren, dus misschien ga je wat te snel. Leer haar eerst eens netjes achter je te lopen in de paddock.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:17

nynke55 schreef:
Als ze nog maar anderhalf is, moet ze ook nog heel wat leren, dus misschien ga je wat te snel. Leer haar eerst eens netjes achter je te lopen in de paddock.

ze moet idd heel wat leren, lopen binnen de paddock gaat best redelijk maar kan idd zijn dat ik iets te snel ga

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:19

Ik denk dat elke dag wandelen niet zo'n goed plan is, want het lijkt mij ook dat Viva dan 't wandelen niet meer leuk gaat vinden, en dan zich bijvoorbeeld niet meer laat pakken in de wei.

Je weet voor de rest wat ik ervan vind, want dat heb ik vanmiddag al verteld.:)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:21

T_hijs schreef:
Ik denk dat elke dag wandelen niet zo'n goed plan is, want het lijkt mij ook dat Viva dan 't wandelen niet meer leuk gaat vinden, en dan zich bijvoorbeeld niet meer laat pakken in de wei.

Je weet voor de rest wat ik ervan vind, want dat heb ik vanmiddag al verteld.:)

ze vind het helemaal geweldig het wandelen, maar het kan idd zijn dat ik gewoon te snel ben.

en jep, ik weet wat jij vind :)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:25

Nu misschien nogwel, maar als je dat elke dag gaat doen, weet ik bijna zeker dat zij het dan ook minder leuk gaat vinden, en jij waarschijnlijk ook. :)

Te snel vind ik noggal meevallen, op de wei doet ze harstikke goed, ze volgt je, ze stopt wanneer jij stopt, alleen buiten gaat het minder.

Ik denk gewoon dat 't heel veel energie wat uit d'r komt, en dat ze dat met wandelen gewoon niet goed kwijt kan. Ik denk dat je dus bijv. moet gaan hardlopen, fietsen, ( maar dat wou je niet.) of voor het wandelen eerst loslaten. :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:29

zou best kunnen dat het minder leuk word ja :)
ze doet het idd hartstikke goed op de wei ja :)

tja die energie zeg, waar haalt ze t vandaan :+ ik wil fietsen best proberen maar ik denk dat dat niet goed gaat met haar als ze zo bezig is, dan komt ze misschien een x tegen mijn fiets en dan ja....
ik zal morgen eens kijken hoe ze het doet als ik haar heb losgelaten, ff die energie eruit :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:30

misschien is het handiger om je paard meer buiten te laten lopen ??
een paard wat veel buiten staat zal een stuk rustiger zijn

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:31

bello2005 schreef:
misschien is het handiger om je paard meer buiten te laten lopen ??
een paard wat veel buiten staat zal een stuk rustiger zijn

bedoel je buiten uit de stal, of buiten in het bos ofzo?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:32

Oké, Pippa & Viva zijn allebij anders, maar als ik met Pippa ga wandelen is ze ook veel wilder, want dan moet ze heel de tijd stappen. ( Ik laat ook nooit los) en als ik ga fietsen, dan blijft ze een stuk rustiger, ze bokt dan wel, maar dat is gewoon vreugde bokje, en als je d'r goed vasthoud is echt niks aan de hand. :j Ik stuur je even een pb'tje.

@Bello2005, paardje staat 24/7 buiten.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:33

@thijs, tja... ik zal ff inbox kijken

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:29

Britt_Mara :

meer op het weiland zetten. dan kan je paard de energie kwijt als hij in het weiland staat.
je paard zal een stuk rustiger worden ... en zal ook minder snel echt gek doen als die in de wei staat.
een paard wat te lang op stal staat is blij als die na buiten komt.
het is hetzelfde als ik jou bewijze van 22 uur op stal zet en je dan vrij laat. dan ben je toch ook blij
wanneer je meer uit je 'hok' komt zal je een stuk vrolijker zijn en minder snel gek gaan doen.

het is niet kwaad bedoeld, maar een tip

succes ermee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:19

Bello, er is tot 2x toe gemeld dat het diertje 24/7 buitenloopt, als jij weet hoe je nog langer buiten kunt laten lopen hoor ik dat graag, want ik kan soms best wat extra tijd gebruiken }>

TS, dagelijks gaan wandelen is niet verstandig met een jonkie, dat zijn teveel prikkels om te verwerken. Twee keer in de week is zat en liefst met een ervaren paard erbij voor de rust. Neem ook een lang leadrope in plaats van een gewoon halstertouw, dan kun je haar ook af en toe wat meer ruimte geven om de spanning eruit te lopen (om je heen). Als dit vaak nodig is kun je beter stoppen met wandelen, want dan veroorzaak je meer spanning dan handig is en korte draaien zijn niet goed voor de beentjes.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:22

Nog niet teveel gaan wandelen met een 1,5 jarige. En anders rustig opbouwen, met een 'ervaren' paard erbij of een weidemaatje. Ik vind het niet gek dat ze druk wordt, ze mist natuurlijk haar vriendjes ;)

En dat 'heet worden' bij andere paarden, dat is een kwestie van oefenen.