Hoe werkt bruikleen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthe_x

Hoe werkt bruikleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 02:04

Ik vraag me af hoe bruikleen werkt? Een vriendinnetje van mij kan een shetlander in bruikleen nemen, zij betaald dan de stalkosten enzo (eigenlijk betaald haar moeder dat maar de baas betaald dee hoefsmid enzo. maar iis het normaal dat je ook nog per maand aan de baas moet betalen? Het gaat om een jonge shetlander van 1.10m en kan rijden en voor de kar (maar dit kunnen wij niet, want we zijn nog jong maar mijn zus weet wel veel van paarden en die wil ons wel helpen ik heb zelf een shetlander en een haflinger met mijn zus van 21. n zij wil helpen maar zij weet ook niet hoe bruikleen werkt en ze zegt ook dat als je voor de stal enzo betaald wel genoeg is voor shetlander. WEten juliie hoe het werkt?

Groetjes myrthe

050206051012

Re: Hoe werkt bruikleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 02:26

Waarom koopt ze niet zelf een pony als ze toch het stalgeld moet betalen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 02:30

Quellian schreef:
Waarom koopt ze niet zelf een pony als ze toch het stalgeld moet betalen?
als je het ineens niet meer kan betalen hoef je niet het proces van verkopen door, maar kan hij terug naar de eigenaar. Je betaalt geen aankoop alleen onderhoud, zoals een echte eigen pony. Bruikleen is meestal ook voor lange tijd mogelijk

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 02:36

Ah... hm ja, ik weet niet hoe bruikleen werkt. Je zorgt (en betaalt) voor andermans pony en hebt geen zeggenschap. Zou mijn ding niet zijn... weggegooid geld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:05

Ik had een paard in bruikleen en dat was qua kosten, keuzes en verantwoordelijkheid mijn eigen paard zeg maar, alleen kon ik natuurlijk niet verkopen. Maar stalling, verzorging,wedstrijden, buitenrijden, medische behandelingen, spullen,.. mijn pakkie an. Wilde ik niet meer, dan kon het paard zo terug naar de eigenaar.
Bij bruikleen betaal je geen bedrag aan de eigenaar, bij lease wel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:23

Het werkt zoals je het met de eigenaar afspreekt. Wat er meestal gebeurt is dat je de eigenaar niet betaald maar wel betaald voor het onderhoudt van het paard -de grote dierenartskosten. Maak over dat laatste wel goede afspraken want je bent niet altijd in de mogelijkheid om te overleggen voor je de DA belt. BIjv als de pony in het prikkeldraad hangt of ernstige koliek heeft.

Neoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:34

Ik heb zelf ook een paard in bruikleen, als je wil kun je je vragen even via PB sturen :)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:39

Quellian schreef:
Ah... hm ja, ik weet niet hoe bruikleen werkt. Je zorgt (en betaalt) voor andermans pony en hebt geen zeggenschap. Zou mijn ding niet zijn... weggegooid geld.

Klopt niet helemaal. Ik heb mijn pony in bruikleen en ik geef de 'lener' volledige zeggenschap. Uiteraard wel in overleg en dat werkt prima.
De pony kan inderdaad terug wanneer dat moet. Ik betaal als eigenaar nog enting, hoefsmid en wormenkuur.

Myrthe, ik denk dat het heel verschillend is. Zoals je leest betaal ik nog de kosten voor klein onderhoud, en de lener de wei en stal.
Tevens betaald de lener verdere spullen die hij of zij aan wil schaffen voor de pony.
Ook gaat bij mij het hele spul wat bij mijn pony hoort, mee.
Ik heb alles duidelijk vastgelegd in een contract.

paartfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:32

je leent iets, gebruikt eht en brengt het terug in dezelfde staat