problemen scheren door vacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tsarola

problemen scheren door vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:43

Beste allemaal,

Ik heb het nog nooit mee gemaakt dat ik een paard niet heb kunnen scheren door problemen met de vacht.
We hebben nu echter twee paarden die niet geschoren kunnen worden.

Het hele lichaam gaat prima maar op de kont komen wij niet door de vacht heen..

Mijn theorie de vacht is te vet en te dik....

Logica?

Ik denk door het wisselvallige weer en dat de paarden niet weten of ze hun vacht nu moeten vasthouden of los laten zij een dichtere vacht hebben gekregen,..
Daarbij denk ik dat de regen en het "warme" weer geen goede aanvulling waren.

We hebben 1 van de paarden al gewassen met groene zeep om te ontvetten..

Maar helaas het helpt niet.. we hebben andere messen geprobeerd en inmiddels 3 apparaten.. (van divoza en een bedrijf in delden)

HEEEEELPPP heeft iemand dit wel eens mee gemaakt?

loulou

Re: problemen scheren door vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:50

nee dat heb ik nog nooit meegemaakt.
wat voor markt apparaten heb je gehad? waren de messen geslepen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:53

waren de stelschroeven goed aangedraaid? en draaide deze misschien niet los tijdens het scheren, wat je anders nog kunt proberen is met de haren meescheren...dan haal je toch het grootste gedeelte eraf, alleen hoef je net niet door het huidvet.
Het kan aan meerdere dingen liggen, misschien even iemand vragen met heel veel ervaring of die even mee kan kijken.....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:54

Ja, ik heb het ook eens meegemaakt bij een pony. Kwam ook bijna niet door de vacht op de kont en sommige stukken onder de buik/in de flanken. Ik had ook scherpe messen en een goede scheermachine. Ik heb het haar eraf gekregen door eerst met de richting van de haren mee te scheren, toen schuin erover heen en toen pas tegen de haar richting in. Normaal gesproken was die pony altijd vlot te scheren....

Tsarola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:58

De scheer apparaten waren wel goed.... we eerst een fries geschoren met 1 van de machines en geen probleem.. wij scheren ook elk jaar dus weten dat de machines wel goed zijn... met de haren mee gaat inderdaad redelijk en misschien als we eerst schuin gaan en dan er tegen in gaat het ook wel goed? we hebben op het laatst met de haren mee en toen er tegen in geschoren (dit ging niet top)

CappieDylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:03

Nou dan moeten we maar hopen dat het morgen goed gaat....met onze paardjes....hihi maar ze zien er nu ook wel grappig uit denk dat niemand anders dat zo heeft....hahaha maar zie je morgen weer.....grt :) ;) /3

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:49

VSW-->SV

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:11

Echt nog nooit meegemaakt.Wel soms bij shetlanders dat de vacht te vet en te dik is in combi met heel fijn,zacht haar.Ik gebruik dan een korter mes ( 1 0f 2 mm) en dat gaat meestal veel beter,

xandergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:16

Misschien kun je in plaats van tegen de haren in eerst met de haren mee scheren. Dan dun je de vacht eerst wat uit en dan daarna wel gewoon tegen de haren in scheren.
Bij ons werkt dat wel als een vacht lastig te scheren is.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:18

Ik heb het ook een keertje gehad met een fjord,geen doorkomen aan!
Uiteindelijk eerst met een schapenkop gedaan,en nadien met het gewone machien erover.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:14

Ik heb een set grovere messen en daarmee zou je in principe zo door de vacht kunnen komen. Het zijn messen voor sterk vervuilde koeien, dus dat moet lukken. Ik kan me wel voorstellen dat als de vacht erg vuil is je er met de standaard messen lastiger door kunt komen.