Oud & nieuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Oud & nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:18

Dit jaar staat mijn paard met oud en nieuw voor het eerst op een stal die tegen een wijk aan ligt, het schijnt er behoorlijk tekeer te gaan. Voorheen stond ze altijd aan een dijk in een polder bij het ijsselmeer (weinig lawaai denk ik) en vorig jaar op een binnenstal een stuk verder van de woonwijk af. Wel vond ik haar toen vrij zenuwachtig reageren op de knallen.
Het is een arabische merrie die redelijk gevoelig is voor harde geluiden en nog niet heel veel gezien heeft in haar leven. Daarnaast heeft ze een blessure, ik wil dus niet dat ze gek gaat doen in haar stal! Onze paarden hebben buitenstallen met een bovenluik op een klein pleintje, dit grenst direct aan de achtertuinen van het dorp. Ik zit nog een beetje in dubio.. wat is verstandig? (licht) sederen of niet? bovenluikje open laten of dicht doen? een oornetje met watten in de oren heb ik wel eens gelezen.. helpt dat? De paarden krijgen sowieso vlak voor de jaarwisseling hun hooi en ze staat naast een oudere pony die er niet veel van heeft, daar zal ze wel steun aan hebben.

EllaBellaah

Re: Oud & nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:23

Ik zou het licht aandoen zodat ze niet teveel van de flitsen zien en wel het bovenluikje dicht. Verder zal ik niet zo veel doen, ze zal vanzelf steun bij haar buurtjes zoeken, kunnen ze contact met elkaar maken door de tralies heen? Ik zou geen oornetje met watten gebruiken, grote kans dat ze juist daarvan in de stress raakt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:31

Ja ze kan binnendoor contact maken met haar buurman. Oornetje kan ik oefenen vantevoren eventueel, maar heb geen idee of het helpt of dat ze juist in paniek raken als ze het idee hebben slechter te horen dan anders.

slim1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:31

kalmi-ject geven. kan je bij agradi.nl bestellen.hoe nerveuzer het paard wordt hoe strenger dat het spul werkt. blijven bij de les maar het spul verslapt de spieren bij plotselinge bewegingen.

Nicole1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:39

Wij laten hier het licht aan en een flinke pluk hooi erbij. Ze kijken dan wel even, maar voor de rest geen problemen, ik blijf wel bij ze kijken. Als je toch wil sederen, zou ik van te voren even met de dierenarts overleggen. Lijkt me namelijk erg vervelend als je erachter komt dat je toch het verkeerde middel gekozen hebt. Dat hebben wij met onze hond gehad, met zijn hoofd er helemaal bij, maar zijn spieren min of meer verlamd. Dat was geen leuke jaarwisseling, vandaar.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:15

Sta je nog steeds bij Heeremans?
Waar je even op moet letten met sederen is dat ze er vaak niet bij mogen eten. Ben je er zelf ook bij of dat niet? Je zou ook even kunnen overleggen met je veearts i.v.m. eventuele stress (rondjes draaien, onrustig etc.) in combinatie met de blessure.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 18:17

Nee ik sta niet meer bij heeremans, maar aan de rand van santpoort noord nu :)
Ik gebruik op advies van de dierenarts een enkele keer 1 of 2 streepjes tranquigel, bij storm bijvoorbeeld omdat ze dan wel erg fris kan zijn. (niet zo gek, ik stap al 9 maanden). Daar reageert ze voldoende op om relaxed te zijn maar niet de controle over haar spieren kwijt. Overdag zal ze dat ook krijgen als ze buiten staat op oudjaarsdag. Zover ik weet mag ze daar gewoon mee eten.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:44

Ireen_ schreef:
Ik gebruik op advies van de dierenarts een enkele keer 1 of 2 streepjes tranquigel, bij storm bijvoorbeeld omdat ze dan wel erg fris kan zijn. (niet zo gek, ik stap al 9 maanden). Daar reageert ze voldoende op om relaxed te zijn maar niet de controle over haar spieren kwijt. Overdag zal ze dat ook krijgen als ze buiten staat op oudjaarsdag. Zover ik weet mag ze daar gewoon mee eten.

Met 1 of 2 streepjes wel, maar dat is dan ook een hele lage dosering. Als ze daar al goed op reageert is het een mooie oplossing.

guppy23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:23

ik zou wel het luikje openlaten want dan kan je pony zien wat er aan de hand is, maar wel watjes.
je kan uw paard er ook aan laten wennen. met harde geluiden enzo. dat is ook veel rustiger voor het paard

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:29

Het licht aan, wat hooi in de stal, en misschien dat een radio aan helpt? zodat ze de geluiden buiten wat minder horen?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:59

Merel_Claire schreef:
Ireen_ schreef:

Met 1 of 2 streepjes wel, maar dat is dan ook een hele lage dosering. Als ze daar al goed op reageert is het een mooie oplossing.

Dat is inderdaad een lage dosering, mooi meegenomen dat ze daar goed op reageert! Ik zou dan ook even overleggen met dezelfde DA en misschien 3-4 streepjes geven oid. Ik weet dat mijn pony zelfs na een hele spuit tranquigel nog erg onrustig was. Hier waren echter de dagen er voor het ergste, met af en toe die flinke knallen (sinds vorig jaar staan onze pony's ook min of meer in een woonwijk). Ben er geweest tussen 22.00 en 2.00 uur, en verbazingwekkend genoeg stonden de pony's om 12 uur toen de 'hel' losbarstte juist een stuk rustiger dan de uren/dagen van te voren.

Ik ben dan ook nu al met Rust Comositum van de Paardendrogist begonnen. Daar lijken ze goed op te reageren, ik zie minder stress dan vorig jaar en heb zelfs nog kunnen rijden afgelopen weekeinde! Het speelt hier ook mee dat het jachtseizoen geopend is en juist rond de weilanden willen ze graag schieten hier. Geloof dat de pony's meer reageren op dat gedoe (ook nog sluipende mensen rondom) dan het vuurwerk. Heb wel weer tranquigel achter de hand voor oudjaarsavond (naast het nummer van de DA natuurlijk). Pony's staan in een weide met inloopstal zonder de mogelijkheid ze op stal te zetten. Daar zouden ze ook niet rustiger van worden denk ik. Maar de blessure van jouw paard... Echt even overleggen met je DA :J

Moet er bij vertellen dat onze pony's een behoorlijk 'oud & nieuw-trauma' hebben: 3 jaar geleden zijn ze door een of andere malloot met een vuurwerkfontein zo bang gemaakt dat ze uitbraken, zijn de hele nacht weggeweest, zelfs op de snelweg (moet je voorstellen, 7 pony's met vier politiewagens compleet met sirene en zwaalicht er achteraan). Moeder en veulen eindigden hemelsbreed 20 km van elkaar vandaan. Moet vreselijke paniek zijn geweest! Een of ander wonder heeft er voor gezorgd dat ze met wat vleeswonden, en een total-losse auto als resultaat nog allemaal leefden en er geen menselijke slachtoffers zijn gevallen :=

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:13

Bij ons gaan alle deuren dicht (normaal lopen ze 24/7 in de paddock) en het licht gaat aan. We stellen de laatste voerbeurt uit naar 5 voor 12 en geven dan hooi.
Met name onze fjord is zo geïnteresseerd in zijn hooi, dat hij nauwelijks reageert op het vuurwerk.

Dribbel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:54

radio hard aan, paarden binnen en even rond 0;00 nakijken

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 23:35

Wat heftig Safiera, kan me voorstellen dat ze wat banger zijn na zo'n oud en nieuw.
Hier wordt nu nog niet geknald, ik denk vanaf donderdag, dan mag het verkocht worden.

Mijn paard is heel gevoelig voor alle soorten sedatie, ze is bij de dierenarts al eens door haar benen gegaan bij een sedatie op haar eigen gewicht. Als ze door de dierenarts gesedeerd wordt krijgt ze niet meer dan voor een shetje en ze is volledig van de wereld.
Ik denk dat ik 2 / 2,5 streepje doe dan 's avonds. Bij 3 streepjes vind ik haar motoriek ook minder worden, dat vind ik ook weer eng.

Radio aan gaat helaas niet, ze staan in buitenstallen en we hebben daar niet direct in de buurt een stopcontact.

Aan harde geluiden laten wennen, ja kan.. ik doe al veel schriktraining met haar en ze wordt steeds makkelijker, maar ik kan niet zo veel lawaai maken als met oud en nieuw :)

alicia001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:14

binnenhouden en een muziekje aan werkt denk ik het beste!

wel bij mijn hond in ieder geval

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:20

slim1 schreef:
kalmi-ject geven. kan je bij agradi.nl bestellen.hoe nerveuzer het paard wordt hoe strenger dat het spul werkt. blijven bij de les maar het spul verslapt de spieren bij plotselinge bewegingen.

Zou ik niet doen. Paard blijft zich hetzelfde voelen, maar kan het alleen niet uiten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 15:35

Kimkimmertje schreef:
slim1 schreef:

Zou ik niet doen. Paard blijft zich hetzelfde voelen, maar kan het alleen niet uiten.

En toch heb ik dat liever dan dat ze wel gaat springen of misschien onderuit gaat in haar stal.. Hoe sneu het ook is dat ze zo bang zijn.
Ik heb bij mijn paard overigens wel het idee dat ze door de tranquigel ook `psychisch` meer ontspant. Ik hoor haar meer briezen, ze gaat weer eten, ademhaling wordt rustiger, ogen staan minder angstig.. terwijl ze een dusdanig lage dosering heeft dat ze nog prima kan rennen en bewegen.

Hier is het goed gegaan allemaal :) 's ochtends 1,5 streepje tranquigel gegeven en daarmee gewoon rustig de hele dag buiten gestaan in het geknal. 's avonds laat heeft ze nog 2 streepjes gehad en ze heeft om 12.00 even staan hupsen, toen toch de bovenluikjes dicht gedaan en daarna werd ze rustig.
Ze is wel gespannen geweest hoor, spieren waren helemaal hard en veel mesten, maar haar been heeft ze gespaard. Paardjes waren hier wel bekaf vanochtend en stonden allemaal te pitten buiten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:53

Gelukkig is het goed gegaan!

Bij ons ook, ik heb dus al twee weken van tevoren Rust Compositum van Groene Os gevoerd (prijs blijkt het toch wel waard, als je het verschil ziet tov vorig jaar, zeker wat betreft mijn pony). Daarnaast heeft de pony van mijn zusje (die toch wel meer stress heeft) om 15.00 en 21.30 drie streepjes tranquigel gehad, mijn pony op dezelfde tijden twee streepjes. (Geschat gewicht van zus' pony is 350 kg, de mijne 450 ong.)

Alles verliep goed. Het thuisfront heeft de pony's nauwgezet in de gaten gehouden, ze hebben wat gedraafd in de wei, maar niet paniekerig. Ook heeft de pony van m'n zusje alleen oudjaarsavond haar voer laten staan, terwijl ze vorig jaar 3 dagen niet at van de stress. Mijn pony was gewoon zichzelf, of zelfs een rustige versie daarvan :j

Bij anderen ook goed verlopen hoop ik?