Wat kost een simpele bak bij je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geld moest je betalen voor jouw bak?

Tussen de 0.- en 250.-
2 (4%)
Tussen de 250.- en 500.-
2 (4%)
Tussen de 500.- en 750.-
1 (2%)
Tussen de 750.- en 1000.-
2 (4%)
Meer dan 1000.-
41 (85%)

Totaal aantal stemmen: 48

Sjors

Wat kost een simpele bak bij je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 21:41

:wave:

Omdat wij van de zomer mischien een bak aan gaan leggen, wou ik eens weten wat een simpele bak kost bij jou. Onder een simpele bak versta ik: zoveel kuub zand en een omheining van hout of stroomdraad.
Dus mensen met een superdeluxe bak met speciaal paardenzand, luxe omheining, etc, mogen reageren alleen daar zal ik niet zoveel aan hebben :')

Mag ook via PB :)

probabeest

Re: Wat kost een simpele bak bij je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:02

informeer eens bij heijting uit angeren (van de afvalstof verwerking)
die legt ook paardenbakken aan, afgraven, normale drainage, en dan geschikt zand er op voor volgens mij hele redelijke prijzen!
je kan niet zo maar elk soort zand er op gooien hoor, je hebt wel zand nodig met een bepaalde structuur, anders heb je binnen no time een zwembad ipv een bak die 's zomers te droog en te zwaar is en 's winters te nat/hard is, dat is ook zonde want dan heb je er nog niets aan.

gegadigde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:19

Hallo

Een echte goede rijbak is niet makkelijk en kost zeker meer dan 1000,-
Ook afhankelijk van de soort grond.Ligt de grond hoog.
Is het al een keer goed diep los getrokken?
Wil je gele zand erin?

Qua omheining heb ik zelf palen van rond de 3.50 per stuk, 2.00 lang, schuin in de grond, zodat je niet met je voet ertegen komt.Daarlangs 3 bruine linten, 4 cm breed. Die rollen van 200 m kosten ongeveer 45,- per rol.
Is veilig en ziet netjes uit.En betaalbaar.

Dus een echte houten omheining hoeft niet perse.

Google eens bij jouw in de buurt, vraag wat info en vergelijk.

Je kunt ook mijn gratis productgids downloaden: http://www.kosten-eigen-paard.com/downl ... -gids.html , hier staan ook tips over een rijbak beschreven.

Succes. Gr conny

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:12

PP --> TAO

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:14

Ik denk ook dat de eerste 4 keuzemogelijkheden niet echt (of echt niet :) ) realistisch zijn.
Je had beter met > 1000 euro kunnen beginnen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:16

Een goeie bak is echt heel erg duur. Hier ligt een zwanenberg bodem in 20x40 dit kostte voor enkel de bodem 40,000 ik denk dat je onder de 10,000 niet klaar bent.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:18

WhySoWhite schreef:
Een goeie bak is echt heel erg duur. Hier ligt een zwanenberg bodem in 20x40 dit kostte voor enkel de bodem 40,000 ik denk dat je onder de 10,000 niet klaar bent.

Goh, dat vroeg ze niet. Ze vroeg naar een simpele bak met gewoon zand, geen speciale bodem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:10

Ik was een kleine 10.000 Euro kwijt en heb nog geen omheining. Je moet geluk hebben met je ondergrond.
Wij hadden veel puin in de grond. Kan positief zijn als het los is (laat goed water door) maar bij ons was het erg aangereden en dan kan het water niet weg. Dus laten afgraven, zeven en afvoeren. Dat was duur :+
Wij hebben wel laten draineren maar dat kostte nauwelijks iets eigenlijk. Twee soorten rivierzand op laten brengen. En eigenlijk is de baan nu veeeel te zwaar en wil ik er snippers op maar het geld is op :+

EDIT: alleen het zand (plus transport) was geloof ik al iets van 2000-2500 Euro...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:26

Je kunt soms een bak laten 'keren'. Als er relatief dicht onder de oppervlakte zand zit. Keren kost een man met een kraan ongeveer 2 dagen (=16 uur). Een kraan met machinist kost 80-90 euro per uur.
Dus reken maar uit, dan ben je naar boven afgerond 1500 euro kwijt.
Afscheiding van palen en schriklint is het makkelijkst, kun je zelf plaatsen (uitgaand van 20 x 40):
ongeveer 24 palen à 7 euro plus 3 rollen schriklint à 60 euro kost je nog ongeveer 400 euro.
Dan ben je voor 2000 euro klaar, en dit is absoluut de goedkoopste oplossing.

Moet je zand aanvoeren (en evt. zware klei afvoeren) en wil je een zandbed van 25 cm, dan heb je 200 kuub zand (= ongeveer 14 vrachten = ongeveer 5000 euro) nodig voor een 20 x 40 bak.
Afvoer grond kost een dag met een kraan + transport = ook nog minimaal 2000 euro, plus nog een halve dag de boel vlakken, is ook 400 euro.
Die paar drainageslangen die ik er dan meteen in zou gooien als je toch aan het graven bent kosten je dan niet zoveel...
Dan zit je dus in de buurt van de 8000 euro inclusief simpele afscheiding van schriklint, en dan nog een 1000tje extra voor de drainageslangen als je dat zou willen.

Houten omheining er omheen kost je ook zó 2500 euro.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:27

er van uitgaande dat je zand moet storten ben je echt boven de 1000,- euro kwijt voor de simpelste bak.
kijk maar eens naar de kuub prijzen van zand en dat is dan nog ex vervoer.
60 kuub is niets.....

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:28

Ik was klaar met 1200 euro en dat komt wel in de buurt van het minimum.

Ik zit hier op veengrond en we hebben de bodem om laten keren. Vervolgens vierkante acacia-houten palen gekocht bij een zaagbedrijf en 3 rijen breed stroomdraad erlangs aangezien de shet ook in de bak moet blijven als ik hem daar drop. Verder hangt er nog een gegalvaniseerd hek in. De bak ligt er nu sinds 2008 en er moet deze zomer even een eg doorheen worden getrokken zodat de onderlaag weer wat meer water op kan nemen.

Het omkeren hebben we laten doen door een loonwerker, palen, lint en hek hebben we zelf gedaan. Zo kan je redelijk low budget werken.

De bak is trouwens ook legaal en helaas zijn die ambtenaren erg goed in het laten spekken van de gemeentekas.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:06

Omheining om een plat stuk grond kostte iets van 150,-.
Ben er tevreden mee, kan nu nog steeds rijden omdat het niet glad word.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:20

Ik heb vorig jaar ook een simpele bak aan laten leggen...
Ik was ook in de veronderstelling dat het niet zoveel zou kosten;
zeg tegen m'n vader ach een paar karren zand en klaar!

Nou een paar karren... ze zijn de hele ochtend aan het rijden geweest
Er is totaal 250 kuub zand op gegaan à €9,- de kuub
(en dat was het goedkoopste zand wat ik kon vinden, zat wel eens een steentje in)

We hebben het dan afgezet met palen en gewoon stroomlint.

Dus ja je moet je zand rekenen (in mijn geval €2250,-)
de chauffeur van de trekker en kraan moet betaald worden
Weidepalen hadden we zelf, en lint hoeft niet zo duur te zijn.
Maar je zit dus zo rond de €3000,-

Oja en omdat we toch bezig waren hebben we er ook drainage onder gelegd (zelf gedaan)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:34

HA! meer dan €1000 ???? doe maar 10-voudige als je pech hebt....
Hier een buitenbak van ruim €12.000 alleen aan de drainage, soorten zand, geopad, het hekwerk. Kwam vorig jaar nog de beregeningsinstallatie bij omdat hij te droog bleef...en de verlichting....

Het ligt helemaal aan wat je wilt. Zonder een hekwerk erom ( bv alleen een draadje), zonder verlichting etc bespaar je een hoop geld.
Het ligt ook aan de bodem waar je hem op wilt maken....is het zand, klei, veen, leem....daar hangt vanaf of je af moet graven, moet draineren....wat voor zand je moet storten.... noem maar op.
En dan afwachten hoe het zich gaat houden...kan na een seizoen enorm mee-of tegenvallen....

Succes in elk geval...