probleem met staleigenaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ouweharrie

probleem met staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:33

Ik zal me even kort voorstellen en het probleem uitleggen! Ik ben Manon en heb 2 paarden, 1 ouwtje van minimaal 25 en een merrie van 9 jaar. Sinds november sta ik op een nieuwe stal en het werkt daar niet. Ik heb ze in een stuk wei staan met 2 stallen en het staat een eind van het huis af. Daardoor is er geen verlichting en water. Toen ik daar kwam heeft de eigenaar gezegd dat hij voor verlichting en water zou zorgen. De verlichting zijn 2 ledstaven geworden die amper licht afgeven. Ze staan daar in volpension,dus onbeperkt hooi en vlas zit bij de prijs in. Hij heeft ook gezegd, dat als de wei kaal is, hij ze in een ander stuk zou zetten. Nu heb ik al een aantal keer gehad dat de paarden geen water hebben en ze worden ook steeds buiten gevoerd. Ik heb een aantal keer aangegeven dat ik dat niet wil, maar hij trekt zich er weinig van aan. Ik heb nu een andere stal gevonden en wil graag weg, maar ik zit met een opzegtermijn van een maand! Vorige week heb ik hem netjes uitgelegd dat ik weg wil en waarom. Hij vond dat geen probleem, maar zou het met zijn vrouw overleggen. 2 dagen later lag er een briefje dat ik me aan de termijn moest houden. En nu lag er afgelopen vrijdag weer een brief dat ik wel eerder weg mag, maar voor 1 paard nog huur moet betalen in januari! Dit gaat om een bedrag van 180 euro, dus dat is niet weinig.
Hij blijft bij het contract, terwijl er ook in het contract staat dat er geen hooi in de wei mag worden gevoerd. Wat hij dus wel doet. En gisteravond hadden ze weer geen water en ze krijgen amper hooi en de wei is zo goed als kaal. Ik denk dat ik mijn spullen pak aan het eind van de maand en gewoon weg ga, zonder nog wat te betalen. Hij houdt zich niet aan het contract, dus waarom moet ik dat wel doen. Het is misschien niet netjes, maar ik maak me nu constant zorgen over mijn paarden. Wat zouden jullie doen?

Hawai

Re: probleem met staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:36

Inpakken en wegwezen, en die maand dubbele kosten voor lief nemen. Je zit gewoon aan een contract vast ben ik bang.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:37

je hebt gelijk in mijn ogen, hij houd zich ook niet aan t contract ;) gewoon weggaan, ze kunnen je toch niks maken..is gewoon pesten zo'n contract zo lang nog proberen aan jouw op te leggen :(:) sterkte, groetjes deess

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:39

Ik zou nogmaals schriftelijk aan hem mededelen dat je je netjes aan je opzegtermijn houdt, mits hij zich ook aan de voorwaarden houdt. doet hij dit niet, dan kun je weggaan.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:40

Heel simpel niks zeggen en de dag voor de eerste weg gaan paarden inladen en weg, netjes een brief achter laten dat je het niet eens bent met zijn regelgeving hij zich er zelf ook niet aan houd dit dan onderbouwen. Hij kan je niks maken hoor!

Ik heb dit zelf 1x gedaan toen mijn paarden echt op een hele slechte stal stonden ik betaalde me suf en ze kregen bijna niks te eten, ook de regels veranderden om de haverklap. Ik zat ook aan mijn maand opzeg termijn maar ben echt weg gegaan voor de nieuwe maand!mijn paarden waren zo mager! ik heb het op de gezond heid van mijn paarden gaan voor gehouden!
Ik was wel heel bang hoor om dit te doen doe dit normaal echt nooit maar ik had mijn ouders en vrienden achter mij staan (en de dierenarts)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:41

Als eerste: welkom. Ik zou er op den duur ook genoeg van krijgen als je steeds moet controleren of de afspraken die jullie hebben gemaakt wel worden nagekomen. Je wilt ook een stukje rust wanneer je naar huis gaat en hij wordt betaald om deze afspraken na te komen. Je vraagt ook geen gekke dingen, gewoon de basis verzorging. Normaal gesproken vind ik dat je moet proberen goed weg te gaan bij een stal, ook al staat het je flink tegen. Gewoon netjes afronden, eer aan jezelf houden. Hij zal zelf ook in zien dat hij niet goed bezig is geweest want anders stelt hij niet voor om maar 1 paard stalling door te betalen. In dit geval zou ik er ook over denken, zonder de opzegtermijn en dus ook zonder betaling van januari, weg te gaan.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 20-12-11 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:41

Wegwezen! Meteen dezelfde dag nog. Als jij je aan het contract moet houden, zal hij het ook moeten doen.
Aangezien hij verzaakt......! Wat zou hij dan doen? Een proces aanspannen? Dat kost hem veel meer als dat het op levert. Ik zou de gok wagen en toch voor de zekerheid wat geld achter de hand houden. Hoe dan ook, het welzijn van mijn paarden gaat voor.

Maar ik hoor wel eens vaker bedreigingen van staleigenaren en puntje bij paaltje, laten zij het eigenlijk maar zo.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:42

en januari helemaal niet betalen hoor, hoe komt hij er bij!? :( echt onzin, net doen of zo'n contract heel wat voorstelt en jou kan dwingen heeel lang nog te blijven betalen. het contract is blijkbaar minder belangrijk als hij zich eraan moet houden,dan ineens kan hij blijkbaar andere dingen doen als afgesproken ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:44

Hij houd zich niet aan het contract en brengt daarmee ook nog je paard in gevaar, dus mag jij ook van contract afzien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:52

inpakken en wegwezen, hij heeft zich blijkbaar ook nie taan z'n contract gehouden of stonden de diensten en voorzieningen niet op papier?

Zowieso zou ik m'n paarden niet laten staan en 180euro/maand voor volpension is imo niet zo heel veel. Dus als je 1 maand 1 stalling moet laten vallen/betalen ook al ben je er weg, vind ik dat nog beste te doen dan je beide paarden daar nog een maand langer te laten staan...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:19

als je het formeel wil doen, briefje schrijven met daarin geschreven dat je weggaat omdat hij zich niet aan de contract afspraken houdt en omdat hij dit niet doet voel jij je ook niet meer gehouden aan de in het contract opgenomen opzeg termijn.

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:23

Inderdaad een briefje schrijven dat je wenst te vertrekken op korte termijn vanwege contractbreuk! Hij houd zich niet aan de afspraken,d usjij ook niet!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:25

Is het niet zo dat als een van beide partijen zich niet aan het contract houdt een contract ontbonden kan worden?
Het is heel makkelijk roepen hij houdt zich niet aan de afspraken dus hoeft TS het ook niet te doen.
Maar er zijn wel regels natuurlijk daarvoor.
Ik zou proberen om het hen beide samen goed duidelijk te maken en aangeven hoe jij je voelt.

ouweharrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:49

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga aan het eind van de maand weg en ga niks meer betalen. Hij houdt zich inderdaad ook niet aan het contract. Dit is niet mijn stijl, maar de paarden gaan voor. Vorige week had mijn merrie een wond aan haar been en hij laat niks van zich horen. Als ik niet elke dag zou komen, zou ik het dus niet eens weten. En over het voeren ook niet. En dat is geen fijn gevoel. En ik vind 180 euro voor 4 balen vlas en 2 plakjes hooi per dag wel erg veel geld, zeker hier in twente. De brokken moet ik zelf betalen. Ik ben vanochtend weer op die nieuwe stal geweest voor een gesprek en daar kan ik de 30e naartoe. Loopt het de spuigaten uit hier, dan kan ik er eerder terecht. Dus nog even afwachten hoe het gaat. Ik hou jullie op de hoogte!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:29

Ik zou niet zeggen dat je niet meer gaat betalen,vertel dat maar als je
paarden veilig en wel op de andere stal staan !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:33

Hawai schreef:
Inpakken en wegwezen, en die maand dubbele kosten voor lief nemen. Je zit gewoon aan een contract vast ben ik bang.

Nee hoor, want de staleigenaar houdt zich ook niet aan het contract.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:34

Inderdaad: paarden inladen en wegwezen. Kun je dat doen op een moment dat hij het niet verwacht? Iets eerder dan einde maand?
Eenmaal weg zou ik prima durven toegeven dat je niet meer gaat betalen. Het klinkt alsof hij wel geld wil vangen, maar verder geen rekening met jou, de paarden en het contract wil houden.
Dan vind ik dat jij dat ook niet hoeft te doen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:37

Gewoon gaan hoor, voor 180 euro is een zaak te duur.
Hij houd zich niet aan de afspraken en regels en het gaat hier niet om stalling van een caravan maar om een levend dier.
Dus ik vind dat je dan in mag grijpen.

Ik heb deze kwestie ook eens gehad en hier stond alles netjes in het contract.
Door ziekte van mijn pony moest ik weg op korte termijn van de dierenarts.
Ik heb de volledige maand erna nog moeten betalen a 250 euro, maar liever dat dan mijn pony dood.
Ze hebben wel tot de laatste dag goed voor mijn pony gezorgd, toch vond ik dat ze iets milder en meer tegenmoet hadden mogen komen omdat ik vertrok uit onmacht niet uit onvrede.
Maar ja, ik heb netjes betaald en ben gegaan, zij stonden in hun gelijk.
maar als zij slordig met mijn pony om waren gegaan of de ziekte van de pony zou door hun komen door laksheid, dan hadden ze kunnen fluiten naar de centen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:10

@jesito: raar dat ze dan toch aan het contract houden. Toen mijn paard plots weg ging van stal, omdat hij afgekeurd was.. ging het een stuk relaxder. Indien je zomaar verhuisde hielden ze je aan de opzegtermijn en waren er andere redenen, dan weet ik dat ze in de praktijk heel schappelijk zijn.
Ook dat kan naast een vriendelijk gebaar een goed zakelijk besluit zijn.
Nu wil ik er immers weer terug met een ander paard ooit, aangezien ik er een goed gevoel aan heb overgehouden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:15

amsterdam_30 schreef:
@jesito: raar dat ze dan toch aan het contract houden. Toen mijn paard plots weg ging van stal, omdat hij afgekeurd was.. ging het een stuk relaxder. Indien je zomaar verhuisde hielden ze je aan de opzegtermijn en waren er andere redenen, dan weet ik dat ze in de praktijk heel schappelijk zijn.
Ook dat kan naast een vriendelijk gebaar een goed zakelijk besluit zijn.
Nu wil ik er immers weer terug met een ander paard ooit, aangezien ik er een goed gevoel aan heb overgehouden.

Ja ik vond dit ook heel erg raar en heeft me ondanks alle goede zorgen een rare nasmaak gegeven.
Ik heb zelfs aangegeven, dat ik de helft wel zou willen voldoen als tegemoetkoming.
Toch stonden ze erop dat ik het hele bedrag zou betalen.
Na wat onenigheid besloten dit gewoon te doen en voor mijn pony te kiezen.
Met het afgeven van mijn sleutel en dus die maand stalling is weinig gezegd.
Toch op dag dat ik vertrok waren ze aanwezig en hebben me nog steeds goed geholpen.
Maar wat mij betreft hadden ze iets mensenlijker mogen zijn.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:15

inpakken en wegwezen!!
Hij wil alleen maar geld, En kan andere mensen en paarden de schijt maar laten krijgen..
Meteen weggaan...

Suc6! Laat je me even in pb weten hoe het is gegaan??

Groetjes,
Nikkialex

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:15

Niet van tevoren aangeven dat je januari niet gaat betalen. Maar ik zou wel een briefje (nu) schrijven met de mededeling dat hij zich niet aan de afspraken houdt en daarmee contractbreuk pleegt en dat indien hij de gemaakte afspraken (zet er ook gelijk in welke dat zijn) niet binnen twee weken nakomt, jij vertrekt. Dat moet eigenlijk aangetekend verstuurd, maar ik zou het in deze gewoon overhandigen (en een kopie voor jezelf houden), eventueel kun je hem jouw kopie laten tekenen (dan heb je dus bewijs dat hij het heeft ontvangen). Verder dus niet reppen over de betaling van januari.
Op deze manier staat hij straks niet sterk als hij stappen zou willen ondernemen om dat extra stalgeld te innen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:25

Het eerste wat in mijn opkomt: is het wel een rechtsgeldig contract? Dat is een simpel krabbeltje op papier volgens mij niet :? En inderdaad als hij zijn contractuele verplichtingen niet nakomt hoef jij dat ook niet te doen. Heel veel wijsheid en succes toegewenst :(:)

ouweharrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:37

Het hele vervelende in dit soort situaties is, dat je het nog even met elkaar moet zien vol te houden. Dus nu een brief schrijven over vertrekken en niet betalen kan vervelende gevolgen hebben. Ik denk dat ik me het beste redelijk stil kan houden en op het laatst zeg wat ik van plan ben en waarom. Het klinkt schijterig, maar ik wil graag dat de paarden het nog even "goed" hebben daar. Mocht het echt niet meer gaan, kan ik per direct op die andere stal terecht. En ik ga proberen om zo stil mogelijk te vertrekken, maar dan moet mijn ouwtje wel meewerken. Die is niet zo gek op trailers, dus ik zal al met 2 trailers moeten komen. Allebei tegelijk in een tweepaardstrailer zal niet gaan. En ik wil ze wel tegelijk meenemen. Vandaar dat ik goed moet plannen, want organisatorisch komt er dan heel wat bij kijken. Ik kan helaas niet in mijn eentje 2 trailers tegelijkertijd rijden ;) .

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:15

TS heb je het probleem al eerder eens met de staleigenaar besproken? ik zou ook eerst mijn paarden wegbrengen hoor als er problemen verwacht (kunnen) worden