Paard leasen wel of niet doen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Paard leasen wel of niet doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 19:57

Hoiii

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met paarden leasen.

Ik help iemand met haar paarden en alles wat daarbij komt kijken.
Zij least een paard van iemand.
Volgend jaar najaar wil ze stoppen met dit paard.
Ze wil dit paard wel graag op stal houden.
Ze heeft het paard best opgeknapt en geld ingestoken en heeft het liefst dat het sterft bij haar op stal.
Maar dat kan alleen als iemand anders het gaat leasen.
De eigenaresse van het paard woont in het buitenland.
Daar moet nog mee gepraat worden maar heeft al laten door schermeren als ze iemand weet dat het goed is, als het paard maar een goede en betrouwbare plek en verzorgster heeft.

Het paard is nu 18 jaar oud.

Ik twijfel nog over veel dingen.
Omdat ik sinds dag 1 dat hij op stal staat fan ben van dit paard weet ik niet of ik echt goed kan nadenken.
Ik heb geen geld voor eigen paard maar als ik er ooit eens 1 zou kunnen kopen was het echt zoals hij er 1 geworden.
En zijn karakter is echt super zijn bouw zijn gangen.

Het is niet het paard op me profiel voor de duidelijkheid.
Dit paard is al met pensioen en rij ik nu maar lease ik niet.

Wat voor afspraken moet je maken?
Wat betalen anderen mensen voor hun lease paard?
Moet ik een verzekering afsluiten?
Ik heb geen ruiterbewijs.
Is het verstandig een wat ouder paard te leasen?

Het paard moet dan blijven staan waar het nu staat.

De stalling van het paard kost nu 270 euro in de maand volgend jaar weet ik niet.
Hierin zit stal huur, weides en bak aanwezig en het voer.
Stallen worden uitgemest. Maar daar help ik nu zelf aan mee omdat ik die vrouw help.
Weides moeten de mensen wel zelf meehelpen om het schoon te houden.
maar daar help ik nu ook aan mee.

Paarden worden wel meerdere keren op een dag gevoerd verpsreid over de dag.
Stalling van goede kwaliteit.
dekens worden gewisseld voor je bv in de zomer
paarden worden voor je naar binnen gezet en naar buiten enz.

Kosten zou ik net kunnen betalen. Maar niet veel meer.
Ik woon en leef alleen dus betaal me huis ook alleen.
is het dan verstandig?
Overige kosten wil ik dat het voor de eigenaresse is zoals hoefsmid en dierenarts.

Komen er nog meer kosten bij kijken? Waar ik n u niet aan denk? Wat wel belangrijk is...?

Wat voor rechten en plichten heb ik?

Ik ben geen wedstrijd ruiter. (ik ga wel mee op wedstrijd maar rij zelf niet)
Er worden nu wel wedstrijden met het paard gereden.
Het paard heeft in de Z gelopen.
Het is de bedoeling dat het paard straks van zijn pensioen kan genieten.
Het is zijn laatste wedstrijd jaar.

Ik wil gaan leren van dit paard.
Met gevoel leren rijden en wat nieuwe dingen leren en af en toe een les.
Hij loopt met 1 achterbeen wat onregelmatig is door meerdere mensen bekeken.
(Dierenartsen, osteopaten en fotos gemaakt enz)
Het paard is kapot/verkeerd is gereden in het verleden.
Daar kan je nu niks meer aan doen.
Je ziet het als het paard stijf is en soms in de middendraf.

Graag zoveel mogelijk tips en adviezen.

gr
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 19-12-11 20:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Suusie22

Re: Paard leasen wel of niet doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:02

270 euro per maand?

dat is echt veel! ik betaal 150! voer, stalling, vlas, weide, buitenbak, binnenbak ernaast

betaald de eigenaresse er dan ook aan mee? of moet je alles dan zelf betalen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:04

270 euro in de maand word door iedereen betaald die daar een stal huurt volgens mij is dat zelf een normaal bedrag tegenwoordig als ik weleens in andere topic zo las....

maar ook van dit soort dingen heb ik niet veel verstand.

Zoals in het topic al staat wil ik dan afspreken dan de overige kosten voor de eigenaresse komen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:07

Ik vind de huidige stallingsprijs echt heel hoog. Daar kun je zelf een paard volledig van onderhouden.
Waar in Gelderland woon je?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:14

Ik woon in Putten. Paard staat in Harderwijk.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:17

Moet jij zelf de stalling van dit paard betalen? Of is er gewoon een 'huur' dat je betaald voor hem/haar. Met een ouder paard is er natuurlijk wel een risico dat je neemt op het gebied van ouderdoms-moeilijkheden. Maar verder ken ik ook iemand die een pony geleased heeft (nu heeft ze het paard overgekocht).
Die pony is ook 18, maar die heeft er nooit problemen mee gehad. :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:31

Nee alleen stalling als het goed is. Maar dat ook inderdaad goed eens navragen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:50

Als ik heel eerlijk mag wezen vindt ik 270 euro een zeer pittige prijs. Ik weet dat je dan zo goed als een eigen paard hebt enzo. En dat je geen hoefsmid en dierarts kosten hebt. Maar goed navraag doen hoe het zit als er een ander zadel,deken,hoofdstel of weet ik veel wat nodig is. Gaat de eigenaar dat wel betalen?
Daarnaast tja lessen is altijd wel fijn als die daar ook nog eens boven op komen zit je al zo over de 300 euro per maand. Ik vindt het heel wat voor een paard wat niet van jezelf is als het er op aankomt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:56

een paard van 18 die tegen zijn pensioen aan zit, waarvan je maar net de kosten kunt betalen en een stalprijs van 270 euro?? ik zou me nog eens achter mn oren krabben....
en dan op zoek gaan naar een ander jonger paard waar je ook nog veel van kunt leren en wellicht stukken goedkoper is.

Wat gaat de eigenaresse ermee doen als jij het paard niet gaat leasen? Misschien kun je aanbieden het paard te gaan verzorgen voor haar omdat die andere er mee stopt. Ik zou er zeker niet zoveel geld in stoppen als ik jou was.
Feit is dat je er wel veel van kunt leren maar dat kun je ook van andere paarden. Het is maar net wat je er zelf voor over hebt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:47

Dan gaat het paard weg geen idee waarheen moet de eigenaresse beslissen.

De vrouw die het paard nu least help ik met de paarden. Ze heeft 3 eigen paarden en dit lease paard.

Maar zij kan geen stal gratis doen voor dat paard en het eten en alles betalen het is gewoon haar paard niet. Ze heeft ook haar kosten.
Volgend jaar wil ze gewoon stoppen met dit paard maar wilt graag dat het blijft.
Omdat het is super paard is en heeft het paard opgelapt en waar komt het dan terecht?
Dat kan alleen als iemand het paard wilt gaan verzorgen en rijden en dan de stal huurt.
Verzorgen en longeren doe ik het paard altijd al.
Rijden mag ik er nu niet op.
Wel op een ander paard van de vrouw die ik nu help. Dat is het paard in me profiel.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 23:05

Over het geld weet ik het nu.
Dankjewel voor de reacties

Iemand nog andere adviezen waar je op moet letten als je een paard least?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:14

Als die stalhoudster graag wil dat het paard daar blijft staan en dat jij het gaat leasen, dan zou ik zeggen dat ze dan ook wat tegemoet kan komen in de stallingskosten. Het is behoorlijk veel geld voor een paard dat niet je eigen is. Als je het maar net kunt betalen, kun je het feitelijk gewoon niet betalen, want er zijn altijd wat extra kosten. En als je ook nog meehelpt met allerlei klussen op stal, dan is 200 euro per maand al heel ruim betaald. Voor die prijs neem ik aan dat er ook een binnenbak bij zit?
In de omgeving van Putten moet je echt keuze hebben uit goedkopere stalling.
Maarre, wat als het paard een (blijvende) blessure oploopt? Mag jij dan nog steeds elke maand opdraaien voor de stallingskosten of is er dan een regeling dat je een ander paard kunt rijden?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 23:18

Waratje dankjewel voor je bericht dat is inderdaad ook iets om over na te denken!

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:41

Ik vind 270 euro erg veel. Mischien kan je iets regelen dat zij ook wat mee betaald in de stallingskosten? overgens vind ik de leeftijd geen minpunt ik huur nu een paard van 21 die nog net zo loopt als een paard van 10, alleen moet je goed in je achterhoofd houden wat er gebeurt als hij niet meer kan lopen. als ik jou was zou ik gewoon met de eigenaar aantafel zitten over de da kosten praten en wat als er iets kapot gaat :o

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:44

Ik vind 270 euro echt erg veel voor een paard van die leeftijd. Straks word hij kreupel of krijgt ie artrose.. Ik zou er eens goed overnadenken!

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:44

Heeee, Facebookvriendje?? :D

Eerlijk gezegd vind ik 270 euro per maand knap geld...
Je betaald voor een paard waar je, als het erop aan komt, toch geen zeggenschap over hebt. Wat als het paard ziek wordt? Of stel dat hij ernstig geblesseerd raakt? Wie gaat straks een beslissing nemen? Waarschijnlijk de eigenaresse... terwijl jij diegene bent die "alles" betaald voor het beestje, én die eraan gehecht raakt.
Ik zou voor mezelf goed op een rijtje zetten wat ik precies wil; Wil je alleen buitenritjes maken of ook met hem gaan lessen en misschien toch wel een keer een wedstrijdje rijden? Als jij hem gaat leasen, is hij (al) 19 en je schrijft dat het de bedoeling is dat hij van zijn pensioen mag gaan genieten en dat hij ook wat onregelmatig is... dan zal fanatiek lessen er denk ik niet inzitten? Eventueel een wedstrijdje ook niet?
Waarschijnlijk kan hij nog jaaaaren mee, maar wat wil JIJ precies met hem gaan doen? En wat mag je straks gaan doen van de eigenaresse en diegene die hem nu least? Ik zou eerst proberen dat duidelijk te krijgen, voordat je een beslissing neemt. Dus denk er goed over na wát je met een paard wil en dan wat de mogelijkheden met dit paard zijn.

Succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:49

270 euro per maand voor stalling is redelijk normaal. Dat kun je best doen als leaseprijs.

Ik heb ook ooit een paard geleased. De stalling was voor mij, hoefsmid/DA/wormenkuren voor de eigenaar.

Wij hadden een contract afgesloten waar inderdaad alles in omschreven stond.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 11:50

@ Angela77 grappig je hier ook tegen te komen ;)
Je herkende de fotos zeker!

Dankjewel voor de reacties.
Ik ga er komende tijd goed over nadenken hoef de beslissing nu ook nog niet te nemen.
Kan ik alles eens goed op een rijtje zetten.

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:29

Ja, ik herkende idd je foto's! :D Tja... profielspieken is leuk. :o

Denk er maar eens rustig over na, is wel een goed idee denk ik.
En misschien mag je wel een keer een proefritje maken? Wie weet klikt het onder het zadel helemaal niet, dan wordt het een stuk makkelijker natuurlijk.
Ik ben benieuwd wat je gaat doen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:36

hier rondom mij is de enige vorm van leasen ook, dat je het volledige onderhoud op jouw neemt, dus stalling, voer, maar ook DA en hoefsmidkosten... Dus een eigen paard zonder de aankoopkost. Alleen bij ernstige blessures kunnen de kosten en behandeling gedeeld worden als de eigenaar een andere (duurdere ) visie heeft.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:43

Van het geld dat je elke maand uitgeeft aan een lease, zou je ook een eigen paard voor kunnen kopen uiteindelijk...

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:09

Het grote voordeel van een paard leasen is dat je van een paard kunt genieten alsof het je eigen paard is, maar met voor jou beperkte risico's. Als je echt alleen het stalgeld hoeft te betalen is dat toch een ideale situatie? Iedereen met een eigen paard heeft naast de stallingskosten nog veel andere extra kosten zoals hoefsmid, inentingen, wormkuren en soms (helaas) ook ander DA-kosten. Het stalgeld is misschien wel aan de hoge kant, maar je weet per maand dan wel precies waar je aan toe bent. En dat is wel prettig als het maar "net" te betalen is voor je. Met een eigen paard zul je altijd een flinke buffer moeten houden voor onverwachte uitgaven. Wel is het heel belangrijk om goede afspraken te maken voor wanneer het paard onverhoopt ziek of kreupel wordt. Kun je dan na een bepaalde periode stoppen met de lease of is er dan een vervangend paard voor je beschikbaar? Want aan een kreupel paard heb je niet zoveel.
Dus het is wel heel belangrijk om inderdaad van tevoren duidelijke afspraken op papier te zetten, zodat je niet voor onverwachte verrassingen (uitgaven) komt te staan. Succes!

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:38

over dat geld gesproken. Ik vind 270 euro ook zeer prijzig. Ik woon vlak in de buurt bij jou. Wat ik weet is hier de stalling in de buurt zo'n 220 euro. Wij hebben zelf 3 pony's waarvan één ook verleast is. Wij vragen daar 100 euro voor incl. voer, hoefsmid, zadel, hoofdstel ect. Alleen als je hoefijzers eronder wil, moet je het zelf laten doen omdat, dat erg duur is. Ik heb sinds 3 a 4 maanden een leaespaard, omdat ik zelf geen eigen paard kon vinden en dat ik over 1.5 jaar ga studeren. Voor dat paard betaal ik 125 euro per maand. Dit is incl. hoefsmid, voer ect. Alleen het zadel zit er officeel niet bij in, maar mag ik nu wel gebruiken en mag ik ook overkopen als ik wil. Ook bij dit paard geld dat de hoefijzers er niet bij in zitten. Waar je goed op moet letten is op wat er allemaal bij inzit, op welke dagen je mag rijden, wat de eigenaar van je verwacht, wat als het paard wat krijgt. bijv. dierenartskosten, wat als het paard kreupel is en je een maand niet kan rijden of langer, overleg over die kosten, laat een leaseovereenkomst tekenen, met alle verwachtingen en als er wat gebeurd enz. ik hoop dat je er wat aanhebt, als je nog iets wilt weten, pb me maar. :)
Ik vind het in iedergeval wel een voordeel. In mijn geval ben ik minder kosten kwijt en hoef ik niet een duur sportpaard aan te schaffen van 5000 euro. Ook kan je nu wat in jouw geval ook is, veel ervaring opdoen van een paard die al wat ouder is. Mijn leasepaard is trouwens 9 of 10 jaar. Niet heel oud, maar ze kent al wel veel meer dingen.
Laatst bijgewerkt door Roraima op 23-03-25 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:46

is ipv lease niet beter om dan een huurkoop overeenkomst oid op te stellen. Zodat het paard tzt van jou is.
in geval van lease heb jij de kosten maar is het de eigenaar die ten alle tijde de beslissingen over het paard heeft en neemt.

Neoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:32

Wat voor afspraken moet je maken?
Wat betalen anderen mensen voor hun lease paard?
Moet ik een verzekering afsluiten?
Ik heb geen ruiterbewijs.
Is het verstandig een wat ouder paard te lease

270? Dat is wel veel, ik sta nu voor 150/175 ongeveer? LIcht eraan hoe lang ik met mijn voer, vlas etc doe.

Maargoed, ik lease ook een paardje, leasecontract is opgesteld door eigenaresse zelf, die woont in drnethe ik in zuid holland. Ik betaal de helft van de verzekering en alle andere kosten. Verzekering kan je misschien met de eigenaresse over hebben. Ruiterbewijs is niet verplicht? Ik heb hem met mijn paard samen behaald, een ouder paard leasen moet op zich geen rpoblemen opleveren als die gewoon gezond is. Afspraken? Tsjha,ik betaal overige spullen, er zitten spullen bij hem die ik eigk niet gebruik (alleen halster als paddock halster etc.) Uhm tsjha, ik betaal de hoefsmid, helft van verzekering, stalling, voer etc.

Als je nog meer vragen hebt kun je altijd bij mij terecht hoor :).

Gr