Paard vertoont gevaarlijk gedrag in de omgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleins01

Paard vertoont gevaarlijk gedrag in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 12:17

Ik weet niet meer wat ik moet doen en weet ook niet waar ik dit het beste kan plaatsen, maar ik heb hulp nodig.
Ik heb nu een jaar mijn eigen paard, er was nooit wat aan de hand.. Ik kon me alleen redden met mijn paard (ik moet me alleen redden omdat ik geen hulp heb).. Mijn instructeurs hebben al een paar keer gezegd dat ik te lief ben voor mijn paard.
Waar ik tegenaan loop:

- Ik mag de wei niet meer in van mijn ouders.. Als ik de wei in kom, gaat ze rennen en bokken naar me, laatste keer dat ik in de wei ben geweest is ze voor mijn gezicht gaan steigeren en dat ging net goed. Mijn ouders vinden het nu te gevaarlijk om de wei in te gaan. Als mijn moeder naar het hek loopt, komt mijn paard wel, maar bij mij niet. Ik heb alles al geprobeerd.. Brokjes, snoepjes, lieve woordjes, boos worden, maar niks helpt. Er hebben mensen aangeraden om met een zweep de wei in te gaan, maar ik ben geen voorstander van mijn paard slaan en ben bang dat ze dan helemaal niet meer komt...

- Ik kon haar altijd probleemloos in en uit de trailer laden, maar ik krijg haar nu op een andere plek niet meer in de trailer... En omdat ik alleen moet, sta ik er maar te koekeloeren...

Ik heb het gevoel dat het met uitproberen heeft te maken of dat mijn paard geen respect heeft.. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.. Ik heb al een paar boeken geraadpleegd hoe om te gaan met, maar ik weet niet of die tips gaan helpen (bv mijn paard in de wei net zo lang laten lopen (zodat ze niet mag grazen) totdat ze moe is)..

Met rijden is er niks aan de hand (gelukkig)...
Laatst bijgewerkt door Elles op 19-12-11 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

LastDream

Re: Ik weet het niet meer... :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:20

Misschien iets met NH gaan doen?
Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je bang bent om haar pijn te doen. Alleen dan begrens je haar niet, dus dan denkt ze dat ze alles kan maken en als je haar een keer een goeie lel verkoopt, dat weet ze weer wie de baas is. Succes!

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 12:21

Ja ben idd bang om haar pijn te doen... Is NH ook ergens in Overijssel / Twente?? Ik heb daar idd over nagedacht om te doen...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:26

Is het alleen dat je bang bent om pijn te doen? Of heb je zo i zo moeite om grenzen te stellen. Dus niet alleen bij je paard?

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 12:42

Ik ben echt bang om haar pijn te doen (gezien haar geschiedenis) en ik ben altijd van mening geweest dat je op een andere manier veel voor elkaar krijgt..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:51

marjoleins01 schreef:
Ik ben echt bang om haar pijn te doen (gezien haar geschiedenis) en ik ben altijd van mening geweest dat je op een andere manier veel voor elkaar krijgt..

Je mening schijnt niet overeen te komen met de realiteit. Een verstandige reactie daarop is je mening bijstellen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:05

marjoleins01 schreef:

Maar als jouw paard jouw raak slaat doet hij jouw ook pijn? Ik denk dat een paard jouw veel eerder pijn doet met klap dan dat jij jouw paard een lel geeft. Als je paarden onderling bezig ziet is dat ook niet altijd zachthandig dus een tik kunnen ze wel hebben hoor.
Je moet echt grenzen aan gaan geven aan je paard, uiteraard met hulp. Het probleem is timing waar veel mensen moeite mee hebben. In principe moet je zelf als zo goed z'n "taal" kunnen aflezen dat je het paard al kunt weg jagen nog voor hij kort voor je staat en soms is dat voldoende, afhankelijk van het paard, jouw duidelijkheid en hoelang dit probleem al zo is.
Maar dan zul je inderdaad wel iemand nodig hebben die jouw kan leren, wanneer en hoe te reageren als een paard op je af komt. Dat is vanaf hier heel lastig.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:11

Er zijn hier vrij veel mensen in Twente die je kunnen helpen ! Even goed zoeken, is er niemand in de omgeving die je kent die aan NH doet ? Je kunt hier op bokt bij Diensten ook een adv. plaatsen dat je hulp zoekt :)
Ik zou in ieder geval inderdaad met hulp NH gaan doen. Want met een zweep de wei in, klinkt misschien niet vriendelijk, maar liever met een zweep de wei in dan dat ik de wei uit gebonjourd wordt :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:15

Je hoeft haar ook geen pijn te doen. Het enige wat een paard wil is duidelijkheid, iemand die 'm begrijpelijk zegt wat hij moet doen. Doe je dat niet dan maakt hij gebruik van de ruimte die jijzelf biedt. Dat is geen uitproberen. Ik denk dat ze geen flauw idee heeft wat je bedoelt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:17

Je kunt inderdaad in de NH richting iets gaan doen, maar ik zou allereerst beginnen bij het bewust duidelijk en consequent zijn naar je paard. Als je nu eens haar gedrag, jouw reactie en het resultaat gaat bijhouden elke keer als je iets met je paard doet (zowel negatief gedrag als positief). Ik denk dat je na een weekje al kunt zien waar je tekortkomingen zitten. Een paard heeft duidelijkheid nodig, zowel als hij iets goed doet, als wanneer niet. Zo kan hij ook gewenst gedrag leren en ongewenst gedrag afleren. Stel grenzen, beloon wat goed gaat (doe je al denk ik zo) en corrigeer wat niet goed gaat.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:20

marjoleins01 schreef:

Wees zo zacht als je kunt, maar ze streng als noodzakelijk. Je kunt zacht met paarden omgaan, dat ben ik geheel met je eens. Maar dat kan alleen als er een duidelijke rangorde is tussen jou en je paard. Dit krijg je niet door te slaan, stemgebruik etc., maar doordat jij je grenzen stelt en duidelijk bent en niet te vergeten dat jij als persoon de karakter eigenschappen in je moet hebben om dat te kunnen doen. Niet iedereen is een geboren leider, wat niet inhoudt dat je het niet kan leren en je eigen kan maken. Maar daar heb je wel hulp bij nodig.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:23

idd de tips volgen die voor mijn bericht zijn geschreven.meer kan ik er helaas niet over zeggen.

maar ik hoop dat je er uit komt!!!

enne,wat een mooierd is je paardje (ik zag ff de foto's op je profiel :P )
Laatst bijgewerkt door Liesbeth1994 op 19-12-11 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:26

marjoleins01 schreef:
- Ik mag de wei niet meer in van mijn ouders.. Als ik de wei in kom, gaat ze rennen en bokken naar me, laatste keer dat ik in de wei ben geweest is ze voor mijn gezicht gaan steigeren en dat ging net goed.

Paarden kunnen echt wel wat hebben, onderling kan het er soms ook ruw aan toe gaan!(bedoel ik niet mee dat je hem bont en blauw moet slaan)

Ik probeer altijd zo duidelijk en consequent mogelijk tegen mijn paard te zijn, ben behoorlijk zwart/wit denker wat(vind ik) bij een paard ook moet. Dit is goed en dat is fout en binnen die grenzen kan je doen wat je wilt. Zo weet het paard waar hij aan toe is.
Zoals: in het land mag je het doen bokken springen weet-ik-veel, maar hij moet mijn persoonlijk ruimte respecteren. Dat betekend dat hij binnen die ruimte rustig en op mij moet letten.

Maar hoezo is het slecht om met een touwtje/zweepje het land in te gaan? Duidelijk aan je verhaal te lezen, heeft je paard geen respect voor je en komt jouw persoonlijk ruimte binnen, dan mag je best om je heen zwaaien(om persoonlijke ruimte te creeeren).

Succes! lijkt me behoorlijk klote situatie!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:53

RT-P >> OPG

marjoleins01

Re: Paard vertoont gevaarlijk gedrag in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 14:39

In de wei is ook het probleem dat het niet elke dag is.. Het niet consequent en dat is juist ook waar ik tegenaan loop... Mijn trainer wil me wel helpen, maar zodra hij erbij is, is er niks aan de hand...

Ik moet idd mijn grenzen stellen. Moet ik haar van me weg jagen als ik de wei in ga? ik vind gewoon dat ik wel in de wei mag komen.. :s

Ja ik vind het een rot situatie.. Straks wordt het van kwaad tot erger en weet ik helemaal niet meer wat ik moet doen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:41

Als jij al niet weet wat je paard moet doen, hoe moet je paard dan weten wat jij wil dat ze doet? Bij je trainer is dat wel duidelijk.

Als een paard op mij af komt, in mijn ruimte gaat staan of erger (bedelen, dreigen, bijten) kan hij een brul verwachten en bij dreigen en erger op z'n minst een zwieper van een touw. Is niet leuk nee. Maar wel duidelijk. Er wordt niet gedreigd, getrapt, gebeten. Oprotten als je 't toch probeert. En als je je als een normaal paard kunt gedragen mag je hier komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:45

Niemand kan jouw via internet vertellen hoe je dit aan moet pakken omdat wij niet zien wat er gebeurt, hoe je lichaamstaal is hoe de houding van je paard is (dominant of juist onzeker kan hetzelfde gedrag opleveren maar vereisen totaal andere aanpak om maar een voorbeeld te noemen). Zoek een grondwerk juf en laat je goed begeleiden. Een goede juf kan jouw dit vertellen en je tips en trucs geven hoe je dat veranderd zodat jij je paard beter leert kennen en duidelijker wordt in je aanpak.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:49

Het klinkt mij zo als een dominantieprobleem in de oren. Les zou dan een goede optie zijn. Er zijn genoeg mensen die je misschien wel in een paar lesjes een eind op weg kunnen helpen.
Wat ik me afvraag; staat je paard helemaal alleen in die wei?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:51

marjoleins01 schreef:
In de wei is ook het probleem dat het niet elke dag is.. Het niet consequent en dat is juist ook waar ik tegenaan loop... Mijn trainer wil me wel helpen, maar zodra hij erbij is, is er niks aan de hand...

Ik moet idd mijn grenzen stellen. Moet ik haar van me weg jagen als ik de wei in ga? ik vind gewoon dat ik wel in de wei mag komen.. :s

Ja ik vind het een rot situatie.. Straks wordt het van kwaad tot erger en weet ik helemaal niet meer wat ik moet doen...

Tja blijkbaar is je trainer heel duidelijk en doet ze het daarom niet als hij erbij is misschien kun je hem ergens achter een hoekje zetten zodat je paard niet kan zien dat je trainer in de buurt is en dat jij je paard alleen gaat halen zodat je trainer ziet wat jij fout doet en hoe jouw paard daarop reageert. Ik vermoed dat jij te onzeker op je paard afstapt en je daardoor deze reactie krijgt. Hoe het paard zich daarbij voelt(onzeker of dominant) kunnen wij niet zien maar misschien je trainer wel. Ik denk dat het grootste probleem je eigen houding is. Vooral omdat je nu al een aantal keer gehad hebt dat je paard duidelijk te ver is gegaan en jij niet weet hoe je daarop moet reageren ben je misschien bewust of onbewust nog onzekerder waardoor de reactie nog erger zou kunnen worden.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:00

Zoek hulp: je kunt nog zoveel boeken en goedbedoelde adviezen lezen, maar als jouw lichaamstaal niet goed is zal je paard over je heen blijven lopen. Haal er iemand bij die dit kan corrigeren en dan zul je zien dat jouw paard ineens weer wel respect voor je krijgt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:05

Het is al meerdere malen genoemd, en ik zeg het ook: los dit op met een deskundige.

Ga dit op eigen houtje (vanuit een boek oid) proberen op te lossen en ik voorspel een enkeltje/retourtje ziekenhuis. Ik vind de keuze van je ouders om je niet in de wei te laten dan ook verstandig.

En ook als je NH gaat doen zul je tegen dit motto aanlopen: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. En bij sommige paarden is dat HARD. Maar een goeie instructrice kan je leren duidelijker te zijn en ook een gedoseerde correctie te geven.
Een paard wilt het liefst een leider, deze rol MOET je vervullen wil je goed met je paard aan de slag kunnen.

Even een stukje van m'n site afgeplukt (is eigenlijk voor honden, maar idee blijft hetzelfde):

- Een leider heeft een sterke wil en is besluitvaardig. Hij/Zij weet altijd wat de juiste volgende stap is. In geval van gevaar moet je meteen weten wat je wilt en hoe daar te komen.

- Een leider is stabiel. Hij/Zij is degene die de roedel bij elkaar moet houden, hiervoor moet de leider zelf kalm kunnen blijven ongeacht wat de rest van de roedel doet. Dit betekent niet dat de leider niet in actie komt wanneer nodig!

- Een leider heeft goed ontwikkelde zintuigen. De leider moet weten waar eten en drinken te vinden is. Ook moet de leider eventuele gevaren als eerste ontdekt hebben, zodat hij/zij meteen de juiste actie kan ondernemen.

Natuurlijk zullen wij nooit zulk goed ontwikkelde zintuigen hebben als die van de hond, maar we kunnen ons hier wel in trainen.

Als je deze 3 eigenschappen bezit, ben je al een heel eind op weg naar een goeie leider worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:29

Klinkt alsof je paard 0,0 respect voor je heeft.

Ik denk dat het wijs is eraan te werken met iemand die handig is, snel en weet wat hij/zij doet, en jou kan uitleggen wat er gebeurt. Je komt hier in je posts een beetje onzeker over, weet niet hoe je naar je paard toe bent, maar als je ook zo doet naar je paard, heeft zij geen reden om vertrouwen in je te hebben, als jij neit weet wat je wilt, hoe moet zij dan weten wat jij van haar wilt?

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 17:51

Beeezel schreef:
Het klinkt mij zo als een dominantieprobleem in de oren. Les zou dan een goede optie zijn. Er zijn genoeg mensen die je misschien wel in een paar lesjes een eind op weg kunnen helpen.
Wat ik me afvraag; staat je paard helemaal alleen in die wei?

Ja mijn paard staat alleen in de wei. Dit omdat onze oude fjord bij de buurman in de winter staat te grazen.. In de zomer staat de fjord bij huis, maar nog wel gescheiden (de fjord wordt namelijk knettergek zodra een paard bij hem weg gaat en we zijn bang dat dat zijn dood wordt)..

Ben me wel degelijk bewust dat het door mijn onzekerheid komt.. Ik vind het gewoon vaag dat ze de ene keer wel braaf is en het volgende moment 'flipt'.. Op de stal en tijdens rijden geen problemen... Ik heb haar op dit moment ook gekort in de brokken zodat ze iets rustiger wordt..