Van de zomer kreeg mijn paard ineens wat bultjes op zijn buik. (hij stond toen op de wei) We dachten toen dat het kwam door insecten. Nu in december heeft tie die bultjes nog steeds en heeft hij ook naast zijn schoft wat bulten gekregen. Nou hoorde we van iemand dat het kan komen door teveel aan eiwitten of het niet af kunnen breken van eiwitten. Sinds eind november voeren we hem weer kuil. (daarvoor voerde we hem hooi) Mijn zadels zijn pas nagekeken dus dat kan het na mij idee niet zijn. Ook voeren we hem daily plus, zitten hier ook veel eiwitten in? Misschien dat jullie weten wat dit kan zijn.
Ik hoor het graag van jullie als jullie wat weten.
Ik zou ook denken aan eiwitbultjes. Kuil is best rijk aan eiwit en bij Daily Plus moet je even op de zak kijken wat het eiwitgehalte is. Maar het kan zijn dat je paard wat teveel van het goede krijgt.
ellepel
Geplaatst: 20-12-11 16:47
kan van het voer komen,maar het kan ook een huidaandoening zijn. beter de veearts laten kijken,misschien is er wel een speciaal middeltje nodig
Eiwit bultjes worden veroorzaakt door een bepaalde eiwit soort. Dus het is niet zo dat dan maar alle eiwit vermindert moet worden. Met googelen is er eigenlijk heel weinig te vinden hierover welke soort eiwit het is.
De DA heeft ze nog bekeken en het zijn idd bindweefselbultjes. Volledig onschuldig, niet pijnlijk, niet besmettelijk, baasje heeft er meer last van dan het paard.
Anneke
Geplaatst: 21-12-11 14:07
Een paard bij ons heeft het ook gehad, over het hele lijf, op een gegeven moment tot ontsteken aan toe. Ze heeft dit paard uiteindelijk drainage compositum van ik geloof het merk Puur gegeven. Eerst barsten alle bultjes, maar het was heel snel over. Drainage compositum maakt het lichaam van binnen schoon, je gebruikt het als kuur. Er wordt ook wel geadviseerd om dit 2 maal per jaar te geven, om je paard op te schonen.